[januari 2006] The untouchables

Geef hier jouw mening over de beschreven aspecten, over de opvoeding, onderwijs en ICT door Erik van der Pol en Kees van Til

Moderators: timgearz, Columnisten

[januari 2006] The untouchables

Berichtdoor demaster op 30 apr 2006, 11:00

The untouchables

Nog niet zolang geleden, vorige jaar om precies te zijn, las ik in een tijdschrift dat er prijzen werden uitgedeeld aan scholen. Scholen die goed samenwerkten met ouders kwamen hiervoor in aanmerking: samenwerking ouders + scholen = AWARD (bron: 18e jaargang november 2005). Dit is fantastisch, maar hoort dat eigenlijk niet gewoon zo te zijn dan?
Ik hoop dat deze AWARD een sneeuwbaleffect veroorzaakt in onderwijsland.
Er bijkt in 2006 nog veel te moeten gebeuren in de samenwerking tussen scholen, ouders en externe instanties. Of is dit anno 2006 een award te ver?

Mijn ervaringen met scholen zijn zeer divers. Over het algemeen kijkt men even de kat uit de boom. Deskundigheid en goede bedoelingen moeten bewezen worden...."Mag ik je CV even zien..?"
Kom ik een untouchable tegen, dan begint het moeizame proces. Veel scholen zijn niet gewend dat ouders of externen meedenken over het onderwijs in de klas. Deze scholen typeer ik als 'the untouchables'. Bij voorbaat zegt directie: "NEE". Ook rugzakjes zijn bij deze scholen ongewenst en zeker ouders die mee willen denken zijn verdacht. In gesprekken wordt een waterval van onderwijsjargon over hen uitgestort. Ik mag als externe van de directie dan altijd vernemen dat ze alle deskundigheid zelf in huis hebben en 'pottekijkers' niet gewenst zijn. Soms gaat het zelfs zover dat de leerkrachten, die openstaan voor overleg, worden teruggefloten door hun directie: "Men is untouchable."
Ik merk dat er op deze scholen vaak een gespannen sfeer heerst. Een sfeer waarin controle van alle processen door directie centraal staat. Personeelsleden spreken weinig waarderend over elkaar. Directie verdeelt en heerst. Overleg vindt decentraal plaats: met een ieder wordt apart overlegd, nooit gezamenlijk, want dat is bedreigend en niet controleerbaar. The untouchables worden gekenmerkt door een zelfgerichte leiding. En zoals u misschien wel weet, vormt deze groep een grote bedreiging voor samenwerking met ouders en externen.

Tot slot wat de kinderen betreft, want daar gaat het natuurlijk om, die hebben geen probleem, maar zijn een probleem. In de vele toetsbatterijen en onderzoeksverslagen worden door de untouchables de problemen vooral op het bordje van het kind gelegd. Niets, maar dan ook niets lees ik in de verslagen (als ik ze al mag inzien) over de schoolorganisatie, het pedagogisch klimaat, de leerkracht, de ondersteuning door de directie, de klas of de aanpak. Men is untouchable! Een award is echt mijlen ver!

Gelukkig kom ik ook vele touchables tegen: scholen die open staan voor overleg en meedenken en waar de samenwerking prettig verloopt. Directie en leerkrachten vinden het verrijkend dat ouders en externen meedoen over wat mogelijk is in de begeleiding van een kind. Welbevinden en zorg staan centraal. In de zelfkritische verslagen zoeken ouders, school en externen naar de juiste aanpak. Afstemming, daar draait het om. Overleg vindt centraal plaats. Alle betrokkenen worden actief uitgenodigd tot meedenken. Oplossingen worden vooral ook gezocht in het pedagogisch klimaat, de aanpak, het handelingsrepertoire van de leerkracht en de ondersteuning door directie. Rugzakjes en externen zijn welkom. Kritische ouders worden met zorg behandeld.
Er heerst ook een andere sfeer in school. Er wordt met respect over en met elkaar gesproken. Probleemkinderen bestaan niet en met elkaar wordt gezocht naar de juiste onderwijsbehoefte, zelfs als er uiteindelijk verwezen moet worden. Het ziekteverzuim onder leerkrachten is over het algemeen laag. Directie wordt gewaardeerd. The touchables worden gekenmerkt door een groeps- en taakgerichte leiding.

Wat zal het jaar 2006 brengen? Nog meer Touchables or Untouchables, that is the question!
see you
Avatar gebruiker
demaster
Columnist
 
Berichten: 16
Geregistreerd op: 16 sep 2002, 18:39
Woonplaats: Heinenoord
Groep: 0
PABO jaar: 0

Keer terug naar Columns

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten