Voor me ligt de snelgids 'photoshop 7'. Waarom eigenlijk niet 'opvoeden 6'?Je kunt het zo gek net bedenken of er zit wel een handleiding bij: van pollepel tot Ikea-pakket. Bij een kind ontbreekt die handleiding echter. Maar neem van mij aan dat een kind complexer in elkaar steekt dan een zelfbouwpakket. Het roer moet om. OPVOEDEN moet gecertificeerd worden.
En wie weet gaat dat lukken, want de nationale opvoedcursus 2003 wordt binnenkort ingevoerd. Het wordt tijd dat iedereen die kinderen 'neemt' beseft dat opvoeden 'een kunst' is.
In een tijd van welvaart, al is die misschien weer een beetje op z'n retour, komen er steeds meer kinderen die onhandelbaar zijn of gevaar lopen voor hun ontwikkeling (bron: RD, 1-2-'03). Plaatsing in een jeugdinrichting is met 20% gestegen ten opzichte van vorig jaar. De Raad voor de kinderbescherming is de laatste stap van de jeugdhulpverlening. Zij schrijft: "Een opvoedcursus mag net zo vanzelfsprekend zijn als als een kraampakket voor de bevalling."
Kijk dit is pas ferme taal. Een paar praktische suggesties:
en stukje uit de reclameboodschap van Prenatal. Omara net in verwachting: "Siets, ik heb van prenatal een mooi pakketje via de post gekregen. Vul jij even het formulier voor de opvoedcursus in...anders moeten we het hele pakket weer terug sturen."
OC & W schrijft in het gele katern als aanvulling op artikel 8 van de basisschool: Ouders kunnen hun kind alleen nog maar aanmelden op een school met certificering van de opvoedcursus. Komen ouders hun kind opgeven zonder dat zij de cursus hebben gevolgd, stuur ze dan door naar postbus 51 met de verwijzing 'dwarse ouder(s)'.
Het Cito intussen handenwrijvend in vergadering bijeen: Wij willen het rendement van leren koppelen aan de opvoedcursus voor ouders. We hebben nu al een opvoedtoets ontwikkeld voor kinderen die nog niet eens geboren zijn. Dat wordt een topper op de markt. Opvoeden begint al in de baarmoeder!
Even een ballonnteje oplaten over L. van Gaal: STOP nu met voetballen. Voetballen is uit, opvoeden is het beste! Wordt lid van de vereniging "ODZ" (Opvoeden Doe je Zo). Deze woensdag spelen we een thuiswedstrijd tegen BCO (de Barceloonse Club voor Opvoeden). Het thema is "knuffelen" en "hoe word ik de beste?"
Hallo dromer, zeg we hebben het hier wel over het jaar 2003 hoor! We zijn hier toch van alle gemakken voorzien met welvaart en enige materialistische inslag; met scholen, waaronder pabo's om kinderen handelbaar te maken; met vele culturen voor de integrale levenservaring; met bergen narcisme om vooral jezelf belangrijk te vinden. Daar past opvoeding toch helemaal niet bij!
Ho, ho, maar om even aan te sluiten bij Sire: van wie zouden ze die onhandelbaarheid dan eigenlijk hebben? Heeft dat niets met de opvoeding te maken dan?
Het wordt tijd de keerzijde eens te bezien. Het is slechts een klein groepje dat uiteindelijk in een jeugdinrichting komt en de rest gaat toch allemaal goed?
In zijn boek 'geweld als uitdaging' beschrijft G. van den Brink dat ontsporing van jongeren (zinloos geweld) juist te maken kan hebben met een toename van inspanningen van ouders voor kinderen en hun verwachtingen waaraan de kinderen moeten voldoen. Dit betreft dan ook die groep waarin het schijnbaar allemaal heel goed gaat.
Nu snap ik het als opvoeder helemaal niet meer. Ga ik straks een nationale opvoedcursus volgen, loop ik het gevaar dat ik mijn kinderen te veel zelfvertrouwen en eigenwaarde geef.
Al dat gedoe over opvoeden. Opvoeden wordt te veel in de publiciteit gebracht in combinatie met problemen: is er geen probleem, dan vinden we er wel één.
Volgens mij is het helemaal niet zo moeilijk. Laat ik mij nu eens voor één keer plat uitdrukken. Wie het dan nog niet snapt...?
Opvoeden is als een bundel cirkels. Dat is het speelveld. De begrenzingen en overlappingen van die cirkels vormen de normen, de inhouden vormen de waarden. De grootte van het speelveld, waarbinnen het kind zich ontwikkelt, varieert en wordt bepaald in interactie tussen ouder(s) en kind. Een ouder die het speelveld te klein houdt, beperkt het kind in zijn ontwikkeling. Een ouder die het speelveld te groot maakt creëert chaos. De kunst van het opvoeden is antwoord te vinden op de volgende vragen: hoe groot mag het speelveld zijn? welke begrenzing leggen we aan? en welke inhouden stoppen we erin? That's all!
Ik weet één ding: de metafoor is qua invulling voor ieder kind weer net even iets anders. Antwoorden vind je door te kijken, te praten, te lezen, te zoeken, te luisteren en te schrijven (waarom denk je dat ik die columns schrijf?)
Doe mee om het opvoeden nu eens in een gunstig daglicht te zetten en bestel nu bij de Master het OPVOED-T-SHIRT. (slechts €20):
1) OPVOEDEN: ik wou dat ik het niet kon.
2) OPVOEDEN: ik ben bijna gecertificeerd!
3) OPVOEDEN: begin voordat je je bezint!
5) OPVOEDEN: niet bekwaam, wel geschikt!
4) OPVOEDEN: neem een kind, volg een cursus!
5) OPVOEDEN: mag het een cirkeltje meer zijn?
6) OPVOEDEN: wij leveren een handleiding erbij!
7) OPVOEDEN: ........................bedenk er zelf een en mail 'm naar mailto:info@demaster.nl
Dit is de start van de nationale-opvoed-wave. Ik zet 'm wel in, wie volgt?