door miekiemousie op 18 aug 2007, 10:37
Bedoel je een formulier waaraa de hand van de kinderen de boekbespreking kunnen houden. Of een formulier waarmee de kinderen een verslag kunnen maken (cq controle dat ze het gelezen hebben)
Als je het eerste bedoeld moet je denk ik eerst duidelijk hebben wat je wil dat ze vertellen bij een boekbespreking. Op mijn vorige school hadden ze bijvoorbeeld vaste punten die ze moesten vertellen EN moesten ze een stukje voorlezen uit het boek.
Als het om het tweede gaat, vraag ik me af of je de kinderen bij elk boek dezelfde verwerking wil laten doen. Ik vind het persoonlijk fijn om bij de verwerking verschillende opdrachten te hebben. Bij het standaard formulier vind ik vaak niet dat er nu echt wordt gekeken of de kinderen het boek begrepen hebben. Bij een vaak wat creatievere uitwerking moeten de kinderen dieper nadenken. Ik maak hierbij het gebruik van de formulieren van de methode estafette. Deze heeft bladen op zeer verschillende manieren.
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)
2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)