door justme27 op 24 okt 2007, 18:48
Consequent zijn is voor veel studenten lastig (I know, ik had er ook problemen mee).
Nu ik mijn eigen klas heb, merk ik ook dat het belangrijk blijft; inmiddels ben ik (meestal) consequent, maar je merkt het ook gelijk als je het niet bent!
Advies tsja...
Ik ben niet bang om de boel helemaal stil te leggen. Als ze druk zijn geef ik een aantal waarschuwingen (blijf er niet teveel geven dan gaat het effect er ook af!), en daarna komt de consequentie.
Bijvoorbeeld; we moeten nog werk afmaken en een natuur les, en daarna gaan we knutselen.
Door geklets (inderdaad werk stil leggen doe ik ook), en gelanterfanter zal ik het maar even noemen kosten de eerste twee teveel tijd; resultaat; minder lang knutselen.
Ik benoem dan wel tijdens het werken al wat het gevolg zou kunnen zijn (bijvoorbeeld; korter knutselen).
Belangrijk zijn is vooral duidelijk zijn; vertel wat er gaat gebeuren als ze niet stil zijn. Geef tussentijds aan hoe of wat, en blijf niet teveel waarschuwen maar vertel de consequentie en voer die uit! Bijvoorbeeld; ik waarschuw 2 x, bij de 3e x komt de consequentie. Wees niet bang een kind uit de kring te zetten.
Belangrijk is trouwens wel dat de kinderen wel stil kunnen zijn. Ik heb weleens ingevallen op een school waar de kinderen gewoon echt niet stil konden werken. Je kan het dan natuurlijk oko niet van ze eisen!
Observeer hoe je mentor/mentrix het doet; wat gebruikt hij/zij ervoor?
Succes en laat weten hoe het gaat!!
Wees jezelf; er zijn al zoveel anderen... (Loesje)