spanning voor LIO, ga ik het halen?

Heb het hier over alles omtrent de LIO-stage

Moderator: miekiemousie

Re: spanning voor LIO, ga ik het halen?

Berichtdoor Denise_vdb op 17 okt 2013, 16:41

Wanneer je eigenlijk zeker weet dat je ergens anders gelukkiger wordt moet je natuurlijk voor je eigen geluk kiezen. Je moet nog zo lang door werken, dat je het maar beter goed naar je zin kan hebben. Denk wel heel goed na voor je deze keuze maakt, ik ben veel naar open dagen geweest en heb veel met mensen gepraat.

Hier ben ik het helemaal mee eens.. ik vind ook dat je moet doen wat je gelukkig maakt, dus het werk dat bij je past. Het punt is dat ik het nogal lastig vind. Aan de ene kant vind ik het heerlijk om met kinderen te werken. Zo had ik vanmiddag een heel leuk gesprek met ze over dieren, iedereen was geboeid en betrokken. Aan de andere kant had ik weer dat er steeds opnieuw bij een paar lessen opnieuw geroezemoes was. Ik vind het nogal 'vermoeiend' om het steeds opnieuw te moeten zeggen, helemaal stil te leggen en weer opnieuw te beginnen. Ik wil dat er tijdens de lessen niet zomaar wordt gepraat en dat ik steeds als politie agentje moet spelen. Als ik dat maar goed onder de knie zou krijgen, dan zou het een stuk makkelijker worden.

Nog een voorbeeldje: met rekenen moet het altijd stil zijn, soms lukt dat wel de hele les en soms ook niet. Vanmorgen heb ik het wel 4x stil moeten leggen, het praten begon steeds opnieuw. Als ik bezig ben aan de instructietafel dan vind ik het lastig om ook op de andere kinderen te moeten reageren die zomaar gaan praten. Nu denk ik ook: Hoe eerder ik dit duidelijk/streng aanpak bij de eerste leerling die dit doet, hoe minder dit gebeurt bij de andere kinderen. Ik denk dat ik het te laat aanpak.

Over het algemeen heb ik vandaag echt een leuke dag met de kinderen gehad, op de mopper/orde dingen na. Ik merk dat ik echt een band met ze op begin te bouwen, wat ik erg belangrijk vind. Het staat mij tegen dat ik steeds zoveel moeite moet doen om het praten te stoppen/kinderen die heel veel op elkaar reageren: Die doet dit, die doet dat, aan elkaar zitten, sommige kinderen die elkaar express treiteren als zij de kans krijgen..

Vanmorgen kwam de leerkracht binnen die op maandag lesgaf. Ze kwam binnen en iedereen werd meteen stil.. Zo'n gezag heeft zij, maar ik vraag mij wel af hoe zij dit dan doet. Wel heb ik het idee dat zij veel strenger is dan mij..
Denise_vdb
PABOforum Baby
 
Berichten: 8
Geregistreerd op: 01 okt 2013, 12:22
Groep: 5
PABO jaar: 4

Re: spanning voor LIO, ga ik het halen?

Berichtdoor Tom op 17 okt 2013, 16:49

Denise_vdb schreef:Het punt is dat ik het nogal lastig vind. Ik vind het nogal 'vermoeiend' om het steeds opnieuw te moeten zeggen, helemaal stil te leggen en weer opnieuw te beginnen. Ik wil dat er tijdens de lessen niet zomaar wordt gepraat en dat ik steeds als politie agentje moet spelen. Als ik dat maar goed onder de knie zou krijgen, dan zou het een stuk makkelijker worden.


En dat komt heus wel met de jaren, hoor! Daar groei je in, je leert de fijne kneepjes van het vak wel, als je maar genoeg 'vlieguren' maakt. Maar niet denken dat je in het onderwijs meteen met je neus in de slagroomn valt!

Doorzetten, want dan krijg je dít:

Ze kwam binnen en iedereen werd meteen stil.. Zo'n gezag heeft zij


Of dat gezag is, of de leerlingen kennen haar goed en weten wat haar grenzen zijn, of ze heeft een goede band met hen. Kan zo maar allemaal.
Leraar in het VMBO
Tom
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 539
Geregistreerd op: 26 aug 2005, 15:34
Groep: 0
Schooltype: VMBO
PABO jaar: 0

Re: spanning voor LIO, ga ik het halen?

Berichtdoor miek op 17 okt 2013, 16:54

Duidelijk afspraken maken. Eisen van de kinderen dat zich daaraan houden en ook afspreken wat de consequentie is. Als jij het 4 keer stil legt, even 'preekt' en er verder niks gebeurt zal dit gedrag niet veranderen. Laat ze klets tijd maar inhalen in de pauze. Of zet iemand die kletst maar uit een groepje. Meteen iets doen. Niet denken als je 1 kind hoort dat 1 kind niet zo erg is. Het is tegen de afspraak dus niet goed. Het is even vervelend maar als kinderen meteen weten wat ze aan toe zijn hoeven ze die grens niet op te blijven zoeken.
Natuurlijk kun je afspreken dat je 1 keer waarschuwt. Doe dit dan ook meteen. Zeg er ook bij dat dit de waarschuwing is een dat ze weten wat er de volgende keer gebeurt. Blijf ook vooral het positieve zien en benoemen.
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)
Avatar gebruiker
miek
Paboforumholist
 
Berichten: 2114
Geregistreerd op: 17 mei 2003, 18:26
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: spanning voor LIO, ga ik het halen?

Berichtdoor Lespakket op 17 okt 2013, 19:43

Hoe reageer je zelf op het praten? Door te praten? Misschien moet je iets anders zoeken daarvoor, bijvoorbeeld een belletje, een handgebaar, een ander geluid.
..::Bianca::..
JufBianca.nl - Laat kleuters spelen en ontdekken
leerkracht groep 1/2 - specialist hoogbegaafdheid - educatief auteur - workshopleider
Avatar gebruiker
Lespakket
Paboforumholist
 
Berichten: 1628
Geregistreerd op: 21 sep 2002, 12:16
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: spanning voor LIO, ga ik het halen?

Berichtdoor Denise_vdb op 18 okt 2013, 10:51

Hoe reageer je zelf op het praten? Door te praten? Misschien moet je iets anders zoeken daarvoor, bijvoorbeeld een belletje, een handgebaar, een ander geluid.

Ik reageer met het stiltegebaar: Hand in de lucht, vinger voor mijn mond. Dit werkt wel. Een aantal kinderen doen dit na, maar niet allemaal. Ik wacht net zolang tot het stil wordt, als ik het te lang vind duren dan ga ik erbij zitten. Dan wordt het wel stil. Ik wil de kinderen graag leren om zo gauw mogelijk stil klaar te gaan zitten, ik zit nu te denken om de stopwatch op het digibord aan te zetten en hoe minder secondes het duurt hoe beter het is..

Gisteren heb ik een kind de klas uitgestuurd, dat maakte wel indruk op de kinderen. Persoonlijk houd ik er niet van om een kind de klas uit te sturen, maar de grens moet toch duidelijk zijn. Als ik teveel moet waarschuwen doe ik dat nu dus. Na ongeveer 10 minuten ga ik even met dat kind praten en maken we een afspraak over hoe we ons gedragen in de klas.

Vandaag had ik een gesprek met een docent van de opleiding en ik moest voordoen hoe ik het kind uit de klas heb gestuurd. Ik gaf aan dat ik eerst 2x had gewaarschuwd en dat ik bij de 3e keer had gezegd: 'Ik heb jou nu twee keer gewaarschuwd, omdat jij zomaar door de klas heen praat. Laat dat geen derde keer worden.' Bij de derde keer zei ik: 'Ik moet jou nu voor de 3e keer waarschuwen, ik wil dat jij luistert. Pak maar je spullen en je kan het op de gang gaan maken'. De docent vond dit goed, maar ik moet het van hem nog wat krachtiger zeggen en goed vanuit de ik-vorm.

Ik merk ook dat ik bij het eerste geluidje al duidelijk moet ingrijpen ,dat werkt 10x beter, dan wanneer ik het ''pas' bij het 5e geluidje van een kind doe. Natuurlijk vind ik positieve aandacht heel erg belangrijk en doe ik dat ook veel, maar mijn gezag moet ook duidelijk zijn.
Denise_vdb
PABOforum Baby
 
Berichten: 8
Geregistreerd op: 01 okt 2013, 12:22
Groep: 5
PABO jaar: 4

Re: spanning voor LIO, ga ik het halen?

Berichtdoor miek op 18 okt 2013, 11:39

Fijn dat je verschil merkt. Als je dit even doorpakt en ook aandacht blijft geven aan een positief klasseklimaat en je band met de kinderen zul je vanzelf merken dat het negatieve aanspreken en straffen steeds minder nodig is. Kinderen weten dan waar ze aan toe zijn en hoeven jouw grenzen niet meer op te zoeken. Dat heeft ze ook een stukje veiligheid. Ook voor de kinderen die zich wel altijd aan de regels houden is dat fijn. Succes de komende tijd
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)
Avatar gebruiker
miek
Paboforumholist
 
Berichten: 2114
Geregistreerd op: 17 mei 2003, 18:26
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: spanning voor LIO, ga ik het halen?

Berichtdoor ik-je op 19 okt 2013, 11:15

Kijk eens voor veel handige tips voor in de klas het boek 'grip op de groep' of 'Teach like a champion'
Ik heb daar veel uit kunnen halen... ook over hoe de klas mij zag en wat ik daar aan kon doen.
ik-je
Paboforumholist
 
Berichten: 1262
Geregistreerd op: 28 maart 2008, 18:01
Groep: 12
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Re: spanning voor LIO, ga ik het halen?

Berichtdoor Denise_vdb op 08 nov 2013, 10:23

Graag wilde ik jullie nog even laten weten hoe het nu gaat..

Vorige week had ik twee dagen waar ik erg veel moest mopperen en waarschuwen. Afgelopen dinsdag ben ik met een kringgesprek gestart en hebben we samen afspraken gemaakt. Die dag ben ik veel strakker geweest en gaf ik duidelijk aan hoe ik het wilde hebben. Toch merk ik nog dat er bij de ene les echt stil wordt gewerkt en iedereen goed werkt. En soms bij een les, zoals gisteren bij rekenen, dat er kinderen zijn die zomaar praten, anderen afleiden, aan elkaar zitten. Kinderen die graag aandacht willen en het geweldig vinden als andere kinderen daarop reageren. Hoe gaan jullie om met dat soort gedrag?

Gelukkig heb ik deze week ook echt hele leuke lessen en momenten met de klas gehad, wat echt genieten was !
Denise_vdb
PABOforum Baby
 
Berichten: 8
Geregistreerd op: 01 okt 2013, 12:22
Groep: 5
PABO jaar: 4

Re: spanning voor LIO, ga ik het halen?

Berichtdoor Juf Kimberly op 09 nov 2013, 11:35

Fijn dat het al beter ging! :)
Laatst bijgewerkt door Juf Kimberly op 10 nov 2013, 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt
[i]Life isn't always easy.. You get what you get :)..
Juf Kimberly
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 586
Geregistreerd op: 09 jun 2008, 18:20
Groep: 6
Schooltype: Speciaal Basisonderwijs
PABO jaar: 0
Functie: Leerkracht

Re: spanning voor LIO, ga ik het halen?

Berichtdoor super_juf op 10 nov 2013, 15:55

Fijn dat je toch hebt kunnen genieten van je lessen!

Blijkbaar zijn dit kinderen die het heerlijk vinden als zij aandacht krijgen...
Haal ze direct uit een groep en zet ze apart. Misschien wel met de rug naar de rest toe. Op dat moment 'horen ze er even niet bij' en vaak vinden ze dit dan totaal niet leuk.
Zeg er wel bij dat zij dan andere kinderen storen en dit niet eerlijk is tegenover de andere kinderen. Jij komt op dat moment op voor de rest van de groep. Op deze leeftijd zijn ze hier gevoelig voor.
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands

Re: spanning voor LIO, ga ik het halen?

Berichtdoor Denise_vdb op 21 nov 2013, 22:45

Graag zou ik jullie nog iets willen vragen..

Vanmorgen ging de ochtend in mijn klas (groep 5/6) erg goed. Helaas ging de middag niet zo goed. Bij het stillezen waren er veel kinderen die elkaar aanstaken in het gedrag. Nephoesten en vriendjes die dat dan na deden. Ik zorgde ervoor dat het weer rustig werd. Na een minuutje begonnen er iemand nepscheten te laten. Ik gaf aan dat ik dit raar vond. Gelach door vriendjes. Kortom kinderachtig gedrag. Ik merkte dat ik het lastig vond, omdat het meerdere kinderen tegelijk waren die negatief om aandacht vroegen. Anderen reageerden weer door de klas; Wees nou stil, doe normaal man! Uiteindelijk heb ik er een kind uitgestuurd. En nog twee na laten blijven.

Bij geschiedenis bij groep 6 waren er ook vijf kinderen die steeds opnieuw zomaar gingen praten. Uiteindelijk was ik het zo zat dat ik zei: Ik wil dat er niet zomaar door de klas wordt gepraat, doe je het toch dan heb je een probleem. Ik heb hier een briefje, als ik je naam erop zet, dan krijg je strafwerk.' Uiteindelijk heb ik er 2 namen opgezet, en heel erg niet consequent maar ik heb dit uiteindelijk niet gegeven.. Morgen ga ik een gesprekje met deze kinderen aan hierover. Ik moet ook beter nadenken wat ik doe in deze situaties, maar ik merk dat ik het lastig vindt als er zomaar veel kinderen zijn die op elkaar reageren. En ik denk dat er kinderen zijn die het gevoel hebben: 'Ach de juf geeft wel een paar waarschuwen, laten we onze gang gaan'. Achteraf kan ik mezelf dan wel voor mijn hoofd staan, als ik niet consequent genoeg ben geweest.

Ps: Het is niet zo dat het steeds zo slecht gaat, ik heb ook superleuke momenten.. maar dit: Vooral de allochtone kinderen die op elkaar reageren en zomaar door de klas praten.. Elkaar aan lijken te steken in negatief gedrag, dat vind ik erg lastig. Dat kwam vanmiddag bij twee lessen heel erg na voren.. De ochtend ging supergoed! En dan zo'n middag..

Als iemand tips heeft, of hoe jullie omgaan met negatieve aandacht vragen.. dan hoor ik het graag.
Denise_vdb
PABOforum Baby
 
Berichten: 8
Geregistreerd op: 01 okt 2013, 12:22
Groep: 5
PABO jaar: 4

Re: spanning voor LIO, ga ik het halen?

Berichtdoor super_juf op 22 nov 2013, 18:35

Eigenlijk geef je antwoord op je eigen vraag: je doet niet wat je zegt.
Dit voelen de kinderen haarfijn aan. Als je zoiets zegt, moet je het ook doen. Dan vinden ze je maar even niet aardig.

Is het een idee om juist het kind dat de geluiden zit te maken te negeren? Als anderen hierop reageren, reageer dan juist daar op. Als andere kinderen niet meer reageren is de lol er vaak al vanaf.
Helaas vind ik het lastig om voorbeelden te geven hoe je kunt reageren. Dit komt omdat ik met jongeren werk en daar spreek je toch anders tegen dan tegen kinderen uit groep 5/6 Anders krijg je boze ouders enzo.. ;-)
Mijn collega's weten vast voorbeelden?!
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands

Re: spanning voor LIO, ga ik het halen?

Berichtdoor Juffrouw D op 22 nov 2013, 19:59

Ik heb even dit topic doorgelezen en ik herken het probleem. Ik ben tweedejaars stagiaire ook in groep 5/6 en bij mij is ook groep 6 nogal druk.
Ik neem vaak ochtenden één groep mee naar een ander lokaal en dan moet ik vaak lang wachten (vooral bij groep 6) voordat zij hun laatje in de tafels hebben gezet en voor ze hun plek hebben gekozen. Daarom wil ik een stopwatch op het bord zetten en dan krijgen de leerlingen 2 minuten om klaar te zitten. Later wil ik hem steeds korter zetten zodat de leerlingen sneller worden. Dit wil ik ook gebruiken bij lesovergangen.

In groep 6 zijn ook een aantal leerlingen die steeds beginnen met praten en in de klas reageren heel veel kinderen op elkaar. Ik leg dan altijd alles stil en mopper op de hele klas, terwijl dit niet terecht is, daarom vroeg ik me ook af wat ik het beste kan doen.

Ook denk ik er over na om met groep 6 een gesprek te voeren over hoe het komt dat er zoveel gekletst wordt en dat ook andere kinderen daar last van hebben. Maar misschien is dit te snel, omdat ik pas 3 weken lang 2 dagen stage heb gelopen (dus pas 6x).. Wat vinden jullie hiervan?
Juffrouw D
PABOforum Baby
 
Berichten: 32
Geregistreerd op: 04 apr 2013, 16:27
Groep: 8
Schooltype: Openbare basisschool
PABO jaar: 3
Functie: Stagiaire

Re: spanning voor LIO, ga ik het halen?

Berichtdoor miek op 22 nov 2013, 20:02

Ik vind het zeker niet te snel! Ik zou het de volgende keer meteen doen!
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)
Avatar gebruiker
miek
Paboforumholist
 
Berichten: 2114
Geregistreerd op: 17 mei 2003, 18:26
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: spanning voor LIO, ga ik het halen?

Berichtdoor Juffrouw D op 22 nov 2013, 20:17

miek schreef:Ik vind het zeker niet te snel! Ik zou het de volgende keer meteen doen!



Oke dankje voor je reactie!
Ik heb het er de vorige les al kort met ze over gehad. Toen waren een aantal leerlingen weer aan het kletsen en heb ik de les stilgelegd. Ik heb aan de hele klas gevraagd of er mensen waren die het fijn vonden als er gekletst wordt in de klas, waarop iedereen antwoordden dat ze dat niet fijn vonden, toen heb ik gezegd dat ze dus vooral naar zichzelf moesten kijken maar verder ben ik er niet op in gegaan.

Ik zou als beloning kunnen stellen dat als ze niet zoveel kletsen en ik ook niet steeds hoef te wachten, dat we dan een spelletje zouden kunnen doen met de tijd die ik overhoud. Dat leek mij wel een goed idee!
Juffrouw D
PABOforum Baby
 
Berichten: 32
Geregistreerd op: 04 apr 2013, 16:27
Groep: 8
Schooltype: Openbare basisschool
PABO jaar: 3
Functie: Stagiaire

VorigeVolgende

Keer terug naar LIO-stage

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron