Onderzoek

Bespreek hier de ervaringen, gang van zaken of andere vlakken binnen de bovenbouw

Moderator: miekiemousie

Onderzoek

Berichtdoor dirkteur100 op 11 apr 2012, 16:30

Hallo allemaal,

ik ben een tweedejaars student van de PABO (hoofdfase). Momenteel loop ik 2 keer per week stage in groep 6.
Vanuit de PABO moet ik een uitgerbreid onderzoek doen.

Mijn onderzoeksvraag luidt als volgt:
Hoe kan het specifiek bezig zijn met het stellen, terugkoppelen en evalueren van leerdoelen (met de kinderen tijdens het aanbod rekenen), volgens de didactische strategie van Robert J. Marzano, effect hebben op de metacognitieve vaardigheid ‘het sturen van het eigen leerproces’ van 3 kinderen uit mijn stageklas.

Ik ga dus kijken of kinderen door het gebruiken van leerdoelen gestuurd worden in hun leerprocess.

Het probleem waar ik tegenaan loop is dat ik bijna niet kan meten of de kinderen door het stellen van leerdoelen hun eigen leerprocess meer gaan sturen. Ik dacht zelf aan leerlingen interviewen en observaties afnemen.

Hoe krijg ik antwoord op mijn onderzoeksvraag?

Alvast Bedankt!
dirkteur100
PABOforum Baby
 
Berichten: 26
Geregistreerd op: 19 okt 2010, 10:24
Groep: 7
Aantal leerlingen: 0
PABO jaar: 1

Re: Onderzoek

Berichtdoor ik-je op 11 apr 2012, 18:50

Je zou het eigenlijk zo moeten doen: bij 3 leerlingen dit niet stimuleren en bij 3 wel: welke verschillen zie je? Maar ja.. in dit geval gaat dit niet. Je kunt 3 leerlingen niet uit de klas zetten omdat ze het niet mogen horen :lol:

Je zou het ook zo kunnen doen: eerst na een aantal gewone lessen gesprekken aan gaan. Kijken op welke manier er aan de doelen is gewerkt en/of op welke manier de doelen duidelijk zichtbaar zijn bij de kids en hierna een aantal lessen wel en dan weer in gesprek gaan?
ik-je
Paboforumholist
 
Berichten: 1240
Geregistreerd op: 28 maart 2008, 18:01
Groep: 12
Aantal leerlingen: 16
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Re: Onderzoek

Berichtdoor dirkteur100 op 25 apr 2012, 19:14

Beste allemaal,

inimiddels zijn we een tijdje verder en ben ik er nog niet echt uit hoe ik dit onderzoek ga uitvoeren. De tijd begint nu wel wat te dringen.. :?

ik-je schreef:Je zou het eigenlijk zo moeten doen: bij 3 leerlingen dit niet stimuleren en bij 3 wel: welke verschillen zie je? Maar ja.. in dit geval gaat dit niet. Je kunt 3 leerlingen niet uit de klas zetten omdat ze het niet mogen horen :lol:

Je zou het ook zo kunnen doen: eerst na een aantal gewone lessen gesprekken aan gaan. Kijken op welke manier er aan de doelen is gewerkt en/of op welke manier de doelen duidelijk zichtbaar zijn bij de kids en hierna een aantal lessen wel en dan weer in gesprek gaan?


De reactie hierboven is vooral gericht op het maken van een 0-meting (geen doelen stellen) en 1-meting (wel doelen stellen) om vervolgens de verschillen hiertussen te meten. Dit is niet noodzakelijk voor mijn onderzoek. Ik zal het hieronder proberen uit te leggen: :)
In mijn stageklas kiezen kinderen tijdens rekenen leerdoelen waar ze aan willen werken (persoonlijk leerdoel). De opdrachten waarbij ze geen leerdoel hebben gekozen is dus eigenlijk de 0-meting en de opdrachten waarbij de wel een leerdoel hebben gekozen de 1-meting.

Ik moet gaan bekijken of kinderen hun eigen leerproces gaan sturen als ze persoonlijke leerdoelen hebben gekozen. Hoe pak ik dit aan?

Ik dacht zelf aan:
- Observeren of kinderen intensiever bezig zijn met de opdrachten die aansluiten bij hun persoonlijk leerdoel.
- Interviewen afnemen met de kinderen:
Let je meer op tijdens de instructie als jou leerdoel behandeld wordt?
Denk je tijdens het maken van de opdrachten aan jou gekozen leerdoel?
Maak je de opdrachten die bij jou leerdoel passen anders als de andere opdrachten?
Vind je de opdrachten die passen bij jou leerdoel passen belangrijk?

Kan ik hiermee mijn onderzoeksvraag beantwoorden?
Hebben jullie nog meer suggesties?

Alvast bedankt :D
dirkteur100
PABOforum Baby
 
Berichten: 26
Geregistreerd op: 19 okt 2010, 10:24
Groep: 7
Aantal leerlingen: 0
PABO jaar: 1

Re: Onderzoek

Berichtdoor Anoniempje op 28 apr 2012, 14:07

Ik denk dat je het zo wel kunt onderzoeken hoor. Ik heb kortgeleden ook onderzoekjes gedaan (naar de sense of self van kinderen) en dit deed ik ook door middel van interviewtjes (en tekeningen maken, en een verhaaltje schrijven maar dat is bij rekenen niet aan de orde). Observeren is natuurlijk altijd een goede, alleen wat ga je dan observeren? Kijk je dan of ze langer bezig zijn met een opdracht die bij hun persoonlijk leerdoel hoort, of juist minder lang, of dat ze een uitgebreidere strategie (of meerdere strategieen) daarvoor gebruiken?

En het is natuurlijk jouw leerdoel en niet jou leerdoel;)
Anoniempje
PABOforum Baby
 
Berichten: 47
Geregistreerd op: 03 nov 2011, 20:22
Groep: 8
Aantal leerlingen: 33
Schooltype: openbaar
PABO jaar: 1


Keer terug naar Groep 6, 7 en 8

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten