[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - problemen in mijn lio-update: Lio is gestopt

problemen in mijn lio-update: Lio is gestopt

Heb het hier over alles omtrent de LIO-stage

Moderator: miekiemousie

problemen in mijn lio-update: Lio is gestopt

Berichtdoor Juf Wilma op 17 feb 2008, 14:59

Ik loop momenteel mijn Lio (3 dagen per week, officieel vanaf de kerst, vanaf de herst stond ik al 1 dag in de week voor de groep) in een groep 6 van 26 kinderen met 7 jongens en 2 meisjes die regelmatig door mijn les heenpraten en ook tijdens het zelfstandig werken vaak beginnen te kletsen. Als ik er wat van zeg zijn ze even stil...

Op een stuk of 5 jongens ben ik de grip kwijt. Ze blijven mij uitproberen en trekken zich weinig aan van wat ik zeg. Het lijkt wel of lesgeven als 'politie-agentje' de enige manier is om deze jongens aan te kunnen en ervoor te zorgen dat ze aan het werk gaan.
Het werk van anderen lijd soms wel, soms niet onder de vele energie die ik in de jongens moet steken. Maar als ik dat niet doe, krijg ik het helemaal niet meer stil/rustig.

2 weken geleden heb ik gereageerd in een paar topics die gingen over drukke groepen en praatgroepen.
Ik vond daarin veel herkenning. ik had toen net mn 1e stagebezoek erop zitten en tijdens dat gesprek ging het niet helemaal goed:( mijn voorbereiding en les zaten erg goed in elkaar en ik begon ook sterk. ik had de groep goed in de hand, maar na een korte onderbreking (door wat vragen) begon ik de grip te verliezen.
Dat gebeurt vaker, en ik krijg de grip dan ook niet meer terug.

ik moet vaak erg lang wachten tot het stil is en het is moeilijk om het dan ook stil te houden. Hierdoor kan ik niet goed uitleggen en krijg ik vaak vragen over dingen (schrijfwijze, wat moeten we doen) die ik al duidelijk benadrukt heb en die de kinderen echt al kunnen weten. regelmatig moet ik zo lang wachten of wordt er zovaak door mij heen gepraat dat ik het geduld niet meer opbreng en mijn stem verhef (soms een beetje te). de kinderen horen mij wel, maar reageren niet omdat ze vinden dat ze hun verhaal nog moeten afmaken. (dat geven ze letterlijk aan als reden om door te praten)

Als ik geirriteerd raak en mijn stem verhef (als het lang duurt wordt ik soms ook echt boos) baal ik enorm van mezelf en voel ik me erg machteloos. Ik blijf steeds de hoop en verwachting houden dat het de volgende les/dag beter zal gaan, maar merk dat ik steeds sneller geïrriteerd raak.
Voor beloningssystemen wil een hele groep echt hun best doen, maar een aantal (waaronder de druktemakers)
gedragen zich beslist niet anders om een beloning te verdienen. Wel zijn ze erg verontwaardigd als blijkt dat
leuke dingen/beloningen niet door kunnen gaan door hun gedrag.

Na het stagebezoek kreeg ik te horen dat ik moet werken aan mijn relatie met de klas en dan vooral aan de relatie
met de druktemakers. Dit wil ik zelf ook graag, omdat ik denk dat daar bij een groot deel van het probleem zit.
ik waarschuw ze zo vaak dat ze geen zin meer hebben om hun best te doen voor mij en het ze steeds minder interesseert.
Maar ja, hoe doe je dat?

Nu zijn we ondertussen 2 weken verder en heb ik er een nieuw stagebezoek opzitten... Deze ging nog veel slechter als de vorige :sad: De kinderen waren me massaal enorm aan het uitproberen.
Maandag was dit ook al wel wat, maar toen kon ik het redelijk in de hand houden. dinsdag en woensdag ging
het weer steeds beter. Maar vrijdag leek het wel of bij een aantal kinderen alle remmen los gingen.

de afgelopen weken en dagen ben ik achter een aantal dingen gekomen (in willekeurige volgorde):
*Ik begin het echte plezier in het lesgeven kwijt te raken en straal daardoor steeds minder enthousiasme uit.
*De kinderen die wel goed meedoen en willen werken worden nu de dupe van de situatie. Ik heb niet genoeg tijd/aandacht voor hen en de sfeer in de klas wordt steeds negatiever.
*Als ik de aandacht eenmaal verlies krijg ik die moeilijk weer terug.
*Met de kinderen die ik vaak moet waarschuwen heb ik niet echt een band en wat er wel is, wordt op deze manier natuurlijk steeds minder.
*Ik ben niet consequent genoeg in mijn reacties op ongewenst gedrag. Ik laat het vaak te lang lopen of ik zit er teveel bovenop.
*Doordat ik teveel waarschuw en er lange tijd teveel bovenop heb gezeten is de toon snel negatief. ik let erg op wat niet goed gaat waardoor ik veel te weinig aandacht besteed aan wat wel goed gaat... Elke keer neem ik me voor om dat anders te doen, maar als ik in de kring al moet waarschuwen lukt dat niet meer goed.
*Ik laat me teveel persoonlijk raken door het gedrag en de woorden van de kinderen. Hierdoor reageer ik teveel vanuit mijn gevoel. dat maakt de zaak alleen maar erger. mijn reacties zijn daardoor ook te onvoorspelbaar voor de kinderen.
*Ik ben vaak te druk in mijn hoofd. hierdoor worden de kinderen ook drukker. als ik rustig achter het bureau ga zitten, merk ik dat dat een rustgevende invloed op de kinderen heeft. ik moet meer de rust vinden om daar ook echt te blijven zitten.
*Ik benoem het negatieve gedrag en de namen teveel door de klas heen waardoor het gedrag teveel aandacht krijgt en de kinderen zich ook te negatief benoemd voelen. complimenten krijgen daarnaast te weinig aandacht/sneeuwen onder bij het benoemen van ongewenst gedrag.
*ik kom te weinig toe aan ontspanning, waardoor ik niet meer ontspannen voor de groep sta. en dat is voor mij als leerkracht juist heel belangrijk.
*ik heb het gevoel dat het nu (in mijn lio) goed moet gaan. Anders bezorg ik heel veel mensen problemen en stel ik veel mensen teleur.

Tijdens het nagesprek van het stagebezoek vrijdag kreeg ik te horen dat veel dingen echt wel aanwezig zijn, mijn voorbereidingen en lessen zitten heel goed in elkaar en ook laat ik zien dat ik kracht en pit heb... maar ik heb een aantal kinderen nu niet meer in de hand en dat heeft zijn effect op de hele groep en op mij.
Voor een aantal kinderen wordt de sfeer in de klas nu onveilig.
Voor mij verandert dit in een situatie waarin ik niet voldoende kan leren/ontwikkelen, het wordt zo meer een kwestie van overleven...

Het is een heel lang (en warrig) verhaal geworden, hoewel ik het zo beknopt mogelijk heb opgeschreven...
Ik had natuurlijk al langer door dat het niet goed ging en dat ik zo niet verder kom...maar als dat dan gezegt word door een begeleider vanuit de pabo, komt dat ineens toch hard aan.
Ik zit nu bij mn ouders om een verjaardag te vieren, maar steeds dwalen mn gedachten af, heb geen eetlust en voel me niet lekker. Ook kan ik me minder concentreren dan anders. Ik wil graag een uitgebreid verslag schrijven voor mijn begeleiders en mezelf waarin ik uitgebreid reflecteer op wat er gebeurd is, wat ik daarbij voelde en welke gevolgen dat heeft gehad. Maar het lukt me niet. Wel moet ik straks een mail sturen naar mn begeleidster vanuit de stageschool, omdat zij nog nergens van weet (ze was er vrijdag niet bij) en mn begeleider vanuit de pabo gaat haar maandag bellen om mijn situatie te bespreken... Onder andere zal besproken worden of ik in deze groep kan blijven of dat ze gaan proberen mij na de vakantie in een jongere groep te plaatsen.

Waarom ik dit hier allemaal neerzet weet ik niet goed. Ik heb in het verleden al veel aan jullie hulp, tips en steun gehad.
en het is gewoon fijn om mijn verhaal even krijt te kunnen bij mensen die weten hoe een lio is en zo.
Zijn hier ook mensen die tijdens de Lio overgestapt zijn naar een andere groep? en hoe is dat gegaan?
Laatst bijgewerkt door Juf Wilma op 19 feb 2008, 11:16, in het totaal 3 keer bewerkt
Avatar gebruiker
Juf Wilma
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 292
Geregistreerd op: 25 sep 2005, 17:50
Woonplaats: Harderwijk
Groep: 0
Schooltype:

Re: problemen in mijn lio

Berichtdoor moimoi op 17 feb 2008, 15:09

duidelijk verhaal! De vraag is: krijg je de grip weer terug als je die eenmaal kwijt bent. Dat is heel heel moeilijk!
Je zou het boek "de klas in de hand" kunnen lezen, staan goede tips in.
http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP. ... =666799877

Wat vaak werkt is niet laten merken/voelen dat je de grip kwijt aan het raken bent. Ik denk hier over na, ga nu naar een verjaardag dus kan niet meer schrijven...

groetjes~!
3 dagen ib (en 2 dagen lekker vrij om van mijn zoontje te genieten)
moimoi
Paboforumholist
 
Berichten: 1870
Geregistreerd op: 21 feb 2005, 20:43
Woonplaats: utrecht
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: problemen in mijn lio-misschien na een andere groep

Berichtdoor Daffy op 17 feb 2008, 15:22

Ik ga vanaf volgende week Maandag mijn LIO in. Hier zijn 2 kinderen in de klas die echt de zaak verzieken. Jeugdzorg is met beide bezig, maar er moet eerst iets gebeuren, voordat jeugdzorg ze definitief uit huis kan plaatsen. (Met andere woorden, sla de juf een bloedneus, dan komen er oplossingen). Beide komen wanneer ze zin hebben (dus rond half 10 komen ze binnenvallen en meteen staat de boel op stelten.) De ouders geven nergens niks om. Het zijn 2 kinderen die duidelijk op een ZMOK-school thuis horen, maar doordat het nog niet uit de hand is gelopen, zitten ze nog bij ons.

Ik heb na een zwaar gesprek met directeur, IB-er en mentor besloten om ze tijdens mijn blokstage uit de klas te laten plaatsen. Ik wil het écht proberen, maar het gaat gewoon van mijn "plezier" af. Als deze 2 uit de klas zijn, heb ik nog steeds een loodzware groep, maar ik zie er nu niet meer zo tegenop.

Ik zeg nu niet dat dit de oplsossing is, maar misschien wel een idee om over te denken? Niet alle 6 uit de klas, maar de 2 ergste? Hoe zijn de leerlingen bij de "echte" meester/juf?

Ik snap heel goed dat je hiermee zit! Ik heb ook al een paar keer huilend bij de directeur gezeten dat ik deze klas niet wil. Maar er zijn goede afspraken gemaakt en ik vind dat ik het op z'n minst moet proberen.
Avatar gebruiker
Daffy
PABOforum Peuter
 
Berichten: 236
Geregistreerd op: 16 dec 2006, 16:11
Woonplaats: Noord-Brabant
Groep: 5
PABO jaar: 4

Re: problemen in mijn lio-misschien na een andere groep

Berichtdoor miekiemousie op 17 feb 2008, 15:52

Jammer genoeg ken ik je verhaal. Het voelt verschrikkelijk om te moeten overstappen naar een andere groep, maar doorgaan voelt nog verschrikkelijker. De kinderen maken je helemaal kapot, vooral omdat ze dondersgoed weten dat je onzeker bent. Ik ben stiekem ook benieuwd naar je begeleider. Waar is zij in het hele verhaal. Neemt zij de tijd om jou te begeleiden? Is ze op school op de dagen dat je werkt of niet? Kortom, krijg je voldoende begeleiding?

Uit eigen ervaring kan ik zeggen, probeer niet door te boksen. Het levert je niet veel op. Ik zou of even stoppen met lesgeven en je energie steken in een betere band met de kinderen. Dus veel in kleine groepjes met de kinderen bezig zijn. Of een andere klas proberen. Je bent hier helemaal nieuw en kan ook opnieuw beginnen. Dan kan je ook merken dat de ene groep de andere niet is. Zoals in mijn geval, in groep 8 ging het beter dan in groep 7. Dit kwam grotendeels door de minder grote kloof tussen mijn begeleider (duo) en mijn manier van lesgeven.

Even een korte reactie, maar ik leef met je mee! Ik weet hoe rot het is!
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0

Re: problemen in mijn lio-misschien na een andere groep

Berichtdoor Juf Wilma op 17 feb 2008, 16:05

Wat fijn die snelle reacties :D
Mijn begeleidster is 1 dag in de week aanwezig. De andere dagen neemt zij haar vrije dagen op.
Ik kan dan wel terugvallen op de adjunct-directeur, maar dat vind ik een grote stap en heb ik dus ook nog niet gedaan. hij heeft ook aangeboden om eens in de klas te komen kijken om me tips te geven.
De 1e 5 weken is mijn begeleidster niet in de klas geweest, om mij de kans te geven om mijn eigen manier van werken te krijgen. Sinds het 1e stagebezoek is zij, net als de tijd tussen herfst en kerst, 1 dag in de week in de klas. Aan het eind van de dag nemen we de dag dan kort door en geeft ze mij tips voor het vervolg.
Met vragen en mijn verhaal kan ik ook terecht bij de leerkracht van de andere groepen 6. Met 1 van hen kan ik het goed vinden en ik ga dan ook eerder naar haar toe dan naar mijn begeleidster.
Avatar gebruiker
Juf Wilma
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 292
Geregistreerd op: 25 sep 2005, 17:50
Woonplaats: Harderwijk
Groep: 0
Schooltype:

Re: problemen in mijn lio-misschien naar een andere groep

Berichtdoor Joke op 17 feb 2008, 16:20

Je noemt de nummer 1 oorzaak van problemen:

*ik heb het gevoel dat het nu (in mijn lio) goed moet gaan. Anders bezorg ik heel veel mensen problemen en stel ik veel mensen teleur.

En waar pas jij in dit plaatje? Jij bent de belangrijkste! Je kunt het, dat weet je, maar door je extra inspanningen om iedereen te bewijzen dat je het kunt, mislukt het juist.

Probeer even rust te nemen voor jezelf (je zit heel dicht bij overspannenheid en daar help je niemand mee). Ga desnoods even naar de dokter en overleg met hem wat je het beste kunt doen om erger te voorkomen.
Als je denkt dat deze problemen ook hun nasleep hebben in een andere groep, probeer dan op een andere school je lio te gaan lopen. Die mogelijkheid is er vast wel.

Je weet dat je het kunt, Wilma. Als je tot rust bent gekomen, ga je het gewoon redden, maar gun jezelf hiervoor even de tijd.

(Waarom je het hier schrijft? Je bent de enige niet op het forum die dezelfde ervaringen heeft gehad. Ze zijn er toch allemaal gekomen. Jij ook. En we leven met je mee :duimomhoog: )
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: problemen in mijn lio-misschien na een andere groep

Berichtdoor lindajuf op 17 feb 2008, 18:22

Hallo Juf Wilma,

wij hebben al eerder contact gehad maar ook nu weer reageer ik op je verhaal.. Ik denk dat velen zich niet in je herkennen maar ook velen wel! Waaronder ik... Nu ik jouw stuk lees lees ik gewoon mijn eigen LIO-stage terug... Zoals ik ook al eerder heb beschreven bij mij ging het ook niet goed.

Alles, ieder puntje en iedere zin slaat op mij. Ik herken mezelf compleet in je. En dat is voor mij eigenlijk heel dubbel nu. Ik vind het zo heerlijk en fijn dat er meer mensen zijn die dus hetzelfde doormaken. Aan de andere kant vind ik het vreselijk dat er mensen zijn die hetzelfde moeten doormaken als hoe het bij mij is gegaan. Die onzekerheid, vooral wat Joke ook zei: het gevoel dat het in je LIO allemaal goed moet gaan (wat dus juist niet zo ging), niet consequent zijn, steeds verder zakken, steeds proberen stem te verheffen als laatste redmiddel waardoor je er eigenlijk al niet meer boven staat, steeds die onrust in mijn hoofd waardoor kinderen onrustig werden.. Kortom je onbekwaam voelen en het gevoel hebben dat je faalt en het niet kunt.

Ik ben nu, door vele gebeurtenissen op mijn stageschool en ernstige onrust in het team, op aanraden van de Pabo en stageschool vroegtijdig gestopt met mijn LIO. Omdat ik mezelf sloopte. Niet omdat ik het niet kon gelukkig. Ook nog eens... Juist nu het de laatste weken beter ging. pas de laatste weken kreeg ik het gevoel van ja het gaat goed en ik kan het wel. Ik ben nu niet zeker en weet ook echt niet of ik straks wel een klas zelfstandig kan lesgeven.. Heel vervelend. Toch heb ik ondanks alles een goede beoordeling gekregen. Ik ben er een beetje door heen gewalst... Dit is niet echt goed om straks zeker voor de klas te staan. Toch weet ik dat ik het kan.

Ik denk dat alles wat er gebeurt in je klas, alles wat je voelt en denkt maar om 1 toverwoord draait... Onzekerheid! Als je nl zeker voor de klas staat en vertrouwt op je eigen kunnen straal je dat uit naar de klas. Op dit moment straal je het niet uit waardoor kinderen met je aan de haal gaan. Je staat er gewoon niet. Je moet boven de kinderen staan en leiding durven te nemen en geven! Door onzekerheid doe je dit juist niet wat alleen maar verdere gevolgen oplevert. Ik ben in bepaalde stages zeker geweest (onderbouwstages) toen heb ik super gedraaid. Ik was de juf en kinderen luisterden ook! Stages waarin ik onzeker was, vooral door begeleiders omdat ik me niet op mijn gemak voelde of dacht dat ik het niet goed deed, gingen slecht. Kinderen luisterden niet goed en ik durfde er niet boven te staan.. Ik denk dat ik hier nog hele stukken kan schrijven maar dat doe ik niet.

De oplossing lijkt simpel en dat is het ook. Om het ook daadwerkelijk te doen is stukken moeilijker... Als je die onzekerheid uit jezelf haalt zul je zien dat het goed gaat komen. Als je denkt en zegt: ik kan het, ik sta boven die klas, ze luisteren naar mij en ik ben de juf dan straal je dat uit! Dit gaat niet vd ene op de andere dag. Dat heeft tijd nodig. Maar je zult zien dat als je die zinnen in je hoofd houdt, iedere dag, je gaat vertrouwen op en geloven in jezelf. Kinderen voelen dit feilloos aan... En dat is nu het hele punt! Je moet gewoon doen, dit is idd je eindstage waarin jij de juf bent en jij verantwoordelijk hebt over de klas. Dit is heel wat anders dan al je andere stages. Je krijgt minder bevestiging en moet het nu echt zelf doen. Kom op dus en ga ervoor. Vertrouwen en geloven in jezelf.. Dan wordt je sterker en zekerder. Je bent niet voor niks zover gekomen. Dan gaat het goed komen. Dit houdt wat in maar zal resulteren in een sterke bekwame leerkracht.

Vooral niet door sukkelen zo dan wordt je moe.. heel moe. Piekeren uitbannen, zorgen uitbannen en vooruit kijken. Overspannenheid is anders echt het gevolg.. Want ik herken mezelf volledig in je en ik heb op het randje gezeten. Ik heb mezelf net op tijd terug gefloten en opgemonterd. Ik ben er nu (na 3 maanden) nog steeds niet. Heb nog last van moeheid. Maar ik maak me niet meer druk want dat sloopt. Ook daardoor kun je niet meer ontspannen...

En Wilma... mail of bericht me alsjeblieft. Ik wil je helpen en kan het misschien ook wel deels... Vooral omdat je in hetzelfde schuitje zit als ik indertijd zat..! Sterkte en haal je zelf uit deze neerwaardse spiraal. Dat kan alleen jij doen...
Zolang je vecht met de realiteit, zul je verliezen..
lindajuf
PABOforum Peuter
 
Berichten: 223
Geregistreerd op: 07 sep 2005, 13:37
Woonplaats: Langedijk
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: problemen in mijn lio-misschien na een andere groep

Berichtdoor Juf Wilma op 17 feb 2008, 20:21

Avatar gebruiker
Juf Wilma
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 292
Geregistreerd op: 25 sep 2005, 17:50
Woonplaats: Harderwijk
Groep: 0
Schooltype:

Re: problemen in mijn lio-misschien na een andere groep

Berichtdoor Swinta op 17 feb 2008, 21:43

Hoi,

Ik kan je niet vertellen wat je moet doen want ik ben nog niet eens een student aan de pabo.
Maar omdat ik al veel wil weten over lesgeven ben ik eens naar de bieb gestapt en heb het volgende boekje meegenomen:
'Hoe ga je om met kinderen op school' http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP. ... ction=BOOK

Dit boek vormt een uitwerking van een aantal belangrijke basiscompetenties. Het ontwikkelen van een goede relatie, één van de basiscompeties, is essentieel voor goed onderwijs. Maar alle kinderen hebben wel eens wat, waardoor die relatie onder druk kan komen te staan. Wie in het onderwijs werkzaam is weet dat, al was het alleen maar doordat confrontaties met de gevoelens of problemen van die kinderen niet altijd gladjes verlopen. De schoolloopbaan van kinderen hangt nauw samen met hun gevoelsleven en hun zelfbeeld. Zij moeten zich veilig en geaccepteerd weten. Een leraar moet hier zicht op kunnen hebben om op een goede manier met kinderen te kunnen omgaan, ook een basiscompetentie.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt!
3 september begint school! Ik heb er zin in! :)
Swinta
PABOforum Peuter
 
Berichten: 104
Geregistreerd op: 12 nov 2007, 15:59
Woonplaats: Noord-Holland
Groep: 8
Schooltype:
PABO jaar: 1

Re: problemen in mijn lio-misschien naar een andere groep

Berichtdoor Juf Wilma op 18 feb 2008, 17:30

Avatar gebruiker
Juf Wilma
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 292
Geregistreerd op: 25 sep 2005, 17:50
Woonplaats: Harderwijk
Groep: 0
Schooltype:

Re: problemen in mijn lio-misschien na een andere groep

Berichtdoor miekiemousie op 18 feb 2008, 20:23

Er loopt bij mij een kriebel over mijn rug, een kriebel van herkenning. Ik had al het vermoeden dat de begeleiding op je stage niet super was, maar ik merk het steeds meer. Je loopt een LIO. Je hoort dan nog niet zonder begeleiding voor de klas te moeten staan. Ik weet dat je het doet, maar het is niet goed. Een LIO heeft een begeleider nodig. Iemand waar je ELKE dag mee kan bespreken. Deze hoeft niet 24 uur in de klas te zijn, maar het moet wel iemand zijn waar je op mag en kan terugvallen. Je bent nog niet klaar en dat gevoel hoef je ook niet te helpen.

Ik hoop dat je school, en ik vind dat het moet, je kan begrijpen en je alle steun gaat geven die je nodig hebt. Het ligt niet aan jou, jij hebt gewoon nog de tijd om te groeien nodig. Deze ruimte EN begeleiding moet de school jou geven. Voor morgen moet je al een klein beetje duidelijk hebben wat JIJ zou willen. Zou je nu even rust willen, dan zal ik even uit de klas gaan. Je kan dan lekker met je eigen werk aan de slag of met kleine groepjes kinderen. Je kan ook verder willen, maar doe dit dan niet ten koste van jezelf. Vraag om de begeleiding die je nodig hebt en die je ze verplicht zijn om te bieden. Een dag met je mentor erbij in de klas is heerlijk. Je kan met zijn tweeen op de kinderen zitten en krijgt tenminste weer een beetje een succeservaring, hoe klein ook. Zoals je SLB-er aangeeft, je moet morgen iemand hebben om op terug te vallen als je morgen lesgeeft. Dit is nodig! Neem gas terug, dat is alles wat ik uit eigen ervaring kan zeggen.
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0

Re: problemen in mijn lio-misschien na een andere groep

Berichtdoor lindajuf op 18 feb 2008, 20:36

pff jeetje... Dit is dus gewoon even heel goed nadenken wat je wilt. Ik ben dus zelf na ongeveer een maand erg vermoeid geraakt waardoor ik de klas niet goed onder controle had. Wat er in het begin juist goed ging, ging eigenlijk steeds slechter. Bij mij was het alleen wel het geval dat mijn begeleiders gewoon iedere dag aanwezig waren. Dit hoort naar mijn idee ook... In het begin waren ze in de klas aanwezig, waarna zij steeds meer de klas uitgingen. Zo voelden de kinderen de aanwezigheid wel en konden we dit langzaam afbouwen.

Nadat ik had aangegeven dat ik het niet meer trok heeft mijn begeleidster meteen het heft in handen genomen. Zij is die middag nog voor de klas gaan staan. Ik zat vermoeid achterin de klas... vreselijk maar ik was gewoon op. Van al dat gepieker, zorgen en gevoel van falen. Daarna ben ik 3 weken lang gewoon aanwezig geweest maar heb ik geen les gegeven. Ik heb de kinderen begeleid in de tijd. Dus wat eigenlijk mijn begeleiders deden. Eindelijk kon ik zo een band opbouwen... Ik vond dit zo heerlijk. de eerste week ging alles nog langs me heen. Probeerden ze me zelf in een klein groepje ( van soms maar 4 kinderen) uit waarop ik niet goed ingreep, het lukte ze ook nog. Zelfs toen had ik de controle niet in handen en liepen ze over me heen. Toen pas merkte ik hoe ver ik gezonken was en dat ik tegen 'overspannenheid' aan hing...

Daarna ging het bergopwaarts, door de rust die ik had gekregen maar ook door de wil om gewoon te slagen. Ik heb na die 3 weken het lesgeven langzaam opgepakt. Eerst 2 ochtenden, toen 2 dagen en toen weer 3 dagen. Toen ging het wel. Waarom? Ik had rust en keek vanaf toen alleen nog naar mijn positieve punten. Ik werd zekerder en kreeg ook eindelijk het gevoel van 'ik ben niet de eindverantwoordelijke'. Want dat sloopte mij, ik had zo het gevoel dat ik het al perfect moest doen..

Het is met vallen en opstaan verder gegaan. Nog steeds drakendagen maar ook hele goede dagen. Vanaf toen ging het gewoon steeds beter. De laatste weken had ik pas het gevoel van 'hier sta ik dan! juf te zijn en ik kan het gewoon'. Ik had alleen gewild en gehoopt dat ik dat vanaf dag 1 had gehad.. Nu had ik het maar een maand denk ik... Ondanks dat ik dit gevoel maar een maand had, heeft het mij wel ontzettend zeker gemaakt. Hiervoor ging het ook best redelijk alleen keek ik alleen maar naar wat er niet goed ging. Achteraf gezien heb ik best goed die klas gedraaid. Al had ik toen niet gestopt met lesgeven had ik nu niet het einde in zicht... Door die laatste sterke weken heb ik nu het gevoel dat ik een klas kan draaien. Tuurlijk twijfel ik maar ik weet wel dat ik het kan, dat heb ik nu ervaren. Alleen heb ik het niet maanden lang kunnen ervaren maar korter.

Nu is het aan jou wat jij doet. Ik zou een stapje terug doen.. Een band opbouwen met die kinderen door individuele begeleiding, misschien 1 dag lesgeven voor een paar weekjes en dan weer opbouwen. Je moet jezelf eerst weer zeker maken en rust geven. En kijken naar wat het goed gaat en positief zijn... Het is aan jou, maar sloop jezelf niet! Ik heb ook gedacht dat ik beter kon stoppen. Zelfs mijn begeleidster heeft gezegd dat ze niet wist of ik straks wel voor de klas kon gaan staan.. Alleen maar door mijn onzekerheid kon ik niet laten zien wat ik in mijn mars had. Daarna heb ik het gedaan en zei mijn begeleidster: jij kunt het! Beslis nu voor jezelf.. Kom op, je weet dat je het kunt, ga ervoor! Kies wat goed voor je is en sta achter die beslissing.
Zolang je vecht met de realiteit, zul je verliezen..
lindajuf
PABOforum Peuter
 
Berichten: 223
Geregistreerd op: 07 sep 2005, 13:37
Woonplaats: Langedijk
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: problemen in mijn lio-Lio is gestopt

Berichtdoor Juf Wilma op 19 feb 2008, 11:16

Avatar gebruiker
Juf Wilma
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 292
Geregistreerd op: 25 sep 2005, 17:50
Woonplaats: Harderwijk
Groep: 0
Schooltype:

Re: problemen in mijn lio-update: Lio is gestopt

Berichtdoor Joke op 19 feb 2008, 11:58

Ik heb twee (of is het al weer drie?) jaar geleden een meisje van het paboforum heel intensief in haar LIO begeleid (op afstand per mail) en die maakte hetzelfde mee naast een soms totaal verkeerde inschatting door onwetendheid.
Zij wilde aan zichzelf en aan haar omgeving tonen dat ze het kon en werd daarom steeds onzekerder. Ze kon ook geen grenzen bepalen, net als jij, dan weer boos, dan weer niet, altijd op verkeerde momenten en werd daardoor juist steeds onzekerder. Ze was een fantastische leerkracht met (een soms iets té intensieve) grote inzet, waardoor ze zich alleen maar zeker voelde als ze alles tot in de puntjes verzorgd had. (Ze was te perfect ingesteld, dat moest ze een beetje leren loslaten.) Maar als er dan iets in de groep gebeurde, was ze er totaal door van slag. Samen met haar begeleidster van de pabo is er voor gekozen om haar LIO af te breken en op een andere school over te gaan doen en niet in een groep 8.
Zij had als voordeel dat haar begeleidster overtuigd was van haar kunnen (terwijl ze dat zelf niet (meer) was).
(Ze heeft later ook toegegeven dat ze het zou hebben opgegeven als haar begeleidster en ik hadden gezegd dat ze beter had kunnen stoppen, dat ze ermee opgehouden zou zijn.)
Ze durfde meteen al alles wat verkeerd ging voor mij op 'papier' t zetten, waarna we het samen analyseerden. Als ze vooraf knelpunten dacht tegen te komen, keken we er samen naar en bedachten oplossingen. Enorm veel werk, zowel voor haar als voor mij, maar ze heeft er zó veel van geleerd! Ik heb haar voorgehouden dat ze de best mogelijke leerschool heeft gehad door al die moeilijke situaties mee te hebben gemaakt. Dat ze in de toekomst altijd wel iets in haar LIO had meegemaakt waarmee ze haar voordeel in een nieuwe situatie kon doen. De harde, maar bijzonder goede weg dus. En dat is waar gebleken. Ook heeft ze geleerd dat je in je LIO nog niet alles moet kunnen, als je maar goed omgaat met de fouten die je maakt.
Ze heeft haar LIO met een voldoende afgesloten en is na het behalen van haar diploma (om niet te vergeten ook dankzij een medestudent, die zich heeft ingezet om haar door de theoretische eindfase te helpen) nog even verder gaan leren (doet ze nog) om haar 'onwetendheid' over speciale zaken (ADHD, autisme) een beetje weg te werken, volgt nu colleges in Amsterdam en valt regelmatig met veel plezier tussendoor in in het speciaal onderwijs en heeft alles in de hand.
Waardoor ze zo onzeker was geworden, terwijl ze nog nooit problemen had gehad? Ze moest en zou haar moeder en zus bewijzen dat ze een goede juf was.
Haar zus was dat ook en had haar diploma zonder problemen een jaar voor haar gehaald. Dat moest zij dus ook kunnen.

Ze komt nog steeds elk jaar een dagje hierheen en het is heerlijk om haar in haar mails en in het echt steeds zekerder van zichzelf te zien worden.

Ik hoop dat dit jou ook een beetje steun geeft om door te zetten, want je bent al zó ver gekomen!
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: problemen in mijn lio-update: Lio is gestopt

Berichtdoor Juf Wilma op 19 feb 2008, 12:13

Avatar gebruiker
Juf Wilma
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 292
Geregistreerd op: 25 sep 2005, 17:50
Woonplaats: Harderwijk
Groep: 0
Schooltype:

Volgende

Keer terug naar LIO-stage

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron