spanning voor LIO, ga ik het halen?

Heb het hier over alles omtrent de LIO-stage

Moderator: miekiemousie

spanning voor LIO, ga ik het halen?

Berichtdoor Denise_vdb op 01 okt 2013, 12:27

Beste lezers,

Vorige week heb ik de eerste twee dagen lesgegeven en ik heb de twijfels of ik mijn LIO ga halen. Mijn mentor was over de eerste dag erg positief, de tweede dag ook over het algemeen gezien. Toch weet ik dat het bij een les niet zo goed ging. Bij de natuniek (natuurkunde les), waren veel leerlingen enthousiast en steeds opnieuw moest ik zeggen/waarschuwen bij groep 6 dat het stil moest worden (echt wel een kwartier lang was het praten, corrigeren steeds opnieuw moest ik corrigeren). Ik merkte hierbij dat ik bleef waarschuwen. Groep 5 was wel steeds meteen stil (ik heb combi lio klas). Ook als ik groep 6 instructie geef zijn er veel kids die ik vaak moet waarschuwen. Natuurlijk benoem ik zoveel mogelijk het positieve, geef ik complimenten..

Het gekke is dat ik er steeds een beetje 'tegenop' zie, als ik de volgende dag moet lesgeven slaap ik 's nachts slecht. Dat is de spanning.. Tegelijkertijd denk ik: 'Stel je niet aan, doe niet zo moeilijk, heb er plezier in..'

Ik houd van kinderen en normaal in de omgang met oppassen en bij kinderopvang gaat altijd goed. Maar ik weet niet hoe het kan dat ik dan die vervelende spanning heb in de klas/onderwijs.

Heeft er hier iemand ervaring? Wat kan je het beste doen als de kinderen steeds opnieuw gaan praten tijdens de les? Mijn mentor zei dat ik bij de 2e waarschuwing had moeten zeggen dat ik ze bij de volgende waarschuwing uit elkaar zou zetten.

Ik vind het lastig wat ik moet doen, want ik geniet erg van lessen die wel goed gaan.. als de klas ademloos zit te luisteren en geboeid mee doet.. want die lessen heb ik ook gehad. Ook deze week met groep 5. Groep 6 heeft natuurlijk ook momenten goed geluisterd, maar heb ik veel meer moeten waarschuwen, steeds opnieuw zorgen dat het stil wordt. Ik vind het lastig om de klas echt strak te houden. Ik ben van plan om het volgende te doen:
- Klok op een tijd te zetten, dan is het stil
- Op het digibord zet ik: ik ga kijken wie er stil klaar zit.. dan de namen eronder, heb ik al paar keer gedaan. werkt goed en ik hoef mijn stem niet te verheffen.
- stopteken werkt ook vrij goed, duurt soms wat lang: 1 tot 2 minuten. ben dit aan het motiveren om steeds wat korter te laten duren.
- Tijdens instructies 1x waarschuwen (daarvoor doe ik altijd non-verbaal: oogcontact/knippen met vingers). Hierbij zeg ik: Bij de volgende waarschuwing ga je apart zitten.
- ik benoem hardop wie er goed klaar zit: doe ik ook al
- ik wil niet teveel op negatieve ingaan = ook aandacht. Toch moet ik de klas strak houden, vooral groep 6. hoe doe je dit op een goede manier zonder dat de rest elkaar bijv. aan gaat steken?

Natuurlijk wil ik mijn LIO graag halen.. maar ik weet niet of ik straks echt het onderwijs in wil. Door de spanning die ik voel. Volgens mijn mentor straal ik rust uit en heb ik een prettige stem. Toch is die spanning er wel, vooral op gebied van orde. Kinderen voelen dit aan natuurlijk, en als je 1x makkelijk bent en blijft waarschuwen.. dan loopt het toch alleen maar meer uit de hand?

Heeft iemand tips voor orde in de klas? Natuurlijk heb ik op internet veel gelezen, maar misschien heeft iemand ervaring ermee. Ik heb een lio klas met veel allochtone kinderen in de klas, paar Nederlandse kinderen.

Beetje lang verhaal.. ik hoop dat het een beetje duidelijk is en ik hoor graag tips/ervaringsverhalen. Bedankt voor het lezen!
Denise_vdb
PABOforum Baby
 
Berichten: 8
Geregistreerd op: 01 okt 2013, 12:22
Groep: 5
PABO jaar: 4

Re: spanning voor LIO, ga ik het halen?

Berichtdoor Lespakket op 01 okt 2013, 18:57

Dit is je onderbuikgevoel dat spreekt, ik denk dat het wel heel belangrijk is er naar te luisteren. Stop het niet zo maar weg met een 'stage is toch leuk en ik vind kinderen toch leuk dus wat zeur ik nou'. Pluis het gevoel goed uit, om te kijken waar het in zit!

Nu heb je het vooral over de kinderen die (nog) niet goed luisteren, en dat je ze vaak moet waarschuwen. Komt daar jou spanning vandaan? Als je 's nachts slecht slaapt, is dat waar je dan aan denkt? Klopt het als ik zeg dat dit met controle te maken heeft? (ik ben zelf een control freak, alles moet gaan zoals ik wil, dus dat stukje herken ik wel!)

Misschien kun je het volgende proberen: als er weer onrust ontstaat, probeer er dan niet direct bovenop te duiken, maar doe juist een stapje terug en wacht af. Ik heb zelf een keer zo'n stage gehad, waar ik er een stopwatch bij pakte. Toen het eindelijk stil was, zette ik de stopwatch stil, en liet hem zonder woorden aan een kind zien. Die las voor hoeveel tijd erop stond. "Nou, zo lang moest ik op jullie wachten, laten we ervoor zorgen dat ik dat niet weer hoef te doen." De volgende keer, als het weer onrustig werd, pakte ik weer de stopwatch, en op gegeven moment was dat al voldoende om het stil te krijgen.

Geef jezelf en de kinderen wat ruimte om te wennen. De kinderen kennen jou nog niet zo lang, neem ik aan, en jij hen ook niet. Hoe beter je ze kent, en hoe meer je voor de groep staat, hoe beter je weet aan welke touwtjes je moet trekken. Probeer hierom geen spanning op te bouwen, want zoals je zelf al zegt, dit voelen kinderen aan. Dan gaat er maar wat tijd verloren aan wachten, benoem steeds dat dat niet de bedoeling is, en hoe je het wel wilt hebben. Daar heb je volgens mij genoeg ideeƫn over, toch?
..::Bianca::..
JufBianca.nl - Laat kleuters spelen en ontdekken
leerkracht groep 1/2 - specialist hoogbegaafdheid - educatief auteur - workshopleider
Avatar gebruiker
Lespakket
Paboforumholist
 
Berichten: 1628
Geregistreerd op: 21 sep 2002, 12:16
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: spanning voor LIO, ga ik het halen?

Berichtdoor Joke op 01 okt 2013, 22:20

Veel lio'ers draaien jaren goed tijdens de stage en krijgen dan ineens het gevoel (en angst) in hun lio Oeps, nu moet ik laten zien dat ik het kan, kan ik het eigenlijk wel?
Daardoor zijn ze zichzelf niet meer en gaat het lang zo goed niet (meer).
Misschien kun je jezelf wat rustiger krijgen door het volgende:
Zorg dat je je aan de afspraken houdt die je met kinderen maakt, handel alert, blijf jezelf en blijf rustig. Probeer langzamer en lager te gaan praten, dit brengt rust bij jou Ć©n bij de lln. (Meestal als je onzeker bent, praat je wat sneller en wat hoger.)

Zulke zaken worden beoordeeld en ook je vorige beoordelingen tellen mee. Je wordt niet afgerekend op een drukke klas, maar hoe je ermee omgaat.

Als je nooit problemen hebt gehad, gaat het je nu ook lukken, als je maar rustig blijft.
In jouw geval, laat blijken dat je het gedrag van groep 5 en sommige lln. van groep 6 waardeert door dit af en toe te benoemen. Wie weet willen er in groep 6 dan ook wel lln. een complimentje krijgen.
(Beloon desnoods groep 5 met een leuk tussendoortje terwijl groep 6 de met de stopwatch opgenomen minuten ver(drie)dubbeld in moet halen. Maar waarschuw de groepen wel van te voren, als er dan tijd ingehaald moet worden is dat hun eigen keus. Let op wie het in groep 6 wel kan, laat die niet de dupe zijn. Eigenlijk heb ik een hekel aan zulk soort acties. Een vergeten kind - dat zich goed gedroeg en niet beloond werd - kan heel vervelend worden en voor je het weet zit je in een beloningssysteem verwikkeld en heb je nog nauwelijks tijd om les te geven.)
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16892
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: spanning voor LIO, ga ik het halen?

Berichtdoor Denise_vdb op 09 okt 2013, 15:15

Bedankt voor jullie reacties, tips vind ik erg fijn!

Nu geef ik elke week les, twee dagen in de week. Toch merk ik dat ik tegen dingen aanloop.. Sommige kinderen willen graag grappig zijn/opvallen. Natuurlijk negeer ik en pak ik dit gedrag aan. De kinderen zijn mij inderdaad ook aan het uitproberen.. Als ik even boos word gaat het goed, daarna luisteren ze even maar moet ik al gauw weer waarschuwen en vervelend gedrag aanpakken. Ik vind het lastig om de rust te bewaren in de groep. Ik houd er niet van om steeds te moeten mopperen en toch is dat veel nodig..

Ook merk ik nu dat ik nogal een dubbel gevoel heb: Ik vind het leuk om met kinderen te werken, maar doordat er veel drukke kinderen zijn en ik veel op de orde moet zitten weet ik niet of ik straks wel echt het onderwijs in wil. Dat zou natuurlijk erg zonde van mijn diploma zijn. Gek genoeg zie ik mijzelf ook wel en misschien nog meer in een ziekenhuis werken. Ik werk namelijk als bijbaan in de zorg en ik vind het medische erg interessant. Als ik naar mijn bijbaan ga voel ik mezelf rustig, maar als ik een dag les moet geven voel ik ook onrust bij mezelf, doordat ik weet dat ik de klas echt strak moet houden. Het klinkt natuurlijk vreemd om in de 4e te denken om misschien niets met je diploma te doen, maar toch heb ik die gedachte.
Denise_vdb
PABOforum Baby
 
Berichten: 8
Geregistreerd op: 01 okt 2013, 12:22
Groep: 5
PABO jaar: 4

Re: spanning voor LIO, ga ik het halen?

Berichtdoor ik-je op 09 okt 2013, 18:41

Ik proef zomaar wat in je verhaal: zoals ik het begrijp blijf je waarschuwen. Maar waar is de straf? De kids zoeken je grenzen. Als het alleen maar bij waarschuwen blijft, dan kunnen ze maar steeds verder gaan.
Maak de afspraak: 2x waarschuwen en dan.....
En doe dit ook!
ik-je
Paboforumholist
 
Berichten: 1262
Geregistreerd op: 28 maart 2008, 18:01
Groep: 12
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Re: spanning voor LIO, ga ik het halen?

Berichtdoor super_juf op 13 okt 2013, 14:03

Eerste weken 'moet je door'. Dit is iets wat mijn LIO-coach tegen mij zei. Kinderen zoeken grenzen op en jij moet dan laten zien waar de grens ligt. Blijf niet waarschuwen, maar plak er ook een consequentie aan vast.
Let wel op dat dit haalbaar is en zorg dat het niet meteen 'de maximale straf' is. Dus niet 'Je mag helemaal niet meer meedoen aan...' Dit is niet realistisch en niet haalbaar. Klinkt misschien logisch en heb je er niets aan, maar wilde het toch meegeven.

Alleen mopperen is ook niet leuk, maar soms is het bij een groep in het begin nodig. Vergeet ook niet de positieve dingen! bedenk aan het einde van de dag iets wat wƩl goed ging in groep 6. Dit kan iets heel kleins zijn, maar ook de kleine dingen ga je waarderen. Soms is dat voor een groep even genoeg. Er zijn kinderen die roepen dat alles 'stom' is, maar stiekem vinden ze het wel leuk. Waardeer dan de glimlach of werkhouding die zij op dat moment hebben. Benoem dit ook naar de groep.

Wees niet 'bang' dat je het niet meer kan. Elke groep is anders en een combi-groep vond ik ook erg moeilijk! Je legt de lat voor jezelf heel hoog, omdat je aan ieders verwachting wil voldoen (mentor, pabo Ć©n leerlingen!). Wees realistisch en leer kleine stapjes waarderen. Misschien gaat het een ochtend wel goed en de middag niet. Nou en? Het ging toch die ochtend goed! De volgende keer ga je voor een hele dag. Leer het op te bouwen. Leerlingen moeten wennen aan jou en jij aan de groep (misschien moet je ook nog wennen aan de combi-groep..?) Zo te lezen heb je het echt wel in je! :D

Veel succes!
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands

Re: spanning voor LIO, ga ik het halen?

Berichtdoor JufH op 13 okt 2013, 14:18

Evalueren met de kinderen is soms ook een goede optie. Ze hebben vaak feilloos in de gaten wat goed ging en wat beter kan. Dan maak je het een groepsgebeuren en zijn sommige kinderen gemotiveerder om beter hun best te doen!

Groep 6 gewoon aan het begin van de dag al in rijtjes zetten, dan kunnen ze verdienen om weer bij elkaar te zitten... Is een drastische maar misschien wel een die werkt.

En bedenk, het waren 'pas' twee dagen! Voor een geoefende leerkracht is het de eerste twee dagen ook aanpoten, weer consequent zijn en zien hoe ze reageren... De stopwatch tip van Lespakket heb ik ook wel gedaan, of met een timer op het smartboard, werkte ook motiverend.

Ken je 'classdojo'? Even intikken bij google. Mijn klas had moeite met al 2 minuten stil zijn. Hier heb ik nu een account, je kunt positieve en negatieve punten scoren. Aan het eind v/d dag zie je dan de verhouding van positief en negatief. Werkte bij mijn groep heel goed, nu zitten ze dagelijks tussen de 70 en 80% positief, de eerste week kwamen ze niet hoger dan 50%! Ik laat alleen het dagoverzicht zien, niet de individuele score van de kinderen.... Samen een doel gezet en het gevierd toen ze het haalden!
Dit jaar weer fijn juf van groep 7!
Avatar gebruiker
JufH
Paboforumholist
 
Berichten: 1869
Geregistreerd op: 03 feb 2010, 09:38
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: Juf

Re: spanning voor LIO, ga ik het halen?

Berichtdoor Joke op 13 okt 2013, 14:26

JufH schreef:.....
Ken je 'classdojo'? Even intikken bij google. Mijn klas had moeite met al 2 minuten stil zijn. Hier heb ik nu een account, je kunt positieve en negatieve punten scoren. Aan het eind v/d dag zie je dan de verhouding van positief en negatief. Werkte bij mijn groep heel goed, nu zitten ze dagelijks tussen de 70 en 80% positief, de eerste week kwamen ze niet hoger dan 50%! Ik laat alleen het dagoverzicht zien, niet de individuele score van de kinderen.... Samen een doel gezet en het gevierd toen ze het haalden!

Nee, die kende ik nog niet! Wat leuk om het echt zichtbaar te kunnen maken!
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16892
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: spanning voor LIO, ga ik het halen?

Berichtdoor JufH op 13 okt 2013, 15:04

Was er eerst niet zo voor, maar het werkt voor mijn groep echt goed! Ze waren flink onder de indruk van 66% negatieve punten. Het fijne is dat je ook je eigen punten kunt toevoegen, dus ook de ' stoelwiebelaars' kwamen aan hun trekken... ;)
Dit jaar weer fijn juf van groep 7!
Avatar gebruiker
JufH
Paboforumholist
 
Berichten: 1869
Geregistreerd op: 03 feb 2010, 09:38
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: Juf

Re: spanning voor LIO, ga ik het halen?

Berichtdoor Anita op 13 okt 2013, 15:09

Ik heb even een nieuw topic geopend over Class Dojo. Ik denk dat er veel over te vertellen en vragen valt, maar dat dit niet de juiste plaats is om er dieper op in te gaan.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
1819 Vliegende keep met de nadruk op groep 3 en 6 + thematisch onderwijs aan 1234 in de middag
1920 Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8228
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: spanning voor LIO, ga ik het halen?

Berichtdoor Denise_vdb op 14 okt 2013, 22:28

Class Dojo ziet er inderdaad leuk uit.. maar lijkt mij vrij veel tijd kosten om per kind in te vullen hoe ze het doen..

Wat ik wel toepas:
- Op het bord typen: 'Ik kijk wie er klaar zit ..''namen zet ik erachter van kinderen die goed klaar zitten.. daarna beiden groepen als dus iedereen stil klaar zit
- stilte teken
- stopwatch timer, hoe minder secondes hoe beter natuurlijk!
- als iedereen goed aan het werk is, teken ik soms een grappig tekeningetje op het bord

Het klopt inderdaad dat ik teveel blijf waarschuwen en er geen consequentie aan verbindt. Ik houd er niet van om kinderen de klas uit te sturen, ik wil ze er zoveel mogelijk bij houden. Ik merk nu ook dat dit echt niet werk en een consequentie echt nodig is. Ik weet niet of het zo'n goed idee is om te zeggen dat ik bijv. bij de derde waarschuwing een kind de klas uit stuur. Aangezien er ook een kind is met lastig gedrag: Hij kan niet stilzitten, wil wel heel graag klusjes doen = ook zijn beloning. Hij gaat waarschijnlijk naar het speciaal onderwijs binnenkort.

Ik ben nu dus van plan om bij de derde waarschuwing het 'drukke' kind de klas uit te sturen en daar te laten werken.
Daarna praten met het kind en hem nog een kans geven. Is dit een goed idee?

Ook ben ik van plan om met de klas te praten: Wat gaat goed in de klas? Wat kan beter? Hoe gaan we dat doen?
Complimenten geven doe ik erg veel, de sfeer vind ik erg belangrijk, vandaar dat ik ook niet graag mopper..

Het klopt inderdaad dat ik erdoorheen moet, ik weet dat ik het nu moet doen en consequent moet zijn, anders wordt het helemaal moeilijk. Helaas had ik al de fout bij twee kinderen die niet aan het lezen waren. Ik had tegen deze kinderen gezegd dat zij naar schooltijd moesten zeggen wat zij gelezen hadden. Ben dat dus vergeten na schooltijd na te vragen..

Mijn leerpunten voor nu zijn vooral: Doen wat ik zeg.. en consequent zijn, helpt waarschuwen niet dan volgt de consequentie dat ik het kind met zijn werk de klas uitstuur. Zouden jullie het ook zo doen of toch anders?
Denise_vdb
PABOforum Baby
 
Berichten: 8
Geregistreerd op: 01 okt 2013, 12:22
Groep: 5
PABO jaar: 4

Re: spanning voor LIO, ga ik het halen?

Berichtdoor Denise_vdb op 14 okt 2013, 22:30

Class Dojo ziet er inderdaad leuk uit.. maar lijkt mij vrij veel tijd kosten om per kind in te vullen hoe ze het doen..

Wat ik wel toepas:
- Op het bord typen: 'Ik kijk wie er klaar zit ..''namen zet ik erachter van kinderen die goed klaar zitten.. daarna beiden groepen als dus iedereen stil klaar zit
- stilte teken
- stopwatch timer, hoe minder secondes hoe beter natuurlijk!
- als iedereen goed aan het werk is, teken ik soms een grappig tekeningetje op het bord

Het klopt inderdaad dat ik teveel blijf waarschuwen en er geen consequentie aan verbindt. Ik houd er niet van om kinderen de klas uit te sturen, ik wil ze er zoveel mogelijk bij houden. Ik merk nu ook dat dit echt niet werk en een consequentie echt nodig is. Ik weet niet of het zo'n goed idee is om te zeggen dat ik bijv. bij de derde waarschuwing een kind de klas uit stuur. Aangezien er ook een kind is met lastig gedrag: Hij kan niet stilzitten, wil wel heel graag klusjes doen = ook zijn beloning. Hij gaat waarschijnlijk naar het speciaal onderwijs binnenkort.

Ik ben nu dus van plan om bij de derde waarschuwing het 'drukke' kind de klas uit te sturen en daar te laten werken.
Daarna praten met het kind en hem nog een kans geven. Is dit een goed idee?

Ook ben ik van plan om met de klas te praten: Wat gaat goed in de klas? Wat kan beter? Hoe gaan we dat doen?
Complimenten geven doe ik erg veel, de sfeer vind ik erg belangrijk, vandaar dat ik ook niet graag mopper..

Het klopt inderdaad dat ik erdoorheen moet, ik weet dat ik het nu moet doen en consequent moet zijn, anders wordt het helemaal moeilijk. Helaas had ik al de fout bij twee kinderen die niet aan het lezen waren. Ik had tegen deze kinderen gezegd dat zij naar schooltijd moesten zeggen wat zij gelezen hadden. Ben dat dus vergeten na schooltijd na te vragen..

Mijn leerpunten voor nu zijn vooral: Doen wat ik zeg.. en consequent zijn, helpt waarschuwen niet dan volgt de consequentie dat ik het kind met zijn werk de klas uitstuur. Zouden jullie het ook zo doen of toch anders?
Denise_vdb
PABOforum Baby
 
Berichten: 8
Geregistreerd op: 01 okt 2013, 12:22
Groep: 5
PABO jaar: 4

Re: spanning voor LIO, ga ik het halen?

Berichtdoor Joke op 15 okt 2013, 09:19

Denise_vdb schreef:..........
Mijn leerpunten voor nu zijn vooral: Doen wat ik zeg.. en consequent zijn, helpt waarschuwen niet dan volgt de consequentie dat ik het kind met zijn werk de klas uitstuur. Zouden jullie het ook zo doen of toch anders?


Tip: zoek dan een plekje waar iemand hem/haar in de gaten kan houden en 'niet te leuk'. Overleg op school, want heel veel scholen willen absoluut geen leerlingen op de gang. Ze worden bovendien vaak een soort martelaar in de ogen van klasgenoten en leerlingen van de andere groepen. Die rol kan af en toe door de leerling aardig uitgebouwd worden met negatieve gevolgen voor jou.

Je kunt ook een afgeschermd plekje in je klas creĆ«ren en hem/haar vĆ³Ć³r het werk vragen (dan zijn er nog geen problemen en geldt het dus niet als straf) waar hij/zij het beste denkt te kunnen werken. Dan leg je de verantwoordelijkheid gedeeltelijk bij hem/haar. Dat gesjouw onder de les (en de bijbehorende verontwaardiging en de daadwerkelijke 'verhuizing' brengen de nodige onrust en geven hem/haar op een verkeerd moment toch nog de aandacht. Negatieve aandacht is ook aandacht (dat schreef jij ook al :duimomhoog: ) .
Als hij/zij op zijn/haar gekozen plekje zit, ga je er nog even naar toe en vraagt of hij/zij alles begrijpt, nog hulp nodig heeft. Dit is positieve aandacht, die vaak een veel betere sfeer tot gevolg heeft.
Is het dan nog moeilijk voor hem/haar om aan het werk te blijven, kun je vooraf vragen:
-in hoeveel tijd denk je dit werk af te hebben?
of als de taak te veel concentratie vraagt of moeilijk is, kun je die taak in stukjes verdelen en vragen, denk je dat je dat voor ... (tijd) dit rijtje af kunt hebben?
Zo kan je elk ding uitbouwen naar de behoefte van dat kind, zonder er een negatieve lading aan te geven.
Overleg met collega's wat je daarna kunt doen (als het dan nog niet lukt).

Het verschil in benadering van mijn voorstel met wat je eerder schreef is dat je de moeilijkheden vĆ³Ć³r blijft. Jouw manier van aanpakken is 'achter de zaak' aanlopen, er is al een onrustzaadje gezaaid en dat kan alleen maar erger worden. Verwar deze manier van aanpakken niet met 'te zachtaardig', er staan wel degelijk sancties op als hij/zij de afspraken met voeten treedt, maar hij/zij heeft altijd een keus gehad. Spreek ook een gebaar met hem/haar af waarmee je aan kunt geven dat hij/zij te ver gaat zonder de aandacht op hem/haar te vestigen en de andere lln. te storen in hun werk.
En ... heel belangrijk is om te weten waarom deze leerling door blijft gaan. Ga eens een gesprek onder vier ogen met hem aan, bv. terwijl jullie tekenen, een spelletje doen, bouwen met lego. Misschien wil er iemand even in de klas blijven om op te letten, anders in een pauze, want er moet een goede sfeer ontstaan. Het praat namelijk veel makkelijker terwijl je ergens mee bezig bent. Begin neutraal, hoe vind je het op school wel vak vind je het leukst/ niet leuk en waarom. Vaak kunnen ze zelf al heel goed onder woorden brengen welke hulp ze nodig hebben, maar deze techniek vereist wel wat oefening. Soms heb je wel meerdere gesprekken nodig voor je bij je doel belandt. Geduld is een schone zaak. ;)
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16892
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: spanning voor LIO, ga ik het halen?

Berichtdoor JufH op 15 okt 2013, 16:08

Het kost niet veel tijd Denise, maar je moet het wel zien zitten ;)

Consequentie kan zijn: Los van je groepje zitten, nablijven, strafregels schrijven, klinkt dom en nutteloos maar ach, dat is het meeste kletsen dat zij doen ook ;)
Dit jaar weer fijn juf van groep 7!
Avatar gebruiker
JufH
Paboforumholist
 
Berichten: 1869
Geregistreerd op: 03 feb 2010, 09:38
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: Juf

Re: spanning voor LIO, ga ik het halen?

Berichtdoor Migie op 16 okt 2013, 09:01

Hoi,

Ik zag dat je aan het twijfelen was of je wel iets in het onderwijs wilde doen, maar dat je het zonde vindt van je studie!

Ik zit in precies dezelfde situatie alleen dan vanuit een andere studie. Toch heb ik besloten om voor mijn eigen geluk te kiezen en mijn afstudeerstage goed af te ronden (hopelijk). Zodat ik daarna naar de verkorte Pabo kan gaan. Als het goed is kan ik in februari van start en ik zelf voel me daar zoveel beter bij! Natuurlijk denk ik wel eens, had ik dit niet meteen kunnen weten, maar het is ergens ook een voordeel dat ik al ervaring heb met studeren en natuurlijk ook al een hele studie achter de rug heb.

Wanneer je eigenlijk zeker weet dat je ergens anders gelukkiger wordt moet je natuurlijk voor je eigen geluk kiezen. Je moet nog zo lang door werken, dat je het maar beter goed naar je zin kan hebben. Denk wel heel goed na voor je deze keuze maakt, ik ben veel naar open dagen geweest en heb veel met mensen gepraat. Want het kan natuurlijk zo zijn dat je nu alleen maar zo denkt omdat je nu een wat mindere ervaring hebt. Ga na hoe je het eerder vond en ga anders eens praten met andere mensen die jou kennen, maar ook mensen uit de zorg bijvoorbeeld.

Ik wil me natuurlijk nergens mee bemoeien, maar ik wilde alleen even mijn ervaring delen zodat je weet dat je niet de enige bent. Nu ben je nog jong en kun je nog alle kanten op! :) Heel veel succes en je hoeft je niet te schamen omdat je er nu pas achter komt wat je eigenlijk echt wil. Je merkt pas of de studie bij je past als je erin werkt.

groetjes,
Mignonne
Migie
PABOforum Baby
 
Berichten: 3
Geregistreerd op: 27 mei 2013, 11:54
Groep: 0
PABO jaar: 0

Volgende

Keer terug naar LIO-stage

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast