[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - leerlingenaantal daalt...

leerlingenaantal daalt...

Spui hier je gal over dingen die jou irriteren in het onderwijs.

Moderator: timgearz

leerlingenaantal daalt...

Berichtdoor sann op 09 jan 2008, 15:54

Hey

soms word ik er echt moedeloos van. Wij zijn een klein schooltje waar elke leerling belangrijk is. Gevolg wij nemen elke een aantal leerlingen mee met de auto. ikzelf bv een gezin met 4 kids. We proberen er alles aan te doen om kinderen te houden of bij te krijgen maar om de een of andere reden lukt dit niet zoals gewild. Nochtans ben ik er zelf van overtuigd dat wij een goede school zijn.

Nu zijn er weer kids die afvielen. Ik vrees echt dat er volgend jaar geen uren genoeg zullen zijn en dat ik dus weer op straat sta.
Ik weet wel dat ik daar nu nog niet al te veel aan moet denken het is nog maar januari, maar toch als je elke keer weer erop gedrukt wordt dat er lln weggaan ( soms met reden verhuis bv soms zonder reden ) dan is het moeilijk om positief te denken en je nog 200% te geven voor de klas die ik heb.

Zijn er hier nog in deze situatie?

sann
juf van het derde leerjaar ( groep 5 )
sann
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 688
Geregistreerd op: 20 feb 2007, 16:28
Woonplaats: België

Re: leerlingenaantal daalt...

Berichtdoor Joke op 09 jan 2008, 18:30

Wij hebben het dit jaar ook weer. We zijn al twee keer samengegaan met een andere school (de eerste keer alleen op papier, de tweede keer met de school in hetzelfde gebouw, die ook een leerlingentekort had). Nu zit het leerlingenaantal weer onder de toegestane norm. We hebben wel twee jaar speling, maar we verwachten geen wonderen meer.
In ons betrekkelijk kleine wijkje, waarin ook nog vele blokken 55+ woningen te vinden zijn, staan na de fusie nu nog 3 openbare scholen en een christelijke school. Het verloop is bij ons enorm. Veel gescheiden ouders die een vriend(in) tegenkomen en samen elders verder gaan of mensen die uit hun huurhuis vertrekken omdat ze een koophuis hebben in een andere wijk. Bij het minste geringste staan ze bij een andere school op de stoep (en komen soms weer terug :D ).

Je kunt er echt niets tegen doen. Een minder goede naam of reputatie van iets of iemand blijft heel lang hangen, terwijl een goede naam nooit verloren lijkt te gaan. Maak je er niet druk om, het helpt niets. Ga gewoon alvast om je heen kijken. Ga niet op het laatste nippertje solliciteren, want dan ben je te laat.

Probeer goede aandacht op je school te vestigen door allerlei leuke en goede :D dingen te doen en zorg dat daar vaak in de krant over wordt geschreven:
-een relatie leggen tussen bejaarden en school. Een koor misschien, spelletjes spelen met de oudere mensen, boodschapjes doen
-leuke evenementen, leerzame spelletjes, actie voor een goed doel (sponsorloop), nodig buurtbewoners uit voor een gezellig feest, klusjesdienst, hond(je) uitlaten enz. enz.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: leerlingenaantal daalt...

Berichtdoor Robje op 09 jan 2008, 20:53

Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Re: leerlingenaantal daalt...

Berichtdoor Joke op 09 jan 2008, 21:37

Als je school heel goed bekend staat blijft die roem heel lang hangen, ook al is er al lang niets goeds meer over de school te vermelden. Ook al behoort de school allang niet meer tot de goede scholen.
Als er een enkeling is geweest die je school moeilijkheden heeft bezorgd, gaan daar tientallen jaren overheen voor er weer iets positiefs gezegd wordt over je school en soms zelfs nooit (meer).
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: leerlingenaantal daalt...

Berichtdoor sann op 10 jan 2008, 16:39

ik herken de situatie van bij jou erg joke.

wij nemen zelf ook een aantal kids mee omdat ze anders niet tot bij ons geraken. Nu is er een lkr ziek en die brengt normaal 2 kinderen. Iemand anders had het even overgenomen maar die zag het toch niet meer zo zitten en heeft gisteren gemeld dat die kinderen niet meer mee kunnen. Nu is vandaag de vraag wat gebeurt er met die kinderen? 1 februari is de telling waar alle uren voor het komende schooljaar aan vast hangen. Dus is de vraag laten we ze gaan? Dan zijn we 3 lestijden kwijt ( van mijn natuurlijk want ik ben de enige niet benoemde ). En er is niemand die kan of WIL rijden. ikzelf heb al 4 kinderen in mijn auto zitten wat ook al niet erg reglementair is. Directie opperde dan maar de vraag of ik 2 keer wilde rijden. Dat wil zeggen 25 min ( als ik geluk heb met verkeer ) naar school, dan 25 min terug om die andere te halen en dan weer 25 minuten naar school. Sorry maar dit kan ik ook niet opbrengen om dagelijks te doen. Ik denk dat mijn man razend zou zijn moest ik het doen ook...

Dus ja volgend jaar weer geen werk meer? of veel te weinig... Ik zit met een huis dat betaald moet worden.
Bij ons in België heb je dan ook nog eens dat je eerst tadd moet worden om wat meer zekerheid ( iets vaster contract ) te krijgen en dan benoemd worden. Maar om tadd te worden moet ik 3 schooljaren in 1 scholengroep werken binnen hetzelfde statuut.
Ik heb al meer dan 2 jaar gewerkt in een school voor buitengewoon onderwijs( autiklas ) maar dit telt niet samen met het normale onderwijs. Nu werk ik 2 jaar in deze school en zal ik waarschijnlijk weer moeten zoeken, maar deze scholengroep heeft voor zover ik hoor ook niks meer vrij... Dus komt het erop neer dat ik dan WEER opnieuw moet starten...

sorry voor het lange verhaal, maar vanmiddag heb ik lesgegeven op automatische piloot nadat ik dit nieuws weer hoorde. Trek het me waarschijnlijk veel te hard aan... maar moest het eens ergens kwijt!

sann
juf van het derde leerjaar ( groep 5 )
sann
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 688
Geregistreerd op: 20 feb 2007, 16:28
Woonplaats: België

Re: leerlingenaantal daalt...

Berichtdoor Joke op 10 jan 2008, 23:43

Ik vind het heel vervelend voor je sann, zeker als er niemand moeite voor wil doen.
Hebben jullie niemand die het bestuur vertegenwoordigt aan wie je dit probleem voor kunt leggen?
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: leerlingenaantal daalt...

Berichtdoor sann op 14 jan 2008, 16:32

nee niet echt, het onderwijs is hier anders georganiseerd dan in nederland. Ik kan alleen naar de directie stappen, maar van haar kwam juist de vraag om die kinderen te gaan halen, zij probeert zelf wel al het mogelijke te doen, gaat nu zelf een hele omweg om die kinderen te halen.

Ach ja we zullen wel zien hoe het loopt. Maar het is alles behalve leuk om zo te moeten werken. Vooral om gemotiveerd te blijven om alles te doen. Maar ja mijn klasje mag hier niet de dupe van zijn...
juf van het derde leerjaar ( groep 5 )
sann
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 688
Geregistreerd op: 20 feb 2007, 16:28
Woonplaats: België

Re: leerlingenaantal daalt...

Berichtdoor Linda_M op 13 maart 2008, 20:35

Ah doet me denken aan mijn stageschool en alle andere 10 scholen hier in het beleid. Er is een school die buiten dit beleid valt en die groeit, als enige.

De school waar ik nu stage loop was begin jaren negentig, de 2 na grootste school van Nederland.
En hij krimpt maar en hij krimpt maar... Vorig jaar van elk leerjaar nog 3 (en in een enkel geval 4) klassen, volgend jaar waarschijnlijk 2 (en in een enkel geval 3) van elke.
Er zijn zelfs al gedwongen ontslagen gevallen en mensen zijn hevig op zoek.
Ik als LIO-er hoef echt niet te denken dat ik er zelfs maar met invallen kan beginnen en dat weet ik. (In principe kan ik in de invallerspool voor alle scholen in het beleid, maar dan vervang je echt wel ongeveer 3 jaar en overal binnen 10km.)

De school is echt niet slecht, maar als er eenmaal negatieve geluiden zijn dan is dat voor ouders een reden om de kinderen van school af te halen. Sommige ouders weten niet eens waar het over gaat, spreken ineens van ons kind past niet in de klas en weg zijn ze. (terwijl het ons niet opgevallen was). Sociaal emotioneel scoren de kinderen van onze school beter dan waar dan ook en dat is toch eigenlijk wel heel erg belangrijk zou je denken. En met inclusief onderwijs zijn we ook al heel ver. Maar goed dit was geen 'maak ff een speech voor je LIO school topic'.....;)

De openbare scholen bij ons in de buurt doen het ook beter dan de Christelijke, ik weet niet of dat er wat mee te maken heeft, het is vaak ook gissen. Een wat duurdere openbare school in de buurt die alles heeft en overal geld voor heeft, wordt op een gegeven moment populairder.
Linda_M
PABOforum Peuter
 
Berichten: 242
Geregistreerd op: 02 maart 2008, 13:07
Groep: 1
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: leerlingenaantal daalt...

Berichtdoor Grietjefee op 13 maart 2008, 21:14

C'est mieux vivre avec des remords qu'avec des régrets

It takes a lot of time to see you need less to become more

Nu ook een log... moest er toch aan geloven:
http://grietjefee.punt.nl
Avatar gebruiker
Grietjefee
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 334
Geregistreerd op: 29 jan 2006, 16:22
Woonplaats: Heerenveen
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Klaagbord

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron