[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - [april 2003] Ben jij het type 'niet slurf(je), maar pellen?'

[april 2003] Ben jij het type 'niet slurf(je), maar pellen?'

Geef hier jouw mening over de beschreven aspecten, over de opvoeding, onderwijs en ICT door Erik van der Pol en Kees van Til

Moderators: timgearz, Columnisten

[april 2003] Ben jij het type 'niet slurf(je), maar pellen?'

Berichtdoor Patrick op 17 okt 2005, 16:20

Men geeft altijd de omstandigheden de schuld voor datgenen, wat men is. Ik geloof niet in omstandigheden. Degenen die verder komen in het leven gaan erop uit en zoeken zelf de omstandigheden die ze willen. Als ze die niet vinden, creëren ze deze zelf.

George Bernard Shaw

Afbeelding
In de tijd dat ik als docent opvoedkunde aan een pabo verbonden was, heb ik veel geleerd in de omgang met studenten. Ik dacht in een iets rustiger vaarwater terecht te zijn gekomen, na een boeiende doch energievretende onderwijsperiode. Echter, hier kreeg ik te maken met volwassen pubers die eens wilden kijken of je echt wel les kon geven. Heerlijk, dit was weer even ouderwets 'ordehouden' en 'onderwijzen' en genieten van die verschillen tussen mensen.

Hoe meer ik mij verdiepte in die verschillen, hoe meer ik besefte dat het allemaal niet zo heel veel uitmaakte voor welke klas je stond.
De verschillen in het basisonderwijs, het speciaal onderwijs en het hoger onderwijs zijn m.i. uitwisselbaar en vergelijkbaar. Om met Bernard Shaw te spreken: "de instelling, veerkracht en karaktertrekken die kinderen hebben, zie je terug in hun latere leven: in dit geval, hun HBO opleiding.
Ga met kinderen een gesprekje aan en al snel blijkt hoe ze in het leven staan. Ga met studenten ook zo'n gesprekje aan en hetzelfde fenomeen doet zich voor.

Een mooi voorbeeld ter illustratie: Ouders kopen voor hun tweeling twee verschillende kadootjes voor hun verjaardag. Voor het ene kind 'Pessimist' kopen ze een zak met speelgoed. Voor het andere kind 'Optimist' kopen ze een zak met paardenpoep. Ze leggen allebei de kadootjes in de kamers van de kinderen en wachten af. Na een uurtje gaan ze eens kijken wat er gebeurt op de kamers. Pessimist zit in een hoekje te staren naar al het speelgoed. Hij weet niet waarmee hij moet gaan spelen. Wat zal Optimist dan wel niet doen? De ouders openen de deur en zien het kind genietend met de handen in de paardenpoep graaien. Ze vragen: "Waarom ben je zo blij?" Het kind antwoordt: "Als er paardenpoep is, moet er ook een paard zijn....!" (Bron: bij haar kan ik niet leren. J.M.Petri, 1999)

Nu zijn mensen van nature geneigd de omstandigheden de schuld te geven bij problemen, maar er zijn er ook bij die zoals Optimist verder willen kijken. Ik zal het continuüm pessimist-optimist verder invullen met enige menstypen die zo uit het leven gegrepen zijn. Laat ik me dan voor deze keer maar eens aansluiten bij het hokjesdenken, zonder al te pessimistisch te worden. Het indelen in typen is gemakzucht van mij. Dat geef ik ronduit toe. Soms moet je de complexe wereld van individuele verschillen en unieken voor jezelf een beetje ordenen.

Het type 'doorzetter' is in staat, zelfs ondanks zeer persoonlijke problemen, alles met vallen en opstaan op te lossen. Zo af en toe enige empatische ondersteuning, zoals Stevens dat verwoordt in "Denken en doen", was voldoende. Was het adaptief onderwijzen met z'n ROC-principes (voor de kenners), toch nog ergens goed voor.

Dan heb je nog het type "schop onder de kont". De praatjesmakers die volop genieten en meestal met hele andere dingen bezig zijn dan b.v. hun studie. Sommigen verdwalen compleet. Met engelengeduld en na 10-tallen gesprekken over de voortgang, weet je het eigenlijk al: dat gaat nog wel een tijdje duren. Maar oh, wat genoot ik van hun verhalen. Zo af en toe een goede vraag stellen en de watervallen lopen weer.....

Dan heb je nog het type "niet slurf(je), maar pellen". De keiharde werkers die zich - en soms zeer terecht - storen aan de overdreven relativering van de genieters. Dat kan soms aardig botsen, zeker als er samengewerkt moet worden. Wat dat betreft verschilt de 'grote mensenwereld' weinig met de 'kinderwereld'. Ik bestook ze regelmatig met diepzinnige opmerkingen als: 'niet het vele is goed, maar het goede is veel' en 'hoe meer je weet des te minder weet je'. Ik geloof niet dat het echt gaat helpen.......

Dan heb je nog het type "anti-Shaw", die voor alles wel één of ander excuus heeft en overal 'bergen' ziet. Altijd ligt het aan de omstandigheden: de klas, de leraar, het vak, de tram, de kinderen, de oma, de vriend(in), het konijn, maar nooit aan zichzelf. Dit type vreet je helemaal leeg en daar is geen engelengeduld tegen opgewassen. Alleen met een spiegel lukt het soms een beetje naar zichzelf te kijken....Tegen beter weten in moet ik erkennen dat het soms toch wel heerlijk is vooral de omstandigheden de schuld te kunnen geven van alle mislukkingen, bergen en problemen die ik als kind, student, leraar, ouder of opvoeder ervaar (en zeker als politicus).

En tot slot, die zou je bijna vergeten, het type dat gewoon, sociaal en actief lerend aanwezig is. Eigenlijk zouden zij de meeste tijd moeten krijgen, net zoals in die basisschoolklas. Maar ja, de wereld zit nu eenmaal niet eerlijk in elkaar. Achteraf denk ik wel eens, heb ik ze niet te weinig aandacht gegeven? Zijn dat soms al die geheimzinnige e-mailtjes die ik als SPAM (SPeciale Aandacht voor Mij) ontvang?

O ja, als ik jarig ben kom dan niet met een zak paardenpoep aanzetten. Ik hou niet van paarden en zal een gegeven paard voor deze keer toch zeker in de bek kijken.
Groep 7 met 30 leerlingen
Afbeelding Afbeelding

Avatar gebruiker
Patrick
PABOForum team
 
Berichten: 1060
Geregistreerd op: 07 okt 2001, 13:49
Woonplaats: Rotterdam
Groep: 7
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Keer terug naar Columns

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron