[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - De week van... (colums + reacties)

De week van... (colums + reacties)

Geef hier jouw mening over de beschreven aspecten, over de opvoeding, onderwijs en ICT door Erik van der Pol en Kees van Til

Moderators: timgearz, Columnisten

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor Ma.n0n op 07 jan 2011, 18:38

Ik zal eerst even iets over mij vertellen: ik ben een 3e jaars onderwijsassistent en loop stage in groep 3-4 op maandag,dinsdag en woensdag. Een supergroep, rustig, gezellig, leergierig en lief voor elkaar! Donderdag en vrijdag volg ik de les op school!
Maandag:
Trinngg.. dat was de wekker! Half 7 is wel erg vroeg de 1e dag na de vakantie. Na een slechte nacht te hebben geslapen door uitslag op mijn rug ben ik onder de douche gegaan en lekker ontbeten. Tas stond al klaar dus ik ging vol goede moed om kwart voor 8 naar stage. Todat ik weg wilde rijden ā€¦ lekke band!! Grr, dat was een flinke tegenvaller. Zeker omdat het ruim een half uur lopen is naar mijn stage. Gelukkig wilde mijn vader mij brengen. Eerst een levensgevaarlijke tocht door het park; wat een gladheid! Bracht mijn vader me naar mijn stage. Om 8.15 was ik er. Gelukkig net op tijd. Ik zou de kring doen vandaag, er komen 2 Amerikaanse kinderen en mijn begeleidster, die normaal gesproken directrice is, had met hun een intakegesprek. 1 van die Amerikaanse kinderen komt bij ons in groep 3, een meisje. Best spannend voor de kinderen, vooral omdat ze Engels spreekt. Alles stond al klaar in de klas en na even gauw het programma doorgenomen te hebben kwamen de kinderen en de ouder met gewassen luizentassen!! Die heb ik uitgedeeld en daarna zijn we van start gegaan met de kring. Het viel me op dat ook de kinderen moeite hadden met opstarten. Gelijk maar afspraken voor in de kring gemaakt: we lachen niet om elkaar, maar met elkaar, niet door elkaar heen praten en we vertellen het allerleukste van de vakantie! Dit viel in goede aard bij de kinderen en ondanks een paar drukke kids hield iedereen zich aan zijn woord. Het mooie was dat ze elkaar ook corrigeerden. Tijdens de kring kwam het nieuwe meisje even langs. Na de kring heb ik het woordpakket van groep 4 aangeboden terwijl groep 3 lekker aan het lezen was. Zo zelfstandig als de kinderen al zijn, super! Nadat groep 4 aan de slag was gegaan, nam ik groep 3 mee naar het overblijflokaal om het ankerverhaal van kern 6 veilig leren lezen te vertellen. Dit kost altijd wat tijd, maar de verhalen zijn ontzettend leuk! Om half 10 een korte instructie van het werkboekje en een differentiatie opdracht kon groep 3 ook aan het werk. Ze hadden het snel af en voor we het wisten was het alweer pauze. Na een grappig verhaaltje van Kolletje konden de kinderen naar buiten. Daar bleek precies welke kinderen moeite hadden met opstarten. De leerling waarvan wij het al verwachtten lag op de grond. Hij was al een paar keer van zijn stoel gevallen, de punt van zijn potloden vielen er af en hij was luidruchtig. Na het rekenen ook nog schrijven gedaan met groep 3. Ik zag dat iedereen krampachtig zat te schrijven dus ik besloot er even beweging in te gooien. Hoofd, schouders, knie en teen, theo theo en tsjoe tsjoe wa deden het erg goed en van die momenten kan ik zo genieten! Om 12 uur was het even pauze. Heerlijk even buiten gelopen en daarna nakijken. ā€™s Middags niet veel gedaan. Groep 3 is zwemmen en mijn begeleidster geeft les aan groep 4. Met mijn instructiegroepje ben ik gaan lezen en wat zijn ze weer vooruit gegaan! Verder nieuwe dagritmekaarten gelamineerd, opgeruimd en nagekeken. De dag zat er weer op! Mijn vader kwam me ophalen en eenmaal thuis even lekker tv gekeken + gekookt. Na het eten heb ik mijn nieuwe IPOD volgezet met muziek en ben ik met mijn moeder gaan sporten! Eenmaal terug van het sporten zat er een mailtje van school in mijn inbox dat mijn Examenportfolio voldoende is en dat ik nu mijn GO krijg! Dat betekent dat ik aan de Proeve van Bekwaamheid kan beginnen! Yes! Nu zit ik weer thuis en ben ik kapot na dag 1 van de vakantie. Morgen komt het Amerikaanse meisje in de klas en ik ben erg benieuwd naar het niveau. Ook is er een invaller, dus dat betekent meestal: veel lesgeven!
Dinsdag:
Toen de wekker vanmorgen ging was ik me een beroerd. Alles wat leek op griep had ik op dat moment.. Toch maar naar stage gegaan. Mijn vader bracht me weer en omdat hij ook naar zijn werk moest was ik om 5 over half 8 op school. Heerlijk, zo had ik de tijd om even te rommelen. Alle spullen klaargelegd, het bord klaargemaakt, digibord aan, even wat opruimen en het was alweer tijd om te beginnen. Op dinsdag starten we altijd met gym. Niet mijn favoriete vak, maar ik ging het vandaag toch geven. Onze invalster heeft geen gymopleiding en wist niets van de gymles af. Ik wist daarvan dus heb ik een spelles voorbereid. We begonnen met dansen. Iedereen deed leuk mee en dat kwam vooral omdat ik zo enthousiast was. Na wat moeilijkheden met een leerling die de invalster overnam ben ik verder gegaan. We hebben het spel fruitmix gedaan. Erg leuk en geslaagd! Toen was het alweer tijd voor het laatste tikspelletje: slaaptikkertje. De kinderen hadden er nog nooit van gehoord. Even een korte uitleg: De kinderen gaan verspreid over de zaal liggen en gaan slapen. De leerkracht kiest 2 tikkers uit, tikt die op de rug en geniet even van de rust! Daarna maakt de leerkracht de kinderen wakker met een wekker en dan moeten de tikkers die jij hebt uitgekozen de andere kinderen tikken! In het begin weet natuurlijk niemand van elkaar wie de tikkers zijn! Dat maakt het zo leuk. Na het eten en drinken zijn we aan de slag gegaan .De invalster met groep 4 en ik met groep 3. Zoals ik jullie vertelde is er vandaag een nieuw meisje in de klas gekomen. Ze kwam heel verlegen binnen, maar tijdens de gymles deed ze net zo leuk mee als de rest van de kinderen. Zoals bij alle nieuwe kinderen ( 5 in totaal dit jaar ) is ze erg goed opgevangen! De Veilig Leren Lezen les was natuurlijk moeilijk voor haar, maar ze kon al wel letters benoemen. De kinderen vertelden de letters in het Nederlands aan haar en zij vertelde het in het Engels. De kinderen hebben vandaag dus ook een paar letters in het Engels geleerd! De les op het digibord was een gezellig half uurtje. Na de pauze zijn de kinderen aan de slag gegaan en ik merkte dat er een aantal kinderen duidelijk moeite hadden om op te starten na de vakantie. Na de leesles kwam de rekenles. Deze snapte de kinderen en ook het nieuwe meisje pikte alles goed op. Het werd alleen anders aangeboden, maar ze weet de antwoorden in het Nederlands te vertellen. De rekenles deed ze ook moeiteloos mee en foutloos! Om kwart voor 12 gingen de kids naar huis en ik had het gevoel dat ik er al 3 dagen op had zitten. In de pauze een gesprekje gehad met de leerkracht van groep 5. Zij heeft de broer van het meisje wat nieuw bij onze klas is. Hij moet ook helemaal opnieuw beginnen met leren lezen en schrijven. Ze vroeg of ik hem kon testen wat hij al kon. Dit vond ik geen probleem. Na de pauze zijn we met groep 3 gestart met het dictee. Dit vinden ze helemaal geweldig! Terwijl de kinderen hierna aan het schrijven waren ben ik het met jongetje uit groep 5 letters en woorden gaan flitsen. Het viel me mee wat hij al kon. Er is afgesproken met de IBā€™er dat ik morgen met haar overleg hoe we deze 2 leerlingen gaan aanpakken. Ik ga ze in ieder geval alle 2 begeleiden op het lees en schrijf gebied. Een leuke uitdaging! Om de dag af te sluiten had ik een leuke tekenopdracht. Het was een makkelijke opdracht, maar de resultaten zijn erg mooi geworden! De kinderen gingen om kwart over 3 weer naar huis en de schooldag zat er alweer op.. Ik ging om half 4 naar huis en ik kwam kapot thuis. Er moest alleen nog gekookt, schoongemaakt en gezogen worden. Dit heb ik dus ook maar gelijk gedaan. Om kwart voor 6 gingen we eten en daarna heb ik eigenlijk niet veel zinnigs meer gedaan. Beetje jammer, want ik was heel wat van planā€¦ Zo, maar een ontspannen bad, want ik ben nog niet helemaal fit. Morgen een ochtendje stage, huisarts, huiswerk en sporten!
Woensdag:
Vanmorgen om kwart voor 7 ging de wekker weer. Een nieuwe stagedag! Ik had er zin, maar ik voelde me ontzettend beroerd. Ik besloot toch maar om uit bed te gaan, maar dat lukte niet. Ik had ontzettende pijn in mijn kuit. Ik kon er nauwelijks op staan. Ik dacht dat het een beetje spierpijn was, dus gewoon aangekleed, maar ik kon de trap niet af. Dat werd dus niet naar stage. Ik baalde verschrikkelijk, want het gebeurde al vaak dat ik ziek ben. Stage afgebeld en van de gelegenheid gebruik gemaakt om nog even lekker mijn bed in de duiken. Om half 1 werd ik wakker en gelukkig ging het alweer wat beter, maar niet met mijn kuit. Gelukkig moest ik vanmiddag toch al naar de huisarts, dus dat maar gelijk navragen. Ik hoefde niet lang te wachten en over mijn kuit moest ik me niet te druk maken, ik kon immers alweer redelijk lopen. Wel met pijn overigens. Eenmaal thuis ben ik nog even op bed gaan liggen en ben ik er om 8 uur weer uitgekomen. Snel wat gegeten en kort mijn Engelse opdracht afgemaakt. Verder die avond niets meer gedaan. Weinig om over te schrijven in ieder geval. Morgen een ochtendje school en hopelijk kan ik even gaan sporten.


Donderdag:
Vandaag: Uitslaapdag! Om 10.15 begint mijn les op school en ik had er geen zin. Om donderdag doen we niet erg veel. Als eerste Engels. Mijn opdrachten heb ik teruggekregen en ik moet zeggen: ik ben redelijk tevreden ondanks mijn achterstand met Engels. Over 2 weken hebben we ons eerste examen van Engels : luisteren. Dit is mijn sterkste punt. Het oefenen ging redelijk, dus veel zorgen moet ik me niet. De volgende les was LLB. Deze cursus heet: Economisch domein. Stelt niet veel voor, maar de aantekeningen die we hebben gehad voor de toets waren nuttig. Om half 12 waren we klaar, nog even wat kletsen met klasgenootjes en door de regen naar huis. Eenmaal thuis heb ik niet veel gedaan. We zijn klaar met opdrachten voor school, morgen krijgen we de Proeve van Bekwaamheid uitgedeeld, dus ik had een vrije middag. Met mijn kuit ging het niet veel en het leek me niet verstandig om te gaan sporten. Wel zou het een leuke tv avond zijn met GTST en Wie is de Mol. Nog nooit naar Wie is de Mol gekeken, maar baal dat ik het heb gemist! Wat een leuk programma, al vond ik de eerste aflevering wel gelijk heel vaag. Om half 11 ben ik lekker mijn bed ingedoken. Morgen van 08.30 ā€“ 14.00 school.
Vrijdag:
Na een ontbijt op weg naar school. Vandaag zouden we ons LLB portfolio uitgelegd krijgen en kregen we daarnaast de uitleg van de Proeve van Bekwaamheid. Eenmaal op school was onze SLBā€™er er al en konden we van start. Om te beginnen met het LLB portfolio. Wat een werk zeg! Veel uitzoeken en weer aardig wat verslagen maken. Daarna kregen we de Proeve van Bekwaamheid uitgereikt. Hier was ik vooral benieuwd naar. Vanaf oktober was ik op mijn stage klaar met mijn opdrachten en was ik er eigenlijk alleen maar voor de kinderen. Achteraf had het nog wel een paar weekjes mogen duren! Dit wordt heel erg veel werk! Proeve 1 is: een sociogram maken van je klas + reflectieverslag daarvan. Een observatie een leerling na de hand van het sociogram + verslag. Daarbij komt nog dat je aan de hand van die observatie een les bedenkt die het groepsklimaat positief beĆÆnvloed. En een plan hoe je de leerling gaat begeleiden. Proeve 2 is een activiteit op je stage organiseren: draaiboek, programma, reflectie etc. Dit zijn allemaal leuke dingen om te doen. Proeve 3 is wat ingewikkelder. Het geven van voorlichting aan ouders, het verbeteren van de leeromgeving in de klas en het verbeteren van de leeromgeving buiten de klas, het deelnemen aan 3 teamvergaderingen en daarbij een onderwerp inbrengen + het evalueren van al deze punten. Redelijk wat dus. Op 15 mei moeten we het inleveren. Dat wordt goed plannen voor mij, want vanaf april ben ik weer veel aan de slag voor De Animatie Compagnie. Om 10.00 was de les voorbij en ik had het gevoel dat het al 17.00 was. We hadden nog Nederlands en Rekenen. Bij Nederlands hebben we het vooral over interpunctie gehad. Nuttige, maar vooral veel bekende informatie gehad. Pff, ik was kapot na Nederlands en dan kwamen er nog 2 pittige uurtjes Rekenen aan. Rekenen wordt mijn grote struikelblok op de PABO, maar het gaat stapje voor stapje iets beter. Vandaag een uurtje goed gewerkt: de haakdeling snap ik nu helemaal, ook met doordelen na de komma. Vandaag heb ik de staartdeling uitgelegd gekregen en die snap ik ook. De test was om hem uit te leggen aan de klas en dit lukte. Na rekenen was het tijd om naar huis te gaan! Onderweg een vriendin van de Animatie Compagnie gebeld. Op 28 januari hebben wij een trainingsweekend en op vrijdagavond is er een disco avond. Ons idee is om samen met nog iemand als de Jackson 3 te gaan. Allemaal hetzelfde, dus woensdagmiddag gaan we een perfecte outfit shoppen! Ben erg benieuwd! Eenmaal thuis heb ik opgeruimd en mijn Proeve nog eens doorgekeken. Het is toch wel erg veel werk. Goed plannen dus!



Dit was mijn week van, ik heb nog niemand gevonden voor de nieuwe week. Dus bij deze de vraag: wie zou volgende week de week van willen schrijven.
Kinderen worden geboren met vleugels en onderwijzers leren ze vliegen..
Ma.n0n
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 363
Geregistreerd op: 20 sep 2009, 15:29
Groep: 8
Schooltype:
PABO jaar: 2
Functie:

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor timgearz op 07 jan 2011, 18:46

Ik zal het wel doen aankomende week :)

Leuke week weer Manon.. zal hem straks even beter lezen.. ;)
13/14: Groep 5, 12/13: Groep 6, 11/12: Groep 7, 10/11: Groep 7, 09/10: Groep 4, 08/09: Groep 4,



Avatar gebruiker
timgearz
PABOForum team
 
Berichten: 992
Geregistreerd op: 12 feb 2005, 19:32
Woonplaats: Den Haag
Groep: 5
Schooltype:
Functie:

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor JufH op 07 jan 2011, 18:59

Leuk om te lezen weer! Hoe is het nu met je kuit? Een collega van mij zat 2 dagen thuis met een zweepslag...
Dit jaar weer fijn juf van groep 7!
Avatar gebruiker
JufH
Paboforumholist
 
Berichten: 1869
Geregistreerd op: 03 feb 2010, 09:38
Groep: 7
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor Ma.n0n op 07 jan 2011, 19:09

@Henriette Mijn kuit gaat gelukkig al een stuk beter! Weet echt niet wat het nou was, maar volgens mij ook een zweepslag. Morgen ga ik weer proberen te sporten!
Kinderen worden geboren met vleugels en onderwijzers leren ze vliegen..
Ma.n0n
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 363
Geregistreerd op: 20 sep 2009, 15:29
Groep: 8
Schooltype:
PABO jaar: 2
Functie:

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor JuffY op 08 jan 2011, 09:58

Leuk om te lezen Ma.non! Grappig dat je de dAC liedjes gebruikt op school! Hadden ze na Tjoe tjoe wa geen pijn in de nek? Hahaha!
Gym blok 1 is binnen, op naar blok 2.
Vervanging bijna ten einde, op naar de volgende!
JuffY
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 355
Geregistreerd op: 04 feb 2009, 20:36
Schooltype:
Functie:

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor Joke op 08 jan 2011, 11:17

Leuk geschreven, Manon. Het is fijn om te lezen dat je het ook weer naar je zin hebt in groep 3/4. Je zet je er, zoals gewoonlijk, weer helemaal voor in. :D
Gelukkig dat het beter met je been(kuit) gaat.
@Tim: ik ben benieuwd, Tim, ik wacht vol spanning jouw verhaal weer af, ik hoop doorspekt met leuke weetjes over je kersverse dochter, want alles gaat natuurlijk zo snel. :D
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor timgearz op 05 feb 2011, 14:17

Haha deze stond nog in mijn concepten.. foutje!

Vooraf voor het geval men dat (nog) niet weet:
Ik sta voor een groep 7 in de Transvaalbuurt (naast de alom bekende Schilderswijk) te Den Haag, ja een zwarte school dus. 16 kinderen zijn aan mij toevertrouwd, waarvan 3 NT2-leerlingen (alledrie ongeveer 1,5 jaar in NL). Dit is mijn 3e jaar met een eigen groep (na 2x groep 4).
En ik heb sinds 23 september een prachtige meid, Kayla in huis!

Maandag
02.45 Mijn hand duwt haar speen terug. Zij spuugt hem uit, ik duw hem terug. Hij blijft zitten! ik kan weer terug naar bed.... Dacht ik..
Ons meisje is verkouden, en dat maakt het slapen voor haar erg moeilijk. En voor mij (ons) dus ook. Dan moet er natuurlijk ook nog ergens een fles tussendoor, want doorslapen deed ze sowieso nog niet. En als ze dan eindelijk weer slaapt, kom ik weer moeilijk in slaap en als ik dan eindelijk bijna slaap, hoorde ik haar daar nou?
Uiteindelijk, met her en der toch nog wel wat uurtjes slaap moet ik gewoon weer om half 7 echt mijn nest uit. Ontbijten en dat soort ongein, even naar buiten kijken, nuts een witte straat, geen sneeuw, maar wel glad. Maar toch weer op de fiets voor mijn kleine 10 km!
Op school aangekomen gooien we meteen de ramen open. Onze verwarmingen MOETEN aan staan, voor de doorstroming ofzo.. heel irritant, maar meestal zet ik ze wel lekker uit.. ssstttt niet verder vertellen hoor.
1e strijd van de dag begint gelijk al om half 9, of eigenlijk iets eerder. Wie mag in de leeshoek? Ze weten dat ik een lijst bijhoud maar toch vragen ze elke dag weer of ze even mogen. Tijdens het stillezen leg ik R. uit wat ze vandaag moet doen, ze heeft een eigen map, met eigen leerlijn voor alles. Best lastig soms, maar ze doet het goed.
Tijdens de pauze lees ik nog even voor uit de club van lelijke kinderen, jullie horen daarbij! Nee jij meester!
's Middags geef ik Engels, dat weten ze, en dat vinden ze prachtig. We hebben sinds kort een nieuwe methode "Take it Easy" een "digibord methode". Het maakt het erg makkelijk vind ik en leuk om te geven. Het geeft daarnaast een prachtige set-up voor je les. Het is echter wel zo dat ik dubbel praat, want Engels kunnen ze niet. Begrijpen is een drama en uitspreken is zo niet nog slechter, maar dat mag de pret niet drukken en dus vertel ik alles en in het Engels en ik het Nederlands, mij maakt het niet uit, ik kan best aardig Engels.
Daarna rond 14.50 een kwartiertje naar buiten. De kooi in, klinkt heftig, dat is het ook. Voetbal voor je leven in de kooi! De nicknames vliegen door de lucht, evenals de tricks, trucs en doelpunten. Groep 1t/m 5 & 8 gaan tot 3 uur naar school. Groep 6&7 hebben LKP. LKP staat voor Leerkansenprofiel. Een project waarin kinderen van achterstandsscholen 6 uur per week meer les krijgen. Daardoor zitten de kinderen (o.a.) vandaag tot half 5 op school. Ze krijgen bijvoorbeeld les in dansen, musical ster worden, koken, gitaarspelen en ook Engels en computervaardigheden. Deze lessen worden gegeven door mensen van buitenaf (voornamelijk verzorgt door het ), maar vandaag is er een leerkracht ziek en kan er geen vervanger gevonden worden en sta ik tot half 5 Engels te geven voor 15 kinderen in groep 6. En ga om 5 uur met een droge mond van het vertalen naar mijn meiden. Waarvan er natuurlijk 1 weer ligt te slapen...

Dinsdag
Na een tamelijk rustige nacht, ze slaapt (nog) niet door, sta ik ook op mijn vrije dag rond 7 uur op. Want dan wil Kayla de fles. Dinsdag is mijn vrije dag, geen ouderschapsverlof, gewoon ontslag. Mijn vriendin werkt op zaterdag en dus is dinsdag onze zaterdag. De allereerste keer dat ik op dinsdag naar de stad ging wist ik niet wat ik meemaakte, ik dacht dat alle winkels nog gesloten waren, zo rustig!
Vandaag gaan we Kayla bijschrijven in ons paspoort. Dat kan nog een jaar volgend jaar moet iedereen een paspoort hebben. Bij stadsdeelkantoor aangekomen blijkt dat we een pasfoto nodig hebben voor bijschrijven dus kunnen we die eerst gaan maken. En komen dan snel weer terug. Voordeel van dinsdag , nergens wachtrijen. Met een foto kunnen we net zo goed een eigen paspoort maken, maarja das weer 4x zo duur, en aangezien een baby per dag verandert moet er ongeveer elke maand een nieuw paspoort. Dus toch maar bijschrijven. Ook nog even de ski's wegbrengen. Beurtje, we gaan op wintersport in de voorjaarsvakantie. En ja Kayla gaat mee, vandaar dat paspoort. Kayla besluit overigens deze week om veel te gaan rollen, omdraaien lukt nog niet helemaal, ze moet zichzelf nog even over haar arm heen gooien...
Dinsdagavond geef ik training aan de C-junioren (13-14 jaar) op av40. Erg leuk, daarna zelf trainen. En ik moet zeggen het lichaam houdt het steeds beter vol!

Woensdag
Veel naast haar bed weer gezeten vannacht, erg onrustig, neus verstopt, moeilijk slapen, veel hoesten, vervelend. Maar goed 's ochtends toch weer op de fiets voor een kleine 10km dwars door Den Haag. Aangekomen op school lees ik het commentaar van mijn collega die op dinsdag mijn klas doet. Ze heeft een heel gesprek gehad met de kinderen over hoe je met elkaar omgaat en dat het niet zo moet zoals zij het nu doen. Ik help ze daar nog even fijn aan herinneren en we gaan aan de slag. Ze blijken de verhoudingstabellen nog steeds niet te snappen en dus wordt het nog een keer uitleggen en zowaar begrijpen de meesten na een uur het wel (ik hoop morgen ook nog!).
In de pauze wordt er buiten gespeeld uiteraard. Er is een hoop gesteggel al dagenlang over een bal. Wie mag de bal, de jongens of de meiden (ook daar heeft mijn collega en ik ook al uitvoerig over gepraat met ze). De meiden hebben deze keer de bal toegeƫigend en het gaat wonderbaarlijk goed buiten. Tot het moment dat de andere groep 7 buiten komt. De jongens hitsen elkaar op en de bal wordt afgepakt. Wanneer 1 jongen de bal heeft, probeert een meisje de bal terug te pakken. Ze is nogal lomp in haar handelingen soms dus de jongen krijgt een duw. Dit pikt de jongen niet (ego gekrenkt) en duwt haar tegen de muur. Ze schelden wat en het lijkt over te gaan totdat op dat moment M uit mijn klas als een bezetene aan komt en op het meisje Z begint in te rammen. Ik zet het op een sprint, maar voordat ik er ben ligt Z al op de grond en komt de volgende jongen erbij die rustig op haar begint in te trappen. Ik zie gewoon voor mijn neus een meisje in elkaar geslagen worden. Ik werd zo ongelooflijk boos dat ik ze direct meegenomen heb naar de directrice en gezegd dat zij het nu even moest oplossen want ik stond te trillen op mijn benen. Vechten gebeurt weleens (praat ik overigens niet goed), maar moedwillig met 3 jongens 1 meisje in elkaar slaan.... Het meisje is eigenlijk alleen geschrokken en heeft verder geen fysieke ongemakken om het zo maar even te noemen. De jongen komt de rest van de dag ook niet meer terug. En ik praat nog maar eens een hartig woordje met de rest. Er wordt uiteindelijk besloten een balschema te maken. Jongens de ene dag, meiden de andere.
's middags snel naar huis. Ik moet Kayla vandaag ophalen bij de opvang, ze zit er woensdag en vrijdag. Woensdag dus niet al te lang, want ja ik zit in het onderwijs en ben woensdag middag vrij. Ze heeft zich goed gedragen en ook thuis gaat het prima, we spelen wat, we slapen wat, we eten wat, gaan nog even onder de douche als mama thuis is en gaan dan aan de nacht beginnen....

Donderdag
Beetje een zelfde nacht als hiervoor, veel gesnotter en gehoest, veel op en neer geloop.
Donderdag, de "moeilijkste" dag van de week. Ook omdat we bijna elke week vergadering hebben. Boksmannetje M mag van mij nog steeds de klas niet in, ik wil even een heel duidelijk signaal geven. Als later de directrice langskomt vraagt ze zich af waarom hij op de gang zit.. "Is dat nog steeds vanwege gister?" Ja duh! Geloof niet helemaal dat ze besefte hoe het er voor mij heeft uitgezien en hoe ik me er bij voelde. Maar goed hij blijft zitten en gedraagt zich, 's middags een uitvoerig gesprek gehad met hem en hij besefte gelukkig ook wel dat hij te ver was gegaan (de andere jongens uit de andere groep7 kregen overigens dezelfde behandeling).
Geen leeshoekstrijd overigens vandaag, vandaag lezen ze in niveaugroepjes en zit ik telkens even bij de groepjes.
De kinderen werken hard, de jongens krijgen de bal, geen problemen, het gaat eigenlijk best goed. De woordenschattoets op de computer wordt trouwens ook afgewerkt. Behorende bij de methode taal in beeld, en de kinderen scoren allemaal boven de 80%, mooi! Volgende thema. Ik zit overigens al vanaf de zomervakantie (! ja dat is geen typfout !) met 1 computer, terwijl er een 2e naast staat, die even opnieuw geĆÆnstalleerd moet worden. Zou je zeggen kerel doe dat dan even, maar dat recht is alleen voorbehouden aan onze systeembeheerder. En dus wacht ik al 1,2,3,4,5 maanden...
De vergadering is weer megaboring, hoop gezwets en gezeur om niets en ik zit de tijd uit tot ik weer als een malloot om 5 uur naar huis mag racen, mijn schatten een kus kan geven, me omkleed om daarna om kwart voor 6 op de atletiekbaan te staan. Wanneer eet je dan? Tja of op atletiek een tosti of 2, of na trainen, en dus om 9 uur...

Vrijdag
Zo laatste dag, de leeshoek wordt weer ingedeeld, en de informatieboeken, stripboeken en dierentijdschriften (met name de national geographic junior is populair) vliegen om je oren. Want vandaag mogen ze die boeken lezen. Hoogtepunt van de week.
Na wat gelijknamig maken van breuken en het spellingsprobleem -isch krijgen de dames de bal en zijn er gelukkig weer geen problemen. Bij TIB krijgen ze nog even 10 nieuwe woorden aangeleerd, die ook gelijk op de woordmuur verschijnen waar nu dus zo'n 35 woorden met plaatje, voorbeeldzin en uitleg hangen (op A4formaat).
's middags is het knutselen geblazen, we maken Keith Haring poppetjes. Het gaat best wel goed moet ik zeggen en het wordt een vrolijk resultaat. Daarna nog even een uurtje gym, heerlijk het laatste uur van de week :)
Om half 4 hebben we nog gitaarles, met een paar enthousiaste leerkrachten. Een paar lessen gehad en ik kan een paar akkoorden, maar een liedje nog niet, maar het begin is er...

Heb nog geen nieuwe weten te strikken..
13/14: Groep 5, 12/13: Groep 6, 11/12: Groep 7, 10/11: Groep 7, 09/10: Groep 4, 08/09: Groep 4,



Avatar gebruiker
timgearz
PABOForum team
 
Berichten: 992
Geregistreerd op: 12 feb 2005, 19:32
Woonplaats: Den Haag
Groep: 5
Schooltype:
Functie:

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor JufH op 05 feb 2011, 17:26

Wat leuk om te lezen zeg... Dat vechten lijkt me idd heel heftig om te zien, fijn dat je wel een goed gesprek kon hebben met hem. Wij hebben pas ook gewerkt over Keith Haring, altijd weer een leuke les!
Dit jaar weer fijn juf van groep 7!
Avatar gebruiker
JufH
Paboforumholist
 
Berichten: 1869
Geregistreerd op: 03 feb 2010, 09:38
Groep: 7
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor JuffY op 05 feb 2011, 19:17

Jeetje, pittige week Tim! Wel leuk om te lezen, zeker omdat het om een "zwarte" school gaat :)

Zal ik volgende week doen?
Gym blok 1 is binnen, op naar blok 2.
Vervanging bijna ten einde, op naar de volgende!
JuffY
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 355
Geregistreerd op: 04 feb 2009, 20:36
Schooltype:
Functie:

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor timgearz op 05 feb 2011, 19:40

prima!
13/14: Groep 5, 12/13: Groep 6, 11/12: Groep 7, 10/11: Groep 7, 09/10: Groep 4, 08/09: Groep 4,



Avatar gebruiker
timgearz
PABOForum team
 
Berichten: 992
Geregistreerd op: 12 feb 2005, 19:32
Woonplaats: Den Haag
Groep: 5
Schooltype:
Functie:

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor JuffY op 12 feb 2011, 13:06

Maandag
Vandaag gaat om half 7 de wekker.

Sinds vorige week (begin derde jaar) loop ik nu stage op maandag en dinsdag. Dit doe ik bij de kleuters op een openbare basisschool in een naburig dorp (Noord-Holland-Noord). Ik heb mijzelf voorgenomen om van de twee dagen dat ik daarheen ga (ong. 6 km verderop), minimaal 1x te fietsen. Vandaag waait het me echter nog te veel, dus pak ik de auto.

Om 7:40 vertrek ik van huis, waardoor ik om 7:50 op mn stage ben. Terwijl mijn mentor de logboeken van de dagen dat ze niet in de groep staat doorleest, neem ik even de tijd om mijn leesschrijfkaarten en wat platen te kopiƫren. Daarna nog even de plaatjes snijden en dan is het tijd voor een bakkie thee. We beginnen op maandag altijd in de kring, waar mijn mentor de kring doet. Daarna kijken we even Koekeloere en HBB in de klas. Altijd leuk! Om half 10 is het speelwerktijd, waarbij er dit keer een aantal verplichte werkjes zijn. De kinderen zijn goed bezig en zo is het alweer tijd voor het 10-uurtje. Ik lees een verhaal voor en laat de kinderen dan even alleen, om met mijn mentor en de parallelcollega even een kopje thee te drinken.

Om half 11 vertrekken we naar de speelzaal, waar de kinderen zich even lekker uit kunnen leven. Het parcours wordt altijd vrijdags klaargezet, dus daar hebben we geen omkijken naar! We sluiten af met een spelletje ā€œhoeveel kinderen staan er achter je?ā€, wat nog best pittig blijkt voor alle kinderen.

In de klas kleden de kinderen zich weer om en lees ik een verhaal over eerlijk delen voor. We praten er over en doen daarna nog wat spelletjes: tegenstellingen en rijmwoorden. Om 12 uur komt de overblijfmoeder en kunnen wij lekker gaan eten.

Om kwart voor 1 (continuerooster!) is het zaak naar buiten te gaan, waar het toch wel heel hard blijkt te waaien. Om kwart over 1 houden we het voor gezien en gaan we naar binnen. Daar word ik er in de kring aan herinnerd dat ik toch wel erg vaak ā€œja doen we zoā€ zeg, in dit geval met betrekking tot een boek om voor te lezen. Die pak ik er dus meteen maar bij. Daarna lees ik een verhaal voor uit Goed Gedaan! Hier moet ik me toch iets meer in verdiepen van tevoren blijkt. Na een half uurtje is het mooi geweest en mogen de kinderen hun werkjes afmaken. Om kwart over 2 is het opruimtijd, waarna de kinderen met jassen aan in de kring gaan zitten. Ik lees nog een boek voor en dan is het alweer tijd!

Na schooltijd help ik mijn mentor de klas netjes te maken voor de open dag morgen. Ook bespreken we mijn opdracht voor de minor en krijg ik een groen licht voor mn idee.

Om 4 uur gaan we lekker naar huis, waar ik onderweg bedenk dat ik wat vergeten ben. Morgen maar op tijd op stage zijn!

En nu ben ik op de computer mijn voorbereiding voor morgen en mijn projectvoorstel aan het maken.

Dinsdag
Ook vandaag gaat de wekker om half 7. Vandaag is het echter windstil, dus ga ik op de fiets naar stage! Na een lekkere rit van 20 minuten kom ik om even voor 8 uur op stage aan. Daar doe ik wat voorbereidend werk en om half 9 vertrekken de kinderen meteen naar muziek! Dat wordt gegeven door een vakleerkracht, dus dat is lekker beginnen om half 9.

Om 9 uur komen de kinderen terug en gaan we in de kring. Omdat het open dag is kunnen er (mogelijk) nieuwe ouders komen, die mijn mentor te woord moet staan. De kring laat ze vandaag dus aan mij over. We beginnen met het Helpende Handje ritueel (zegmaar kind van de dag, die geeft aan welke dag, datum etc.), daarna mogen de kinderen vertellen. Omdat dit erg lang duurt breek ik het halverwege af met de belofte dat ze later verder mogen vertellen.

Om half 10 mogen de kinderen kiezen, waarbij ik sommigen wel een verplicht werkje geef. De kinderen gaan lekker aan het werk. Ik wil bij speelwerktijd graag altijd bij alle kinderen langs, maar doordat mijn puzzelwerkje wat moeilijk was voor de kinderen die hem maakten, kwam ik daar niet aan toe. Jammer, volgende keer beter.

Om even over 10 gaan we eten en drinken, waarbij de kinderen nog wat mogen vertellen. Ook lees ik wat voor en laat ik de kinderen dan alleen. (dat is gebruikelijk bij ons, wij eten/drinken iets op de gang.) Om half 11 moet ik bezig met inhaaltoetsen. Daarna maken we in de kring de SEO-les van gisteren af. Om 12 uur komt een andere leerkracht en gaan we eten.

Op dinsdag heeft mijn mentor pleinwacht, dus zijn we half 1 al buiten. Omdat het zulk lekker weer is besluiten we de hele middag buiten te zijn! ļŠ Als we weer naar binnen gaan is het al tijd om naar huis te gaan. Ik bespreek nog wat na met mn mentor en om 4 uur stap ik op de fiets!

ā€™s Avonds nog lekker sporten, maar dit gaat niet helemaal lekker, dus gaan we eerder naar huis. Op tijd naar bed, want de volgende dag moet ik er weer vroeg uit!

Woensdag
Vandaag ging de wekker al om 6 uur, omdat ik om half 9 voor een afspraak in het VU-ziekenhuis in Amsterdam moest zijn. Om 7 uur zaten we in de auto, waar we om 8:20 in het ziekenhuis aankwamen. Daar bleek dat de afspraak om kwart voor 9 stond (?). Goed geholpen en met een goed gevoel stonden we om 9:20 weer buiten. Op naar Alkmaar!

Op naar school, waar ik een gastles zou hebben. Van tevoren wist ik niet waar het over zou gaan, maar het bleek een gastles te zijn van iemand die zelf de tweede wereldoorlog mee had gemaakt. Erg indrukwekkend, het hele verhaal! Zo krijg je toch (weer) een andere kijk op de oorlog.

Daarna stond een excursie op het programma bij ā€œIn het donker gezienā€ van Centrum Wakan in Velsen-Noord. Hier moesten we zelf naartoe gaan, dus een klasgenootje en ik stapten om kwart over 1 in de trein, zodat we ruim op tijd bij IHDZ kwamen. Daar werden we ontvangen door een meneer die blind/slechtziend was. Hij vertelde wat de bedoeling was en nam ook een groepje mee het donker in. Daar loop je zelf ook met een stok van pvc-buis. In eerste instantie kom je in een halletje, waarbij je al denkt: jeetje dit is donker! (Er is Ć©Ć©n klein lampje) Maar als je vervolgens nog een hoek om slaat, dĆ”n weet je pas wat donker, of eigenlijk niets, is. Dan loop je onder leiding van een gids een heel rondje, waarbij je door het park, in een winkel, over straat en in een bar loopt. Heel indrukwekkend! Uiteindelijk ben je wel blij dat je weer in het licht staat en besef je dat je heel blij mag zijn, dat je ziet.

Vervolgens mochten we weer naar huis, waar ik om 5 uur toch best moe aan kwam. Die avond ook niet veel meer gedaan. Wel zie ik op mijn mail van school dat mijn projectvoorstel is goedgekeurd! Nu mag ik het uit gaan werken voor stage.

Donderdag

Vandaag zou ik een lange dag op school hebben, maar ik werd niet lekker wakker. Daarom maar besloten om thuis te blijven, zou alleen naar het ziekenhuis gaan voor de afspraak die ik had staan. Verder niet zoveel gedaan, vooral veel tvkijken en in mijn boek lezen. Normaal zwem ik op donderdagavond, maar dat heb ik ook maar laten zitten. Daardoor wel tijd om Wie is de mol helemaal te kijken! ļŠ

Vrijdag
Een beetje hetzelfde als donderdag: het hoesten e.d. wordt niet beter. Gelukkig was ik ook vrij vandaag, dus mis ik niets op school. Lig nog veel op bed en help wat in huis. Ik maak nog wel een mail naar mijn mentor met ideeƫn voor mijn project. (Dat ze uiteindelijk ook goed vindt, dus ik kan lekker aan de gang!)

Al met al dus niet helemaal de week geworden die ik voor ogen had, maarja, ook dat hoort bij het onderwijs he :)
Gym blok 1 is binnen, op naar blok 2.
Vervanging bijna ten einde, op naar de volgende!
JuffY
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 355
Geregistreerd op: 04 feb 2009, 20:36
Schooltype:
Functie:

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor Anita op 09 aug 2011, 13:20

Volgende week gaan de eerste scholen weer beginnen. Iemand die tijd en zin heeft om dan 'de week van...' te schrijven?
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor miek op 26 aug 2011, 21:39

Volgens mij heeft er niemand gereageerd op de oproep van Anita, daarom schrijf ik de eerste week van maar. Even vooraf: ik ben deze week begonnen een groep 1/2 met 20 kinderen. Er zullen later nog kinderen instromen in groep 0. Ik ben nieuw in deze groep. Niet op deze school. Toch zijn de kinderen wel nieuw voor mij en ik voor hen. Er beginnen twee echt 'nieuwe kinderen', de rest zat voor de vakantie al op school. Bij de kleuters lopen eigenlijk alle dagen op dezelfde manier: Ochtend: inloop, kring, werken/spelen, eten en drinken, buiten, afsluitende kring, naar huis/overblijven, Middag: inloop, kring, spelen/werken, buiten spelen, afsluitende kring en naar huis. Werken/spelen en buiten spelen zijn per dag anders ingedeeld, soms hebben wij de eerste buitenspeel tijd en soms de tweede. Maar doordat de dagen toch zoveel op elkaar lijken is het veilig voor de kinderen en went het vlug. Deze eerste weken hebben we extra aandacht voor de routines zodat ook de nieuwste kinderen zich snel weer veilig voelen en de kinderen die de afgelopen weken thuis weinig structuur hadden ook weer snel in het ritme zitten.


maandag
Na een onrustige nacht met veel woelen en draaien gaat toch nog onverwacht de wekker. Pff dat valt tegen, na 6 weken zonder wekker nu op 6.20. Eerst maar eens een keer snoozen. Om half 7 kom ik eruit en na een lekker douche ben ik er klaar voor. Op naar school. Daar aangekomen doe ik de lampen aan en de ramen open. Verder hoef ik niets meer te doen, alles is in de vakantie goed voorbereid. Ik ga een kopje thee drinken met collega's.
Om half 9 gaat de deur open. De kinderen stormen binnen, vinden hun nieuwe sticker. Hangen hun jas op, leggen hun broodtrommels en bekers al meteen op de goede plaats en gaan in de kring zitten. Ze laten me meteen vanalles zien wat ze mee hebben genomen en zitten lekker te kletsen. Ook de ouders hebben elkaar lang niet meer gezien en hebben druk te kletsen. EĆ©n van de nieuwe kinderen (R) heeft er moeite mee. Moeder vertelt me meteen dat hij al heel de vakantie zegt dat hij niet naar school wil en dat ze hem ook nog zo klein vindt. Dit zegt ze allemaal waar het kind bij staat. Ik vraag me af wie er geen zin heeft en wie hem zo klein vindt maar hou het natuurlijk voor me. Ik neem hem van haar over. Ze geeft hem een laatste kus en een knuffel en vertrekt. Ook twee andere kinderen huilen. Ik hoorde van mijn voorganger al dat deze twee regelmatig moeite hebben met afscheid nemen en dat is na de vakantie met een nieuwe juf natuurlijk extra spannend. Ook hen neem ik bij me. Dan is het echt kwart voor 9 en ik stel voor om even met zijn allen naar de papa's en mama's te zwaaien. Deze snappen de hint en vertrekken. Op de gang kletsen staan ze nog wat te kletsen waarop de directeur ze vraagt om in de aula met een kopje koffie te komen bijkletsen of buiten op het schoolplein maar niet voor de ramen, dat leidt, zeker op de eerste schooldag teveel af. De ouders snappen het en kiezen voor een kopje koffie.
Ik zit inmiddels in de kring en de drie huilers zijn heel vlug nadat de ouders weg waren al op hun eigen stoeltje gaan zitten. Ik stel me voor, doe een goedemorgen rondje (en oefen meteen de namen) en ga de rituelen van de dag af. Ik merk dat de meeste kinderen de rituelen nog wel kennen en de liedjes en versjes meezeggen. Ik merk ook dat dit een vertrouwd gevoel op roept. Er zijn veel kinderen die iets mee hebben genomen en willen vertellen over de vakantie. Ik maak een rondje en iedereen vertelt iets. Zelfs de twee nieuwste kinderen. Wat knap! Ook de oudere kinderen vinden het knap en benoemen dit ook ('jij kunt al goed vertellen in de kring'). Wat lief dat ze zo voor de nieuwe kinderen zorgen en ze complimenten geven. Na de kring gaan we werken. Ik vind dat we te lang in de kring hebben gezeten om de hoeken en alle regels te bespreken en besluit om de eerste werkles gewoon eens te kijken hoe ze spelen zodat ik daar later op in kan springen. Ik laat enkele hoeken gesloten maar de huishoek gaat wel open. Met de drie kinderen die dit kiezen neem ik wel even de regels door. Zo ook met de kinderen die de bouwhoek en de klei hebben gekozen. De kinderen mogen van mij nog niet de werkjes op de gang doen (zandtafel, grote soort duplo). Dat komt later deze week wel. De kinderen werken lekker rustig en blijven al goed bij hun werkje. Ik loop rond en klets even met elk kind apart. Ik wil ze leren kennen en zij mij ook. Het is erg gezellig en voor ik het weet is het tijd om op te ruimen en te gaan eten. Na het eten gaan we lekker buiten spelen. Met de twee instromers loop ik een rondje, laat alles zien en ook waar ze wel en waar absoluut niet mogen komen. Daar blijkt dat het voor de instromers toch wel lastig is om zolang op school te zijn. Ze komen vaak naar me toe om iets te vragen of te vertellen en op een gegeven moment zeggen ze allebei dat ze naar mama willen. Gelukkig zijn ze wel af te leiden en vinden ze het leuk om met mij een spelletje te doen. Ook mijn collega's heeft nieuwe kinderen die het wel lang vinden duren dus die doen ook mee.
Na het buitenspelen is het al vlug naar huis of overblijven. Een van de nieuwe kinderen (L.) ontdekt dat bijna iedereen naar huis mag maar dat hij op school moet blijven met maar 5 andere kinderen. Dit bevalt hem niet maar toch gaat hij met een trillende lip zitten. Tussen de middag leveren wij de kinderen op de speelplaats af terwijl de overblijfmoeders in de klas komen. Ik loop dus naar buiten. Als ik binnen kom zit L. heel hard te huilen. Hij wil naar mama. Er zitten twee wanhopige overblijfmoeders langs. Ik weet dat zijn oppas ook overblijfmoeder is en vraag of die niet een keer in onze klas kan komen, dat is voor hem toch veiliger. Een goede zet. Het overblijven loopt nu goed en zij gaat goed met hem om. Ik kan met een gerust hart gaan eten.
's Middags beginnen we weer. De kinderen stromen binnen en gaan tijdens het inloopkwartier tekenen. De ouders mogen nu niet mee naar binnen dus er is wat meer rust in de klas. Na het inloopkwartier is het tijd voor de kring. Eerst bespreken we de regels voor de kring. Dan ga ik voorlezen. Ook doen we nog een spelletje. Gezellig zo! Daarna gaan we weer werken. Ik laat de kinderen de regels voor de bouwhoek en huishoek verwoorden en dan kunnen we aan de slag. Er wordt weer lekker gewerkt. Ze zijn heel goed bezig. Ik werk al met een paar kinderen aan de verjaardagskalender. Hij wordt prachtig. Er wordt weer heel goed gewerkt en ik kan veel complimentjes geven. Wat gaat dit al goed. Dan zie ik ineens knuffels door de lucht vliegen in de huishoek, te vroeg gejuichd. Ik ga met de twee kinderen die gooien apart zitten en realiseer me ineens dat dit de twee kinderen zijn waarvan mijn voorganger zei dat ze beter uit elkaar gehouden konden worden. O jee vergeten, ik snap nu waarom dat was. Ik spreek af dat ze vanaf nu niet meer hetzelfde werkje kiezen. Ze vertellen heel eerlijk dat dit van juf S. ook al niet mocht. Dan gaan we buiten spelen. De nieuwe jongens snappen dat we na het buiten spelen alleen nog maar even in de kring hoeven en dat we dan naar huis gaan ze komen dan ook regelmatig vragen of we al naar binnen gaan. De teleurstelling is groot als we nog niet gaan. De dag duurt zeker voor L. die ook al over is gebleven toch wel erg lang en hij begint hard te huilen. Gelukkig vindt hij de schoot van de juf fijn en na even uitgehuild te hebben en even te hebben gekletst kan hij er het laatste half uurtje weer tegenaan. Het evaluatierondje is eentonig. Alle kinderen geven aan dat ze alles het leukste vonden! Terwijl de kinderen op de grond in de kring zitten zet ik de deur open en stuur de kinderen om de beurt naar de ouders die in de hal staan. Ik vind dit een fijne manier om de kinderen naar huis te laten gaan. Veel overzicht en ik weet zeker dat de kinderen met de goede persoon meegaan.Ik kies L. als eerste, hij moet zo hard huilen als hij zijn mama ziet. Ik neem aan van opluchting dat mama gekomen is. Hij vertelde net nog alles op school leuk te vinden. Als alle kinderen bij hun papa of mama zijn komen er nog enkele ouders vragen hoe het is gegaan. Natuurlijk ook het jongetje dat zo hard huilend op zijn mama is afgerend. Ik geef aan dat hij mama wel heeft gemist en dat de dag lang was met overblijven. We overleggen en besluiten dat hij voorlopig nog even niet hoeft over te blijven. Het blijkt dat moeder tussen de middag gewoon thuis is. Ik snap niet goed waarom ze hem dan liet overblijven maar dit is natuurlijk haar keus.
Na school drinken we met de collega's nog even koffie of thee. Iedereen heeft een goede eerste dag gehad! Prima start!

dinsdag
Dag twee beginnen we met een spelinloop. Zo beginnen eigenlijk alle dagdelen. In de ochtend met ouders, 's middags zonder. De eerste ochtend heb ik dat niet gedaan maar de kinderen weten al dat het vandaag wel is. Dat heb ik gisteren al verteld. Het is gezellige inloop. Wel weer 3 huilers maar ze huilen maar totdat mama de deur uit is en dat gaat gelukkig snel. Bij elke activiteit laat ik de kinderen de regels herhalen of ik benoem ze zelf. Dit werkt erg goed. Ik kan er ook goed op terugpakken wanneer het een keertje misgaat. Zo ook deze kring. De regels worden benoemd. Dan ga ik de huishoek bespreken. Ik speel met enkele groep 2 kinderen een spel en besteed extra aandacht aan het opruimen. Gisteren stond alles wel recht maar helemaal door elkaar. Ik hou ervan als alles op zijn plek staat. Dat is ook voor de volgende kinderen makkelijk, dan weten ze waar alles staat en hoeven ze niet te zoeken maar kunnen meteen spelen. Dit snappen de kinderen. We maken samen de indeling en leren de groente en fruit in de goede bakjes te verdelen en dus te sorteren. Wat weten die groep 2 kinderen al goed het onderscheid te maken tussen groente en fruit! Ook zijn spelenderwijs de regels van de huishoek aan bod gekomen. Ook laat ik de regels voor de bouwhoek benoemen. Hierna gaan we eigenlijk buiten spelen maar het regent. Dan maar naar het speellokaal. Als alle kinderen klaar zijn loop ik in de rij de klas uit en kom een collega tegen. Ook zij gaat gymmen. Oeps, wie heeft er niet goed op het speellokaalrooster gekeken. We kijken het na en ik had een foutje gemaakt. Ik had bij maandag gekeken. We besluiten dan maar samen te gaan. Nu kan het nog, over een paar weken zitten we daarvoor te vol. We spelen gezellig wat spelletjes. Het gaat helemaal goed. Daarna eten en drinken en dan werken. Weer maken een aantal kinderen feesthoedjes voor de verjaardagskalender. Het is een vouwwerkje dat ze versieren met plakfiguurtjes. Het komt uit het grote vouwboek. Het is voor de jongste nog een lastig werkje maar ik help ze natuurlijk. Ze zijn wel allemaal erg trots! Gisteren hebben al 7 kinderen dit werkje gedaan. Nu weer 7. Vanmiddag nog 6 en dan is het alweer klaar. Het zijn grote groepjes maar de eerste verjaardagen komen er al aan dus we moeten vlug zijn! Nieuw kind L. komt regelmatig vertellen dat hij thuis een boterham mag eten. Ik beaam dit elke keer 'mama haalt mij buiten op he' 'ja mama haalt je buiten op'. Tijdens het werken wordt het ineens donker buiten. We zien niets meer buiten! Het lijkt wel nacht. Een paar kinderen vinden het eng, eentje denkt dat we veel te laat zijn en dat we al lang naar huis hadden gemoeten ('als het donker is moet ik al thuis zijn van mama'). Een ander kind denkt dat een engel de zon heeft uitgezet. Als het onweert vinden ze het helemaal eng. Ik vertel over botsende wolken wat zo'n donder geluid maakt. Een kind vult me aan. Elke keer dat we nu een donder horen maken we een grapje. Oei, weer een wolk met een deuk. Jeetje weer een wolk die naar de autogarage moet, oeioei daar moet wel een wolk van doormidden zijn gegaan zo'n harde botsing. Ook over de regen maken we grapjes, de speelplaats lijkt wel een zwembad, vanmiddag zwembroek mee. Door het luchtig te houden wordt de angst minder en ook de bange kinderen maken grapjes. Gelukkig waait het vrij vlug over en kunnen we nog even rustig werken. Daarna moeten we al vlug opruimen en weer naar huis of overblijven. Ik lever de kinderen buiten in de regen af. Wel een stuk onoverzichtelijker zo met al die paraplu's.
'S middags is een nieuw kind afwezig. R was volgens moeder echt te moe. Ik kan het me wel voorstellen na al die spanning van die ochtend. In de kring leren de kinderen een liedje. Dat gaat redelijk goed. Daarna gaan we lekker naar buiten. Het is wel lastig want ik wil dat ze de plassen ontwijken. Na even lekker uitgeraast te zijn gaan we binnen nog spelen en werken. De laatste feesthoedjes worden gemaakt. Tot slot nog even in de kring en de kinderen worden weer bij de klas opgehaald. Dit is echt een stuk fijner.

woensdag
Ook vandaag is het weer een rustige inloop. De kinderen spelen lekker en ik heb tijd voor verhalen van kinderen of ouders. Gelukkig is iedereen er weer. Ook R. is weer uitgerust. In de kring vandaag een verhaaltje over een kind die voor de eerste keer naar school gaat. Volop herkenning. Dan bespreken we de regels van het werken op de gang. De grote duploblokken gaan nu ook open. Daar zijn de kinderen wel blij mee. Ook beginnen we vandaag met de eerste ik-tekening van dit jaar. Bij ons op school maken de kinderen 3 keer per jaar een ik-tekening. Die verzamelen en krijgen ze gebundeld mee aan het eind van groep 8. Dan hebben ze dus alle tekeningen vanaf groep 1 (of 0) t/m groep 8 gebundeld zitten. Dit levert elk jaar leuke reacties op. Is ook echt leuk om te bewaren. Je ziet dan zo goed hoe de ontwikkeling gaat. Vandaag ga ik voor de eerste keer tijdens het fruit eten voorlezen. Dit geeft veel meer rust en de kinderen kunnen nu ook beter dooreten. Aanrader dus voor de rest van het jaar. Ik merk dat de kinderen moe beginnen te worden. Het is maar goed dat ze vanmiddag vrij hebben. De dag loopt goed, de evaluatie zijn weer veel schouderklopjes voor de kinderen en mezelf dus met een goed gevoel naar huis.

donderdag
Ook vandaag loopt weer volgens hetzelfde programma. Vandaag maar 1 huiler bij het afscheid nemen. Dit gaat goed! In de kring gaan we vandaag het verhaal van gisteren na vertellen aan de hand van de plaatjes. Dit gaat nog erg moeizaam dus uiteindelijk vertel ik veel. Na de kring werken. We gaan verder met de ik-tekening en de zandtafel gaat voor het eerst open. Hier zijn de kinderen erg blij mee. Dan eten we fruit en ik lees voor. Daarna naar buiten spelen, afsluiten en weer overblijven of naar huis. Met R. gaat het steeds beter. Hij huilt nog maar weinig, zoekt veel contact met mij maar dat is logisch bij zijn jong kind die nog zo kort op school zit. Het komt helemaal goed. L. went langzamer, gaat regelmatig in een hoekje zitten huilen of komt aan mijn benen hangen. Ook houdt moeder hem 's middags weer thuis.
Die middag zitten de kinderen na de inloop in de kring. Ze zitten er stil bij voordat ik zelfs maar zit. Ik vind ze wel heel rustig en duf. Ik besluit de rekenactiviteit die ik gepland had (met tellen en hoeveelheden vergelijken) maar te laten zitten en in de kring de grabbelton van kleuterdansen te doen. Het slaat aan. De kinderen vinden het leuk en doen goed mee. Ook lijken ze wat minder moe. Ik denk dat de geplande kring niet bij iedereen aangekomen zou zijn maar dit gaat goed. Na het werken gaan we naar buiten. Het is heel lekker weer! De kinderen spelen zonder jas en in de zandbak. Wat een verschil met dinsdag! De kinderen genieten, dus ik ook. In de afsluitende kring valt me op dat de kinderen moe zijn. Maar niet alleen de kinderen. Ik ook!
's Avonds kom ik thuis en is mijn vriend onverwacht vroeg thuis. Hij staat zelfs al te koken. Wat een luxe. Normaal ben ik altijd al eerder thuis en kook ik dus bijna elke werkdag. 's Avonds kijk ik de serie House, ik ben zo moe dat ik voor de televisie in slaap val. De eerste week is niet alleen voor de kinderen vermoeiend. Ook ik ben er moe van!

vrijdag
L. is vandaag afwezig. Moeder heeft gebeld en doorgegeven dat L. zich niet lekker voelt en dat ze het bovendien genoeg geweest vindt voor zo'n kleintje. Ik ben het hier niet zomaar mee eens dus maandag maar eens een gesprekje aanknopen. Ziek is ziek maar L thuis houden omdat moeder het genoeg geweest vindt, vind ik niet goed.
Tijdens de inloop is het rustig veel kinderen komen pas niet voor kwart voor 9 binnen. De inloop is van half 9 tot kwart voor 9. Kwart voor 9 begint de school officieel maar de meeste kinderen zijn wel eerder op school. Gelukkig is wel iedereen op tijd. Veel ouders geven aan dat er vanochtend opstartproblemen waren. Ik weet waar ze het over hebben......
Vandaag gaan we in de kring in een kartonnen televisie onzelf presenteren. De kinderen vertellen hoe ze heten, hoe oud ze zijn, in welke groep ze zitten, wat ze leuk vinden, waar ze goed in zijn en andere voor hun relevante informatie. Dit gaat erg goed. Alle kinderen durven wat ik al heel knap vind. Sommige kinderen vertellen alles zonder dat ik hoef te 'interviewen', bij de andere stel ik aanvullende vragen. Soms komen er bijzondere dingen voorbij die ik meteen opschrijf in mijn schriftje wat altijd klaar ligt.
Daarna buiten spelen, fruit eten en werken. Vandaag ronden we de ik-tekeningen af (vanmiddag). Ik had niet verwacht de verjaardagskalenders en de ik-tekeningen in 1 week te doen maar de kinderen doen het graag en als ik vraag wie er met mij het werkje wil doen willen ze allemaal wel!
's middags zijn de kinderen weer moe. Ik ga maar gewoon voorlezen in de kring. Lekker rustig, daar zijn ze wel aan toe. Dan nog werken en buiten spelen. Tot slot zitten we in de kring. Het is bijna tijd. We hebben de week geevalueerd. Ik heb ze verteld hoe trots ik op ze ben, ze kennen de regels heel goed, ze werken heel goed. Het zijn gewoonweg knapperds! Veel kinderen hangen een beetje. De stoelen staan al op tafel. We zitten op de grond. Ik vraag wie er moe is. Er gaan veel vingers de lucht in. Ik zeg dat we dan maar op de grond moeten slapen. De kinderen spelen mee en gaan liggen. Ze liggen met de ogen dicht. Ik zeg dat ik de papa's en mama's maar eens ga halen. Ik doe de deur open en zeg hard genoeg (zodat de kinderen het ook horen), dat de papa's en mama's heel stil moeten zijn want de kinderen slapen al. De ouders spelen goed mee en komen op hun tenen de klas in om heel stil naar hun kind te lopen en fluisteren (vrij hard) tegen elkaar. 'Jeetje wat heeft die juf ze hard laten werken zeg'. Er ontsnappen heel wat giegels uit de slapende kinderen. Eentje houdt het niet meer en roept: 'GEINTJE'. Het sein voor de rest om ook op te springen en 'GEINTJE' te roepen. Of 'INGETRAPT'. Ze hebben de grootste lol. Een leuk einde van een leuke week. Met dit clubje maak ik het jaar wel vol!
Na school nog even borrelen en dan lekker naar huis. Genieten van een welverdiend weekend.

Ik weet niet meer hoe het ging. Iemand vragen voor de week van of zelf opgeven. Ik zal iemand vragen via pb. Als zij niet wil of kan laat ze dat denk ik wel weten.
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)
Avatar gebruiker
miek
Paboforumholist
 
Berichten: 2114
Geregistreerd op: 17 mei 2003, 18:26
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor Lespakket op 27 aug 2011, 09:10

Leuk verslag, klinkt als een fijne week!
..::Bianca::..

leerkracht groep 1/2 - specialist hoogbegaafdheid - educatief auteur - workshopleider
Avatar gebruiker
Lespakket
Paboforumholist
 
Berichten: 1628
Geregistreerd op: 21 sep 2002, 12:16
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor miek op 27 aug 2011, 09:26

wie wil volgende week? Ik dacht aan Anita maar die gaat trouwen en heeft vast geen tijd...
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)
Avatar gebruiker
miek
Paboforumholist
 
Berichten: 2114
Geregistreerd op: 17 mei 2003, 18:26
Groep: 0
PABO jaar: 0

VorigeVolgende

Keer terug naar Columns

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

cron