Hoi Yenthe (en de rest),
Zelf had ik in het begin van mijn stage ook moeite met mijn groep 6. Het is een groep met 18 kinderen, maar het lijken er soms wel 30! Toen ik mijn lio begon heb ik het twee dagen aangekeken (donderdag en vrijdag loop ik mijn lio) en op vrijdagmiddag heb ik gereflecteerd met de kinderen op die twee dagen. Dit heb ik gedaan door middel van een groepsgesprek, de kinderen zijn zich dan veel bewuster van jouw 'probleem' en hun 'probleem'. De kinderen konden bij mij heel goed aangeven wat er bij mij 'fout' ging, terwijl dit bij mijn mentrix gewoon goed gaat. Ik heb toen met de kinderen afspraken gemaakt: wat moet ik doen om het goed te laten gaan en wat moeten de kinderen (klas) doen om het goed te laten gaan. Deze afspraken heb ik opgenoemd en die week erna ging ik ermee aan de slag. Echter bleven de kinderen (zijn steeds dezelfde trouwens) zich vervelend gedragen en hielden zich niet aan de gemaakte afspraken. Ik heb toen weer het werk stilgelegd en met de kinderen gereflecteerd. Ik vond dat sommige kinderen zich niet aan de afspraken hielden en ik wilde van de kinderen weten wat we hieraan konden doen. Zo kwamen ze zelf met het idee om een streepjessysteem in te voeren. Ieder kind krijgt één waarschuwing en bij de tweede keer krijg je een streepje achter je naam. Eén streepje betekent 5 minuten nablijven (incl. reflectiegesprek met mij). Het streepje kunnen de kinderen ook weg laten halen, door extra goed hun best te doen tijdens het werken.
Ik moet jullie zeggen, het werkt supergoed! Ik heb de kinderen tijdens de reflectiegesprekken ook gezegd dat ik best in ben voor leuke dingen, maar ik wil eerst dat er goed gewerkt wordt. Als er niet goed gewerkt wordt, is er ook geen tijd voor bijvoorbeeld een galgje aan het einde van de dag. Een aantal kinderen vroegen ook vaak 'wanneer gaan we nou eens iets leuks doen' of 'wat gaan we vanmiddag doen? iets leuks?' Eerst werd ik hier knettergek van, want ze vroegen het gewoon toen er niet goed gewerkt werd. Ik vertelde de kinderen toen dat ze op school zijn om te leren, niet voor leuke dingen te doen. Leuke dingen doen zijn dingen die we extra doen, wanneer de kinderen bijvoorbeeld goed gewerkt hebben. Sindsdien vragen de kinderen nooit meer of we leuke dingen gaan doen, maar is het juist een verrassing voor ze wanneer ik eens aan het eind van de dag zeg dat we de laatste 5 minuten een spelletje gaan doen!