Huiswerk bevordert sociale ongelijkheid?

Geef hier jouw mening over de beschreven aspecten, over de opvoeding, onderwijs en ICT door Erik van der Pol en Kees van Til

Moderators: timgearz, Columnisten

Huiswerk bevordert sociale ongelijkheid?

Berichtdoor theeleut op 19 mei 2014, 16:45

Afgelopen zomer, augustus 2013, is er een artikel verschenen in de Trouw met als
titel ‘Huiswerk bevordert sociale ongelijkheid’:
‘’De Duitse onderwijskundige Jutta Allmendinger pleit voor het afschaffen van
huiswerk. Huiswerk, en vooral de ouderlijke bemoeienis, bevordert volgens
Allmendinger, sociale ongelijkheid.
Hoog opgeleide ouders investeren veel energie in het huiswerk van hun kinderen,
wat deze kinderen een voorsprong op school oplevert. Kinderen uit lagere milieus
moeten zelf hun huiswerk maken en hebben soms geen eigen kamer waar ze in alle
rust kunnen leren. Uit onderzoek blijkt dat kinderen die niet geholpen worden bij hun
huiswerk een achterstand op school oplopen. Allmendinger wil dat scholen de
lesdag anders inrichten. Leerlingen moeten de stof in kleine groepjes verwerken. Om
lessen en huiswerk te kunnen combineren moet de schooldag verlengd worden
zodat er genoeg tijd is voor het leren en verwerken van de lesstof’’.
(http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederlan ... heid.dhtml)

Het ideaalbeeld van een meritocratie baseert zich op gelijke startkansen voor
iedereen. Door het geven van huiswerk wordt er sociale ongelijkheid gecreëerd.
Hiermee voldoet het dus niet aan het beeld van de meritocratie.
Rawls staat sociale ongelijkheid toe op voorwaarde dat het verschil ten goede komt
aan de minder bedeelden. Maar het verschil wat ontstaat door huiswerk opgeven,
komt niet ten goede aan de minder bedeelden. Onder minder bedeelden worden
leerlingen verstaan die problemen ervaren in huiswerk maken en hun studie.

Zou het afschaffen van huiswerk de sociale ongelijkheid in de Nederlandse
samenleving verminderen?
theeleut
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 19 mei 2014, 16:39
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Huiswerk bevordert sociale ongelijkheid?

Berichtdoor juffiemarit op 19 mei 2014, 17:15

Tja, het verhaal heeft twee kanten.

Ik denk dat die sociale ongelijkheid er toch blijft, merk je het op de basisschool niet dan wel in het voortgezet onderwijs. Ik denk dat het op een basisschool nog wel door te voeren is om geen huiswerk te geven. Dat is bij het voortgezet onderwijs wel anders, al blijft de school bijv. tot 6 uur open voor kinderen. Er blijven toch kinderen die 's avonds beter leren dan 's middags. Of kinderen die juist liever leren in hun vertrouwde omgeving. Als ik naar mezelf kijk, leer ik echt goed op één plekje in huis.
Wat ik wel vind is dat basisscholen meer aandacht mogen geven aan het opgegeven huiswerk. Bijvoorbeeld de topografie toetsen van groep 6, leerlingen krijgen een blad mee naar huis om te oefenen en een blad met de antwoorden. Als dit in de klas ook elke dag even geoefend wordt, krijgt elke leerling eenzelfde kans.
Anderzijds vind ik wel dat ouders meer mogen investeren in de aandacht voor school bij hun kinderen. Het gaat om de toekomst van je kind. En laten we voorop stellen het is echt niet bij elk gezin makkelijk om die tijd te creëren. Maar mogelijkheden zijn er altijd!

In mijn ogen is het een ideaalbeeld, wat misschien voor een deel de ongelijkheid weg zal halen, maar in mijn ogen niet genoeg om helemaal over te gaan!
Het zijn de klein dingen die het doen!
juffiemarit
PABOforum Baby
 
Berichten: 22
Geregistreerd op: 15 sep 2013, 13:11
PABO jaar: 1

Re: Huiswerk bevordert sociale ongelijkheid?

Berichtdoor Robje op 19 mei 2014, 21:26

Gelijke startkansen..... En waar ligt dan de startlijn? Bij de geboorte (0 jaar), bij de start van de basisschool (4 jaar), bij de start van het voortgezet onderwijs (12 jaar), bij de start van het werkzame leven? Wat hier beschreven wordt lijkt op het kapotnivelleren van het onderwijs; zolang iedereen maar langzaam genoeg loopt, kan iedereen het bijhouden. Dit staat haaks op de prestatiecultuur van tegenwoordig en de wil van ouders om hun kinderen een zetje mee te geven. Men zou ook kunnen accepteren dat er verschillen zijn; godzijdank dat we niet allemaal hetzelfde zijn en Nederland is al één van de meest gelijkwaardige landen ter wereld.

Nou ben ik niet zo'n voorstander van veel huiswerk op de basisschool: laat kinderen lekker (buiten) spelen en bereid ze voor op de middelbare school, meer vind ik niet nodig, ze zitten lang genoeg op school. Dat sociale ongelijkheid zou verminderen door huiswerk af te schaffen geloof ik niet, er zijn nog meer factoren van invloed. Daarnaast is het volgens mij niet wenselijk om mensen met ambities te temperen omwille van de (mindere) positie van anderen. Moet ik de opvoeding van mijn kinderen dan ook gelijkstellen met de opvoeding van de sociaal-zwaksten van de samenleving? Dacht het niet!
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Re: Huiswerk bevordert sociale ongelijkheid?

Berichtdoor Joke op 23 mei 2014, 14:34

Eerlijk gezegd zie ik dit probleem alleen maar als het huiswerk 'maakwerk' is, zoals in België.
Daar wordt al heel vroeg begonnen met huiswerk meegeven dat thuis gemaakt moet worden.
Bij mij op school was het huiswerk meestal 'leerwerk'.
De tafels leren, instapdicteewoorden, W.O.-toetsen leren enz. Met als enige uitzondering misschien het leren lezen.
De leertijd ligt namelijk voor iedere leerling anders. De ene leerling weet het al als hij goed oplet in de klas, de leerling met concentratieproblemen of andere leerproblemen heeft er langer voor nodig en zal er thuis of bij rt meer tijd voor nodig hebben (en krijgen).

Daaraan voorafgaand kan er op school al heel wat aandacht aan dit leerwerk besteed worden, bv. d.m.v. het aanbieden van spelletjes of andere oefenvormen, het werken met een BLOONstencil (of andere manieren om de dicteewoorden te oefenen) of het maken van een mindmap m.b.v. het lesboek onder begeleiding van de leerkracht.
Sommige lln. met leerproblemen krijgen hiervoor op school al extra begeleiding (passend onderwijs!), dat vaak door zeer gemotiveerde ouders, ev. met tips voor de ouders van de leerkracht, thuis wordt begeleid. Ik denk met leren lezen dan aan SBL (Samen Beter Lezen), dat door de leerkracht wekelijks met de ouders besproken wordt.(Maar zulke kinderen krijgen al op school enorm veel extra aandacht, omdat daarna pas begeleiding in een leeskliniek kan worden aangevraagd.)
Het BLOONstencil voor het inoefenen van het dictee, waarmee op school gewerkt wordt kan thuis ook gebruikt worden.

Zelf ben ik een ADD'er, die het verschrikkelijk zou hebben gevonden als ik voor mijn leerwerk langer op school had moeten blijven, terwijl andere leerlingen het misschien als prettig zullen ervaren en weer een andere groep baalt ervan omdat ze tijdens de les alles al hebben onthouden en er nog nauwelijks aandacht aan hoeven te besteden.
Verder hangen de prestaties van een kind niet alleen van leerkracht of ouder(s) af, maar ook van zijn eigen inzet.

Kortom, als antwoord op je vraag: ik denk dat een leerling van goede wil al heel ver kan komen in ons huidige onderwijssysteem.
Hij moet alleen nog leren ervaren dat de uiteindelijke resultaten van zijn inzet en zijn manier van leren afhangen.
Hierover las ik een voor mij zeer interessant rekensommetje op http://www.hoogbegaafd.com/search/rekensom, waar je minder begaafde kinderen misschien ook mee kunt overtuigen om zich in te zetten:

Een quote op Novilo van Tijl Koenderink:
Het is belangrijk om je als leerkracht bewust te zijn van de feedback die je kinderen geeft. Veel leerkrachten geven enkel en alleen feedback op het eindresultaat: ‘Goed zo’, ‘Knap gedaan!’, ‘Mooi cijfer.’ Het is beter om feedback ook te richten op inzet: ‘Hard gewerkt!’, ‘Goed samengewerkt’, ‘Goed je best gedaan.’ Bedenk dat het kind (=de hoogbegaafde) het talent al heeft (de minderbegaafde dus niet), dat wordt niet minder of beter door jouw complimenten. Bovendien hebben hoogbegaafde kinderen hun hele leven al gehoord dat ze zo knap en zo slim zijn. Dat ook inzet belangrijk is, zullen ze veel minder vaak gehoord hebben. Een rekensommetje op het bord doet vaak wonderen:
talent x inzet x strategie = resultaat.
Wanneer het talent 10 is (op schaal van 10), de inzet 2 en de strategie 2, dan is het resultaat 40. Wow! Dat lijkt heel wat! Maar wanneer het talent 2 is de inzet 10 en de strategie 10, dan is het resultaat spectaculair hoger, namelijk 200! Voor sommige (hoogbegaafde) kinderen is dat een enorme eye-opener.

(In het rood staan mijn aanvullingen. )
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16866
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Huiswerk bevordert sociale ongelijkheid?

Berichtdoor super_juf op 01 jun 2014, 19:45

De school moet dus geen huiswerk meer geven en leerlingen langer op school laten zitten? En hoe leren leerlingen dan plannen en organiseren? Nu begeleid ik leerlingen en ze moeten her zelf uitvoeren ja, er wordt ook hulp van ouders verwacht, maar moet een school dit ook maar uit handen gaan nemen van ouders? Ouders en kinderen zijn uiteindelijk zelf verantwoordelijk voor de prestaties/overgang van het kind. Ik geef leerlingen 'een keus': maak je opdrachten af in de les en anders moet je het afhebben voor de volgende les. Dus is het huiswerk. Moet je eens zien hoe snel ze het afhebben :lol:

Er zal altijd sociale ongelijkheid zijn. Dit is met alles toch zo? Waarom moeten kinderen die wel hulp krijgen van ouders zich aanpassen aan de ouders die de hulp niet bieden. Ik zou het eerder omdraaien...
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Docent Nederlands

Re: Huiswerk bevordert sociale ongelijkheid?

Berichtdoor PanTheMan op 16 okt 2017, 09:32

Hi,
Youtube: The Welfare Trait Adam Perkins vs Stefan Molyneux.
https://www.youtube.com/watch?v=_rpsLGbxGDU
Duration: 1:24.28

Huiswerk bevordert sociale ongelijkheid is naar mijn optiek stellen dat pistolen mensen doden.
Interventie bij de socially challenged zou al in de vroege levensjaren moeten plaatsvinden (3e-5e levensjaar) daarna is het bijna onmogelijk mits radicale interventie plaats kan vinden, wat 99% vd gevallen niet realistisch is om het gelijkheid principe recht te kunnen trekken en consistent moet blijven worden gehandhaafd tot na de pubertijd.
Huiswerk is zoals iemand anders op het forum zegt, vaak maakwerk.
M.a.w. de instructie voor het werk is gegeven. Het huiswerk/maakwerk is niet een kwestie van zelf iets uitvinden.
Het is het toepassen van de instructie in de praktijk.

Youtube: The Welfare Trait Adam Perkins vs Stefan Molyneux.
https://www.youtube.com/watch?v=_rpsLGbxGDU
Duration: 1:24.28
PanTheMan
PABOforum Baby
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 25 mei 2017, 12:51
Groep: 1
PABO jaar: 0


Keer terug naar Columns

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast