[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - eerste dag instroomgroep

eerste dag instroomgroep

Heb het hier over alles omtrent de LIO-stage

Moderator: miekiemousie

eerste dag instroomgroep

Berichtdoor AnnemiekPABO op 03 jan 2011, 17:59

Hoi Allemaal,

Allereerst de beste wensen en een hele goede gezondheid allemaal!

Ik heb al eens eerder gepost dat ik mijn LIO stage in een instroomgroep ga lopen. Ik mag de groep geheel
zelf opstarten en het lokaal zelf inrichten en alles dus ik ben natuurlijk super super blij! :D Ik begin
met 7 kinderen en uiteindelijk worden het er 20 of nog iets meer. Allemaal instromers dus ik vind het heel
leuk maar wel echt een uitdaging! Aangezien je geen enkel voorbeeld kind hebt. Maar ik heb er ook heel veel zin
in dus ik ben al volop dingen aan het bedenken. De kinderen komen meteen de hele week, hele dagen oefenen en ik denk dat dat heel lang en moeilijk voor veel kinderen is, dus vind ik het extra belangrijk om iets te bedenken wat ik die week doe. Ik heb al gelezen hier op het forum dat je niet te veel moet willen, gewoon kennismaken en regeltjes, maar het lijkt me toch fijn om in ieder geval dingen achter de hand te hebben en je zult ze toch dingen uit moeten leggen. Het lijkt me ook niet handig om het maar gewoon te laten gaan zoals het gaat en vervolgens te zeggen ja maar zo doen wij dat hier niet. Dus Ik heb een idee voor de eerste dag, maar ik ben benieuwd wat jullie
ervan vinden en of ik geen belangrijke dingen vergeet. Zouden jullie mij misschien nog tips kunnen geven? En ik vind het ook heel leuk om met andere leerkrachten of LIO stagiaires ervaringen uit te wisselen!
Alvast heel erg bedankt!

Mijn idee:

Voordat de kinderen binnen komen leg ik een aantal werkjes klaar. Bv. eenvoudige puzzeltjes, kleurplaten, kleurtjes, lego.

08.40 kinderen komen binnen voor de eerste keer, met papa of mama. Ik stel me voor, wijs waar hij/zij de jas op mag
hangen en de tas, ze mogen even zelf ergens gaan zitten bij een werkje dat ze leuk vinden, papa en/ of mama mag nog even blijven als ze willen, de kinderen werken en ik heb even tijd voor ouders en voor een rondje langs alle kinderen.

09.00 alle ouders gaan naar huis. Ik ga met de kinderen in de kring zitten en vertel allereerst even over hoe ze het
vinden de eerste dag op school, spannend natuurlijk enz. Dan bespreek ik dat we een aantal afspraken hebben in de klas en dat we die afspraken gebruiken om het gezellig te houden op school. Ik leg de eerste afspraak uit, het stilteteken. Als de juffrouw dat gebruikt dan ben je even stil, want dan wil de juf iets zeggen. We oefenen het kort even en de rest van de dag kan ik die herhalen. het leek me handig om iedere dag bv een regel te bespreken, maar de andere regels wel al op te hangen zodat ze het wel al kunnen zien. Ik leg de routine uit die we normaal gesproken iedere dag doen, dagen van de week, het goedemorgen lied, dagritmekaarten en evt nog even gewoon vertellen als er tijd over is en als kinderen er zelf mee beginnen. Dat ligt heel erg aan de kinderen lijkt me.

Dan loop ik in een treintje even met alle kinderen naar de toiletten, vertel ook even dat we de handen wassen na het plassen en dat ze het even moeten vragen als ze willen gaan plassen. Ik ben er nog niet over uit of ik een plasketting of kaartjes ga gebruiken maar dat kan ik dan ook uitleggen. Wat ik ook een hele belangrijke afspraak vind is de vinger opsteken, als ze bv naar de wc moeten of iets willen zeggen of vragen. Niet dat kinderen of in de broek plassen of dat ze gewoon gaan en je bent ze opeens kwijt. Daarom dacht ik eraan om die 2 afspraken aan elkaar te koppelen. Of is dat te veel? Eigenlijk zijn er heel veel regels meteen heel belangrijk, maar je kunt ze niet allemaal tegelijk aanbieden, dus ik denk dat ik even voor deze 2 praktische regels kies en dat de rest de dagen daarna wel komt.

09.20 we gaan gymmen in de speelzaal, gewoon lekker vrij spelen, materialen ontdekken.
10.00 tijd voor de kleine pauze, rustig een klein hapje eten en het liedje zingen zoals we dat normaal ook zouden doen. Ook hierbij kort vertellen dat je op je plaats blijft zitten, als je iets open wilt dat je dan even naar de juf toe mag lopen om het te vragen ( of dat de juf rondloopt, daar moet ik nog even over nadenken, ik heb namelijk met allebei ervaring en het ligt een beetje aan de groep vind ik)
10.20 naar buiten
10.45 spelletje in de kring met van iedere hoek een voorwerp in een kist/ zak. Kinderen mogen grabbelen en kijken wat erin zit. In welke hoek zou dit horen? Wat zou je in die hoek kunnen doen? Eventueel even met alle kinderen kijken in de hoek wat er te doen is, want dat kan nu met 7 kinderen nog natuurlijk ;)
dan kort bespreken dat er een kiesbord is, dat er naamkaartjes hangen met een figuurtje erop dat bij hen hoort. Bv. Bas heeft het clowntje, dus het kaartje met het clowntje erop is van Bas. En als Bas in de poppenhoek wilt spelen kan Bas het kaartje onder de poppenhoek hangen. ( ik vraag me heel erg af of dit niet allemaal veels te veel is en of ik dit al vanaf dag 1zo moet aanpakken, daarom ben ik heel benieuwd naar jullie ervaring en ideeën!! Er is zoveel dat je vanaf dag 1 eigenlijk zou moeten aanleren maar daar is de dag veels te kort voor en dan zijn de kinderen dood moe al voordat het middag is)
10.55 de kinderen gaan allemaal een werkje doen. Ik loop rond, speel mee, observeer.
11.45 ( ik weet nu nog niet of dan meteen alle kinderen overblijven, in de andere groepen 1/2 blijven alle kinderen over)
jassen en tassen pakken. Plekjes mogen ze nu nog even zelf kiezen, naderhand wil ik ze denk ik vaste plekjes geven. Ik heb tot nu toe ervaren dat sommige kinderen dat een bep. rust geeft, een eigen plekje.
13.00 het is middag. Ik herhaal nog een keer de afspraken van het stilteteken en het vinger opsteken. Dan lees ik een boekje voor over een kindje dat voor de eerste keer naar school gaat. We kunnen dit kort bespreken hoe zij dit ervaren.
13.20 we gaan nog kort even werken via het kiesbord.
14.00 nog even buiten spelen
15.00 naar huis

Dit is zo'n beetje wat ik in gedachte had maar aan de andere kant vind ik dit heel veel voor een eerste dag. Misschien moet ik het kiesbord wel achterwegen laten en werkjes klaarleggen bv. maar daarin ben ik heel nieuwsgierig naar jullie mening ;)
Misschien werkt het wel gewoon goed meteen met een kiesbord, maar ik twijfel nog.
De rest van de week wil ik eigenlijk zo normaal mogelijk met structuur voor de kinderen laten verlopen. Misschien wat kennismakingsspelletjes doen, een verjaardagskalender, helpende handjes laten inkleuren, misschien nog een leuk knutselwerkje om de klas leuk te versieren, dat soort dingen. En dan iedere dag een nieuwe regel/afspraak. En die week ook nog een keer langs met bv. een fotospeurtocht of anders gewoon in een treintje door de school, bij de andere kleutergroepen, de directie, de concierge enz. Wat vinden jullie ervan?

Ohh ik heb er zo'n zin in!!! Eindelijk mijn eigen groepje :D

Liefs Annemiek

PS Sorry dat het zo'n lang verhaal is geworden.....alvast bedankt voor het lezen :)
AnnemiekPABO
PABOforum Baby
 
Berichten: 12
Geregistreerd op: 05 sep 2009, 10:59
Groep: 1
PABO jaar: 3

Re: eerste dag instroomgroep

Berichtdoor jufeindhoven op 04 jan 2011, 11:55

Ik heb het nog niet helemaal gelezen..
Maar ga zelf ook een instroomgroep beginnen dus ben sowieso benieuwd naar de reacties van de andere leerkrachten hier!
jufeindhoven
PABOforum Peuter
 
Berichten: 82
Geregistreerd op: 11 nov 2010, 09:02
Woonplaats: Eindhoven
Groep: 1
Schooltype:
PABO jaar: 0

Re: eerste dag instroomgroep

Berichtdoor miek op 04 jan 2011, 12:31

tja lastig zo, ik vind het al als vrij veel klinken maar veel regeltjes zijn idd gewoon belangrijk. Je zou ze ook gewoon kunnen bespreken als ze aan de orde zijn. Dus als een kindje moet plassen zeg je, hier is een ketting die mag je pakken als je moet plassen o.i.d.

Verder lijkt een verjaardagskalender me niet echt nuttig. De kinderen komen binnen na hun vierde verjaardag dus waarschijnlijk heb je geen verjaardagen te vieren...
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)
Avatar gebruiker
miek
Paboforumholist
 
Berichten: 2114
Geregistreerd op: 17 mei 2003, 18:26
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: eerste dag instroomgroep

Berichtdoor Naatje op 04 jan 2011, 12:33

Het ziet eruit als een gezellig dagje. Natuurlijk onthouden ze die regels niet allemaal, maar met veel herhaling komt dat wel.
Ik zou zo'n eerste dag niet te lang in de kring gaan. Ik denk ook dat kinderen nog veel "fladderen"tussen de hoeken. Gewoon een beetje kijken of met alles tegelijk willen spelen. Ik zou daar nog niet te streng op zijn zo'n eerste dag. Veel plezier!
Om bij te sturen moet je vaart houden!
Naatje
PABOforum Baby
 
Berichten: 35
Geregistreerd op: 22 aug 2010, 13:54
Groep: 8
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: eerste dag instroomgroep

Berichtdoor Kaatjekato op 04 jan 2011, 15:50

Wij starten elk schooljaar met het thema: Welkom van piramide. Dit thema is vooral gericht op de gang van zaken op school en de daarbij horende regels. Ik zou de eerste dag niet teveel willen, leg een aantal kernregels uit en besteed elke dag aandacht aan een andere regel. Daarnaast gewoon blijven herhalen en dan blijven die regels vanzelf wel hangen.
Zoals je zelf al zegt heb er in het begin maar zeven en heb je dus ook de tijd om de kinderen individueel te helpen en te begeleiden en heb je dus ook de tijd om de regels wat uit te smeren.
Kaatjekato
PABOforum Peuter
 
Berichten: 123
Geregistreerd op: 17 jun 2010, 14:54
Woonplaats: Geertruidenberg
Groep: 3
PABO jaar: 0
Functie:

Re: eerste dag instroomgroep

Berichtdoor AnnemiekPABO op 04 jan 2011, 19:11

Allereerst bedankt voor jullie reacties! Leuk dat jullie meedenken! Ik heb er nu al wat aan.
Die verjaardagskalender daar had ik nog helemaal niet bij nagedacht dat dat niet heel nuttig is maar ik denk dat ik hem
toch maak gewoon voor de gezelligheid.Ik wilde ieder kind een bloem laten maken (uitprikken of alleen versieren) en dan
die in de klas in een soort wei ophangen. Dan een Vlindertje maken, op een knijper doen en dan kunnen ze zien wie jarig is.
Dat is dan meer voor de sfeer. En voor een week voor de kinderen die komen wennen dan. De kinderen die 14 februari komen die vieren de week daarna dan de verjaardag. En de kinderen die in gaan stromen komen dus ook eerst nog wennen en daarna pas de verjaardag vieren. Dus het is niet zo dat ze al allemaal jarig zijn geweest maar ik begrijp helemaal wat je bedoelt!

Maar ik kan denk ik hier ook de conclusie uit trekken dat jullie het planboard nog even zouden laten de eerste dag/ dagen?
Gewoon lekker vrij laten kiezen. En ze ook laten rondlopen van hoek naar hoek. Toch? En dan kan ik later in de week
een moment kiezen om het werken met een planboard uit te leggen. Want dit moeten ze wel leren als doorgaande lijn naar groep 1/2 en ook omdat het vind ik zelf gewoon heel practisch werkt.

Verder werken we met Speelplezier maar ik denk dat ik probeer om dat ook nog even weg te laten, in overleg met mijn
coach natuurlijk. Het lijkt mij erg veel meteen speelplezier. Ik denk dat kennismaking, veilig voelen en leren hoe het allemaal werkt op school en in de klas even voorop staat. Daarna begin ik dan het liefst pas met Speelplezier. Maar dit gaat natuurlijk allemaal in overleg met het team en met mijn coach.

Iemand verder nog leuke dingen, activiteiten, spelletjes, die echt extra goed passen bij een instroomgroep? Of leuke prentenboeken, leuke liedjes noem maar op. Ik heb al heel veel ideeën maar door samen erover te praten en dingen uit te wisselen krijg je weer leuke ideeën van
elkaar.

Groetjes Annemiek
AnnemiekPABO
PABOforum Baby
 
Berichten: 12
Geregistreerd op: 05 sep 2009, 10:59
Groep: 1
PABO jaar: 3

Re: eerste dag instroomgroep

Berichtdoor AnnemiekPABO op 14 feb 2011, 18:08

Hoi allemaal!

Mijn eerste dag zit erop! Dus ik wil jullie even vertellen hoe het is gegaan. Vanochtend had ik wel de kriebels, want het is de eerste keer dat ik echt een eigen groep heb. Maar ik had er ook ontzettend veel zin in! Eindelijk een eigen klas!! Vandaag kwamen er 8 kinderen wennen. Ik had allemaal werkjes neergelegd, toen me voorgesteld aan ouders en kinderen, een praatje gemaakt met de ouders en na een tijdje gingen de ouders weg. Ik heb ze nog even laten werken en daarna ben ik een boekje voor gaan lezen. Ook heb ik een rondje door de school gedaan met ze, ook de toiletten enzo natuurlijk.We hebben gegymd, gewerkt, buiten gespeeld, spelletjes gedaan en gegeten. Het ging allemaal super. Geen enkel kind heeft gehuild, ook niet bij het afscheid, ze vonden het allemaal leuk, het klikte meteen
echt fijn! Ik kon ook genieten ervan om de kindjes zo blij te zien :)

Woensdag komen weer 2 kindjes wennen en dan blijft het voorlopig even zo. Iedere maand komt
er ongeveer een kindje bij tot de zomervakantie. Ik eindig met 16 kinderen, tenzij er nog
instromers komen die niet op de lijst staan. Nu zou je zeggen dat ik een heerlijke dag heb gehad, dat is ook wel zo, maar toch voel ik me niet helemaal happy. Ik denk dat dit komt omdat het maar 8 kindjes zijn en ik niet echt het gevoel heb dat ik echt een groep draai.
Ik ben over de 30 kleuters gewend en heb allerlei probleemgroepen gehad en nu lijkt het wel een beetje saai. Ik mis de uitdaging dus ik heb me voorgenomen om die te gaan zoeken. Wat kan ik allemaal doen nu ik zo'n mini groep heb, welke leuke en leerzame dingen die je normaal niet kunt doen, lekker manipuleren met verf of scheerschuim bv. Het zijn zulke schatjes en ik ga er alles aan doen om samen met hen een leuke tijd ervan te maken!!
AnnemiekPABO
PABOforum Baby
 
Berichten: 12
Geregistreerd op: 05 sep 2009, 10:59
Groep: 1
PABO jaar: 3

Re: eerste dag instroomgroep

Berichtdoor Joke op 14 feb 2011, 18:30

-Misschien voorzichtig al wennen aan drama nu het klasje nog zo klein is? Van die kleine dingetjes laten nadoen?
-Muziekinstrumentjes!
En natuurlijk alles waar je bijna niet aan toekomt met een grote groep.
-Leer de kinderen spelen in de poppenhoek. Speel nu voor en mee etc.
Geniet ervan, het wordt echt druk genoeg. Vergeet niet dat het allemaal nieuwelingetjes zijn.
-Besteed ontzettend veel aandacht aan regels, ook al is het nu nog niet storend als ze zich er niet aan houden, blijf er toch op letten.
-Besteed nu aandacht aan bepaalde leerspelletjes. Deze kinderen kunnen de nieuwelingen dan weer een op weg helpen als jij je handen even vol hebt.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: eerste dag instroomgroep

Berichtdoor Lespakket op 18 feb 2011, 22:09

Ik kan me je gevoel helemaal voorstellen! Volgens mij ben je veel eerder door je programma heen met een klein kluppie. Zoek inderdaad voor jezelf de dingen die je nu juist WEL kunt doen met een klein groepje, zoals koekjes bakken ofzo (dat kan natuurlijk ook met een grote groep, maar is makkelijker te organiseren met een kleine groep). Laat de kinderen lekker wennen, besteed veel aandacht aan de namen, de regels, elke keer als er weer een nieuw kindje bij komt. En voel je niet on-happy :D maar geniet van de rust in je groep!
..::Bianca::..

leerkracht groep 1/2 - specialist hoogbegaafdheid - educatief auteur - workshopleider
Avatar gebruiker
Lespakket
Paboforumholist
 
Berichten: 1628
Geregistreerd op: 21 sep 2002, 12:16
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: eerste dag instroomgroep

Berichtdoor Lizaschindler op 15 apr 2013, 21:06

Wat leuk om te lezen hoe je het allemaal doet. Ik vond je eerste dag goed klinken, niet teveel naar mijn idee.
Volgend jaar februari ga ik mijn LIO lopen in een instroomgroep dus ik ga dit zeker volgen. Ben ook erg benieuwd hoe het nu gaat.
Lizaschindler
PABOforum Baby
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 15 apr 2013, 18:49
Groep: 3
PABO jaar: 3

Re: eerste dag instroomgroep

Berichtdoor NeÅŸeli op 23 apr 2013, 12:56

Ik kan me heel goed voorstellen hoe je je voelt. Ik draai op dit moment een kleutergroep van 4 kinderen (werk in het buitenland). Ik probeer met deze groep vooral dingen te doen die in grotere groepen niet zomaar kunnen, omdat het dan onoverzichtelijk etc wordt.
Voor mij is het in deze kleine groep erg belangrijk dat alle regels goed worden uitgelegd en nageleefd, zodat ik het in de jaren daarna alleen maar makkelijker heb en ze er niet continue aan hoeft te herinneren. Ook namen, dagen en maanden zijn dingen die iedere keer terugkomen. We hebben nu een kalender hangen die de kinderen zelf kunnen aanpassen iedere dag.

Zo kun je bijv.
- de kinderen zelf een prentenboek laten maken (mbv powerpoint en tekeningen)
- veel dramaspelletjes doen
- ik maak ook wel eens wandelingen door de buurt, waarbij we de omgeving leren kennen
- koekjes / cake of dergelijke bakken
- poppenkast / handpoppen etc
- in de zomer waterspelletjes

als je eenmaal met een aantal dingen begonnen bent, merk je vanzelf dat een kleine groep ook zo zijn eigen voordelen heeft en met de tijd komen er allemaal ideeen die je kan gebruiken.
NeÅŸeli
PABOforum Baby
 
Berichten: 25
Geregistreerd op: 21 nov 2012, 19:15
Woonplaats: Buitenland
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: eerste dag instroomgroep

Berichtdoor Lespakket op 24 apr 2013, 09:48

Een groep van 4 kinderen, dat lijkt meer een gezin! Daar doe je volgens mij heel andere dingen mee dan een groep van 28....
..::Bianca::..

leerkracht groep 1/2 - specialist hoogbegaafdheid - educatief auteur - workshopleider
Avatar gebruiker
Lespakket
Paboforumholist
 
Berichten: 1628
Geregistreerd op: 21 sep 2002, 12:16
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: eerste dag instroomgroep

Berichtdoor NeÅŸeli op 24 apr 2013, 20:09

Soms voelt het ook niet echt als een groep ;-) maar het heeft ook zo zijn voordelen voor de jaren erna.
Ik geef les aan kinderen van 4 tot 18 jaar, dus alles wat ze in die eerste jaren al meekrijgen qua regels hoef ik meestal daarna niet meer uit te leggen. In de overige jaren is het allemaal gecombineerd, vandaar dat we ervoor kiezen ze daar vooral de regels en routines aan te leren.

Het werkt dus ook heel anders dan de "gewone" kleuterklas, maar zeker zo leuk. En het is en blijft een uitdaging iedere keer weer iets leuks te verzinnen (sowieso in iedere groep, aangezien we in iedere groep hier maar een beperkt aantal leerlingen hebben)
NeÅŸeli
PABOforum Baby
 
Berichten: 25
Geregistreerd op: 21 nov 2012, 19:15
Woonplaats: Buitenland
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:


Keer terug naar LIO-stage

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron