door Anita op 15 aug 2015, 15:36
Ik heb dit jaar ook weer 6/7, nu al een aantal jaar achter elkaar.
Zelf vond ik het altijd prettig om groepjes te maken waarin 6/7 door elkaar heen zat, maar dit mocht helaas niet meer vanuit beleid. Bedenk of dit voor jou wel of niet een optie is.
Wat Mitchell zegt over kinderen zien klopt wel, hoewel ik betwijfel of dit aan de combi ligt. Ik zorg er voor dat ik bepaalde kinderen die ik weinig spreek wel spreek tijdens bijvoorbeeld pleinwacht of in de gymrij. Ook heb ik iedere week drie klassendiensten. Ik zorg er altijd voor dat ik met hen in die week ook wat extra gesprekjes heb.
Wij werken ook met Meander. Ik start steeds aan het einde van de les een nieuwe les op door vast naar wat filmpjes te kijken en info te delen. Daarna wordt de les verwerkt op de weektaak. Tijdens het moment op het rooster bespreken we dat en introduceer ik weer de volgende les. Ik vind het prettig dat de leerlingen op die manier zelf nadenken, iets wat bij een klassikale les in mijn ervaring vaak minder is. Ik plan zelf altijd om en om een blok aardrijkskunde of geschiedenis en laat dat dan twee keer per week terugkomen. Op die manier leeft de stof meer omdat je er in een kortere periode op terugkomt en je voorkomt het probleem dat je steeds tegelijkertijd aan toetsen toe bent van beide vakken.
Probeer er verder vooral echt een groep van te maken. Natuurlijk is niet alle leerstof gelijk, maar probeer waar mogelijk de groep samen te laten werken. Dat geldt natuurlijk voor gym, crea etc., maar het kan ook voor andere vakken. Ik geef bijvoorbeeld aan beide groepen dezelfde woordenschatopdracht, maar dan met de woorden van het eigen taalhoofdstuk. Zo kunnen ze wel met elkaar overleggen over aanpak, oplossingen etc.
Lastig om nog meer tips te bedenken, maar als je nog meer specifieke vragen hebt dan ben je welkom!
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt
Altijd blijven leren!