[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Bang voor stage

Bang voor stage

Moeite met de eigenvaardigheden, of andere problemen rondom je P / 1e jaar?

Moderator: timgearz

Re: Bang voor stage

Berichtdoor NafNaf op 19 jul 2012, 09:45

Ik kan me je 'angst' wel voorstellen, ik moet me bij dat soort dingen er ook altijd een beetje overheen zetten. Maarrr...het lijkt me goed om je er overheen te gaan zetten! Scholen worden steeds transparanter gebouwd: veel ramen, open deuren, schuifdeuren. Bij elkaar meekijken en van elkaar leren wordt ook steeds gebruikelijker. Zo lang je nog geen vast contract hebt, zullen er sowieso regelmatig mensen meekijken. En tegen de tijd dat je een vast contract krijgt, krijg je misschien ook wel een stagiaire en kijkt er ook weer iemand mee.
Bedenk dat we allemaal wel eens fouten maken maar ook allemaal heel veel goede dingen doen. Je begeleider zit achterin als een soort rij-instructeur, om te voorkomen dat je van de weg afraakt. Ze zit er vooral om jou te leren om het zelf te doen. Eigenlijk net zoals jij de leerlingen helpt om steeds meer zelf te kunnen doen.
En nog los van dat alles: er kijken al 30 kinderen naar je. Die ene juf kan er ook wel bij! En als je echt langere stukken les gaat geven, heb je geen tijd meer om na te denken over je begeleidster achter in de klas want dan heb je wel iets beters om op te focussen (je klas). Komt echt goed!
NafNaf
PABOforum Peuter
 
Berichten: 158
Geregistreerd op: 18 jul 2011, 08:28
Groep: 6
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Bang voor stage

Berichtdoor A90 op 24 jul 2012, 23:16

He, wat fijn om dit allemaal te lezen.
Ook ik start in september met de PABO. Ondanks dat ik er erg naar uitkijk, vind ik het tegelijkertijd ook heel spannend om stage te lopen. `
A90
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 24 jul 2012, 23:14
Groep: 0
PABO jaar: 1

Re: Bang voor stage

Berichtdoor Tjits1993 op 26 jul 2012, 12:22

ik heb qua stage dan wel geluk
ik ben nu afgestudeerd onderwijsassistent en heb al veel dagen alleen voor de klas gestaan en lessen gegeven
ik kijk ontzettend uit naar de pabo wel zie ik erg op tegen de vakdossiers ik weet nog niet echt wat ik daar van moet verwachten, zijn vakdossiers echt zoveel werk?
Afgestudeerd als onderwijsassistent
In september op naar de ipabo!
Tjits1993
PABOforum Baby
 
Berichten: 3
Geregistreerd op: 11 jun 2012, 22:36
Groep: 5

Re: Bang voor stage

Berichtdoor Meester Mitchell op 06 aug 2012, 12:09

Ik werk (nog) niet met vakdossiers maar vind wel dat je je zo breed mogelijk moet oriënteren als leerkracht.
De vakinhoudelijke kennis is daarom echt een MUST al leerkracht zodat je de kinderen niet alleen het stof uit de boeken kan geven maar ook nog je eigen (extra) kennis.
Stamgroepleider op een Jenaplanschool

2015 - 2022 = Groep 3/4/5 (middenbouw)
Avatar gebruiker
Meester Mitchell
PABOforum Peuter
 
Berichten: 190
Geregistreerd op: 02 mei 2012, 01:36
Groep: 5
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Bang voor stage

Berichtdoor FartherAway op 13 aug 2012, 13:15

Even een misverstand uit de wereld helpen: vakdossiers op de iPabo hebben niets te maken met jouw eigen vakkennis. Vakdossiers zijn dossiers waarin jij je gegeven lessen uitwerkt die voldoen aan bepaalde eisen. Door beschrijving van jouw praktijk en bijbehorende theorie laat je zien dat jij beschikt over de kennis en vaardigheden om bepaalde lessen te geven.

Om antwoord te geven op de vraag over vakdossiers: ja, het is best veel werk, maar dat bepaal je ook een beetje zelf. Als jij na elke les die je voor je vakdossier geeft meteen dat deel van je vakdossier maakt, dan valt het mee. Maar de meeste studenten moeten in de laatste week alles nog uitwerken, en dan is het inderdaad erg veel werk. Vooral het evalueren van lessen is moeilijk als je een les al maanden terug gegeven hebt. Dus sowieso tip 1: evalueer zo snel mogelijk je eigen lessen en zet het op papier!
Avatar gebruiker
FartherAway
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 288
Geregistreerd op: 14 nov 2008, 20:32

Re: Bang voor stage

Berichtdoor jufHetty op 16 aug 2012, 09:20

Ik hoop toch echt dat heel veel leerkrachten die stagiaires begeleiden dit topic 'ns lezen. Ik lees hier wel vaker over hoe stagiaires worden behandeld in de scholen, tenenkrommend soms.

Misschien dat mijn verhaaltje moed kan geven aan stagiaires van nu!

Ik, de nu zelfverzekerde all-round juf die je voor elke klas kunt zetten en nooit bang is ook niet als het daadwerkelijk even mis loopt (jammer dan hoor) weet nog heel goed hoe ik begon. Ik wilde vanaf mijn geboorte al juf worden en ik schrok van mezelf dat ik ook bang was voor mijn eerste stage. Om allerlei redenen die hier in dit topic genoemd zijn. Want ja als je het zo graag wilt en je blijkt er niks van te bakken...euh....dat leek me super erg.

Op mijn eerste stageschool had ik het geluk in een prettige werksfeer te komen waar ik mij als stagiaire thuis mocht voelen. Er werd in de lerarenkamer een praatje met mij gemaakt, ik werd betrokken bij wat er speelde en georganiseerd moest worden en bovendien had ik een heel goede mentor. Ik voelde me zo op mijn gemak bij hem omdat hij de lat lang zo hoog niet legde als ik voor mijzelf deed. Ik merkte dat de kleine stapjes die hij voor mij uitstippelde en de manier waarop hij alles met mij nabesprak mij veel zelfvertrouwen gaven. Hij liet de kinderen ook merken dat hij mij als juf zag, dat werkte enorm goed. Die eerste stage heeft voor mij betekent dat op andere stages waar ik niet goed begeleid werd toch de stages met een goed kon afronden. Ik dacht gewoon aan deze mentor, de kleine stapjes en mijn eigen route. Ik durfde vol zelfvertrouwen de hele wereld aan.

Nu heb ik zelf stagiaires en zie hoe fijn het is als je iemand goed begeleid. Dat hoeft helemaal niet veel tijd te kosten maar het is juist de lol om iemand een stukje te zien groeien in jouw klas dat het begleiden zo mooi maakt om te doen.

Wie het nodig heeft mag me voor persoonlijke aanmoediging gerust een PB sturen met je probleem op stage. Ik vind het vreselijk als goede toekomstige leerkrachten in de kiem gesmoord worden door incompetente mentoren.
Auteur Handboek Invallers Basisonderwijs
Lees mee op mijn weblog
Twitter: @Invaltips
Nieuwsbrief met Invaltips via invaltips@gmail.com.
jufHetty
Paboforumholist
 
Berichten: 1337
Geregistreerd op: 18 dec 2006, 19:17
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Bang voor stage

Berichtdoor Marleenn op 16 aug 2012, 12:09

Ook ik begin in september aan de pabo. Ik heb met veel plezier dit topic gelezen. Ik ben (nog) niet bang voor mijn stage maar kijk er vooral heel erg naar uit.
Leuke reacties werden er gegeven op de vragen, ben erg benieuwd hoe het straks in de praktijk zal zijn!

En wat een fijne sfeer hangt er op dit forum, leuk om te zien dat mensen elkaar hier echt willen helpen.
Think like a queen. A queen is not afraid to fail. Failure is another steppingstone to greatness.
Marleenn
PABOforum Baby
 
Berichten: 15
Geregistreerd op: 01 mei 2012, 15:14
Groep: 0
PABO jaar: 1

Re: Bang voor stage

Berichtdoor Meester Mitchell op 18 aug 2012, 23:49

Stamgroepleider op een Jenaplanschool

2015 - 2022 = Groep 3/4/5 (middenbouw)
Avatar gebruiker
Meester Mitchell
PABOforum Peuter
 
Berichten: 190
Geregistreerd op: 02 mei 2012, 01:36
Groep: 5
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Bang voor stage

Berichtdoor Marleenx op 08 mei 2013, 16:04

Stage is vooral erg leuk! Je moet er even doorheen de eerste weken. Het zal erg wennen zijn en je zal na een stagedag (en vooral in de stageweek) helemaal afgepeigerd thuis komen, maar uiteindelijk wordt het leuk! Vooral meerdere dagen stage lopen is leuk! Dan kan je veel meer in je groep en leer je de kinderen ook wat beter kennen.

Ik kan me je angst goed voorstellen, dat had ik ook toen ik als 16 jarig meisje aan de opleiding onderwijsassistent begon. Het was spannend, en ik was verlegen, maar ik zette door. Uiteindelijk de pabo gaan doen, en nu heb ik zelfs een paar weken terug met twee handpoppen voor de klas gespeeld. De eerste keer heel spannend, maar uiteindelijk heel leuk!

Je zal zien dat je jezelf gaat ontwikkelen en uiteindelijk is er niets meer gek genoeg.
Mentoren zijn vaak erg lief, behulpzaam en willen je vooral graag inspireren en wat leren.
Wat mijn mentor bij wie ik nu stage loop altijd zegt: gewoon doen! :D
Marleenx
PABOforum Baby
 
Berichten: 5
Geregistreerd op: 08 mei 2013, 11:28
Woonplaats: Goor
Groep: 0
PABO jaar: 4
Functie:

Re: Bang voor stage

Berichtdoor Tom Lunshof op 09 aug 2013, 10:02

Je hoeft absoluut niet bang te zijn voor stages, dit is juist de leukste tijd van je opleiding.

Als je bang bent om lessen te geven, moet je gewoon meer oefenen met presenteren.
Dit heb ik ook gedaan. Hoe vaker je het doet, des te makkelijker gaat het.
Tom Lunshof
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 06 aug 2013, 15:42
Groep: 0
PABO jaar: 0

Vorige

Keer terug naar Propedeusejaar

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten