Beste allemaal,
Ik begon mijn stage vol vertrouwen op een leuke basisschool in groep 4.
Ik heb bewust ook een half jaar vóór mijn LIO stage gelopen in dezelfde groep om de kinderen goed te kennen, voordat ik met mijn LIO begon. Dit ging allemaal prima.
Het probleem begon echter dat ik in januari (dit jaar) mijn LIO begon.
Mijn begeleidster ging de klas niet uit. Ik dacht dat dit nog wel zou veranderen maar nee.
Ze had ontzettend veel kritiek, schreef dit ook op als ik een les aan het geven was en verbeterde mij waar de kinderen bij waren.
Voorzichtig heb ik geprobeerd om aan te geven dat dit niet de bedoeling is van een LIO stage, maar ze deed er weinig mee.
Met steeds minder zin ging ik naar mijn stage.
Ik had het gevoel dat ik mijzelf niet meer kon zijn in de klas en voelde mijn zelfvertrouwen in het lesgeven verdwijnen.
Inmiddels had ik ook al op de PABO aangegeven dat het niet lekker liep en dat het contact tussen mijn begeleidster en mij steeds slechter werd.
Mijn studiebegeleidster vanuit de PABO is zelfs een keer op mijn stage gekomen om te praten omdat het echt niet meer ging. Toen heb ik een knop omgezet en heb mijzelf voorgenomen om de situatie maar te nemen zoals die is, ik moest toch nog maar twee maanden.
Het ging toen ook beter.
Ik heb wel altijd een goede beoordeling gekregen.
Gelukkig ging het beter. Mijn begeleidster ging veel vaker de klas uit en op die momenten zat ik helemaal in mijn element in de klas. Toch bleef ze zich wel met alles bemoeien en kraakte mijn werk met de kinderen vaak af en bleef negatief.
Ik probeerde mij hier zo weinig mogelijk van aan te trekken en bleef gewoon mijn ding doen voor de klas.
Tot er op een dag iets was voorgevallen tussen twee leerlingen die ruzie hadden gemaakt. Ik heb dit opgelost en daarna was er naar mijn idee niets aan de hand.
Mijn begeleidster hoorde de volgende dag van deze situatie en deed opeens erg kortaf tegen mij. Ze zij dat ze pissig was op me en dat ik voortaan alles moet vertellen wat de kinderen meemaken in de klas.Daarna zei ze wat het woord communiceren inhield en dat ik dat dus niet kon? Ik vond dat een hele rare opmerking en totaal niet proffesioneel.
De week erna zou er een eindgesprek plaatsvinden, maar die kon helaas niet doorgaan. We hebben toen nog contact gehad over een mogelijk andere dag voor het eindgesprek. Twee dagen later belt zij mij op en wilde meteen de maandag daarop een gesprek met mij. In dit gesprek heeft zij mij LIO beëindigd wegens gebrek aan goede communicatie.(terwijl zij mij pas nog een goede beoordeling heeft gegeven ook op het gebied van communicatie). Verder is zij er helemaal niet verder op ingegaan en kon ik weggaan. ik moest zelf aangeven dat ik het nog graag met de kinderen wilde afsluiten. Dit mocht twee dagen later.
Twee dagen later kwam ik dus in mijn klas, met een traktatie en de kinderen wisten van niets. Ik heb ze maar verteld dat ik een andere plek had gekregen en dat ik dat zelf nog maar kort wist. Na een paar vragen van de kinderen zei mijn stagebegeleidster opeens dat ze graag verder wilde gaan met haar les. Ik ben dus in totaal 5 minuten in de klas geweest om het met de kinderen af te sluiten. Ik vind dit echt respectloos en belachelijk. Ik heb bijna het hele schooljaar lesgegeven in deze groep en heb een band opgebouwd met deze kinderen en dan kreeg ik zo'n afscheid!!!!
Waarschijnlijk hoef ik mijn LIO niet meer opnieuw te doen, omdat zij het opeens tegen het eind van mijn stage heeft afgebroken, zonder een duidelijke verklaring.
Ik zou graag met mensen in contact willen komen dit dit ook meemaken of meegemaakt hebben.
groetjes