Moeilijke groep

Heb het hier over alles omtrent de LIO-stage

Moderator: miekiemousie

Moeilijke groep

Berichtdoor jufjose op 05 sep 2011, 14:46

Hallo,

Ik ben net twee weekjes begonnen met mijn LIO. Ik heb een groep 5 waar ik de donderdag en vrijdag stage loop.
Het zijn maar 14 leerlingen, waarvan één leerling met moeilijk gedrag. Als ik hem uit de klas wil sturen gaat hij rond de klas rennen, met spullen gooien of op tafels staan. Als je naar hem toe loopt gaat hij wegrennen en ik ben natuurlijk niet van plan om dat spelletje mee te spelen. Tot nu toe lukt het om hem soms geen aandacht te geven en op een moment waarop hij het niet ziet aankomen hem rustig vast te pakken en buiten de klas te sturen of mijn mentor te halen door een leerling. Als er op de hal niemand is en hij is nog niet rustiger geworden verstoort hij de lessen vaak door met de deur te gaan slaan of het bord naar me dicht te klappen en andere kinderen af te leiden. Dit probleem is niet alleen bij mij, maar bij alle leerkrachten. Het grote probleem is dat de rest van de groep erg snel afgeleid is, wat natuurlijk ook erg redelijk is! Dit riedeltje gaat allemaal van hun leertijd af.
Hebben jullie misschien tips om met deze jongen om te gaan.

Het andere probleem wat ik in mijn stageklas ben tegengekomen is de sfeer. Vorige week vrijdag was deze ene jongen niet aanwezig, ook dan gaat het ook niet al te best in de klas. Ik blijf veel waarschuwingen geven en straffen. Erg vervelend, want zo gaat leuke lessen geven ook niet. Ik weet ook van zeker drie kinderen dat ze met tegenzin naar school gaan. Dit wil ik heel graag tegengaan!
Hebben jullie hier misschien ideeën voor?
Ook ben ik in twijfel over de straffen. Die ene jongen kan je natuurlijk moeilijk in de klas houden, dus hij moet uit de klas (dit is ook afgesproken op school). Wat is voor de rest van de klas een goede straf. Ik heb sommige nu al laten nakomen en ben ik met ze gaan praten over wat er gebeurd is of heb ik ze niet mee laten doen met een leuke les. Ze lijken zich hier niets van aan te trekken en hun gedrag zie ik hierdoor niet verbeteren.

Ik hoop van jullie wat tips te krijgen hoe ik de situatie kan verbeteren.
jufjose
PABOforum Baby
 
Berichten: 5
Geregistreerd op: 05 sep 2011, 14:07
Groep: 5
PABO jaar: 4

Re: Moeilijke groep

Berichtdoor MissYouth op 05 sep 2011, 17:27

Gezien het aantal: Is het een reguliere basisschool?

Verder zou ik een heel duidelijk systeem hebben met twee waarschuwingen bij álle overtredingen van de regels. (dus ook voor je beurt praten e.d.) bij drie waarschuwingen sta je op het bord. Daarna kan je nog twee keer een kruisje erachter krijgen en dan mag je niet meedoen met iets leuks. (pauze, spelen, gym, muziek, etc.) Daarnaast voor élk dingetje wat ze wél goed doen belonen!! Zet ze onder een bloemetje op het bord = bijv. een sticker o.i.d.

Hopelijk heb je hier iets aan.
Er bestaat geen waarheid, er bestaan alleen verschillende referentiekaders.
Avatar gebruiker
MissYouth
PABOforum Baby
 
Berichten: 31
Geregistreerd op: 04 jun 2011, 18:29
Groep: 0
Schooltype: SO
PABO jaar: 1

Re: Moeilijke groep

Berichtdoor Lespakket op 05 sep 2011, 17:28

Wat goed dat je nu al aan de bel trekt, want deze situatie klinkt niet prettig! Ik heb een aantal vragen/gedachten:

1. jij zoekt nu hulp om dit aan te pakken, wat doet/deed de groepsleerkracht? Je zegt dat er afgesproken is dat deze leerling de klas uit gestuurd wordt, is dat alleen wat betreft deze jongen? Ging dat vorig jaar ook zo?

2. wat is het gedrag van de jongen in kwestie voordat je hem de klas uit wil sturen? Dus: wat is het gedrag dat hij vertoont wat je wilt bestraffen?

3. zijn er situaties waarin deze jongen wel gewoon met de rest van de groep mee kan doen?

4. hebben jullie een methode voor sociaal emotionele vorming op school?

5. je bent op zoek naar passende straffen. Begrijp ik goed dat je hiermee het gedrag van de leerlingen probeert te veranderen? Ik denk dat je dan meer hebt aan a) uitleggen, voordoen en oefenen wat je wél wilt en b) belonen als het goed gaat. Misschien hebben deze leerlingen nooit geleerd hoe ze zich moeten gedragen, of gedragen ze zich anders doordat ze bang zijn (wat heel goed kan als iemand in de klas met spullen gooit en zich vreemd gedraagt!).

6. maak je niet druk om verloren leertijd als je bezig bent de groep te vormen. Die tijd is NODIG, ik zou zeggen: trek eens 6 weken uit om de groep precies te krijgen zoals jij wilt (en dat is in sommige groepen nog te hoog gegrepen!). Neem veel tijd voor het inslijpen van regels en routines (zó werken we, zó gaan we met elkaar om). Ik hoop dat je hierin ook ondersteund wordt door je begeleiders op stage, want ik denk dat in dit geval de sociaal emotionele vorming wel eens belangrijker kan zijn dan die rekenbladzijde of die taalles.

7. in hoeverre is de Zorg betrokken bij de begeleiding van deze leerling?

8. is er een bijzondere reden dat je groep zo klein is?

dat was het voorlopig even, mijn zoon pikt mijn muis in 8) :lol:
..::Bianca::..
JufBianca.nl - Laat kleuters spelen en ontdekken
leerkracht groep 1/2 - specialist hoogbegaafdheid - educatief auteur - workshopleider
Avatar gebruiker
Lespakket
Paboforumholist
 
Berichten: 1628
Geregistreerd op: 21 sep 2002, 12:16
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Moeilijke groep

Berichtdoor miek op 05 sep 2011, 20:27

nog een aanvullend vraagje: is het een goede oplossing om deze jongen de gang op te sturen (waar geen toezicht is). Is er geen time-out plek in het zicht van iemand?
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)
Avatar gebruiker
miek
Paboforumholist
 
Berichten: 2114
Geregistreerd op: 17 mei 2003, 18:26
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Moeilijke groep

Berichtdoor jufjose op 06 sep 2011, 10:21

MissYouth schreef:Gezien het aantal: Is het een reguliere basisschool?

Verder zou ik een heel duidelijk systeem hebben met twee waarschuwingen bij álle overtredingen van de regels. (dus ook voor je beurt praten e.d.) bij drie waarschuwingen sta je op het bord. Daarna kan je nog twee keer een kruisje erachter krijgen en dan mag je niet meedoen met iets leuks. (pauze, spelen, gym, muziek, etc.) Daarnaast voor élk dingetje wat ze wél goed doen belonen!! Zet ze onder een bloemetje op het bord = bijv. een sticker o.i.d.

Hopelijk heb je hier iets aan.


Ja het is een reguliere basisschool. In Zeeland, waar de krimp is toegeslagen.
Ik probeer inderdaad al zoveel mogelijk zo te werken, met namen op het bord. Vorige week heb ik ook een lijstje gemaakt met goede leerlingen. Later heb ik twee groepen gemaakt tijdens een leuke les (slakkenles). De leerlingen die niet luisterden, zaten apart en gingen werk afmaken, de andere leerlingen deden mee aan de les. Zodra je goed aan het werk was mochten ze na verloop van tijd ook mee doen. Alleen een aantal leerlingen deden helaas toch net alsof ze het niets konden schelen.
Bedankt voor je idee! Bloemen en stickers is misschien ook een goede oplossing om de goede leerlingen toch te belonen!

Lespakket schreef:Wat goed dat je nu al aan de bel trekt, want deze situatie klinkt niet prettig! Ik heb een aantal vragen/gedachten:

1. jij zoekt nu hulp om dit aan te pakken, wat doet/deed de groepsleerkracht? Je zegt dat er afgesproken is dat deze leerling de klas uit gestuurd wordt, is dat alleen wat betreft deze jongen? Ging dat vorig jaar ook zo?

2. wat is het gedrag van de jongen in kwestie voordat je hem de klas uit wil sturen? Dus: wat is het gedrag dat hij vertoont wat je wilt bestraffen?

3. zijn er situaties waarin deze jongen wel gewoon met de rest van de groep mee kan doen?

4. hebben jullie een methode voor sociaal emotionele vorming op school?

5. je bent op zoek naar passende straffen. Begrijp ik goed dat je hiermee het gedrag van de leerlingen probeert te veranderen? Ik denk dat je dan meer hebt aan a) uitleggen, voordoen en oefenen wat je wél wilt en b) belonen als het goed gaat. Misschien hebben deze leerlingen nooit geleerd hoe ze zich moeten gedragen, of gedragen ze zich anders doordat ze bang zijn (wat heel goed kan als iemand in de klas met spullen gooit en zich vreemd gedraagt!).

6. maak je niet druk om verloren leertijd als je bezig bent de groep te vormen. Die tijd is NODIG, ik zou zeggen: trek eens 6 weken uit om de groep precies te krijgen zoals jij wilt (en dat is in sommige groepen nog te hoog gegrepen!). Neem veel tijd voor het inslijpen van regels en routines (zó werken we, zó gaan we met elkaar om). Ik hoop dat je hierin ook ondersteund wordt door je begeleiders op stage, want ik denk dat in dit geval de sociaal emotionele vorming wel eens belangrijker kan zijn dan die rekenbladzijde of die taalles.

7. in hoeverre is de Zorg betrokken bij de begeleiding van deze leerling?

8. is er een bijzondere reden dat je groep zo klein is?

dat was het voorlopig even, mijn zoon pikt mijn muis in 8) :lol:


1. Ja dat is de afspraak, mijn mentor doet het ook zo en het is ook de enige oplossing. Hem in de klas houden is geen optie.
2. Meestal is dat aan het begin van een taalles of soortgelijke lessen (hij is erg slecht in lezen), maar soms ook gewoon. Dan lijkt er een knopje om te gaan en dan gaat hij roepen "Ja, dat doe ik niet hoor!" Hij gaat lopen door de klas, schuift zijn stoel soms door heel de klas of pakt spulletjes uit zijn la of mijn bureau en gaat er mee gooien of harde geluiden mee maken. Hij trekt zich niks aan van wat ik zeg. Dit zijn een aantal voorbeelden van wat is gebeurd.
3. Ja, zeker! Soms als hij even op de gang heeft gezeten en wel rustig is geworden wilt hij heel graag weer meedoen! Hij staat dan met z'n spullen soms bij de deur en vraagt of hij weer in de klas mag komen. Hij is dan weer poeslief en doet met alles mee en probeert weer alles goed te maken. Dit is ook vaak weer voor korte duur, als het knopje weer omgaat is het weer foute boel.
4. Als les heb ik het nog niet gezien. Er is wel een vrouw die één keer in de zoveel tijd komt om hem hierin te begeleiden. Hoe ga je met andere kinderen om en hoe reageer je. Dit doet hij samen met een meisje die dit te weinig doet.
5. Er zijn een aantal overige kinderen die ik tijdens de les te vaak moet waarschuwen. Ze hebben soms ook een grote mond tegen mij (imitatie gedrag van die ene leerling). Ik probeer nu ook met namen op het bord te werken en zoveel waarschuwingen is een straf. De vorige keer heb ik ze niet mee laten doen tijdens een leuke les. Vaak laat ik ze even nablijven of laat ik ze iets overschrijven. Het lijkt soms of ze zich er niets van aantrekken. Ik vraag me af of ik ze wel op een goede manier straf. Leren ze er wel iets van, want er lijkt niet veel verbetering in de komen. Ik probeer de andere leerlingen zoveel mogelijk te belonen, maar ga het proberen meer te doen zoals bijvoorbeeld de stickers zoals hierboven is vermeld. Ik zat zelf ook te denken aan een vragenlijst met vragen al: Waarom doe ik dit gedrag en hoe moet ik het anders doen de volgende keer. Zodat ze zich misschien realiseren wat ze fout doen. Werkt er ook iemand met zo'n soort methode?
6. Ja dat is wel fijn om te horen. Ik ga er deze week ook even over praten met mijn mentor, maar wilde graag van jullie ook eens horen wat voor tips jullie hebben. Ik vind het alleen erg zonde dat de leerlingen die wel gelijk meedoen en goed werken ook de dupe zijn van het lange wachten, boos worden en minder les krijgen.
7. Deze jongen krijgt veel begeleiding van buitenaf. Ook thuis zijn ze begonnen met verschillende methodes. Toch denken wij dat speciaal onderwijs voor deze leerling beter is, maar tot nu toe blijft hij nog bij ons.
8. Nee, zoals boven ook vermeld. De scholen in Zeeland worden steeds kleiner helaas.

miek schreef:nog een aanvullend vraagje: is het een goede oplossing om deze jongen de gang op te sturen (waar geen toezicht is). Is er geen time-out plek in het zicht van iemand?

In de klas kan hij niet blijven. Als het echt niet gaat komt mijn mentor van RT even praten met hem. Maar is voor haar ook niet fijn natuurlijk als ze bezig is. Als hij eenmaal tot rust is gekomen gaat het wel goed alleen in de gang, dan komt hij ook snel naar de klas en wilt hij weer meedoen, als dit niet het geval is zit hij vaak vervelend te doen bij de deur, dus is hij ook in de buurt. Ik heb verder altijd mijn deur open en als hij goed bezig is op de gang ga ik regelmatig even naar hem doe en complimenteer ik zijn werkhouding en help ik hem met de opdrachten.
jufjose
PABOforum Baby
 
Berichten: 5
Geregistreerd op: 05 sep 2011, 14:07
Groep: 5
PABO jaar: 4

Re: Moeilijke groep

Berichtdoor miekiemousie op 06 sep 2011, 18:23

Sorry, ik kan het even niet laten om te reageren op een zin die me kriegel maakt.

Als het echt niet gaat komt mijn mentor van RT even praten met hem. Maar is voor haar ook niet fijn natuurlijk als ze bezig is.

Bedenk heel goed, je zit nog in je LIO. Je bent om te leren EN hoort daarbij begeleid te worden. Je mentor hoort je te begeleiden en niet alleen met RT bezig te zijn. Als de begeleiding nodig is bij deze jongen, heeft zij deze jongen en jou te begeleiden. Je moet nog de mogelijkheid hebben om te leren! Vraag die hulp echt, want daar heb je recht op!
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Re: Moeilijke groep

Berichtdoor miek op 06 sep 2011, 19:24

Dat was mijn gedachte ook miekiemousie! En als deze jongen niet gewoon naar de gang gaat of op de gang nog storend is (en met de deur gooien of tegen de deur bonken is natuurlijk erg storend) dan is naar de gang sturen volgens mij niet de goede oplossing, dan moet hij naar iemand gestuurd kunnen worden (of opgehaald) om daar rustig te kunnen worden. Dit kan trouwens ook de directeur of iemand anders zijn.
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)
Avatar gebruiker
miek
Paboforumholist
 
Berichten: 2114
Geregistreerd op: 17 mei 2003, 18:26
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Moeilijke groep

Berichtdoor jufjose op 06 sep 2011, 19:36

miekiemousie schreef:Sorry, ik kan het even niet laten om te reageren op een zin die me kriegel maakt.

Als het echt niet gaat komt mijn mentor van RT even praten met hem. Maar is voor haar ook niet fijn natuurlijk als ze bezig is.

Bedenk heel goed, je zit nog in je LIO. Je bent om te leren EN hoort daarbij begeleid te worden. Je mentor hoort je te begeleiden en niet alleen met RT bezig te zijn. Als de begeleiding nodig is bij deze jongen, heeft zij deze jongen en jou te begeleiden. Je moet nog de mogelijkheid hebben om te leren! Vraag die hulp echt, want daar heb je recht op!


Dat doet ze ook! Ik mag haar altijd roepen, dat is geen probleem. Maar kan me dat alleen voorstellen en ik wil het graag zelf ook kunnen op een gegeven moment. Ik zal er vanaf volgend jaar ook alleen voor staan. De directeur is niet altijd aanwezig. Hij is directeur op twee scholen en is ook vaak op de andere school aanwezig.
jufjose
PABOforum Baby
 
Berichten: 5
Geregistreerd op: 05 sep 2011, 14:07
Groep: 5
PABO jaar: 4

Re: Moeilijke groep

Berichtdoor Lespakket op 06 sep 2011, 19:41

Je, klinkt heel slurf(je), maar ook deze leerling heeft gewoon RECHT op zijn onderwijstijd. Als hij op de gang zit, krijgt hij die tijd niet, en dat mag gewoon niet!
Hiermee zeg ik niet dat je hem DUS in de klas moet houden, maar hem elke keer naar de gang sturen zonder hem te helpen de situatie te voorkomen is naar mijn idee ook geen optie!

Even los daarvan: een 'waarom-vraag' is niet de beste, ik heb wel eens gehoord over een OEPS-blad. Op dat papier staat in grote letters OEPS, en de kinderen schrijven eronder het antwoord op de vraag: wat ging er mis. Dus niet: waarom deed je...

Ik denk dat het ook belangrijk is dat de kinderen beseffen dat dit niet de goede manier is, maar dat je hen gaat helpen bij het vinden van de juiste manier. Dan is een consequentie minder een straf, omdat je er ook bij vertelt hoe ze het volgende keer anders kunnen doen.
..::Bianca::..
JufBianca.nl - Laat kleuters spelen en ontdekken
leerkracht groep 1/2 - specialist hoogbegaafdheid - educatief auteur - workshopleider
Avatar gebruiker
Lespakket
Paboforumholist
 
Berichten: 1628
Geregistreerd op: 21 sep 2002, 12:16
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Moeilijke groep

Berichtdoor jufjose op 06 sep 2011, 20:15

Lespakket schreef:Je, klinkt heel slurf(je), maar ook deze leerling heeft gewoon RECHT op zijn onderwijstijd. Als hij op de gang zit, krijgt hij die tijd niet, en dat mag gewoon niet!
Hiermee zeg ik niet dat je hem DUS in de klas moet houden, maar hem elke keer naar de gang sturen zonder hem te helpen de situatie te voorkomen is naar mijn idee ook geen optie!

Even los daarvan: een 'waarom-vraag' is niet de beste, ik heb wel eens gehoord over een OEPS-blad. Op dat papier staat in grote letters OEPS, en de kinderen schrijven eronder het antwoord op de vraag: wat ging er mis. Dus niet: waarom deed je...

Ik denk dat het ook belangrijk is dat de kinderen beseffen dat dit niet de goede manier is, maar dat je hen gaat helpen bij het vinden van de juiste manier. Dan is een consequentie minder een straf, omdat je er ook bij vertelt hoe ze het volgende keer anders kunnen doen.


Wat bedoel je met de "Je, klinkt heel slurf(je)"?
Ik stuur hem niet uit de klas om de situatie te voorkomen, maar nadat het is gebeurd. Soms wordt hij er rustig van, soms niet. Ik geef hem ook altijd zijn werk mee en hij kan me altijd roepen als hij het niet snapt. Ik probeer hem dus de kansen de bieden, maar hij moet het zelf ook aanpakken. Vaak doet hij dit niet en dan ben ik continu in "gevecht" met hem waarbij ik dus van de rest van de klas ook de leertijd afneem.
Dat OEPS blad ga ik zeker even naar kijken! Ik had op leraar24 ook al iets soortgelijks gezien(time-out), maar hier kon ik verder niet veel over vinden. Erg bedankt!!
jufjose
PABOforum Baby
 
Berichten: 5
Geregistreerd op: 05 sep 2011, 14:07
Groep: 5
PABO jaar: 4

Re: Moeilijke groep

Berichtdoor Lespakket op 06 sep 2011, 21:08

Oh jee, wat heeft het forum daar nu weer van gemaakt? Je moet natuurlijk ja zijn, maar ik typte iets anders dan slurfje hahaha Ik bedoel dus: ja, klinkt heel 'naar' 8)

Ik bedoelde dat je óók moet kijken naar de 'triggers', de dingen die zorgen dat bij hem 'het knopje om gaat', zoals je het zelf noemt. Wat gaat er aan vooraf, en hoe kun je hem op dat moment helpen, zodat hij niet het ongewenste gedrag gaat vertonen? Ga eens in gesprek met hem, vraag of hij zelf weet wat ervoor zorgt dat de knop om gaat, en of hij misschien op dat moment iets anders kan doen. Misschien kan hij zelf de klas even uitlopen voor een afkoel-rondje? Als je dat afspreekt, en uitlegt aan de klas, neem je de hitte uit de situatie, geef je hem de regie én houd je de rust in de groep. (hiermee probeer ik niet te suggereren dat je na 1 goed gesprek van 'het probleem' af bent!)
..::Bianca::..
JufBianca.nl - Laat kleuters spelen en ontdekken
leerkracht groep 1/2 - specialist hoogbegaafdheid - educatief auteur - workshopleider
Avatar gebruiker
Lespakket
Paboforumholist
 
Berichten: 1628
Geregistreerd op: 21 sep 2002, 12:16
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar LIO-stage

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron