[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Introductieweek

Introductieweek

Moeite met de eigenvaardigheden, of andere problemen rondom je P / 1e jaar?

Moderator: timgearz

Introductieweek

Berichtdoor JuffieMel op 10 sep 2012, 10:26

Hallo allemaal!

Ik heb afgelopen week op de pabo een snelcursus gehad van 3 dagen (ma,di en wo) om de wiscat en nedcat op do en vr te behalen. Gelukkig heb ik ze allebei in één keer gehaald! Was wel erg bang ervoor, omdat ik niks had voorbereid, maar gelukkig ben ik er wel vanaf het komende jaar!

Maar, goed. Daar ging het niet om. Het rare is, dat we nu pas een introductieweek hebben. Iedereen kleeft al in groepjes bij elkaar en daarom vind ik zo'n introweek niet handig om dat de tweede week te doen. Je hebt elkaar al gezien en de meeste kenden elkaar al van de basisschool of de middelbare school. Ik val er eigenlijk dus een beetje buiten, al maak ik wel praatjes met mensen. Er wordt van je verwacht dat je je fiets meesjouwt (ik moet een halfuur met de trein en een kwartier met de bus) en je slaapspullen, extra kleding en lunch. Ik ben vandaag niet naar de pabo gegaan, omdat ik het onzin vind om 20 euro (treinkosten+bus+fiets in trein-dagkaart) neer te tellen (wat ik dus niet heb) voor een dagje van 12 tot 4 uur sporten. Morgen is er hetzelfde verhaal en die 2 dagen daarop gaan we de stad verkennen, waarbij je dus ook je fiets nodig hebt. Ik zie het totaal niet zitten om te overnachten op de pabo en al helemaal niet om 2 dagen te sporten.

Ik snap wel dat de introweek is om mensen te leren kennen, maar snappen ze niet dat niet iedereen het geld/de makkelijkheid heeft om een fiets mee te sjouwen en daarbij ook nog eens je spullen? Op mijn treinstation hebben ze alleen maar hoge trappen, geen roltrappen. Hoe zie ik mezelf dat 4 meter naar beneden sjouwen met m'n spullen?
Daarnaast heb ik nog 2 dokters-/ziekenhuisafspraken in deze week en zal ik dus sowieso later moeten komen of zelfs helemaal niet, omdat de tijden niet gunstig vallen en waardoor het dus geen nut heeft om die dag nog €11 euro neer te gaan tellen om op school te komen. Ik moet zoveel geld elke dag uitgeven, omdat mijn OV-kaart pas 1 oktober ingaat. Ik kon vanochtend sowieso niet naar school, want ik had nog maar €0,66 op m'n rekening staan.... Dit kost me klauwen vol geld!
Dit was even een korte samenvatting van hoe ik erover denk en waarom ik niet naar de introweek wil gaan.

Nou ja, al met al wilde ik dus eigenlijk weten of de introweek verplicht is. Ik dacht zelf van niet, omdat ik in principe niet meer leerplichtig ben met een havo-diploma.
JuffieMel
PABOforum Baby
 
Berichten: 7
Geregistreerd op: 16 jan 2012, 14:42
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Introductieweek

Berichtdoor Erick op 10 sep 2012, 13:54

Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 833
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 6
Schooltype:
PABO jaar: 0

Re: Introductieweek

Berichtdoor Anita op 10 sep 2012, 14:02

Om even bij het laatste te beginnen, verplicht of niet zul je bij je Pabo moeten navragen. Er zijn scholen waar je een studiepunt kunt behalen bij zo'n introductie. In dat geval is het verplicht in die zin dat je het punt mist als je niet komt. Dit geldt overigens voor de hele Pabo. Leerplichtig ben je niet meer, maar er is vaak een bepaald aanwezigheidspercentage om je modules te halen.

Wat de rest van het verhaal betreft: Het is inderdaad niet helemaal logisch dat jouw Pabo het in deze volgorde gedaan heeft, maar het is niet anders. Dit is wel het moment dat er groepen gevormd worden en je zult toch de komende jaren veel met medestudenten moeten samenwerken. Wanneer het voor jou niet mogelijk is om aan deze week deel te nemen door organisatorische redenen communiceer dat dan wel naar je klasgenoten op een positieve manier. Wanneer jij je nu overal aan onttrekt en (zoals ik het nu lees) nogal negatief opstelt kan het zijn dat je buiten de groep blijft vallen.
Probeer afspraken te maken met anderen en te overleggen. Geef aan dat het voor jou geen haalbare kaart is om overal bij te zijn, maar maak dan afspraken over momenten dat je er wel bij bent en ga er dan ook voor.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Introductieweek

Berichtdoor miek op 10 sep 2012, 16:32

ik zou toch proberen om er zoveel mogelijk bij te zijn omdat je juist tijdens deze week nog wat meer de kans krijgt om mensen te leren kennen. Wij hadden de introweek ook pas in de tweede week. Ik vond dat juist fijn omdat je de mensen dan toch wel al een paar keer gezien had (wij hadden een voorbereidende les voor rekenen, spelling en wo en de instaptoetsen gehad) en tijdens de introweek zijn we juist heel erg een groep geworden.

Ik persoonlijk vind jouw zin over leerplicht een beetje negatief overkomen. Bij ons was er een introductiekamp dat wel verplicht was. Dit heeft niets te maken met leerplicht maar met het feit dat je er een studiepunt voor kreeg. Hier moesten we ook een bijdrage voor betalen. Dit is wel anders denk ik want het ging niet over de stad verkennen maar had een vol programma (waarbinnen trouwens ook 1 dag met kinderen gewerkt werd). Met een geldige reden kon je trouwens wel afspraken maken om een gedeelte bij te wonen of een alternatieve opdracht te krijgen maar ik zou dat afraden. De introductieweek was vooral een erg gezellige week.

Wij hebben trouwens op de pabo in het tweede en derde jaar ook nog trektochten gehad (in de tweede een week, in de derde drie dagen met een groep 7 of 8). Ook deze was verplicht (ivm studiepunt) en ook hiervoor moest je een eigen bijdrage betalen (in de tweede dan), ik weet niet of je dit ook hebt maar er zullen nog wel meer (andere) kosten komen!

Ik zou inderdaad proberen te regelen om bij iemand achterop te gaan. Of een keer de fiets heen. Die op de pabo of op het station (in de stalling) laten staan en dan vrijdag de fiets weer mee terug naar huis nemen.
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)
Avatar gebruiker
miek
Paboforumholist
 
Berichten: 2114
Geregistreerd op: 17 mei 2003, 18:26
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Introductieweek

Berichtdoor Joke op 10 sep 2012, 20:23

Maar de kwestie van het geld blijft dan nog steeds bestaan, hoe je het wendt of keert, met €0,66 kom je niet ver. Kon je vandaag niet naar school, maar morgen wel? Dat vind ik verbazingwekkend.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Introductieweek

Berichtdoor FartherAway op 10 sep 2012, 20:30

Aan jouw beschrijving te lezen denk ik dat je het over de iPabo in Alkmaar hebt, klopt dat?
Laat ik nu toevallig in de organisatie van die week zitten. ;)

De volgorde is zo gekozen, omdat het in zo'n week juist prettig is dat je op een 'speelse' manier kennismaakt met je eigen klas. Ik neem aan dat het vorige week gewoon leren, leren, leren was? Ik kan me wel vinden in jouw opmerking over de groepjes, al is het zeker niet zo dat die groepjes steeds bij elkaar kunnen blijven. Ik zit bijvoorbeeld bij het onderdeel sport, en wij gaan morgen zelf de groepjes samenstellen en je speelt ook iedere keer tegen een ander team. Ik kan je niet met zekerheid zeggen hoe dat bij kamp en cultuur is.
Daarnaast is het zo, dat als je ervoor kiest om de hele week niet te komen, het volgende week nog moeilijker wordt om je te mengen in de groep. Ik snap best dat je daar moeite mee hebt, want dat had ik in het eerste jaar zelf ook. Maar het is absoluut niet zo dat de groepjes nu allemaal aan elkaar vast zitten en jij er niet meer tussenkomt. Uiteindelijk is het je eigen keuze natuurlijk, als jij niet wilt komen vanwege de redenen die jij noemt (die ik zeker begrijp), dan is dat je eigen keuze.

Dan kom ik bij je vraag: is de introductieweek verplicht? Daar kan ik zelf helaas niet eens een antwoord op geven. Het staat niet vermeld in de brief die jij hebt gehad, wat in mijn jaar ook het geval was. Normaal gesproken zou voor je aanwezigheid een studiepunt krijgen en voor afwezigheid een vervangende opdracht moeten doen. Maar omdat in de brief niet staat dat het verplicht is, kunnen ze het niet maken om dit op die manier te doen. Wij kregen in ons jaar dus allemaal onze studiepunt, ook als je (deels) afwezig was. Maar nogmaals, ik kan je niet verzekeren dat dat nu ook zo is.

Tot slot: ik hoop dat je je gezicht nog laat zien deze week, want het is in ieder geval een mooie kans om je te mengen tussen jouw toekomstige collega's!

Nog even een toevoeging: natuurlijk zijn er dingen die we anders (hadden) moeten doen en jouw argumenten over het meenemen van de fiets en het samenkleven van groepjes zijn zeker iets om mee te nemen in de evaluatie. Want ik zal eerlijk zeggen: vandaag lieten wij de studenten zelf groepjes maken en dat resulteerde inderdaad tot groepjes met mensen die elkaar al kennen. Vandaar dat we dat vanaf morgen ook anders doen.
Daarnaast vond ik het in het eerste jaar (en nu nog steeds) ook niet heel handig om iedereen een fiets mee te laten nemen. Veel studenten vinden het geen probleem, maar als je van ver komt, nog moet betalen voor je reis en je geen logische aansluitingen hebt (met de fiets de bus in moeten) is er zeker wat voor te zeggen.
Avatar gebruiker
FartherAway
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 288
Geregistreerd op: 14 nov 2008, 20:32

Re: Introductieweek

Berichtdoor Erick op 10 sep 2012, 21:38

Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 833
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 6
Schooltype:
PABO jaar: 0

Re: Introductieweek

Berichtdoor Ammoniumdichromaat op 15 aug 2016, 14:22

Op onze pabo was deelname aan het introductiekamp verplicht voor alle eerstejaarsstudenten.

Het kamp duurde van dinsdag- tot vrijdagochtend, het omvatte dus drie dagen en evenzoveel nachten. Ook wij werden geacht op de fiets te komen. Tijdens het kamp had je die dan ook echt nodig: er vonden op verschillende locaties (die soms wel enkele kilometers van elkaar verwijderd waren) activiteiten plaats. Voor de (verplichte) deelname aan het kamp kregen wij geen studiepunten, wel werden er presentielijsten bijgehouden. Het was de eerstejaarsstudent niet toegestaan zich zonder opgaaf van reden aan de activiteiten te onttrekken.

Die activiteiten bestonden niet alleen uit (kennismakings)spelletjes, maar ook uit het voorbereiden van een sport- en spelmiddag voor de leerlingen van een naburige basisschool. Ik had dit introductiekamp (mede om die laatste reden) voor geen goud willen missen!
Chaos is óók een vorm van orde...
Avatar gebruiker
Ammoniumdichromaat
PABOforum Peuter
 
Berichten: 62
Geregistreerd op: 15 okt 2010, 07:41
Schooltype:
Functie:


Keer terug naar Propedeusejaar

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 1 gast

cron