Beste allemaal,
inimiddels zijn we een tijdje verder en ben ik er nog niet echt uit hoe ik dit onderzoek ga uitvoeren. De tijd begint nu wel wat te dringen..
ik-je schreef:Je zou het eigenlijk zo moeten doen: bij 3 leerlingen dit niet stimuleren en bij 3 wel: welke verschillen zie je? Maar ja.. in dit geval gaat dit niet. Je kunt 3 leerlingen niet uit de klas zetten omdat ze het niet mogen horen
Je zou het ook zo kunnen doen: eerst na een aantal gewone lessen gesprekken aan gaan. Kijken op welke manier er aan de doelen is gewerkt en/of op welke manier de doelen duidelijk zichtbaar zijn bij de kids en hierna een aantal lessen wel en dan weer in gesprek gaan?
De reactie hierboven is vooral gericht op het maken van een 0-meting (geen doelen stellen) en 1-meting (wel doelen stellen) om vervolgens de verschillen hiertussen te meten. Dit is niet noodzakelijk voor mijn onderzoek. Ik zal het hieronder proberen uit te leggen:
In mijn stageklas kiezen kinderen tijdens rekenen leerdoelen waar ze aan willen werken (persoonlijk leerdoel). De opdrachten waarbij ze geen leerdoel hebben gekozen is dus eigenlijk de 0-meting en de opdrachten waarbij de wel een leerdoel hebben gekozen de 1-meting.
Ik moet gaan bekijken of kinderen hun eigen leerproces gaan sturen als ze persoonlijke leerdoelen hebben gekozen. Hoe pak ik dit aan?
Ik dacht zelf aan:
- Observeren of kinderen intensiever bezig zijn met de opdrachten die aansluiten bij hun persoonlijk leerdoel.
- Interviewen afnemen met de kinderen:
Let je meer op tijdens de instructie als jou leerdoel behandeld wordt?
Denk je tijdens het maken van de opdrachten aan jou gekozen leerdoel?
Maak je de opdrachten die bij jou leerdoel passen anders als de andere opdrachten?
Vind je de opdrachten die passen bij jou leerdoel passen belangrijk?
Kan ik hiermee mijn onderzoeksvraag beantwoorden?
Hebben jullie nog meer suggesties?
Alvast bedankt