[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - De week van... (colums + reacties)

De week van... (colums + reacties)

Geef hier jouw mening over de beschreven aspecten, over de opvoeding, onderwijs en ICT door Erik van der Pol en Kees van Til

Moderators: timgearz, Columnisten

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor miek op 02 okt 2010, 14:39

leuk om te lezen ma.non Ik vraag me wel af wat dan precies het verschil is tussen een klassenassistent en een onderwijsassistent?
Is het zo dat een klassenassistent meer is voor lijmpotjes vullen, dingen klaarleggen, kopieren, nakijken enz. en een onderwijsassistent meer ook om lesjes te geven, kinderen extra (1 op 1 of een klein groepje) te begeleiden, heeft een onderwijsassistent dan ook echt lesgevende taken?
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)
Avatar gebruiker
miek
Paboforumholist
 
Berichten: 2114
Geregistreerd op: 17 mei 2003, 18:26
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor Ma.n0n op 02 okt 2010, 14:45

Een klassenassistent is inderdaad meer voor het klaarleggen, nakijken, lijmpotjes vullen en af en toe eens wat met een groepje.
De onderwijsassistent begeleid veel meer. Verzint ook zelf oefeningen voor de begleiding. Lesgeven behoort niet tot de officiele taken, maar doordat ik door wil naar de PABO wil mijn begeleidster van dit jaar en ook van vorig jaar mij laten proeven aan het lesgeven. Hierdoor geef ik elke week een les.
Kinderen worden geboren met vleugels en onderwijzers leren ze vliegen..
Ma.n0n
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 363
Geregistreerd op: 20 sep 2009, 15:29
Groep: 8
Schooltype:
PABO jaar: 2
Functie:

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor Juf Amy op 11 okt 2010, 19:43

Ik zal me eerst nog even voorstellen. Ik ben Amy, 21 jaar oud en student aan de PABO in Eindhoven. Op dit moment loop ik mijn LiO-stage op een Jenaplan school. Ik ben samen met coach nummer 1 gestart met een groep 6/7/8 van 29 kinderen. Na een aantal rare weken, zijn er anderhalve week geleden een aantal veranderen doorgevoerd. Het gevolg is dat ik nu een groep 6/7 ga draaien van 32 kinderen met een nieuwe coach. Aangezien we vorige week op kamp gingen, heb ik nog niet met de nieuwe klas gewerkt.

Maandag: LiO-stage
Mijn dag begint al goed: lekke band! Gelukkig kan ik de fiets van mijn moeder lenen. Ik ben toch weer wat zenuwachtig voor de eerste dag met de nieuwe klas. Voor de kinderen komen overleg ik even met mijn coach en we spreken af dat ik ‘s ochtends in principe alle ‘basis’ instructies geef. Mijn coach zal met de kinderen met handelingsplannen aan de slag gaan. ’s Middags staat culturea op het programma met mijn eigen culturea klas. Onze planning en verdeling loopt niet zo mooi als gedacht. De weekopening in de kuil duurt veel langer dan normaal. Op zich niet erg, want het was namelijk erg leuk! De stagiaires hadden een toneelstuk gemaakt als opening van de Kinderboekenweek. Ook werden daarna door ‘mevrouw Leesgraag’ de boeken uit het Kinderboekenweekpakket per klas verspreid. De kinderen gingen er helemaal in op! In de klas hebben we nog even de tijd genomen voor de weekendkring. Ondertussen hebben twee kinderen de vissenkom gevuld, want we hebben twee nieuwe vissen voor in de klas! Ook hebben we al een stuk of 10 wandelende takken en komen er ook nog paddenstoelen bij. De kinderen vinden het echt super om voor alles te zorgen. Vervolgens heb ik de kinderen uit groep 6 aan het werk gezet en ben ik met de instructie van groep 7 begonnen. In de pauze was het mijn beurt om te surveilleren. Het zonnetje scheen lekker, dus dat was niet erg. Daarna heb ik de instructie voor groep 7 afgemaakt. Mijn coach was met de instructie van groep 6 begonnen, omdat we nogal achterliepen door de langere weekopening. Dan is het toch prettig dat je met twee mensen bent! Daarna hebben we in de klas gegeten met de kinderen en daarna hebben wij zelf nog een kwartiertje pauze. Wij werken namelijk met een continurooster, dus een lange pauze is er niet. ’s Middags heb ik met de kinderen van het groepshandelingsplan rondom woordenschat gewerkt. Daarna was het tijd voor Culturea. Ik had een muziekles over verschillende muziekstijlen. Meestal zijn de kinderen die ik in mijn groep heb zitten niet echt enthousiast te krijgen, maar dit keer was het echt gezellig! Ze kenden nog niet veel stijlen en hebben ook echt iets opgestoken van de les. Aan het einde hadden we nog wat tijd over en hebben we nog even lekker gedanst op een aantal muziekstijlen. Na school heb ik met mijn coach alles nagekeken, de nieuwe plaatsen voor de kinderen bedacht, de klassenmap opnieuw gevuld en nog wat dingen. Ons lijstje was nog lang niet klaar, maar om half 6 zijn we toch lekker naar huis gegaan. Bij thuiskomst heb ik eerst mijn band geplakt. Na het eten had ik nog een plenaire vergadering van Marathon Eindhoven. We hebben even alle laatste nieuwtjes besproken en we hebben het draaiboek doorgelopen. We hebben daarna wel nog even een spoedoverleg gehad met onze commissie, want er lopen de komende week een aantal zaken iets anders dan vooraf gepland. We hebben namelijk maar de helft van de vrijwilligers die we voor deze week zouden krijgen. Geen probleem, maar een uitdaging zullen we maar zeggen!

Dinsdag: LiO-stage
Vandaag maar een half dagje op mijn LiO-school. We begonnen de ochtend uiteraard weer in de kring en bespraken een aantal nieuwtjes. Daarna hebben we naar het Jeugdjournaal gekeken. Vervolgens heb ik de kinderen de nieuwe plaatsindeling laten zien. Echt blij waren veel kinderen niet, maar aan het eind van de dag waren de meeste toch wel tevreden. Vervolgens heb ik met groep 6 de instructie van spelling en topo gedaan. Na de pauze hebben we Engels gedaan. We hebben een nieuwe methode en de kinderen vinden het nu echt super leuk! Bij groep 7 heb ik daarna ook woordenschat, spelling en Engels instructie gegeven. Daarna heb ik met een aantal kinderen van het groepshandelingsplan rekenen nog even wat rekenspelletjes op het bord gedaan om te automatiseren. Om 12 uur was het tijd voor de kinderen om naar huis te gaan, want wij hadden een Jenaplan studiemiddag. We hebben het vooral gehad over wereldoriëntatie binnen Jenaplanonderwijs. Verder is met name de voortgang van iedereen binnen de Jenaplanopleiding en de proeven besproken. Dit was voor mij niet heel interessant aangezien ik alleen dit jaar meedoe. De studie duurt vier jaar en ze zitten nu in jaar drie. Ik val er dus echt midden in. Na de studiemiddag zijn we naar huis gegaan. Het nakijk werk moet nog gebeuren, maar dat komt morgenvroeg wel!
’s Avonds ben ik nog met mijn moeder naar de Makro gegaan om een nieuwe telefoon te kopen, die van mij reageerde bijna niet meer. Nu dus weer even uitproberen hoe alles werkt!

Woensdag: LiO-stage
Voordat de kinderen kwamen, heb ik vast een start gemaakt met het nakijkwerk van gister. Om kwart over 8 is altijd ons vaste ‘koffiemoment’ in de kuil, voordat de kinderen komen. Ik vind het altijd wel gezellig om even samen de dag te starten. De kinderen hebben in plaats van de kring naar het schooltv weekjournaal gekeken, want hier hadden we eerder nog geen tijd voor. Ondertussen heb ik alles nagekeken. De kinderen hebben daarna lekker aan hun weektaak gewerkt. Daarna zijn we gaan gymmen. Vandaag gaven drie kinderen uit de klas les. We gingen voetballen en trefballen. Veel geklaag na de les van de meiden ‘Alles was voor jongens!’, terwijl ze tijdens de les heel leuk meededen. Na de gym heb ik nog in beide groepen de rekeninstructie gegeven. Wat vinden ze de T-delingen toch moeilijk zeg! Daar moeten we echt nog hard mee gaan oefenen. Om half 1 gingen de kinderen naar huis. We hebben vervolgens alles nagekeken, cadeautjes voor Sinterklaas gekozen, groepsoverzichtschema’s gemaakt voor de toetsregistratie op papier, toetsresultaten ingevoerd in Eduscoop en nog veel meer van dat soort klusjes. Om half 4 ben ik lekker naar de stad gegaan. Ik heb een aantal spellen gekocht, nog wat materialen voor het weekend en een hoesje voor mijn telefoon. Bij thuiskomst bleek alleen dat mijn nieuwe telefoon er niet in paste, terwijl dit volgens de verpakking moest kunnen. Ik kan hem ook niet terugbrengen, want de verpakking is open. Zo stom! ’s Avonds heb ik nog wat laatste dingen voor de Marathon geregeld en verder even lekker een avondje rustig aan gedaan.

Donderdag: PABO-dag
Vandaag moest ik een deel van de dag naar de PABO. Eerst hadden we een arrangement over taalbeleid. Jammer genoeg was het niet erg inhoudelijk.
Daarna hadden we nog een arrangement over visie vorming. Daarbij hebben we voornamelijk gekeken naar onze houding en visie over de maatschappij en wat dit voor een invloed heeft op keuzes die je maakt.
Om twee uur was het tijd voor mij om naar Marathon Eindhoven te gaan. Eerst ben ik naar het hotel gegaan om de coördinator van onze commissie op te halen, waarna we naar het Marathonbureau zijn gegaan. Hier hebben we de badges voor de topatleten, subtop, coaches en onze commissie gemaakt.. In totaal moesten we er 140 maken, dus hier zijn we wel even mee bezig geweest. Vervolgens gingen we terug naar het hotel. Hier hebben we de atleten verzameld die in het hotel waren en naar het restaurant gestuurd voor het eten. Uiteindelijk konden de coördinator en ik om tien over zeven eten, terwijl we om half acht al weer een commissievergadering hadden. Snel, snel, snel dus! Ik ben vervolgens naar de supermarkt gegaan om een aantal zaken te halen. De bestelling voor eten en drinken wordt namelijk morgen pas afgeleverd in het hotel. Vervolgens ben ik aangesloten bij de vergadering. Daarna hebben we een start gemaakt met het inrichten van de Hospitalityroom en daarna ben ik naar huis gegaan. Morgen is het namelijk vroeg dag!

Vrijdag: Normaal een PABO-dag, vandaag even niet.
Om vijf uur gaat mijn wekker. Snel douchen en om half zes op weg naar het station. Vervolgens ben ik met de trein naar Schiphol gegaan om atleten op te halen en op de trein naar Eindhoven te zetten. Soepel ging het allemaal niet. Atleten die kwijt waren, atleten die te laat aankwamen, atleten die drie uur lang werden vastgehouden bij de marechaussee etc. Uiteindelijk was ik om kwart voor twee terug op het station in Eindhoven. Om vervolgens om half drie weer terug te kunnen naar Schiphol om de laatste atleet van de dag daar op te halen. Eenmaal in het hotel heb ik de tasjes met startnummers, chip en speldjes verder afgemaakt. Na het eten heb ik nog een aantal atleten ingecheckt. Dat betekent formulier van het hotel invullen, twee kopieën maken van het paspoort voor de dopingcontrole en belastingdienst, kopie van tickets maken voor de belastingdienst, met de coaches/managers belastingformulieren invullen en daarna langs de receptie om kamersleutels op te halen. Rond acht uur beginnen we ons erg af te vragen waar een vijftal atleten met hun coach blijven. Ze zouden eigenlijk tussen vijf en zes arriveren, maar de coach staat er bekend om dat het vaak iets later wordt. We vragen aan de medewerkers van het hotel of ze het buffet nog open kunnen houden voor hun. Dat kan gelukkig. Uiteindelijk arriveren ze pas om kwart voor tien. Om elf uur verlaten de coördinator en ik het hotel. Ze is zo lief om mij thuis af te zetten, zodat ik niet nog met de bus naar huis hoef.

Weekend
Ook zaterdag ben ik bezig geweest met administratieve- en belastingzaken. Daarnaast bleek dat er een bestelling fout was geleverd, waardoor we ongeveer 250 liter water te kort kwamen. Ik ben dus samen met iemand nog even water bij gaan halen. ’s Middags moest er uiteindelijk nog een atleet naar het ziekenhuis, aangezien hij bij zijn training gewond was geraakt. Gelukkig heeft hij van de arts toestemming gekregen om op zondag toch te lopen. Aan het einde van de middag ben ik nog naar het Marathonbureau geweest. Er kwamen nog een aantal atleten extra, dus er moesten badges bijgemaakt worden. ’s Avonds was de pastaparty voor genodigden. Ook arriveerden er op dat moment nog steeds atleten. Na het eten hebben we met andere medewerkers nog even geborreld. Toen de coördinator van onze commissie en ik eindelijk sliepen rond half 2, werden we wakker gebeld door de receptie van het hotel voor een atleet. Heel fijn, we waren weer klaar wakker…
De volgende ochtend stonden we om kwart over 6 op. Na het ontbijt hebben we de eigen drank van de atleten ingenomen. Daarna zijn we met alle atleten, coaches en managers naar de relaxruimte bij de start gegaan. Om 11 uur ging de marathon dan eindelijk van start! Uiteindelijk een mooi parcoursrecord bij de vrouwen en bij de mannen 3 atleten onder de 2.08. Erg netjes! Wij hebben de atleten opgevangen na de finish. Ze kunnen daar wat eten en drinken en wij nemen de chips in. Ook moesten enkele atleten even naar de medische tent voor ondersteuning. Eenmaal terug in het hotel konden de atleten doen wat ze wilden. Voor de meeste atleten was dat slapen. Wij hebben de Hospitalityroom opgeruimd. Om zes uur begon een ‘Farewell party’ voor de atleten en vrijwilligers. Hier hebben we gegeten, gedronken en gedanst. Wat ook erg leuk was, was dat de atleten ook meedansten!
Uiteindelijk ben ik rond 9 uur naar huis gegaan. Het was een vermoeiende, maar wel erg leuke week!

Zoals jullie kunnen lezen was het een drukke week, waardoor ik niet eerder de tijd heb gehad om de ‘De week van…’ te plaatsen. Sorry daarvoor!

Ik zal even iemand per PB benaderen, ik weet alleen nog niet of het deze persoon voor deze week nog lukt.
Avatar gebruiker
Juf Amy
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 308
Geregistreerd op: 27 sep 2007, 13:28
Woonplaats: Eindhoven
PABO jaar: 0
Functie:

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor JufH op 12 okt 2010, 15:53

Leuk om te lezen Amy!
Dit jaar weer fijn juf van groep 7!
Avatar gebruiker
JufH
Paboforumholist
 
Berichten: 1869
Geregistreerd op: 03 feb 2010, 09:38
Groep: 7
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor Juf Amy op 13 okt 2010, 16:00

Oproep! Wie zou 'De week van...' willen schrijven?
Ik heb inmiddels verschillende mensen benaderd, maar die mensen kunnen of willen deze week niet. Wie heeft wel interesse?
Avatar gebruiker
Juf Amy
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 308
Geregistreerd op: 27 sep 2007, 13:28
Woonplaats: Eindhoven
PABO jaar: 0
Functie:

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor miek op 13 okt 2010, 16:52

Leuke week Amy, wel druk zo. Wat leuk dat je zo betrokken bent bij de marathon van Eindhoven! Een hele organisatie.

Ik denk dat het lastig wordt voor deze week nog iemand te vinden. Ik vind het ook niet zo'n geschikte week (over 2 dagen ziek zijn valt weinig te schrijven...). Misschien kun je iemand benaderen voor volgende week. Dan wordt er gewoon een weekje overgeslagen.
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)
Avatar gebruiker
miek
Paboforumholist
 
Berichten: 2114
Geregistreerd op: 17 mei 2003, 18:26
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor Sowieso op 18 okt 2010, 17:36

Deze week aan mij de eer om 'de week van...' te schrijven (en ik kom ook meteen weer eens op het forum). Ik ga proberen iedere dag wat over mijn belevenissen te vertellen.

maandag

En de week is begonnen! De laatste week voor de herfstvakantie, en ik merk dat iedereen er toch wel aan toe is. 's Ochtends vroeg kan ik redelijk mijn bed uit komen, en dus ben ik voor het eerst sinds tijden weer echt 'op tijd' op school (rond 7:45). Snel maak ik een rond langs de twee collega's die er al zijn, en voor ik het weet is het alweer bijna 8:10 en heb ik nóg niks gedaan in de klas (herkenbaar?). Ik rommel nog even wat in de klas en haal dan snel nog even een kopje thee, want de eerste leerlingen en ouders komen al weer binnen.
Na de kring, de uitleg van de nieuwe woorden van woordschat en de rekeninstructie is er nog nét even tijd voor de verlengde instructie, maar voor ik het weet zitten de kinderen alweer aan hun fruit, luisterend naar een meester Jaap verhaaltje. Na de pauze nog maar even hard aan het werk, maar ik merk al dat de kinderen niet door het werk heen komen. Ik besluit om dan de middag nog maar even te gebruiken en de schrijfles een keertje te schrappen. Ook aan RALFI-lezen kom ik niet echt toe, en voor ik het weet is het al weer 12:00. De dag vliegt echt om.
's Middags starten met Estafette lezen, waarbij alle groepjes eigenlijk heel goed werken (wat ook wel eens anders is), nog even werk afmaken en RALFI-lezen, en dan gaan we nog een uur aan de slag met Topondernemers. Eigenlijk ben ik geen groot fan van deze methode, maar met mijn zelfbedachte opdracht: 'maak een werkstuk over een door mij gekozen land' zijn de kinderen heel leuk en hard aan het werk. Veel kinderen zijn zelfs thuis druk informatie aan het zoeken! Ook de middag vliegt om, en voor ik het weet is het 15:00.

Als de kinderen weg zijn loop ik nog even langs collega's om te vragen of ze ook nog even in het kamertje gaan zitten, maar dat liep voor mij een beetje anders. Op weg naar mijn stapel nakijkwerk kom ik de directrice tegen, samen met leerling K. en haar ouders, en ik voel de bui al hangen. K. klaagde vandaag dat ze weer werd gepest door X, die een klas hoger zit. Ik had al overleg gehad met de directrice (het probleem speelde vorig jaar ook al, X terroriseert de buurt een beetje...), maar de ouders kwamen toch even langs. Het gesprek was vooral tussen de directrice en de ouders, K. en ik zitten er maar zo'n beetje bij, terwijl wij geloof ik de 2 mensen zijn die samen precies weten wat er speelt. Ik merk dat mijn directrice moeite heeft met de situatie, en een beetje in kringetjes praat, maar uiteindelijk wordt besloten om met X én haar ouders te gaan praten.
Als de ouders weg zijn laat ik de directrice nog maar even weten dat X echt een leerling is die héél erg gemeen kan pesten, en dat het niet zozeer is dat K. niet assertief genoeg is, en dat de ouders van X niet zo redelijk zijn over het algemeen.
Ondertussen is het al bijna 17:00, en heb vind ik dat ik genoeg gewerkt heb voor vandaag. Ik laat mijn laatste restje nakijkwerk liggen voor morgenochtend, en na nog even flink gekletst te hebben met een collega vertrek ik richting huis.

Vanavond zit ik heerlijk op de bank en weet ik eindelijk of McDreamy het nou wél of niet gaat redden.

Wordt vervolgd...
Avatar gebruiker
Sowieso
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 332
Geregistreerd op: 02 apr 2008, 15:27
Woonplaats: Drenthe
Groep: 3
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor Fransje op 19 okt 2010, 09:41

Niet vertellen hoor of hij het gaat redden of niet... Ik moest gisteren weg, dus we hebben het opgenomen. Vanavond lekker kijken!!!
Sinds 1 augustus 2010 directeur op een school met +/- 125 leerlingen, dit jaar ook leerkracht van groep 7/8 en ik volg een opleiding... Kortom druk bezig!
Fransje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 417
Geregistreerd op: 06 nov 2002, 20:37
Groep: 7
Schooltype:
Functie:

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor Anita op 19 okt 2010, 12:50

Dat rondje langs collega's is heel herkenbaar. Wij hebben ook zo'n gezellig team zodat we vaak ineens weer met z'n allen een praatje aan het maken zijn in een lokaal en altijd pas laat klaar zijn.
Er is wel een groot verschil tussen jouw directrice en mijn directeur geloof ik. Het klinkt alsof jouw directrice de kinderen niet echt kent. Onze directeur weet zowat meer van de kinderen dan de eigen leerkrachten.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor Sowieso op 21 okt 2010, 18:16

Iets later dan gepland, maar hier het vervolg van mijn 'week van..':

dinsdag
Van mijn goede voornemen om op tijd op school te komen is vandaag niet veel meer over. Niet dat ik te laat ben, maar 7:45 heb ik toch echt niet gered. De meeste spullen heb ik al wel klaar liggen, maar toch is het vaak wel prettig om lekker op tijd op school te zijn om nog even te rommelen en te kletsen. Vanochtend woog het argument van nog even in bed blijven liggen toch écht iets zwaarder.
Ik begon de dag met gym. Omdat ik geen bevoegdheid heb voor het geven van gym, gymt mijn groep altijd samen met groep 7. We zijn dan met 2 leerkrachten, waardoor we aardig efficiënt kunnen werken (met 31 leerlingen), en we zijn ook goed 'ingedekt'. Vanochtend gymt groep 7 echter niet mee, want zij worden vandaag getest op hun IQ. De leerkracht van groep 7 is er wel bij, en we hebben besloten ons er nog maar een keertje 'makkelijk' van af te maken. We hebben eerst geoefend met gooien en vangen, en daarna lekker een potje trefbal gedaan, waarbij wij als leerkrachten ook een keer meededen. De kinderen en wij hebben erg genoten, en konden er weer tegenaan met het werk. alhoewel... Ik merk wel steeds meer en meer dat de leerlingen (en collega's) een beetje 'op' zijn. Gelukkig is de vakantie dichtbij en de spellingsles niet zo moeilijk.
's Middags tutorlezen, wat altijd erg leuk gaat. Daarna nog een kopieerblad/puzzel van verkeer met de speciale opdracht 'je mag mij niks vragen', omdat ik merk dat de kinderen wel érg makkelijk iets aan mij vragen, en het lastig vinden om zonder hulp problemen op te lossen. Uiteindelijk komen de kinderen er aardig goed uit (en wordt het kopieerblad uiteraard wel besproken). Ondertussen komt er een collega binnen om de informatieboeken van topondernemers op te halen. Dit kwam niet helemaal uit, want onze kinderen (groep 5 en 6), waren hier juist nog zo hard mee aan het werk! In overleg met de onderwijsassistente van groep 4, hebben we besloten om de kinderen dan maar te laten presenteren wat ze wél hebben, nadat ze nog eventjes tijd hadden om het werkstuk af te werken. En ik vind dat de knideren het goed deden in verhouding tot de vorige keer! De kinderen konden écht iets vertellen over een land, en bleven niet steken op "'er zijn huizen, en grote bomen..." etc.

De dag vloog weer om, maar toch ben ik aardig gaar. Gelukkig had ik een leuke woensdag in het vooruitzicht!



Om nog even terug te komen op de reactie over mijn directrice. Ze is heel kundig en kent de leerlingen ook aardig goed, maar ze is per week maar 2 of 2,5 dag op school, waardoor ze wel eens wat dingen 'mist' en ze volgens mij ook te veel werk heeft om in die dagen te doen. En ik had in dit geval het idee dat ze zich niet zo goed raad wist met de situatie. Ze richtte zich nogal veel op het gepeste kind, maar ik vind het juist belangrijk dat je je bij pesten vooral richt op de pester, en niet blijft herhalen dat een kind niet zo weerbaar is... (Ook al heeft ze daar wel gelijk in)
Avatar gebruiker
Sowieso
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 332
Geregistreerd op: 02 apr 2008, 15:27
Woonplaats: Drenthe
Groep: 3
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor Sowieso op 21 okt 2010, 18:27

woensdag

Een hele fijne dag, ik had namelijk een dagje ADV. En als ik ADV heb, zet ik geen wekker (en word ik zo rond 10:00 wakker, of stiekem nog een beetje later). Maar deze woensdag was er iemand zo vriendelijk om mij om 7:30 wakker te bellen. Nou word ik zelden gebeld op mijn mobiele telefoon. Ik gebruik mijn telefoon vooral voor sms-en, ben nog ouderwets prepaid, en als mensen ik al gebeld word is dat meestal omdat iemand me nodig heeft voor iets. Ik schrik omdat ik nu ineens zo vroeg word gebeld, en ik heb meteen een flashback naar mijn tijd als invaller. De beller belt anoniem, en ik heb ergens al in mijn hoofd dat er een collega ziek is, en ik word gevraagd wordt om toch te komen werken. Met een slaperig hoofd neem ik de telefoon op, maar nadat ik mijn naam noem, hangt de beller op... Dan begint je vrije dag ook lekker om 7:30. Even verwacht ik dat de beller nog wel terug belt, en lig ik een tijdje te wachten, maar ik word niet terug gebeld. De beller belt 'anoniem' (onbekend nummer), dus terugbellen is ook geen optie.
Gelukkig ben ik nog moe genoeg om weer heerlijk in slaap te vallen.
Rond 10:00 word ik weer wakker, en deze keer, gelukkig, niet door mijn telefoon. Ondanks dat het niet zulk lekker weer is banjer ik vandaag door de winkelstraat. Ik koop een nieuwe trui, een spel van kolonisten van catan (de val van Rome), bij Kruidvat omdat ie wel érg goedkoop is, en ik waai ook nog bijna weg. Stiekem fiets ik nog even naar school om mijn zaalschoenen op te halen die nog in mijn berging liggen en die ik weer nodig heb om zelf in de zaal te trainen 's avonds. Verbaasd ben ik dat om 13:30 al mijn collega's al weg zijn! (Die waren, jawel, in de winkelstraat, lunchen met een groepje) Gelukkig is er altijd nog een beheerder die een sleutel heeft van mijn lokaal, en dus kan ik mijn lokaal gewoon in.
's Avonds heb ik na het veldseizoen voor het eerst weer een training in de zaal (korfbal). Geen wind, regen en kou meer, en een spelletje wat ik stukken leuker vind. Ik kijk alweer uit naar de volgende trainingen, en vooral ook eerste wedstrijden!
Avatar gebruiker
Sowieso
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 332
Geregistreerd op: 02 apr 2008, 15:27
Woonplaats: Drenthe
Groep: 3
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor Anita op 21 okt 2010, 19:59

Het meest verbaasd ben ik over het stukje waarbij je met collega samen 31 kinderen hebt uit twee groepen. Je werkt toch ook in regulier onderwijs? Hoe kan het dan dat jullie groepen zo klein zijn?
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor Sowieso op 24 okt 2010, 15:15

Om terug te komen op de vraag van Anita: Ik werk inderdaad in het regulieren onderwijs, en we hebben inderdaad nogal een luxepositie. Hoe het precies zit weet ik ook niet, maar het heeft iets te maken met 'impulsgeld' dat beschikbaar is voor achterstandswijken. We hebben heel veel leerlingen met een weging (allochtoon, ouders geen opleiding), en daarom is er extra geld vrij gekomen, voor een extra leerkracht én OA.

donderdag
Vandaag is het zover: De kinderen worden getest op hun IQ. De NSCCT wordt afgenomen in groep 4 en 6. Dit mag niet gebeuren door de eigen leerkracht, en dus wissel ik met de leerkracht van groep 4. En dat heb ik geweten... Bij de NSCCT moeten de kinderen, net als bij de CITO toets, opgaven bekijken in een opgavenboekje en dan het goede antwoord omcirkelen op een antwoordenblad. En daar begonnen de problemen, want dat snapten veel leerlingen niet... (Dat zegt ook wel iets over hun IQ misschien) Het eerste onderdeel is een drama, want volgens de handleiding moeten de kinderen het écht zelfstandig doen, en mag ik alleen het voorbeeld samen doen, maar verder niks uitleggen. Ik blijf 100x herhalen dat je per vraag maar 1 goed antwoord aan mag kruisen, maar sommige kinderen houden blaadjes vol met rondjes... Bij onderdeel 2 gaat het iets beter, maar ben nog lang niet klaar na 60 minuten, terwijl dat toch echt de tijd is die voor de test staat. Voor de gezelligheid besluit leerling N. tijdens de hele test te gaan huilen, en te blijven herhalen dat ze naar bed wil. En daar sta je dan voor een redelijk onbekende groep, met leerlingen waarvan sommigen geen idee hebben wat ze moeten doen. Uiteindelijk hebben we ons er aardig doorheen geworsteld, maar stiekem was ik wel blij toen ik na de pauze weer terug kon naar mijn eigen klasje.
Mijn eigen klasje heeft dezelfde toets ook gemaakt. Nu heb ik een redelijke sterke klas op cognitief gebied. Dat dachten we tenminste. Van de 17 leerlingen heeft er 1 een IQ van 130 (!), een een IQ van 100, en de rest zit daar allemaal onder! Drie leerlingen scoren zelfs onder de 80! ik vraag mij af de test nou gewoon te moeilijk is, of dat we op school zoveel 'zwakke' leerlingen gewend zijn, dat we al helemaal blij zijn met leerlingen met TL-prognose...
Na de vakantie wordt de test besproken met een ortopedagoog. Ik ben benieuwd wat zij mij te vertellen heeft over mijn groep, n.a.v. deze test...
Avatar gebruiker
Sowieso
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 332
Geregistreerd op: 02 apr 2008, 15:27
Woonplaats: Drenthe
Groep: 3
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor Sowieso op 24 okt 2010, 15:20

Vrijdag

De laatste dag van de schoolweek, en ook meteen de laatste dag voor de herfstvakantie. De vrijdag is voor mij altijd een vrij 'makkelijke' dag: Ik heb maar liefst 3 vakleerkrachten: eentje voor gym, eentje voor Godsdienst en eentje voor ICT (die de helft van de klas meeneemt). Wel blijft er op deze manier altijd weinig tijd over om nog 'gewoon' te werken.
Omdat ik zelf een enorme fan ben van spelletjes doen, besluit ik 's middags met de kinderen de laatste 3 kwartier gezelschapsspelletjes te gaan doen. Een groepje meiden komt helemaal los met het spel 'Giebelen' (wat niet voor nik zo blijkt te heten, en zelf doe ik mee met potje 'familie poen', wat ik vroeger zelf speelde toen ik zo oud was als de kinderen nu zijn.
Dan is het 15:00 en gaan de kinderen naar huis. Ik rommel nog lekker wat in de klas, neem eens tas met spullen mee naar huis, om te kunnen werken aan de nieuwe groepsplannen, en dan trek ik de deur achter mij dicht. Heerlijk, een weekje vakantie 8)
Avatar gebruiker
Sowieso
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 332
Geregistreerd op: 02 apr 2008, 15:27
Woonplaats: Drenthe
Groep: 3
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor jufHetty op 25 okt 2010, 20:48

Fijne vakantie Sowieso, heb je wel verdiend na al dat harde werken als ik het zo mee lees. Bedankt voor je schrijfsels, leuk om te zien hoe het jou dagelijks vergaat.
Auteur Handboek Invallers Basisonderwijs
Lees mee op mijn weblog
Twitter: @Invaltips
Nieuwsbrief met Invaltips via invaltips@gmail.com.
jufHetty
Paboforumholist
 
Berichten: 1337
Geregistreerd op: 18 dec 2006, 19:17
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

VorigeVolgende

Keer terug naar Columns

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron