Wat kom je allemaal tegen als je je eigen klas hebt?

Heb het hier over alles omtrent de LIO-stage

Moderator: miekiemousie

Wat kom je allemaal tegen als je je eigen klas hebt?

Berichtdoor juffie charlotte op 06 dec 2010, 18:44

Hallo allemaal,

Ik loop op dit moment stage in de kleutergroepen. Ik hoop in februari in deze groep mijn LIO in te kunnen gaan.
Hiervoor moet ik nog wel een aantal dingen weten en kunnen. Nu is mijn vraag: Wat kom je precies tegen als je je eigen klas krijgt.
Ik weet dat je dan, in vergelijking met stagiaire zijn, de verantwoordelijkheid krijgt over de groep.
Hierbij horen de 10-minutengesprekken, de toetsen, enz.
Maar wat komt er nog meer bij kijken?
Ik zou graag van anderen ervaringen willen lezen over wat je bent tegengekomen toen je zelf je LIO inging of je eigen groep kreeg.
Waar liep je toen tegenaan en had je op de PABO nog niets over geleerd?
Omdat ik niet precies weet wat er allemaal bij komt kijken bij het draaien van een eigen groep, weet ik ook niet waar ik naar moet zoeken op internet.
Ik zou ook graag willen weten hoe je met bepaalde kinderen om kunt/gaan. Kinderen met gedragsstoornissen bijvoorbeeld.

Ik hoop dat jullie ervaringen en voorbeelden met mij willen delen zodat ik straks goed voorbereid mijn LIO in kan.

Groeten Charlotte
juffie charlotte
PABOforum Baby

Groep: 1
PABO jaar: 4

Re: Wat kom je allemaal tegen als je je eigen klas hebt?

Berichtdoor Anita op 06 dec 2010, 18:53

Tsja.. eigenlijk kom je heel veel tegen.

Er is zoveel waar je als stagiair nog niet of weinig mee te maken hebt gekregen. Dingen die jij al noemde, maar ook bijvoorbeeld contact met ouders, OR, MR, allerlei extra taken en commissies, het organiseren van excursies, bijscholingen, allerlei vergaderingen etc.
Misschien kun je eens in het board 'in het werkveld' kijken?
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
1819 Vliegende keep met de nadruk op groep 3 en 6 + thematisch onderwijs aan 1234 in de middag
1920 Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Anita
PABOForum team

Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Berichtdoor Mniekske op 06 dec 2010, 19:31

Wat ik vooral tegenkwam tijdens en na mijn LIO is alles wat naast het lesgeven er nog bij komt. Lesgeven dat lukt wel, je hebt 4 jaar opleiding gehad en dat loopt (natuurlijk kom je wel dingen tegen waar je tegenaan loopt, maar dat blijft toch) Wat je na school allemaal nog moet doen, daar kom je pas achter als je echt zelf voor de klas staat, en dus ook in je LIO; vergaderingen, werkgroepen, ouders, heel veel dingen die Anita al noemde dus.
Mniekske
PABOforum Adolescent

Schooltype: SO
Functie: Groepsleerkracht

Berichtdoor Joke op 07 dec 2010, 12:35

Toetsen, hulp- en handelingsplannen, bouwvergadering, leerlingvergadering vallen o.a. ook onder de door Anita genoemde vegaderingen. Rapporten.
Observaties van kleuters.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Joke
Paboforumholist

Groep: 0

Keer terug naar LIO-stage