Mijn leerdoel:
Het lezen en het gebruik van boeken in de klas stimuleren
Alle kinderen in de hele school moeten elke dag verplicht een kwartier lezen. Dit doen ze na de kleine pauze.
Ik merk dat sommige leerlingen dat niet leuk vinden.
Ik wil het lezen in de klas en het gebruik van boeken gaan stimuleren door het lezen en de inzet van de boeken
aantrekkelijk en verrassend te maken.
Beginsituatie
Op mijn stageschool leest de hele school, na de kleine pauze, een kwartiertje. Ik merk dat het voor veel kinderen in mijn klas een ‘verplichting’ is, want ze vragen altijd: “Juf, mogen we ook tekenen?†Ik vind het belangrijk dat ze toch plezier krijgen in het lezen daarom wil ik dat gaan stimuleren.
Dit ging nog wel maar nu moet ik nog mijn vaardigheden uitwerken (welke vaardigheden wil ik leren), mijn attitude en mijn kennis. Vooral het kopje 'attitude' vind ik erg lastig!
Ik neem aan dat attitude jouw houding/ je voorbeeld is. Jouw enthousiasme bijv. Ik heb wel eens ergens gelezen dat de juf zelf lekker in haar boek ging lezen (mits dat mogelijk is en je geen lln. moet begeleiden) en daarmee de kinderen enthousiast maakte. Soms werkt dit dus, maar het aantrekkelijk maken van het lezen is ook een heel belangrijk punt. Creeer een gezellige situatie, misschien wel met een kopje thee of een bekertje limonade.
Organiseer dingen: boek van de week, het beste boek van de maand-verkiezing, boekenkring, voorleeswedstrijd, leestafel waarop boeken aantrekkelijk staan uitgestald. (Het boek van de week is een doodnormaal boek, maar iedereen wil het ineens hebben.)
Er zijn trouwens al meerdere topics over geweest en ik heb al heel vaak geantwoord. Zoek eens onder lalezen en Ed AND Koekebacker.
Maak een stickerkaart voor ................ (de meeste boeken gelezen, het mooist voorgelezen, de beste concentratie enz. enz., zodat ze weten dat jij dat belangrijk vindt. Als ze weten dat jij dat belangrijk vindt, vinden zij het ook belangrijk.
Voor het kopje 'kennis' heb ik al wel een idee (maar ik denk dat dit te weinig is ):
Ik wil uitzoeken op wat voor manieren ik creatief met boeken kan werken.
Nou dat is niet zo moeilijk, want op het forum zijn heel veel mensen hiermee bezig geweest en op Internet is er ook enorm veel te vinden. Ik denk dus dat dit het grootste stuk van jouw verslag gaat innemen als je het goed doet.
Hebben jullie tips/ideeen? Heeft iemand wel eens met dit leerdoel gewerkt?
Ja hoor: eens goed gaan spitten op Internet en hier op het forum. En begin eens met uitzoeken wat jouw leerlingen leuk vinden. Misschien een speciale strip, kindertijdschrift, gedichtenbundel, een bepaalde serie (meisjes/jongens), bijlages van de supermarkt, informatief (welke onderwerpen). Een kind leest veel liever (en makkelijker) in boeken die hem/haar interesseren. En wij zeggen soms: dat mag niet, dat is jouw AVI niet.
Wissel die boeken! Niet een heel jaar hetzelfde saaie rijtje, dat misschien ook al in hun vorige klas bestond. Ga naar de bibliotheek en stel (laat samenstellen) elke drie vier of zes weken een leuk pakket samen. Ga desnoods met een paar lln. naar de bibliotheek en laat elke keer een paar andere kinderen boeken uitzoeken.