Ik vind geschiedenis zelf dus echt een heerlijk vak, juist door de verhalen en de beelden die je erbij kunt oproepen. Wij werken op school nog met de oude versie van Bij de Tijd (2). Ik gebruik de methode als bronnenboek, maar dat breid ik uit met bijvoorbeeld verhalen van Arend van Dam, verhalen uit de boeken 'Vet Oud', filmpjes van KlasseTV, Vroegerenzo etc.
Ik gebruik vaak wel de toetsen uit de methode, en zorg dan bij het voorbereiden van de lessen dus wel dat ik in ieder geval de grote lijnen aanhoud en behandeld heb wat er in de toets voorkomt. Maar een verwerking voor een cijfer kan net zo goed bestaan uit het geven van een presenatie, maken van een spel of nog iets anders. De toetsen zijn er om te controleren of de stof begrepen is, de stof is er niet om te kunnen toetsen.... Als je daar dus een andere weg in kiest maar wel werkt aan de juiste doelen is dat toch alleen maar goed? Ik denk zelfs dat je op die manier veel meer doelen behaald dan alleen de toetsdoelen van de methode.
Ook bij mij komen de leerlingen vaak binnen met het idee dat geschiedenis saai is. Dat neem ik hen ook helemaal niet kwalijk, maar ik vraag altijd wel na een aantal weken of dat beeld nog steeds zo is. Vrijwel iedere leerling neemt zijn woorden dan terug