door super_juf op 09 sep 2013, 20:02
Beweging is voor leerlingen met ADHD juÃst prettig!
Zorg dat je instructie kort en bondig is en dat ze aan het werk kunnen.
Ze zijn afgeleid. Is er een koptelefoon in de klas? Of een plaatsje waar zij rustig kunnen werken?
Jouw mentor weet als het goed is 'hoe om te gaan met...' en anders kan een intern begeleider jou hiermee helpen? Een Energizer met deze leerlingen doen is voor hen heel prettig alleen weten ze soms niet van ophouden.
Hier komt dus bij kijken dat jÃj je grenzen aangeeft. Wat mogen ze wel en wat niet. Maak afspraken en zet dit op het bord. Als zij zich hier niet aan houden kun je verwijzen naar de afspraken.
Een algemene tip: corrigeer ze niet klassikaal (als het kan) maar loop naar hem/haar toe en zeg dat je ziet dat X een beetje onrustig is. Vaak kunnen ze wel aangeven of ze 'druk in hun hoofd' zijn. Vraag hoe jij hen kunt helpen: even apart werken of gaat het nog wel even. Je benoemt het gedrag. De leerling voelt zich 'gezien' en krijgt even aandacht.
Persoonlijk vind ik dat je nogal een algemene vraag stelt, want zoals je kunt zien aan mijn antwoord komt er heel wat bij kijken. Dit vraagt nogal wat van jouw organisatie in de les. Ik zie dat je in je eerste jaar zit? Dus dit vind ik nogal veel gevraagd (of zie ik dat verkeerd?) Zoek samen met je mentor naar een oplossing. Er zijn namelijk meerdere manieren om met leerlingen om te die die ADHD hebben, omdat elk kind anders is.
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.
Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....