[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Vinger opsteken, wat nu?

Vinger opsteken, wat nu?

Heb het hier over alles omtrent de LIO-stage

Moderator: miekiemousie

Vinger opsteken, wat nu?

Berichtdoor Yep op 12 maart 2010, 12:51

Hoi allemaal,

Dit jaar ben ik met mijn lio-stage bezig in groep 3/4.
Er zijn wat problemen waar ik tegenaan loop en ik vroeg me af of jullie eens zouden willen vertellen hoe jullie omgaan met soortgelijke situaties?

Er zijn nogal wat kinderen die zich moeilijk aan de regel 'Als ik iets wil vragen dan steek ik mijn vinger op' kunnen houden tijdens de klassikale instructie.

Ik hanteer in de klas een beloningssysteem en bij 5 smileys dan mogen de kinderen aan het eind van de ochtend 10 minuten iets leuks doen: computeren, spelletjes spelen etc. De kinderen die dan nog geen 5 smileys hebben die krijgen een ander werkje of gaan door met de klaaropdracht. Voor elke les vertel ik de kinderen hoe ze een smiley kunnen verdienen: 'je kunt een smiley verdienen als je je vinger opsteekt als je iets wilt vragen of zeggen'. Bij sommige kinderen werkt dit goed, bij andere weer niet. Zij blijven het antwoord maar door de klas roepen.
Ik heb al op hier op het forum gekeken en daar zag ik het idee om mijn vraag eerst op een leerling te richten en vervolgens op de rest, maar dat levert niets op. Ik zie wel dat de kinderen graag een smiley willen verdienen, want als ik nog maar het woord 'smiley' zeg dan gaan ze overdreven netjes zitten. Als ze aan het eind van de ochtend dan geen 5 smileys hebben dan hoor je aan hun manier van reageren dat ze dit jammer vinden. Ik heb al op verschillende manieren mee om proberen te gaan: zeggen dat dit niet de bedoeling is: 'dit hebben we niet afgesproken', het met een grapje afdoen, geen smiley geven aan het eind etc. Ook evalueer ik heel kort op de verdiende smileys en laat ik de kinderen vertellen waarom ze denken dat ze wel of geen smiley hebben verdiend.

Als het de volgende keer zich weer voordoet heb ik me voorgenomen om:
-Niets te zeggen, maar dit kind alleen maar strak of verbaasd aan te kijken.
-Als het dan weer gebeurt, het kind de regel laten herhalen en vragen wat hij gaat doen om ervoor te zorgen dat het niet weer gebeurt.
-Als het dan niet werkt, aan het werk zetten en die les niet meer deel laten nemen aan de klassikale instructie.

Graag zou ik horen wat jullie van deze oplossing vinden en of jullie zelf manieren hebben om dit probleem aan te pakken?

Alvast bedankt!!

Groetjes!
Yep
PABOforum Baby
 
Berichten: 15
Geregistreerd op: 31 okt 2009, 20:19
Groep: 3

Re: Vinger opsteken, wat nu?

Berichtdoor Oud op 12 maart 2010, 12:59

Hoeveel smileys geef je per ochtend? Hoeveel kinderen mogen er aan het eind van de ochtend iets gaan doen gemiddeld?
Oud
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 497
Geregistreerd op: 10 dec 2006, 22:12
Woonplaats: Groningen
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Vinger opsteken, wat nu?

Berichtdoor Yep op 12 maart 2010, 13:23

Per ochtend kunnen ze er 6 verdienen.
Yep
PABOforum Baby
 
Berichten: 15
Geregistreerd op: 31 okt 2009, 20:19
Groep: 3

Re: Vinger opsteken, wat nu?

Berichtdoor Oud op 12 maart 2010, 13:26

Oud
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 497
Geregistreerd op: 10 dec 2006, 22:12
Woonplaats: Groningen
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Vinger opsteken, wat nu?

Berichtdoor Yep op 12 maart 2010, 13:35

Ik ben er twee dagen in de week: maandag en dinsdag.
De kinderen die er wat moeite mee hebben doen er meestal drie dagen over.
Dus ik begrijp denk al wat je wilt zeggen :) misschien moet ik de norm naar 3 smileys verlagen?
Dan hebben die kinderen meer kans op een smiley en is het voor hen meer de moeite waard?
Yep
PABOforum Baby
 
Berichten: 15
Geregistreerd op: 31 okt 2009, 20:19
Groep: 3

Re: Vinger opsteken, wat nu?

Berichtdoor Oud op 12 maart 2010, 13:38

Oud
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 497
Geregistreerd op: 10 dec 2006, 22:12
Woonplaats: Groningen
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Vinger opsteken, wat nu?

Berichtdoor Yep op 12 maart 2010, 13:42

Bij enkele jongens heb ik het idee dat het is om stoer te doen tegenover elkaar. Ze kijken ook naar elkaar als ze dit doen.
Bij een leerling weet ik zeker dat het uit enthousiasme is. Elke keer als ik hem hierop aanspreek dan zie ik aan hem dat hij het 'vergeten' is zal ik maar zeggen. Ik denk idd dat er misschien wat in zit dat het demotiverend werkt als ze er zo lang over doen om een beloning te krijgen...
Hetgeen wat je beschrijft vind ik ook wel een idee, deze kinderen wil ik gelijk aan het werk laten gaan, omdat ik weet dat zij het toch wel snappen en goed doen. Het probleem is alleen dat mijn mentor hier anders over denkt.
Yep
PABOforum Baby
 
Berichten: 15
Geregistreerd op: 31 okt 2009, 20:19
Groep: 3

Re: Vinger opsteken, wat nu?

Berichtdoor Sylvia op 12 maart 2010, 15:12

Persoonlijk ben ik niet zo van de beloningssystemen en gebruik ze alleen maar als het echt niet anders kan. Ik vind ook dat leerlingen in groep 3/4 het allang heel gewoon moeten vinden om hun vinger op te steken. Hoe is dat bij je mentor? Moeten ze daar ook hun vinger opsteken? Werkt het bij haar goed? Dan moeten ze het ook bij jou kunnen.

Als je aan je instructie begint en je stelt een vraag zeg er dan vantevoren bij dat wie het antwoord weet zijn vinger op mag steken. Geef duidelijk bij de kinderen aan welke werkafspraken je hanteert. Spreek kinderen er ook op aan als ze door de klas heen praten, heel simpel, dit mag gewoon niet. Er praat er altijd maar één tegelijk en dat ben jij of degene die je een beurt geeft. Houd je hier ook stug aan, als je het een paar keer doorheen laat glippen is het voor de leerlingen niet duidelijk.

Spreek kinderen positief aan. Steekt er iemand zijn vinger op, dan zeg je iets van: ja, daar zie ik al een vinger, weet jij het al? Degene die door de klas heen roepen negeer je en blijven ze dit herhalen zeg je: jammer, maar jij stak je vinger niet op en Pietje wel, dus Pietje mag het zeggen. Ik denk dat de kinderen donders goed weten dat ze hun vinger op moeten steken en dit gedrag bij jou vertonen omdat je er niet consequent genoeg in bent. Vraag eens of je mentor je wil observeren en een aantal punten op wil schrijven waar de dan de volgende keer aan kan gaan werken.

Nog even een toevoeging: met name in groep 3 wordt de basis gelegd voor het leren leren. Het is dus heel belangrijk dat de leerlingen weten wat er van ze verwacht wordt en op welk moment, wat ze nu leren nemen ze mee naar de volgende groepen.
Niet krijgen wat je wilt, is soms het beste wat je kan overkomen (Dalai Lama)
Sylvia
Paboforumholist
 
Berichten: 910
Geregistreerd op: 01 aug 2003, 14:33
Groep: 3
Schooltype:


Keer terug naar LIO-stage

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten