[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - zelfredzaamheid en zelfverantwoordelijkheid

zelfredzaamheid en zelfverantwoordelijkheid

Heb het hier over alles omtrent de LIO-stage

Moderator: miekiemousie

zelfredzaamheid en zelfverantwoordelijkheid

Berichtdoor Suzaphin op 26 sep 2007, 20:24

Hoi hoi,

Ik zit nu in het 4e jaar van de verkorte deeltijdopleiding PABO.
Mijn opdracht voor mijn afstudeerwerkstuk is het bevorderen van de zelfredzaamheid en zelfverantwoordelijkheid bij kleuters. Wat zijn de ideeen die jullie daarbij krijgen.

De meeste kinderen uit mijn klas kunnen: zelf hun jas aantrekken, zelf naar de wc, omkleden voor de gym. Problemen zijn er af en toe bij het zelfstandig opruimen van het lokaal (maar is dit niet bij alle kleuters?), daarnaast zijn er af en toe ruzies op het schoolplein (is al een heel stuk opgelost doordat ik zonnetjes heb ingevoerd, ze kunnen een zonnetje verdienen door rustig buiten te spelen en zelf problemen op te lossen), en ik heb twee kinderen in de klas die heel veel liegen.

Hebben jullie ideeen voor onderzoeken, opzet van het verslag, etc. etc.

Alvast super bedankt!
Suzaphin
PABOforum Baby
 
Berichten: 22
Geregistreerd op: 07 sep 2007, 16:50
Groep: 1
PABO jaar: 4

Re: zelfredzaamheid en zelfverantwoordelijkheid

Berichtdoor Anne op 26 sep 2007, 22:31

Misschien kan je een andere kant uit....de kleuters krijgen een aantal verplichte werkjes in de week en mogen zelf plannen wanneer ze die maken. Op vrijdag moet het af zijn bijvoorbeeld.....dat heeft ook met verantwoordelijkheid te maken.
Met veel plezier twee dagen in de week juf van een groep 1/2!
Avatar gebruiker
Anne
PABOForum team
 
Berichten: 1278
Geregistreerd op: 20 jan 2002, 06:46
Woonplaats: Den Hoorn
Groep: 1
Schooltype:
PABO jaar: 0

Re: zelfredzaamheid en zelfverantwoordelijkheid

Berichtdoor klaartje op 28 sep 2007, 13:08

HOe leer je kinderen om zelfstandig te werken bv. met het stoplicht. Dus uitgestelde aandacht.
Natuurlijk door oefenen en concequent zijn maar misschien zijn er nog wel andere mogelijkheden.
En wat doet een kind als het niet verder kan maar het stoplicht staat op rood?
Hier kan ik zelf ook wel oplossingen voor vinden (vragen aan een ander, pak even een ander werkje) maar echt geod vind ik die niet.

Laat eens horen wat je gaat doen en misschien heeft een ander voor deze problemen een goede oplossing.
klaartje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 315
Geregistreerd op: 03 nov 2005, 15:26
Groep: 1
PABO jaar: 0

Re: zelfredzaamheid en zelfverantwoordelijkheid

Berichtdoor Mirja op 28 sep 2007, 13:21

Schooljaar 2008/2009: kleutergroep de apen
Avatar gebruiker
Mirja
Paboforumholist
 
Berichten: 1355
Geregistreerd op: 31 jan 2002, 05:12
Woonplaats: Noord Holland
Groep: 12
Schooltype:
PABO jaar: 0

Re: zelfredzaamheid en zelfverantwoordelijkheid

Berichtdoor Juf Jessi op 28 sep 2007, 15:18

Bij mij op school (en ikzelf in de klas) hechten we veel waarde aan zelfstandigheid. Daarom hebben we een stoplicht voor uitgestelde aandacht, plant groep 2 zelf een weektaakje op een planbord, kiezen ze van het kiesbord en ruimen ze zelf echt keurig op. Sinds deze week heeft groep 2 een taakje gekregen bij mij in de klas, ze zijn alle 8 verantwoordelijk voor een van de hoeken/kasten. Ze moeten er dus weer netjes uitzien na het spelen en werken. En het is echt spic en span! (Blokken op soort die op soort gesorteerd blijven en kussens die worden opgeschud! :lol: ) En natuurlijk ben ik bezig met de veterdiploma's. En oh ja, groep 2 helpt groep 1 met jassen aandoen etc. Tsja, ik ben een zelfstandigheidsbevorderende juf, ik kan het niet anders zeggen. Haha... :)
Avatar gebruiker
Juf Jessi
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 437
Geregistreerd op: 18 nov 2003, 14:11
Groep: 12
Schooltype:
PABO jaar: 0

Re: zelfredzaamheid en zelfverantwoordelijkheid

Berichtdoor Suzaphin op 28 sep 2007, 16:03

Bij ons op school zijn ze dus echt niet van de verplichte werkjes. Kinderen moeten zelf aangeven als ze ergens aan toe zijn.
Vijf van de 23 kinderen hebben nu een strikdiploma. Pas na de herfstvakantie mogen we beginnen met weektaken. Dus dan is de periode nog maar erg kort. 19 november moet ik namelijk ongeveer klaar zijn met mijn afstudeerwerkstuk.

Stoplicht gebruiken wij ook in de klas (nooit aan gedacht dat dit er ook onder valt). Soms lijkt het zo moeilijk terwijl we er al wel mee bezig zijn.
Kinderen ruimen zelf op. Heb een keuringsdienst van waren ingesteld (helpende handjes voor die dag). Deze twee leerlingen controleren nog een keer of alles goed is opgeruimd. (dit is nooit helemaal het geval). Dus zij geven dan aan wat er nog moet gebeuren en binnen hoeveel tellen.
Daarnaast ben ik nu wel druk bezig met het zelf aantrekken van jassen en schoenen (dit gaat al bij bijna iedereen goed).
In de kring kiezen we 's ochtends samen uit welke kinderen er aan de meest geliefde werkjes mogen. Deze leerlingen (en ook de andere leerlingen) plannen hun werkje in op het planbord.

"Problemen" die ik nog heb voor de scriptie zijn:
- Het buitenspelen gaat nog vaak gepaard met ruzie. Ik maak nu gebruik van een zonnetjessysteem. Als ze goed hebben buitengespeeld en zelf hebben geprobeerd de bestaande problemen op te lossen krijgen ze een zonnetje. Bij drie zonnetjes krijgt iedereen in de klas een sticker.

- Daarnaast vind ik het moeilijk een opbouw te vinden voor mijn afstudeerwerkstuk. Wat ga je nu beschrijven van zelfredzaamheid en zelfverantwoordelijkheid? Want er zijn zoveel dingen in de klas die daar onder vallen.
Daarnaast moeten we het onderbouwen met theorie. Iemand ideeen voor boeken? Ik gebruik nu: Ontwikkelingspsychologie (kohnstam), Positief omgaan met kinderen, werken in het basisonderwijs, basisontwikkeling in de onderbouw, praktijkboek leerlingenzorg, meer dan onderwijs. Maar in al die boeken (behalve ontwikkelingspsychologie) staat maar weinig vermeld over zelredzamheid en zelfverantwoordelijkheid.

Veel vragen, lang verhaal..... maar ik hoop dat jullie mij net dit duwtje in de rug kunnen geven waardoor ik even goed vooruit kan!
Suzaphin
PABOforum Baby
 
Berichten: 22
Geregistreerd op: 07 sep 2007, 16:50
Groep: 1
PABO jaar: 4

Re: zelfredzaamheid en zelfverantwoordelijkheid

Berichtdoor Joke op 28 sep 2007, 16:22

http://www.averbode.be/nl/educatieve_ui ... ronderwijs
Verplicht studiemateriaal:
* WI: ā€œJij groot, hĆ©!ā€, uit EGO-ECHO 2/1 okt 1999
* WO: ā€˜Je kind kan het zelf, van theorie naar praktijkā€™, een vlotte en plezierige methode voor het aanleren van zelfredzaamheid. Standaard uitgeverij, Van holkema en Warendorf, Marijke Bisschop en Theo Compernolle
't Is ook een van de drie pijlers van het Daltononderwijs, misschien kun je daar iets mee?
http://www.warinschool.nl/dalton/werkboek.htm
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: zelfredzaamheid en zelfverantwoordelijkheid

Berichtdoor Juf Jessi op 28 sep 2007, 20:34

Voor de ruzietjes binnen ĆØn buiten gebruiken wij de zin: stop! hou op! waarom doe je dat?
Dus samen oplossen met woorden en niet met je vuisten... Misschien een idee? (Gaat niet altijd goed hoor, maar het is een mooi streven. :lol: )
Avatar gebruiker
Juf Jessi
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 437
Geregistreerd op: 18 nov 2003, 14:11
Groep: 12
Schooltype:
PABO jaar: 0

Re: zelfredzaamheid en zelfverantwoordelijkheid

Berichtdoor Suzaphin op 30 sep 2007, 12:46

Wij gebruiken inderdaad ook: " Hou op, dat vind ik niet leuk!".

Maar naar mijn idee wordt er nog teveel gepest. Ik probeer ze nu ook te leren te vragen waarom iemand iets doet. Maar vaak is dat nog te moeilijk om uit zichzelf te doen. Met docent erbij gaat het wel goed.

wij hebben regelmatig dat mutsen van jassen afgerukt worden en over het hek worden gegooid. Kinderen met karren tegen elkaar opbotsen en zand dat over het schoolplein heen vliegt.
Suzaphin
PABOforum Baby
 
Berichten: 22
Geregistreerd op: 07 sep 2007, 16:50
Groep: 1
PABO jaar: 4

Re: zelfredzaamheid en zelfverantwoordelijkheid

Berichtdoor Suzaphin op 30 sep 2007, 16:53

Hoi hoi,

Ik heb vandaag wat rond lopen te neuzen op het internet en het boek: "Ik kan dit al alleen" lijkt mij een super goed boek dat goed aansluit bij mijn leerdoelen.

Maar nu de volgende vraag... hoe kom ik aan dat boek. Ik kan niet vinden dat ik het ergens in Nederland kan bestellen. Wel bij twee verschillende uitgeverijen in Belgiƫ maar ik kan daar niet invullen dat ik in Nederland woon en dat het dus naar Nederland geleverd moet worden.

Wie weet hoe ik aan dit boek kan komen?
Suzaphin
PABOforum Baby
 
Berichten: 22
Geregistreerd op: 07 sep 2007, 16:50
Groep: 1
PABO jaar: 4

Re: zelfredzaamheid en zelfverantwoordelijkheid

Berichtdoor Joke op 30 sep 2007, 17:34

Zie mijn andere reactie: gewoon bij een Nederlandse boekhandel bestellen.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: zelfredzaamheid en zelfverantwoordelijkheid

Berichtdoor Suzaphin op 01 okt 2007, 17:45

Welke hoofdstukken vinden jullie dat echt in het eindverslag zou moeten komen.

Ik zit te denken aan:
(theoretisch gedeelte:)
Wat is zelfredzaamheid
Wat is zelfverantwoordelijkheid.
Positief benaderen (valt misschien meer onder straffen en belonen).
Straffen en Belonen.
Hulpmiddelen voor het bevorderen van zelfredzaamheid en zelfverantwoordelijkheid
Eigen verantwoordelijkheid van de leerlingen/klas.

-------
In de Praktijk (beschrijven van bovengenoemde op stage)

Aanvullingen of wijzigingen zijn van harte welkom.
Suzaphin
PABOforum Baby
 
Berichten: 22
Geregistreerd op: 07 sep 2007, 16:50
Groep: 1
PABO jaar: 4


Keer terug naar LIO-stage

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron