Instaptoets nul meting keersommen

Heb het hier over alles omtrent de LIO-stage

Moderator: miekiemousie

Instaptoets nul meting keersommen

Berichtdoor Juf Fee op 15 feb 2012, 17:10

Ik loop mijn lio stage in groep 4. In deze groep wil ik gaan werken met meervoudige intelligentie rondom keersommen.

Ik wil vooraf aan mijn onderzoek een nulmeting doen. De kinderen kennen nu al de keersommen: 2,5,10 en 1. Door de nul meting wil ik ontdekken of sommige kinderen misschien al meer keersommen kennen. Een aantal vragen aan jullie:

Hoe kan ik het beste de nulmeting vorm geven? Door gewoon alle keersommen van 1 t/m 10 op een werkblad te zetten en de kinderen deze in te vullen? Zou ik hier ook een tijd aan koppelen? En het lijkt mij handig dat ik achteraf het werken met meervoudige intelligentie weer dezelfde nulmeting doe, toch?

Bedankt voor de hulp!

Groetjes, Femke
Juf Fee
PABOforum Baby
 
Berichten: 8
Geregistreerd op: 23 aug 2011, 14:51
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Instaptoets nul meting keersommen

Berichtdoor Joke op 15 feb 2012, 19:45

Lijkt me goed, maar ik heb er geen verstand van. Ik zou geen dubbele sommen erin zetten trouwens.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16892
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Instaptoets nul meting keersommen

Berichtdoor Lespakket op 15 feb 2012, 20:59

ALLE keersommen lijkt me een beetje veel, maak een selectie van sommen uit meerdere tafels. Neem inderdaad de al bekende tafels mee en voeg wat onbekende tafels toe.
Maak een toetsje van bijvoorbeeld 20 sommen. Laat alle kinderen deze maken en maak een foutenanalyse. Nu start je je 'handelen' (in jouw geval: MI). Aan het einde laat je alle kinderen weer dezelfde toets maken. Je bespreekt de toets dus niet met de kinderen, al kun je tussendoor wel toetsjes afnemen en die gezamenlijk nakijken/bespreken. De begintoets is gelijk aan de eindtoets.
..::Bianca::..
JufBianca.nl - Laat kleuters spelen en ontdekken
leerkracht groep 1/2 - specialist hoogbegaafdheid - educatief auteur - workshopleider
Avatar gebruiker
Lespakket
Paboforumholist
 
Berichten: 1628
Geregistreerd op: 21 sep 2002, 12:16
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Instaptoets nul meting keersommen

Berichtdoor MeesterD op 15 feb 2012, 22:11

Juf Fee schreef:Ik loop mijn lio stage in groep 4. In deze groep wil ik gaan werken met meervoudige intelligentie rondom keersommen.

Ik wil vooraf aan mijn onderzoek een nulmeting doen. De kinderen kennen nu al de keersommen: 2,5,10 en 1. Door de nul meting wil ik ontdekken of sommige kinderen misschien al meer keersommen kennen. Een aantal vragen aan jullie:

Hoe kan ik het beste de nulmeting vorm geven? Door gewoon alle keersommen van 1 t/m 10 op een werkblad te zetten en de kinderen deze in te vullen? Zou ik hier ook een tijd aan koppelen? En het lijkt mij handig dat ik achteraf het werken met meervoudige intelligentie weer dezelfde nulmeting doe, toch?

Bedankt voor de hulp!

Groetjes, Femke

Hoi Femke,

het ligt er aan wat je doel is. Waarschijnlijk is je doel om te weten of de tafels geautomatiseerd zijn. Dat betekent dat een kind zonder rekenkundig na te denken het antwoord op een som zoals 7x 6 kan vertellen. Net als dat jij binnen 1 seconde '42' opnoemt. Daar hoef je niet eens over na te denken, want 6, 7 en 42 horen gewoon bij elkaar (net als 6, 7 en 13). Als dit het doel is (weten of de tafels geautomatiseerd zijn) dan moet je er inderdaad tijd aan verbinden. Doe je dat namelijk niet, dan kan een leerling een som zoals 7x6 ook oplossen door 6 + 6 + 6 + 6 + 6 + 6 + 6 te doen. Dan meet je hun telvaardigheid ipv het vermenigvuldigen
Avatar gebruiker
MeesterD
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 856
Geregistreerd op: 26 apr 2010, 22:26
Woonplaats: Noord-Holland
Groep: 5
PABO jaar: 0

Re: Instaptoets nul meting keersommen

Berichtdoor Joke op 16 feb 2012, 09:11

Dat is een goede, meesterD!
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16892
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Instaptoets nul meting keersommen

Berichtdoor Juf Fee op 16 feb 2012, 17:26

Ja mijn doel... dat is een goede. Hier heb ik natuurlijk al over nagedacht, maar kun je van kinderen van groep 4 verplichten om de tafels al te automatiseren of is tellend rekenen al genoeg. Kan ik over de opbouw van tafels en wat moet in groep 4 ergens literatuur over vinden? Bedankt voor jullie hulp!
Juf Fee
PABOforum Baby
 
Berichten: 8
Geregistreerd op: 23 aug 2011, 14:51
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Instaptoets nul meting keersommen

Berichtdoor Joke op 16 feb 2012, 18:19

Juf Fee schreef:.... Door de nulmeting wil ik ontdekken of sommige kinderen misschien al meer keersommen kennen. .........

Wie het principe van keersommen begrijpt, kan al die sommen maken, hij doet daar alleen lang over. Het doel van tafels aanleren is ze snél te kunnen maken, dus dan moet er een tijd aan verbonden worden.
Dan kén je de tafelsommen, anders reken je ze gewoon uit.
MeesterD brengt dus (naar mijn idee) een heel belangrijk punt in.

Doe je de tafel van 0 er ook bij?
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16892
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Instaptoets nul meting keersommen

Berichtdoor Juf Fee op 17 feb 2012, 16:36

Ja de tafel van 0 ook :)
Best een lastig onderwerp, zonder goede literatuur... kan iemand met helpen waar ik de juiste opbouw voor tafels kan vinden?
Juf Fee
PABOforum Baby
 
Berichten: 8
Geregistreerd op: 23 aug 2011, 14:51
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Instaptoets nul meting keersommen

Berichtdoor Demy op 17 feb 2012, 23:59

Niveaus (X)
- Tellend vermenigvuldigen (zodra een leerling de som herhaald optellend oplost)
- Structurerend vermenigvuldigen (is dat een contextopgave met bijvoorbeeld een 6x8-structuur niet meer stap-voor-stap optellend wordt berekend, maar vlot met één tussenstap van het gekende tafelproduct 5x8 wordt opgelost)
- Formeel vermenigvuldigen (wordt geen gebruik meer gemaakt van ondersteunende modellen, maar louter op getalniveau geredeneerd en gerekend)

MeesterD, automatiseren is toch niet dat je binnen '1 seconden' een som als 6x7 kan uitrekenen? Dan is het namelijk gememoriseerd. Memoriseren is namelijk het 'uit het hoofd kennen' van rekenfeiten.
Verre doelen bereik je beter samen.
Demy
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 522
Geregistreerd op: 14 dec 2008, 13:36
Groep: 0
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 3

Re: Instaptoets nul meting keersommen

Berichtdoor Demy op 18 feb 2012, 00:02

Juf Fee, uitgebreide informatie vind je trouwens in het boek 'Jonge kinderen leren rekenen'.
Verre doelen bereik je beter samen.
Demy
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 522
Geregistreerd op: 14 dec 2008, 13:36
Groep: 0
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 3

Re: Instaptoets nul meting keersommen

Berichtdoor Joke op 18 feb 2012, 09:56

Automatiseren wil zeggen dat je antwoord meteen weet als je de som hoort en dat kan alleen als je de sommen gememoriseerd hebt.
Volgens mij wordt er in het onderwijs dan over automatiseren gesproken.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16892
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Instaptoets nul meting keersommen

Berichtdoor brigitte op 18 feb 2012, 10:47

Het wordt vaak door elkaar gebruikt, maar er is wel een verschil tussen automatiseren en memoriseren, kijk bv hier bij de vragen:

http://www.volgens-bartjens.nl/nl/rekenbasis/veelgestelde-vragen/
Avatar gebruiker
brigitte
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 529
Geregistreerd op: 26 aug 2002, 21:46
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Instaptoets nul meting keersommen

Berichtdoor Joke op 18 feb 2012, 13:22

Oké, automatiseren heeft dus meer diepgang want je weet hoe je aan het antwoord gekomen bent, al sla je die stap over als iets geautomatiseerd is.
Memoriseren is (gewoon) uit je hoofd leren.
Weer wat geleerd. Ik zal erop gaan letten in mijn taalgebruik. Bedankt Demy en Brigitte. ;)
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16892
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Instaptoets nul meting keersommen

Berichtdoor Juf Fee op 21 feb 2012, 14:44

Bedankt! Het boek jonge kinderen leren rekenen heb ik in mijn bezit en ga ik zeker gebruiken.

Wanneer het onderzoek af is, komt het op mijn site te staan :) www.digifemke.nl
Gelukkig helpt een leraar mij nu ook met mijn onderzoek, ik ben op de goede weg.
Juf Fee
PABOforum Baby
 
Berichten: 8
Geregistreerd op: 23 aug 2011, 14:51
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Instaptoets nul meting keersommen

Berichtdoor juf suus op 21 feb 2012, 15:58

Misschien heb je nog iets aan dit artikel
http://kpz.hscglab.nl/bestanden/Veerkracht%204-1.pdf ( begripsvorming bij keersommen- ook in de supermarkt)
http://juliana7.yurls.net/nl/page

2013-2014: groep 7 ( 27 leerlingen)
2014-2015: groep 7 ( 26 leerlingen)
juf suus
Paboforumholist
 
Berichten: 1791
Geregistreerd op: 11 jul 2007, 19:05
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Volgende

Keer terug naar LIO-stage

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron