Hoi allemaal,
Dit jaar ben ik met mijn lio-stage bezig in groep 3/4.
Er zijn wat problemen waar ik tegenaan loop en ik vroeg me af of jullie eens zouden willen vertellen hoe jullie omgaan met soortgelijke situaties?
Er zijn nogal wat kinderen die zich moeilijk aan de regel 'Als ik iets wil vragen dan steek ik mijn vinger op' kunnen houden tijdens de klassikale instructie.
Ik hanteer in de klas een beloningssysteem en bij 5 smileys dan mogen de kinderen aan het eind van de ochtend 10 minuten iets leuks doen: computeren, spelletjes spelen etc. De kinderen die dan nog geen 5 smileys hebben die krijgen een ander werkje of gaan door met de klaaropdracht. Voor elke les vertel ik de kinderen hoe ze een smiley kunnen verdienen: 'je kunt een smiley verdienen als je je vinger opsteekt als je iets wilt vragen of zeggen'. Bij sommige kinderen werkt dit goed, bij andere weer niet. Zij blijven het antwoord maar door de klas roepen.
Ik heb al op hier op het forum gekeken en daar zag ik het idee om mijn vraag eerst op een leerling te richten en vervolgens op de rest, maar dat levert niets op. Ik zie wel dat de kinderen graag een smiley willen verdienen, want als ik nog maar het woord 'smiley' zeg dan gaan ze overdreven netjes zitten. Als ze aan het eind van de ochtend dan geen 5 smileys hebben dan hoor je aan hun manier van reageren dat ze dit jammer vinden. Ik heb al op verschillende manieren mee om proberen te gaan: zeggen dat dit niet de bedoeling is: 'dit hebben we niet afgesproken', het met een grapje afdoen, geen smiley geven aan het eind etc. Ook evalueer ik heel kort op de verdiende smileys en laat ik de kinderen vertellen waarom ze denken dat ze wel of geen smiley hebben verdiend.
Als het de volgende keer zich weer voordoet heb ik me voorgenomen om:
-Niets te zeggen, maar dit kind alleen maar strak of verbaasd aan te kijken.
-Als het dan weer gebeurt, het kind de regel laten herhalen en vragen wat hij gaat doen om ervoor te zorgen dat het niet weer gebeurt.
-Als het dan niet werkt, aan het werk zetten en die les niet meer deel laten nemen aan de klassikale instructie.
Graag zou ik horen wat jullie van deze oplossing vinden en of jullie zelf manieren hebben om dit probleem aan te pakken?
Alvast bedankt!!
Groetjes!