De week van... (colums + reacties)

Geef hier jouw mening over de beschreven aspecten, over de opvoeding, onderwijs en ICT door Erik van der Pol en Kees van Til

Moderators: timgearz, Columnisten

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor JufH op 04 sep 2016, 18:36

Ja, 2 weken geschiedenis, 2 weken Bio, 2 weken aardrijkskunde en dan een week 'inhaal' extra opdrachten etc. Ik vind het heerlijk, kinderen en ouders ook. Het blijft veel beter hangen!
Dit jaar weer fijn juf van groep 7!
Avatar gebruiker
JufH
Paboforumholist
 
Berichten: 1869
Geregistreerd op: 03 feb 2010, 09:38
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: Juf

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor Anita op 04 sep 2016, 19:44

Vond ik ook altijd. Maar nu we met drie personen werken is het niet haalbaar. Dan heb je geen idee wat er wel en niet extra is gedaan buiten methode om. Wel heel jammer. Zodra dit anders kan teken ik ervoor!
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Vliegende keep met de nadruk op groep 3 + thematisch onderwijs aan 1234 in de middag

Studies RT, IB, M SEN en MLI. Subsidie LOF in 2016-2017.
In 2018-2019 als nieuwe uitdaging een middenmanagementraject.
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8204
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor XSannetjuhh op 10 sep 2016, 14:28

Ik wilde eigenlijk komende week mijn week bijhouden, maar helaas heeft mijn laptop het gisteren begeven. Alles op mn mobiel typen wordt toch wel een flink gedoe. Daarom zal mijn verslag nog even op zich laten wachten, hoop over een week of drie mijn laptop weer te kunnen gebruiken!
XSannetjuhh
PABOforum Baby
 
Berichten: 15
Geregistreerd op: 16 jul 2014, 17:16
Groep: 1
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 4
Functie: ALPO-student

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor Erick op 10 sep 2016, 19:24

Ik werk dit jaar op een school waarbij speciaal onderwijs en regulier onderwijs samen komen. In units die weer onderverdeeld zijn in stamgroepen, gaan de kinderen werken aan de leerdoelen die ze zelf uitkiezen uit het aanbod dat door de coaches gedaan wordt.

Maandag
De eerste schooldag. Extra spannend voor iedereen want vandaag konden de kinderen voor het eerst kijken in hun nieuwe school. Om half negen ben ik samen met de collega's uit de unit naar de speelplaats gelopen van het oude gebouw. Daar wachten we de kinderen op. Aan de ballonnen kunnen de kinderen zien waar ze moeten zijn. Onze unit heeft rode ballonnen.

Dan komen de eerste kinderen aan op het schoolplein. Er worden handjes gegeven en kort gepraat met de ouders. Op een namenlijst teken ik af welke kinderen uit mijn stamgroep er zijn. 18 onbekende namen waar beetje bij beetje een naam bij komt. Wanneer we allemaal compleet zijn, trekken we als een lange stoet met alle vier de units door het oude gebouw en gaan dan naar het nieuwe gebouw.
Na een korte wandeling staan we met alle stamgroepen op de speelplaats. Nog een kort woordje door de directrice en dan mogen de stamgroepen beurtelings naar binnen. Als 3b aan de beurt is, loop ik samen met de kinderen naar binnen en neem ze mee naar boven. Daar gaan de buitenschoenen uit. In de garderobe worden ze gewisseld voor hun binnenschoenen. Wie wil mag ook op sokken of blote voeten lopen. In de garderobe krijgen de jassen, tassen en buitenschoenen een plek en lopen we naar het stamgroeplokaal. Net als wij een week eerder kijken de kinderen hun ogen uit in het nieuwe gebouw.

Als iedereen zich een plekje heeft gevonden, kan er begonnen worden met kennismaken. Zes meisjes, 12 jongens zitten in carr├ęvorm in de klas. Op het digibord alleen hun namen. Foto's zullen we later vanmiddag maken.

Om 10.00 uur gaan we fruit eten in het grand caf├ę, maar daar zijn ook al een paar andere stamgroepen. Het weer is lekker, dus voegen we ons bij een van de andere stamgroepen op het dakterras. Vervolgens gaan we buitenspelen. In de garderobe moeten de binnenschoenen weer uitgedaan worden en nemen de kinderen de buitenschoenen mee naar de trap die uitkomt in de centrale hal. Zolang de speelplaats aan de achterzijde van het gebouw nog niet klaar is, kunnen we nog niet via de trap die direct uitkomt bij de garderobe, naar beneden.
De eerste week surveilleren alle coaches nog buiten op het plein. Er wordt lekker gespeeld, gebeuren geen gekke dingen.

Na de pauze vieren we gezamenlijk de verjaardagen van de kinderen die in de vakantie jarig zijn geweest. Daarna hebben we tijd om de unit en de rest van het gebouw te verkennen. We maken afspraken over hoe we ons moeten gedragen in de gang en gaan op weg. Het podium, de wc's en de drakenburcht (speelhoek boven de wc's) in de unit zelf en dan door naar het grand caf├ę, de bibliotheek en het dakterras. Als we de trap weer afgaan, komen we bij unit 1 en 2 uit. Via unit 1 komen we in het grand caf├ę en bij de receptie uit. Achter de receptie ligt de gymzaal. Die is nog niet klaar. Voorlopig dus nog gymmen in de gymzaal van het oude gebouw.

De volgende trap af naar beneden. In de kelder is de werkplek voor de conci├źrges en zijn er twee kleedkamers voor de gym. Ook nog niet helemaal af. In de kleedkamer wordt er opnieuw hard gepraat en niet goed geluisterd. Ik ga met de groep terug naar het stamgroeplokaal. De rest van de rondleiding zal even op zich laten wachten. We gaan weer in het stamgroeplokaal aan de slag en even voor twaalf uur zie ik kans om samen met de kinderen een kijkje te nemen op de grote zolder. Dat wordt de plek waar straks handvaardigheid gegeven zal gaan worden.

Om twaalf uur gaan we eten. Als ik om kwart over twaalf naar het speelveldje verderop wil lopen, blijkt de groep niet meer compleet. Al gauw heb ik in de gaten wie ik mis en laat ik de andere kinderen even op het plein wachten. Unit 2 speelt ook buiten en ik geef aan een van de coaches door dat ik nog even naar binnen ben. Maar binnen is de leerling ook niet te vinden. Wel de IB'er. Zij loopt naar het speelveldje om te kijken of de leerling niet met een andere groep is overgelopen. Ik laat ondertussen de andere kinderen spelen samen met Unit 2. Het loont zich niet om nog naar het speelveldje te gaan.

Als we 's middags weer compleet zijn, gaan de kinderen aan de slag in een werkboekje. Ondertussen zet ik ze een voor een op de foto. We spelen nog een spelletje. Aan het einde van de middag zorgen we er gezamenlijk voor dat het stamgroeplokaal er weer opgeruimd uit ziet. Iedereen krijgt een brief mee naar huis met informatie omtrent het afhalen van de iPads. Dan lopen we naar buiten waar de ouders alweer staan te wachten.

Wanneer de kinderen naar huis zijn, wordt de dag nog eens nabesproken in de unit. Dit is een dagelijks terugkomend moment.

Dinsdag
De kinderen komen vandaag zelfstandig naar binnen. Ze hangen hun jassen en tassen weer in de garderobe. Het wisselen van de binnen- en buitenschoenen lijkt al zo vanzelfsprekend te zijn. Bij de deur van het stamgroeplokaal geef ik de kinderen een hand. Op het digibord staan boven hun namen nu ook de foto's. Wanneer ze erop klikken, komt er een groene rand om hun foto heen. Aanwezig.
Ook vandaag staat in het teken van het kennismaken met elkaar. We spelen het spel "Ik zit in het gras naast...". De kinderen zitten in een kring en er is een extra stoel. Het kind dat links naast de lege stoel zit, schuift een plek op en zegt "Ik zit..." De volgende schuift ook weer door naar de plek die net vrij kwam en zegt "in het gras" en derde doet hetzelfde en zegt "naast + naam". Als je naam genoemd wordt, ga je op de lege plek zitten. Elders in de kring ontstaat ook weer een lege plek en zo herhaalt het spel zich meerdere keren.

Tijdens de grote pauze zijn we compleet en kunnen we samen met de andere stamgroepen lekker spelen. Het is warm buiten, maar dat weerhoudt sommige kinderen er niet van om een partijtje te voetballen. Anderen hangen aan het klimrek of maken nestjes met het gemaaide gras.

's Middags verdeel ik de beschermhoezen van de Ipads. Er zijn verschillende kleuren. Dat wordt dus loten. Gelukkig gaat dit redelijk vlot. De meeste kinderen hebben een kleur die ze graag wilde hebben, soms de tweede keus. Dan is het tijd om aan de verjaardagskalender te beginnen. De middag vliegt om en om 15.00 staan de kinderen weer op het plein en maak ik met sommige ouders een kort praatje.

Vanaf half 5 kunnen de kinderen samen met hun ouders de Ipads komen ophalen nadat de bruikleenovereenkomst gesloten is. De beschermhoezen en installatiehandleiding worden klaar gelegd van te voren. De allereerste iPad van unit 3 wordt meegegeven aan een ouder van mijn stamgroep. Maar al gauw stagneert het als het om mijn groep gaat, om half 7 zijn er van mijn stamgroep nog 10 iPads over.

Woensdag
Vanochtend verschijnen de eerste iPads al op school. Een van de iPads lijkt het niet te willen doen. Moeder snapt het niet, want de iPad van haar dochter is wel met succes geïnstalleerd. Ik laat een van de andere kinderen er naar kijken en binnen een minuut of tien werkt ook die iPad goed. Omdat nog niet iedereen de iPads heeft afgehaald, gaan deze nog terug in de la van de kinderen.
Het wordt een dag net als gisteren. We werken aan de verjaardagskalender en twee kinderen inventariseren welke spelletjes er allemaal zijn in de unit. Vandaag is er ook tijd om met elkaar te spelen op het werkplein of zelfstandig te werken in de stilteruimte.

Donderdag
Het belooft een warme dag te worden. Gelukkig is het in de speeltuin waar we naartoe gaan, altijd wat frisser doordat de speeltuin beschut onder de bomen ligt.
We lopen er in een half uurtje naar toe. Als we er bijna zijn, vragen een paar kinderen of we nog een pauze hebben onderweg. We kunnen de speeltuin al bijna zien liggen, dus nee, geen pauze. De kinderen houden zich prima aan de gemaakte afspraken en ze lopen keurig in de rij. Ook op de plekken waar ze met meer naast elkaar kunnen lopen, blijven ze netjes twee aan twee lopen. Complimenten!

Aangekomen bij de speeltuin, worden de tassen op de picknicktafels gelegd en wordt er door sommigen gelijk al wat gegeten. Een voor een verdwijnen ze vervolgens in de speeltuin. De meisjes durfden het aan om al vroeg op de dag het koude water in het zwembadje te trotseren. De jongens speelden in de bossen. Ondertussen hebben we met de coaches alweer wat zaken voor de volgende week kunnen doorspreken.

Om twee uur moest er weer verzameld worden. Ik had verwacht dat ik een aantal kinderen nog zou moeten gaan zoeken, maar dit reuze mee. In een lange stoet liepen we weer terug naar school. Niet langer beschut tegen de zon was het ineens wel erg warm. Doordat iedereen moe was, duurder het wat langer voor we op school waren.

Voor de kinderen zat de dag er weer op, maar voor de coaches nog niet. Want ook vanavond konden er nog iPads worden afgehaald. Het was aanzienlijk rustiger dan de dinsdagavond, waardoor ik tijd had om aan een collega uit unit 2 het idee van de QR-code-vossenjacht uit te leggen die de kinderen uit unit 3 en 4 volgende week gaan spelen. De kinderen gaan dan namelijk de QR-codes zoeken die her en der in het gebouw opgehangen zijn. Ze scannen de code en krijgen dan meer informatie over de plek waar ze staan. Voor de kinderen in unit 2 heb ik het idee bedacht om er meer een speurtocht van de maken, van de ene plek naar de andere, d.m.v. foto's.

Vrijdag
Gestart in de eigen stamgroep en met de kinderen de donderdag nog even besproken. Iedereen heeft het prima naar zijn zin gehad. Na de opening in de eigen groep hadden we een kennismakingscircuit waarbij de stamgroepen gingen rouleren en dus ook eens bij de andere coaches zouden komen. Omdat we van de andere kinderen ook nog geen actuele foto's hadden, zijn ze bij mij op de foto gegaan en heb ik daarna nog het spel gespeeld waarbij een kind iets aan zichzelf verandert en de anderen moeten dan raden wat.

In de pauze een drietal leerlingen aangesproken op hun gedrag in de speeltuin. Via een andere coach had ik gehoord dat er iets voorgevallen was dat echt niet kon. Straks de ouders nog informeren.

Na de pauze kwam de laatste stamgroep bij mij voor de foto's en het spelletje. Vervolgens heb ik met de eigen stamgroep naar de iPads gekeken. Niet alle instellingen waren bij iedereen hetzelfde. De verjaardagskalenders werden afgemaakt en er was gelegenheid om een spelletje te kiezen of om met de iPads te spelen. Want vrijwel iedereen had er nu een. Het maken van afpraken over het maken van foto's van elkaar verliep moeizaam. Sommige kinderen hadden alweer ontdekt hoe ze de vergrendeling door de coach konden omzeilen. Volgende week even goede afspraken over maken, want er ging veel speeltijd verloren doordat sommige kinderen toch weer op hun iPad gingen spelen.

Om half 1 kreeg iedereen weer een hand en gingen ze weer naar huis. Vandaag ben ik meegelopen met de kinderen die met busjes gehaald werden. Zij worden namelijk aan de achterzijde van de school opgehaald.

Terug in het stamgroeplokaal heb ik een beetje opgeruimd. Een van de ouders kwam samen met de kinderen nog even iets vertellen. Daarna op het dakterras gegeten met de collega's uit de andere units. Aansluitend hebben we in het unitoverleg de planning gemaakt voor volgende week. De gymlessen gaan starten, we gaan al wat workshops inplannen en de kinderen krijgen uitleg over hoe ze straks zelf kunnen gaan plannen met hun iPad.

Na het overleg de ouders gaan bellen om hen te informeren over het voorval in de speeltuin. Nog niet iedereen kunnen bereiken voordat het gebouw gesloten werd. Voor het weekend ligt er een flink lijstje met dingen die gedaan moeten worden. Op naar de volgende week!
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 777
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 5
Schooltype: etc.
PABO jaar: 0

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor Joke op 10 sep 2016, 20:07

Wat nieuw allemaal en wat intensief! Maar ik krijg al een heel goed beeld. Succes volgende week (en de rest van het jaar), Erick! :D
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16866
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor Erick op 11 sep 2016, 00:07

Joke schreef:Wat nieuw allemaal en wat intensief! Maar ik krijg al een heel goed beeld. Succes volgende week (en de rest van het jaar), Erick! :D


Ik moet zeggen dat ook bij mij beetje bij beetje het beeld steeds beter wordt. In het de vakantie had ik nog momenten van 'waar ben ik aan begonnen'. Ik had nergens grip op omdat ik niet precies wat ik kon gaan verwachten. Op een "normale" school weet je hoe de start van het schooljaar in elkaar steekt en wat je gaat doen met je vaste groep. Dat had ik nu totaal niet. Maar door de overleggen in de unit en de informatie die we vorige week al gekregen hebben, wordt alles langzaamaan duidelijker.
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 777
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 5
Schooltype: etc.
PABO jaar: 0

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor Joke op 11 sep 2016, 08:07

Fijn! Heb je al een vast plekje voor je eigen stamgroep?
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16866
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor Erick op 11 sep 2016, 08:22

Joke schreef:Fijn! Heb je al een vast plekje voor je eigen stamgroep?


Mijn stamgroep start en eindigt de dag in het rekeninstructielokaal.
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 777
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 5
Schooltype: etc.
PABO jaar: 0

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor Anita op 11 sep 2016, 12:22

Wat leuk om te lezen Erick. We werken allebei met units en tablets maar daar houden de overeenkomsten wel op geloof ik. Ik hoop dat je over een poosje ook eens een 'gewone' week wilt omschrijven. Ik ben heel benieuwd hoe het dan allemaal gaat in de praktijk.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Vliegende keep met de nadruk op groep 3 + thematisch onderwijs aan 1234 in de middag

Studies RT, IB, M SEN en MLI. Subsidie LOF in 2016-2017.
In 2018-2019 als nieuwe uitdaging een middenmanagementraject.
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8204
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor Erick op 11 sep 2016, 12:30

Anita schreef:Wat leuk om te lezen Erick. We werken allebei met units en tablets maar daar houden de overeenkomsten wel op geloof ik. Ik hoop dat je over een poosje ook eens een 'gewone' week wilt omschrijven. Ik ben heel benieuwd hoe het dan allemaal gaat in de praktijk.


Wil ik ook zeker doen wanneer alles een beetje opgestart is. Zo'n kennismakingsweek is leuk, maar als we straks volledig met de stof bezig zijn, dan krijg je een hele andere weekbeschrijving.
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 777
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 5
Schooltype: etc.
PABO jaar: 0

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor Joke op 11 sep 2016, 14:46

Ik kijk ernaar uit. Ik ben ook zo benieuwd.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16866
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor JufH op 16 sep 2016, 19:41

Gaaf om te lezen, jullie gebouw zou ik graag eens zien!
Dit jaar weer fijn juf van groep 7!
Avatar gebruiker
JufH
Paboforumholist
 
Berichten: 1869
Geregistreerd op: 03 feb 2010, 09:38
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: Juf

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor Erick op 17 sep 2016, 00:13

JufH schreef:Gaaf om te lezen, jullie gebouw zou ik graag eens zien!


We hebben open dag in oktober :)
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 777
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 5
Schooltype: etc.
PABO jaar: 0

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor Erick op 17 sep 2016, 19:19

JufH schreef:Gaaf om te lezen, jullie gebouw zou ik graag eens zien!


De unit waarin ik werk, deelt de bovenverdieping met een andere unit. Iedere unit heeft een eigen vleugel. In die vleugel zijn twee instructielokalen. Deze zijn vergelijkbaar met de gewone klaslokalen, alleen wat kleiner omdat er steeds aan kleine groepen instructie wordt gegeven.

Rondom en op het verhoogde ronde podium kunnen kinderen zachtjes met elkaar samen werken: rond het podium aan de tafeltjes die er staan, op het podium kunnen ze lekker zitten op de kussens. Wie liever in stilte werkt, kiest voor het stilteplein waar er aan de lange tafel, op de bankjes of poefjes gewerkt kan worden. Ook zijn er tafelgroepjes, maar elke tafel is afgeschermd zodat iedereen met zo min mogelijk afleiding aan zijn/haar taken kan werken.

Aan de grote lange tafel aan de andere kant in de unit is ook ruimte om instructie te geven, of om lekker aan te werken.

Dat is, in het kort, hoe onze unit eruit ziet :).

Erick ;):)
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 777
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 5
Schooltype: etc.
PABO jaar: 0

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor JufH op 18 sep 2016, 17:43

Gaaf hoor!
Dit jaar weer fijn juf van groep 7!
Avatar gebruiker
JufH
Paboforumholist
 
Berichten: 1869
Geregistreerd op: 03 feb 2010, 09:38
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: Juf

VorigeVolgende

Keer terug naar Columns

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast