[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Column 'Ouders...'

Column 'Ouders...'

Geef hier jouw mening over de beschreven aspecten, over de opvoeding, onderwijs en ICT door Erik van der Pol en Kees van Til

Moderators: timgearz, Columnisten

Column 'Ouders...'

Berichtdoor Talleke op 21 jun 2007, 10:06

Ouders…

Het zit er weer op voor dit schooljaar.
De laatste oudergesprekken hebben de afgelopen dagen plaatsgevonden. Gesprekken die lang blijven hangen in mijn hoofd. Het zijn avonden waarop ik blij ben dat ik nog een heel stuk moet rijden voordat ik thuis ben. Dan heb ik tenminste tijd om alles wat gezegd is nog een keer de revue te laten passeren. Als ik dichtbij school zou wonen en meteen mijn bed in kon na een lange avond, zouden mijn dromen beheerst worden door flarden van gesprekken.

Het vooroordeel dat de afgelopen maanden langzaam en zonder dat ik het wilde, in mijn hoofd ontstaan is over de ouders van ‘mijn’ kinderen, is dankzij de laatste gesprekken gelukkig compleet verdwenen. Ik wist natuurlijk dat niet alle ouders over één kam te scheren zijn, maar het beeld dat ik had, werd keer op keer door de ouders zelf bevestigd.
Tijdens de vorige oudergesprekken kwamen op de eerste avond al drie van de zes ouders niet opdagen. Geen telefoontje, niks. Als we telefonisch probeerden te achterhalen wat de reden was van hun afwezigheid, kregen we geen gehoor, een afgesloten telefoonverbinding of een antwoord dat niet getuigde van enige betrokkenheid bij hun kind: ‘ik had geen tijd’, ‘ik wilde afbellen, maar de school was niet bereikbaar’ of ‘ik ben het vergeten’.

Sommige ouders zijn dit schooljaar niet één keer naar school gekomen. Rapporten en verslagen worden meegegeven, maar zien we niet meer terug. ‘Kwijtgeraakt’, zegt het kind dan zachtjes, als hij weer de enige is die zijn rapport niet op tijd mee terug heeft gebracht naar school. Met de kinderen van deze ouders heb ik medelijden. Ze hebben het zo hard nodig om van thuis uit positief gestimuleerd te worden en complimenten te krijgen. Maar ik betwijfel of er überhaupt wel ooit naar school gevraagd wordt.

Gelukkig hebben sommige van mijn leerlingen het wel goed getroffen. Wat een ontzettend bewuste ouder stapte er deze week mijn lokaal binnen. Ze sprak over haar manier van opvoeden, wat ze goed vindt voor haar kinderen en wat absoluut niet, wilde advies over van allerlei zaken en tips over hulpmiddelen waardoor ze haar kind extra kan stimuleren om thuis te oefenen. Jammer dat dan juist deze categorie ouders eraan twijfelt of ze het wel goed doet…
Leerkracht in Cluster 2 onderwijs
Avatar gebruiker
Talleke
Columnist
 
Berichten: 177
Geregistreerd op: 12 maart 2003, 15:55
Woonplaats: ergens in Zuid-Oost Brabant
Groep: 3
Schooltype:
PABO jaar: 0

Re: Column 'Ouders...'

Berichtdoor storm op 21 jun 2007, 11:49

ik wil je eigenlijk alleen een hele goede vakantie wensen en met het nieuwe schooljaar er weer fris tegenaan de kinderen zullen je ook dan weer nodig hebben zeker die thuis niet de aandacht krijgen.
storm
PABOforum Peuter
 
Berichten: 85
Geregistreerd op: 17 feb 2006, 21:54

Re: Column 'Ouders...'

Berichtdoor juf_miriam op 21 jun 2007, 20:18

Goh, wat herkenbaar... Bij ons op school speelt dit ook heel erg. Ouders die niet op komen dagen en als je ze ernaar informeerd totaal niet betrokken blijken te zijn. OF ze komen wel en zitten voortdurend op de klok te kijken.
Echt gebeurd; een moeder die 19.50u. op gesprek moest, keek de hele tijd op de klok en zei op een gegeven moment; 'nu moet ik gaan, want Goede Tijden begint.'.
Erg hoor.

Komend schooljaar groep 2!
9 juni 2008 mama geworden van Isis.
Avatar gebruiker
juf_miriam
PABOForum team
 
Berichten: 2485
Geregistreerd op: 26 jun 2002, 15:22
Woonplaats: Limburg, omgeving Weert
Groep: 2
Schooltype:
Functie:

Re: Column 'Ouders...'

Berichtdoor lieselotvdl op 22 jun 2007, 16:56

Inderdaad! Oh zo herkenbaar! Ik geef les aan de kleuters en in maart hadden we oudercontact. Heel wat ouders kwamen opdagen. Diegene die hun kinderen super goed opvoeden, stelden zichzelf enorm in vraag en maakten zich zorgen om de allerkleinste dingetjes. Diegene waarbij ik heel wat problemen moest melden, kwamen ofwel niet opdagen of hadden er geen aandacht voor. Zo heb ik een kind in mijn klas dat thuis Frans en Engels leert en op school Nederlands. Zoals jullie wel weten is op school de taal leren niet genoeg en deze kleuter kan dan ook helemaal niet volgen. Ze loopt steeds te dromen en begrijpt nooit wat er gevraagd wordt... 'waait wel over, ze beent wel bij...' is de reactie van de papa. Terwijl ze hopeloos achterop aan het geraken is! Daarnaast een kleuter die nooit stil zit, anderen pijn doet, heel slim is maar dan ook weer ontzettend lui, zich niet houdt aan regels en afspraken enz. (ik kan nog uren doorgaan). Die papa is nog nooit komen opdagen... al een heel schooljaar niet! Tja, één keer heb ik hem 's morgens kunnen aanspreken (na een brief van de directeur) en dan begon hij te lachen (Haha, tja onze...). Vele keren heb ik in het heen- en weerschrift iets genoteerd, nooit krijg ik reactie! En dan steek je zoveel energie in die kinderen! Een ontmoediging! Gelukkig hebben je ook het andere soort!
lieselotvdl
PABOforum Baby
 
Berichten: 48
Geregistreerd op: 25 jul 2006, 23:47

Re: Column 'Ouders...'

Berichtdoor Joke op 07 jul 2007, 10:33

Ook ik herken het, maar wil nog even een tweede 'domper' toevoegen.
Bij ons kwam het regelmatig voor dat die ouders, waarvan we dachten dat ze (gelukkig) tot de groep 'betrokken ouders' gerekend konden worden, alleen maar 'goed gebekt' waren en geen haar beter dan de anderen. Er was ook nog een groep die het stempel kreeg en dit juist weer niet verdiende. Deze ouders bleken hun kind 'een warm nest' te bieden, ook al hadden zij zelf (in onze ogen) een minimum aan sociale vaardigheden.
Oh, wat is het leven van een leerkracht toch moeilijk.
Ik wilde dat ik een glazen bol had waarin de werkelijke aard van een mens werd weerspiegeld. Wat zou dat heerlijk zijn en wat zou dat ons, als leerkracht, een hoop tijd en teleurstelling besparen!
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Columns

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron