[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Onzekerheid die er nog nooit is geweest...

Onzekerheid die er nog nooit is geweest...

Heb het hier over alles omtrent de LIO-stage

Moderator: miekiemousie

Re: Onzekerheid die er nog nooit is geweest...

Berichtdoor Juf Cynthia op 17 feb 2009, 21:07

Hoi Yenthe (en de rest),

Zelf had ik in het begin van mijn stage ook moeite met mijn groep 6. Het is een groep met 18 kinderen, maar het lijken er soms wel 30! Toen ik mijn lio begon heb ik het twee dagen aangekeken (donderdag en vrijdag loop ik mijn lio) en op vrijdagmiddag heb ik gereflecteerd met de kinderen op die twee dagen. Dit heb ik gedaan door middel van een groepsgesprek, de kinderen zijn zich dan veel bewuster van jouw 'probleem' en hun 'probleem'. De kinderen konden bij mij heel goed aangeven wat er bij mij 'fout' ging, terwijl dit bij mijn mentrix gewoon goed gaat. Ik heb toen met de kinderen afspraken gemaakt: wat moet ik doen om het goed te laten gaan en wat moeten de kinderen (klas) doen om het goed te laten gaan. Deze afspraken heb ik opgenoemd en die week erna ging ik ermee aan de slag. Echter bleven de kinderen (zijn steeds dezelfde trouwens) zich vervelend gedragen en hielden zich niet aan de gemaakte afspraken. Ik heb toen weer het werk stilgelegd en met de kinderen gereflecteerd. Ik vond dat sommige kinderen zich niet aan de afspraken hielden en ik wilde van de kinderen weten wat we hieraan konden doen. Zo kwamen ze zelf met het idee om een streepjessysteem in te voeren. Ieder kind krijgt één waarschuwing en bij de tweede keer krijg je een streepje achter je naam. Eén streepje betekent 5 minuten nablijven (incl. reflectiegesprek met mij). Het streepje kunnen de kinderen ook weg laten halen, door extra goed hun best te doen tijdens het werken.
Ik moet jullie zeggen, het werkt supergoed! Ik heb de kinderen tijdens de reflectiegesprekken ook gezegd dat ik best in ben voor leuke dingen, maar ik wil eerst dat er goed gewerkt wordt. Als er niet goed gewerkt wordt, is er ook geen tijd voor bijvoorbeeld een galgje aan het einde van de dag. Een aantal kinderen vroegen ook vaak 'wanneer gaan we nou eens iets leuks doen' of 'wat gaan we vanmiddag doen? iets leuks?' Eerst werd ik hier knettergek van, want ze vroegen het gewoon toen er niet goed gewerkt werd. Ik vertelde de kinderen toen dat ze op school zijn om te leren, niet voor leuke dingen te doen. Leuke dingen doen zijn dingen die we extra doen, wanneer de kinderen bijvoorbeeld goed gewerkt hebben. Sindsdien vragen de kinderen nooit meer of we leuke dingen gaan doen, maar is het juist een verrassing voor ze wanneer ik eens aan het eind van de dag zeg dat we de laatste 5 minuten een spelletje gaan doen!
Juf Cynthia
PABOforum Baby
 
Berichten: 43
Geregistreerd op: 13 sep 2007, 11:13
Groep: 4
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Onzekerheid die er nog nooit is geweest...

Berichtdoor Yenthe op 17 feb 2009, 22:43

Yenthe
PABOforum Baby
 
Berichten: 12
Geregistreerd op: 13 feb 2009, 13:51
Groep: 6
Schooltype:
PABO jaar: 4

Re: Onzekerheid die er nog nooit is geweest...

Berichtdoor nikki op 24 feb 2009, 10:11

Inderdaad allemaal heel erg herkenbaar, vooral ook het feit dat het tot aan je lio gewoon goed is gegaan en dat je nu ineens voor problemen komt te staan die je zelfvertrouwen enorm aan het wankelen brengen. En dan heb je ook nog een mentor waarbij de klas zich wel goed gedraagt!
Lang leve het paboforum, die laat zien dat het helemaal niet zo gek is om tegen deze problemen aan te lopen in je LIO-stage.
Fijn ook om te lezen dat het bij jullie inmiddels al beter gaat. Alleen lees ik tot nu toe alleen over deze ervaringen in groep 6/7.
Ik studeer af in groep 3, heb 30 kinderen (met een aantal hele pittige ertussen!).
Bij mij gaat het met vlagen goed en minder goed, terwijl ik het liefst zou zien dat ik de groep inmiddels onder controle heb.
We zijn nu toch al heel wat maanden onderweg! Ik heb juist het gevoel dat ze steeds beter doorkrijgen waar ik steken laat vallen.
Daardoor ben ik bang dat ik het al heb 'verpest' in deze groep.
Ik heb soms het gevoel dat de kinderen me gewoon niet serieus nemen en dit frustreert me nog meer omdat het groep3kinderen zijn!
Filmen doe ik inmiddels en mijn mentor heeft achteraf altijd goede tips, maar op de moeilijke momenten zelf handel ik gewoon niet altijd zoals ik zou willen handelen. Een jongen die maar door de klas blijft roepen, een jongen die maar brutaal en dwars blijft reageren (saai roepen als we iets leuks gaan doen, enz.)
Ik wil eigenlijk geen beloningssysteem, ik wil iets veranderen in mijn eigen handelen. Consequenter worden.
Het probleem meer bij de kinderen leggen in plaats van op mijzelf te betrekken.
Maar op de één of andere manier krijg ik het gewoon niet voor elkaar.
Ik wil na de vakantie een goede (nieuwe) start maken: duidelijke regels en afspraken, met consequenties en beloningen.
Probleem is alleen dat ze nog zo jong zijn, ze komen alleen maar met dingen die ik al eens heb aangedragen.
Wat zijn goede consequenties voor kinderen in groep 3? Kunnen ze meedenken over regels en consequenties?
Het is misschien een beetje een warrig verhaal, maar ik hoop dat jullie voor mij ook nog een aantal goede tips hebben!
Alvast bedankt!
nikki
PABOforum Baby
 
Berichten: 35
Geregistreerd op: 05 okt 2006, 18:12
Groep: 5

Re: Onzekerheid die er nog nooit is geweest...

Berichtdoor FartherAway op 24 feb 2009, 10:22

Wij hebben hele simpele consequenties in de klas voor groep 3. Binnen blijven in de pauze, apart werken, niet meedoen aan een leuke activiteit.
Ik denk dat de kinderen wel kunnen meedenken, maar jij wel al het een ander klaar moet hebben. Dat jij bijvoorbeeld met regels en consequenties komt en dat de kinderen eventueel aan kunnen geven of nog meer weten of iets anders. Dat lijkt mij een goed idee.
Avatar gebruiker
FartherAway
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 288
Geregistreerd op: 14 nov 2008, 20:32

Re: Onzekerheid die er nog nooit is geweest...

Berichtdoor Juf Cynthia op 25 feb 2009, 18:27

Juf Cynthia
PABOforum Baby
 
Berichten: 43
Geregistreerd op: 13 sep 2007, 11:13
Groep: 4
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Onzekerheid die er nog nooit is geweest...

Berichtdoor Ymkje op 25 feb 2009, 22:06

Wat een feest van herkenning :D

Ik ben ook net begonnen met mijn LIO, groep 7 met 30 kinderen. Vanaf het begin was ik me heel bewust dat ik werd uitgetest en dat er bij mij veel meer en veel langer werd gekletst tussen en tijdens de lessen dan normaal. Dit vind ik niet akkoord, maar de eerste twee weken vond ik het heel lastig om goede consequenties te hanteren. Van te voren wel netjes bedacht hoe ik storend gedrag wilde aanpakken, maar vaak waren het zóveel kinderen die zaten te kletsen, dat ik dat niet kon registreren zo snel.
Afgelopen maandag was de eerste dag weer na de vakantie, en zoals elke klas was mijn klasje even extra druk na de vakantie. Al snel was het weer één dolle praatclub. Ik heb toen de boel stil gelegd, het probleem bij ze neergelegd en ze allemaal laten opschrijven hoe we dit gaan oplossen ('over 5 minuten wil ik 30 briefjes op mijn bureau hebben liggen!!' Nou, die lagen er!). De meeste kinderen zagen de ernst van het probleem in, want ze hadden allemaal goede oplossingen bedacht. In overleg met de groep hebben we afgesproken dat ik nadat ik om stilte vraag, de tijd ga bij houden tot het echt stil is, deze tijd teken ik in een klok op het bord en komt er aan het eind van de dag bij, voor de hele groep. Dit betekende dat ik maandag alle kinderen 12 minuten langer in de klas had. Het was geen leuke dag, maar het had kennelijk wél indruk gemaakt, dinsdag waren het nog maar 5 minuten en was de sfeer beter, harmonieuzer en was er veel meer ruimte voor een grapje en een spelletje. Vandaag was het nog maar 1 minuut :D

Mijn advies is dus: maak het bespreekbaar, laat de kinderen meedenken! (misschien ook al gezegd hoor, dat weet ik niet)

Verder las ik dat je een beloningssysteem wilde invoeren, wilde ik eerst ook en heb ik ook geprobeerd (sommige kinderen namen dit alleen totaal niet serieus, waardoor ze het verpestten voor de rest van de groep...). Maar nu heb ik gelezen dat je dat beter niet te snel (of misschien wel helemaal niet) moet doen, omdat je kinderen op die manier extrinsiek motiveert, terwijl je de kinderen juist intrinsiek wilt motiveren (dus niet stil zijn omdat je er een sticker voor krijgt, maar omdat je snapt dat stil zijn op dat moment nodig is).

Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar ik voelde gewoon de behoefte om even te reageren, vooral omdat de verhalen zo herkenbaar zijn!

Laat je niet kisten, je weet dat je het kan, anders stond je er nu niet!!
Ymkje
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 26 maart 2008, 18:36
Woonplaats: Groningen
Groep: 7
PABO jaar: 4
Functie:

Re: Onzekerheid die er nog nooit is geweest...

Berichtdoor Mvm1 op 25 feb 2009, 23:39

Ik zit nu in een drukke groep 3 en ben een 3e jaars studente. Het zijn 26 kinderen, deze kinderen kunnen zich niet heel lang concentreren. Daarnaast is mijn mentor ook niet altijd even consequent, ene moment mogen de kinderen wel door de klas schreeuwen en het andere moment zegt ze er wat, omdat ze de vinger op moeten steken. Er zijn een paar kinderen, waar ik op dit moment niet weet hoe ik het beste met ze om kan gaan. A wordt waarschijnlijk doorverwezen naar het SBO, maar moet daar nog onderzocht voor worden, B heeft een vorm van autisme en vertoont raar gedrag, tijdens mijn lessen, maar ook tijdens lessen van mijn mentor. Stoelen die hij neer gaat leggen, slaan, schoppen op het plein naar andere kinderen toe, etc. C heeft een thuissituatie die niet helemaal oke is. Maar ik kan deze kinderen nog niet helemaal bereiken. Ik negeer vaak het gedrag van B, probeer niet alles te benoemen, omdat ik weet dat hij zulk gedrag kan vertonen, vanwege autisme.
A kan het niveau niet aan en wil veel aandacht van ons hebben, waardoor hij vervelend gedrag gaat vertonen. Helaas vertoont hij dit gedrag soms ook bij mijn mentor. Als A boos wordt, kan je helemaal niks meer beginnen met deze jongen, dan gaat hij je uitdagen.
C wil ook veel aandacht, als het geen positieve aandacht is, dan maar negatieve aandacht.

Deze kinderen probeer ik positief te benaderen, door ze op de momenten dat ze goed mee doen ,ze dat ook te laten weten. Maar hoe kan ik het gedrag laten stoppen, als ze het vervelende gedrag wel vertonen. Wat voor consequenties zou ik eraan kunnen verbinden? Ik kan deze kinderen niet na schooltijd even laten zitten, omdat de ouders wachten. Misschien dat ik dat anders met de ouders zou moeten overleggen? Maar ik zie dat ook weer als een zwaktebod van mijzelf.
Concentratie in deze groep wil ik gaan verbeteren, door ze allerlei leuke uitdagende werkbladen en oefeningen te laten doen, zodat de concentratie ook verbetert.
Ik word hierdoor onzeker, terwijl alle leerkrachten zeggen dat ik het kan, maar ik wil het gewoon goed doen en zeggen dat ik ook deze kinderen aan kan, want op sommige momenten kwam ik in een negatieve spiraal en ging ik alleen nog maar van het negatieve uit, ook bij de andere kinderen en dat wil ik voorkomen.
Alvast bedankt!
Mvm1
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 25 feb 2009, 23:23
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Onzekerheid die er nog nooit is geweest...

Berichtdoor Joke op 26 feb 2009, 10:28

Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Onzekerheid die er nog nooit is geweest...

Berichtdoor Juf Cynthia op 27 feb 2009, 18:12

Juf Cynthia
PABOforum Baby
 
Berichten: 43
Geregistreerd op: 13 sep 2007, 11:13
Groep: 4
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Onzekerheid die er nog nooit is geweest...

Berichtdoor Ymkje op 27 feb 2009, 20:09

Ja, dat is wel vervelend...Maar nu in eerste instantie geldt het voor de hele klas. Ik ben me echter heel erg bewust van het feit dat ik de kinderen die wél goed luisteren niet moet vergeten, deze complimenteer ik wel en benoem ik ook. Mocht het bliivend zijn dat er zoveel extra tijd bij moet komen, dan moet ik me wel gaan afvragen of ik inderdaad iedereen daarin betrek, of alleen de kinderen die niet luisteren. Ik vind echter wel dat een klas een klas is en met zn allen verantwoordelijk is voor de sfeer, daarom betrek ik nu deze maatregel op de hele groep. :)
Ymkje
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 26 maart 2008, 18:36
Woonplaats: Groningen
Groep: 7
PABO jaar: 4
Functie:

Re: Onzekerheid die er nog nooit is geweest...

Berichtdoor Mniekske op 01 maart 2009, 10:50

Avatar gebruiker
Mniekske
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 758
Geregistreerd op: 04 nov 2006, 16:42
Woonplaats: Noord Brabant
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Onzekerheid die er nog nooit is geweest...

Berichtdoor Mniekske op 04 maart 2009, 15:18

Voor de carnavalsvakantie had ik wat problemen, vooral met het orde houden. Ik had het gevoel dat de kinderen niet naar me luisterden, straf hielp niet of maakt geen indruk en ik wist het even niet meer.

Na de vakantie wilde ik positief beginnen, dus heb ik een beloningssysteem ingevoerd. Per dagdeel kan de klas een krul op het bord verdienen. Als er 4 krullen op het bord staan (ik ben nu nog 4 dagdelen in de klas) doen we dinsdagmiddag het laatste kwartier iets leuks, wat de kinderen zelf mogen kiezen. Maandag ben ik hiermee begonnen, de kinderen waren super enthousiast en hebben maandag dan ook 2 krullen verdiend. Helaas zag ik hier dinsdag niet veel meer van terug, ik kreeg weer een beetje de situatie van voor de vakantie. Ik probeer het allemaal positief te houden en met humor om te buigen, maar ik weet het echt even niet meer, het lijkt niet te helpen. Wie heeft er een tip voor mij, hoe ik de sfeer en het gedrag positief kan houden?
Avatar gebruiker
Mniekske
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 758
Geregistreerd op: 04 nov 2006, 16:42
Woonplaats: Noord Brabant
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Onzekerheid die er nog nooit is geweest...

Berichtdoor nikki op 04 maart 2009, 18:37

Dat is het lastige van die beloningssystemen, ik heb dezelfde ervaringen, ook bij individuele beloningssystemen.
Helaas kan ik je geen goede tip geven, want ik loop tegen dezelfde dingen aan.
Ook maar twee dagen aanwezig, dat maakt het extra lastig.
Ik probeer de oplossing vaak bij mijzelf te zoeken - wat kan ik nog verbeteren aan mijn communicatie, aanspreken van kinderen, enz.
Maarja, dat is ook niet altijd even makkelijk en het maakt je erg onzeker...
Is het een idee om vaker te beoordelen, dus niet ieder dagdeel maar iedere les?
Als ik het goed zie heb je groep 5 en dat zit natuurlijk op het randje van jonge kinderen - oudere kinderen.
Misschien is de beoordeling per dagdeel voor hen te ver weg.
Ik krijg het niet goed uitgelegd voor mij gevoel, maar begrijp je wat ik bedoel?
nikki
PABOforum Baby
 
Berichten: 35
Geregistreerd op: 05 okt 2006, 18:12
Groep: 5

Re: Onzekerheid die er nog nooit is geweest...

Berichtdoor Mniekske op 04 maart 2009, 19:03

Ik begrijp wel wat je bedoelt. Ik evalueer wel elke les met de kinderen, en ook tussendoor geef ik veel complimenten en hou ik het vooral positief. Als de kinderen goed aan het werk zijn geef ik ze een compliment, vaak lees ik aan het einde van die les dan ook een stukje voor of iets dergelijks. Ik vind het alleen zo lastig om ook het positieve te blijven zien als het een aantal lessen achter elkaar niet zo lekker gaat. Ik probeer ook zoveel mogelijk naar mijzelf te kijken en ik wordt daar gewoon onzeker van, denk dat ik het niet kan.
Avatar gebruiker
Mniekske
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 758
Geregistreerd op: 04 nov 2006, 16:42
Woonplaats: Noord Brabant
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Onzekerheid die er nog nooit is geweest...

Berichtdoor Juf Cynthia op 06 maart 2009, 13:15

@Mniekske:
Natuurlijk kun je het wel! Je zit niet voor niets in het laatste jaar van de pabo, je bent bezig met je lio notabene! Het is goed om vaak naar jezelf te kijken, maar op een gegeven moment werkt dat gewoon niet meer. In mijn klas zitten ook een paar kinderen met een 'probleem'. Deze kinderen hebben geen probleem met mij, maar met zichzelf. Ze zijn erg onzeker en dit uit zich vaak in blokkerend gedrag: werk weigeren, niet willen werken, zichzelf alleen maar negatief in het daglicht zetten etc. Als leekracht probeer je deze kinderen natuurlijk zoveel mogelijk te motiveren, maar op een gegeven moment in jouw 'rugzakje' met maniertjes ook leeg. Praat hier eens over met je begeleider! Ik heb ook gemerkt dat dit soort kinderen ook moeilijker kunnen wennen aan een 'andere' gezicht voor de klas. Het heeft meer dan een halfjaar geduurt voordat deze kinderen aan mij gewend waren. Als er tegenwoordig nog iets voorvalt, betrek ik dit ook niet meer op mijzelf. Ik probeer de kinderen te motiveren, maar als het niet lukt dan maar niet. Ik heb ook nog andere kinderen in de klas! Als ik jou was, zou ik daarom ook even met mijn begeleider praten: wat kan ik nu nog proberen? als dit niet lukt, wat dan? Je begeleider heeft als taak om jou te begeleiden, oftewel: als jij er zelf niet uitkomt, dient je begeleider jou de nodige tips te geven. Succes!
Juf Cynthia
PABOforum Baby
 
Berichten: 43
Geregistreerd op: 13 sep 2007, 11:13
Groep: 4
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

VorigeVolgende

Keer terug naar LIO-stage

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 3 gasten

cron