[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Engelengeduld en hondentraining

Engelengeduld en hondentraining

Geef hier jouw mening over de beschreven aspecten, over de opvoeding, onderwijs en ICT door Erik van der Pol en Kees van Til

Moderators: timgearz, Columnisten

Engelengeduld en hondentraining

Berichtdoor demaster op 26 aug 2002, 18:15

Nooit geen ordeproblemen meer in de klas: gooi je 'engelengeduld' overboord en volg de cursus 'Hond in de klas'. Met als gastspreker, helemaal vanuit Engeland overgekomen, dhr. P.Labrador. Succes verzekerd!

Met deze advertentie zal ik het ordeprobleem in het onderwijs, zoals velen dat ervaren, de komende jaren bestoken. Valt dat even ruw op je dak. Kom je net terug van vakantie, natuurlijk lekker uitgerust, met een goed humeur en een flinke dosis bruine energie, staat je klasje al op je te wachten. Je hebt je vakantiekoffer alweer ingeruild: vol zelfvertrouwen stap je straks die nieuwe klas in met in de ene hand de koffer met engelengeduld en pedagogische en didactische 'trucs' en in de andere hand de koffer 'mijn orde is in orde'......tenminste dat is natuurlijk het voornemen.

Immers de schrik van iedere (aanstaande) leekracht is, zeker in het begin, de klas niet aan te kunnen. Voordat ik je van allerlei wijze tips ga voorzien neem ik je even mee naar Engeland. Daar heeft een schoolbestuur voor wel een heel aparte aanpak van ordeproblemen in de klas gekozen.

Na een stemming in de ledenvergadering besloot men dat voortaan honden worden ingezet om ordeproblemen op school definitief de kop in te drukken. Ja echt...het is geen geintje. Kortom, daar kunnen wij in Nederland ook ons voordeel mee doen.
Behoor je tot de categorie (aanstaande) leerkrachten die thuis nog een leuke poedel, rotweiler of maltezer heeft zitten, grijp dan je kans: ordeproblemen verdwijnen als sneeuw voor de zon. Een impressie:
Afbeelding

Leer de hond, als de herrie in de klas te veel wordt, op commando eerst te grommen (eerste waarschuwing), daarna te blaffen (tweede waarschuwing) alvorens het kruisje op het bord te zetten. Leer 'm vooral een kunstje voor het moment dat je 't gevoel krijgt even de greep op de klas te verliezen. Maar leer 'm bovenal het kind, dat je net buiten op de gang hebt geplaatst vanwege een brutale mond, in de gaten te houden en na vijf minuten weer in de klas te brengen (Mocht je het kind vergeten...).

'Dit is allemaal mogelijk', zo verzekerde dhr. Pointer Labrador mij. Tot slot gaf hij aan dat de (aanstaande) leerkracht na het volgen van de cursus 'Hond in de klas' tijdens de pauzes echt tot rust komt en geniet: de hond kan nl. ook uitstekend ingezet worden in het observeren en bijeendrijven van kinderen op het schoolplein. De hond houdt een oogje in het zeil terwijl de leerkracht lekker geniet van zijn overheerlijke kopje koffie, in zijn hand bungelt het hondefluitje......

Zo had ik het als pedagoog nog niet bekeken: het behaviorisme ten top! Wat een nieuwe mogelijkheden, dat die Engelsen daar nu net op moeten komen! Kan ik er nog octrooi op aanvragen?

Ik ben benieuwd hoe jij straks de groep 'pakt'. Neem je ook je hond mee? Tot slot nog enkele tips:
- Om kinderen iets te leren heb je soms engelengeduld nodig.
- Om orde te krijgen en te houden moet je vertrouwen geven en handelen naar wat je zegt. Vaak krijg ik de vraag voorgeschoteld: 'Moet ik streng beginnen?' Ik zeg: 'Nee, wees consequent met een knipoog, Je kunt ook met een vrolijk gezicht je aan regels houden!!. Dat is wat anders dan streng, met heldere regels en afspraken. Geef vooral boeiende lessen en doe zo af en toe iets onverwachts'.

En.....lees bijvoorbeeld ook eens het boekje 'de orde in orde' in de wetenschap dat je echt niet de enige bent die opziet tegen 'orde'. Mocht het allemaal niet baten dan kun je je natuurlijk altijd nog opgeven voor de cursus 'Hond in de klas'. Je bent van harte welkom. Studenten met hondenervaring kunnen na een assessment korting krijgen. Grijp die kans!
Voor straks: succes met je nieuwe klasje, geniet ervan.

Uw instructeur: Erik van der Pol
Afbeelding
see you
Avatar gebruiker
demaster
Columnist
 
Berichten: 16
Geregistreerd op: 16 sep 2002, 18:39
Woonplaats: Heinenoord
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re:Engelengeduld en hondentraining

Berichtdoor juf_miriam op 26 aug 2002, 18:30

Hihi...erg goed!!
Denk dat ik de hond van mijn vriend maar eens mee ga nemen de klas in...kan hij de kinders onder handen nemen, terwijl ik lekker mijn thee (lust geen koffie) op kan drinken...
En als die hond niet wil; een kleuter heeft vandaag een puppy gekregen, zodra die zindelijk is komt die ook in aanmerking (kan ik eens afwisselen).

En met dat engelengeduld zit het bij mij wel goed...dat heb ik wel (eigenlijk teveel!)

Komend schooljaar groep 2!
9 juni 2008 mama geworden van Isis.
Avatar gebruiker
juf_miriam
PABOForum team
 
Berichten: 2485
Geregistreerd op: 26 jun 2002, 15:22
Woonplaats: Limburg, omgeving Weert
Groep: 2
Schooltype:
Functie:

Re:Engelengeduld en hondentraining

Berichtdoor loes op 26 aug 2002, 20:24

Dit column geeft een beetje het gevoel weer wat zowat elke nieuweling voelt als hij of zij voor de eerste keren voor de klas staat.
Hoe sta je 'boven' de klas en houd je het toch gezellig en sfeervol!
Het inschakelen van een 'waakhond' is een optie maar ik denk dat Balkenende dat niet in zijn program heeft staan, nou ja, er valt over te denken........als de kinderen nou maar niet huilend en krijsend de klas uit gaan rennen als de hond eens 'toegehapt' heeft.Oei, krijgen we de kinderbescherming weer op ons dak, dat moeten we niet hebben...
Misschien bereiken we toch wel het meeste met wat geduld, consequentie en duidelijke regels,
ik hoop maar dat ik dat allemaal klaarkrijg als ik voor de eerste keer voor de klas sta.................want dat vind ik nog het spnnendste............
loes
PABOforum Baby
 
Berichten: 42
Geregistreerd op: 01 feb 2002, 06:29

Re:Engelengeduld en hondentraining

Berichtdoor ukkie000 op 27 aug 2002, 12:52

Hmmm... ik merk dat ik zelf ook wel kan grommen. Blaffen doe ik bij voorkeur niet. Dat laat ik aan de baas (lees: leerkracht) over.
Kinderen van de gang halen? Ze komen na 2 minuten al vragen of ze terug mogen komen. Nee hoor, blijf nog maar even staan. Na verloop van tijd verschijnt er vanzelf wel een beteuterd koppie voor het raam. Vergeten? Deze klassenassistente loopt zo vaak de gang op dat vergeten bijna niet kan.

Wel lijkt het me handig om de kinderen op hondentraining te sturen. Misschien begrijpen ze dan beter wat de bedoeling is bij bepaalde opdrachten? Het werkt bij mijn katten ook. Die kennen het commando 'down' (als ze op tafel springen) en lopen op commando naar de gang.
Dan kunnen de leraren met zo'n fluitje op het plein gaan staan en met signalen zo de kinderen bij elkaar fluiten. Oeps, dat idee bestaat al. Hmmmm...
Ik vraag me alleen af of de kinderen als beloning ook graag even achter hun oren gekrabbeld worden. Of toch maar een sticker?

Nou ja, ik liet mijn fantasie even gaan. Heb met plezier de column gelezen. Die paar keer dat een kind een hond mee nam de klas in met een spreekbeurt (hond bleef meteen de hele ochtend) was wel groot succes. Vooral toen de hong op meesters voeten ging kwijlen.
Avatar gebruiker
ukkie000
PABOforum Peuter
 
Berichten: 94
Geregistreerd op: 09 jun 2002, 16:13
Woonplaats: Noordholland

Re:Engelengeduld en hondentraining

Berichtdoor missdreamer op 27 aug 2002, 15:23

Wat een leuk artikel. En wat een idee om een hond te gebruiken Maar wat als je nu net als ik bang bent voor honden. Nou dan wordt het wat haha. Dan komt het toch maar weer op de leerkracht zelf aan.
Juf van groep 4 :D
missdreamer
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 346
Geregistreerd op: 25 jan 2002, 00:07
Woonplaats: vlaardingen
Groep: 4
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re:Engelengeduld en hondentraining

Berichtdoor floor op 27 aug 2002, 16:55

Het artikel geeft inderdaad het gevoel weer hoe je je soms voelt, zeker het opstarten die eerste paar weken weer, vraagt weer erg veel energie en af en toe voel ik me wel eens een politie-agent. Maar ja nu veel geduld hebben werpt uiteindelijk zijn vruchten af.
Zeker het consequent blijven is hierin belangrijk, en ja zo'n hond zou daar erg bij kunnen helpen, want zoals iemand hiervoor al aangaf is het vaak consequent zijn met een knipoog.
In ieder geval allemaal veel succes weer met het trainen van zijn klas en veel geduld toegewenst
Avatar gebruiker
floor
PABOforum Baby
 
Berichten: 13
Geregistreerd op: 21 aug 2002, 15:07

Re:Engelengeduld en hondentraining

Berichtdoor Tam op 27 aug 2002, 20:01

Helemaal super weer!

Een collega nam vroeger elke dag haar hond mee naar school. Iedereen vond het fantastisch! Dit jaar had zij 2 kinderen in de groep die een allergie hadden voor honden en 1 kind met astmatische bronchitis. Probleempje..., wat voor dier nemen we dan?
Wie doet je wat...
Avatar gebruiker
Tam
PABOforum Baby
 
Berichten: 45
Geregistreerd op: 04 mei 2002, 13:05
Woonplaats: Den Haag

Re:Engelengeduld en hondentraining

Berichtdoor ukkie000 op 27 aug 2002, 21:12

Een Sphynx. Dat zijn katten zonder haar!
Avatar gebruiker
ukkie000
PABOforum Peuter
 
Berichten: 94
Geregistreerd op: 09 jun 2002, 16:13
Woonplaats: Noordholland

Re:Engelengeduld en hondentraining

Berichtdoor deborah op 28 aug 2002, 11:10

Hahaha, Ilja

Ik vind het wel een goed idee die hond ;D
Is eens wat anders dan een hamster of vis. En daar heb je dan ook meteen iets aan.

Zeg, Ilja.. hoe heb jij dat in godsnaam voor mekaar gekregen dat je katten iets op commando doen ? ??? Ik heb er ook twee rondlopen, maar luisteren doen ze niet. Zoals bijna geen enkele kat dat doet. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk ::)
Pabo 2, Hogeschool Rotterdam
Avatar gebruiker
deborah
PABOforum Baby
 
Berichten: 34
Geregistreerd op: 08 aug 2002, 20:03
Woonplaats: Rotterdam

Re:Engelengeduld en hondentraining

Berichtdoor deborah op 28 aug 2002, 12:20

Wauw ! Dat wil ik ook wel :o
Ik ga dat ook doen, hetzelfde commando elke keer.
Nu varieert het tussen 'Nee !!! ' 'ksssssssst' 'ga er eens af ' 'Sylvèsteeeerrr !! ' 'Potverdorie !!!' ;D

Maar goed, inderdaad off topic, terug naar het onderwerp.
Pabo 2, Hogeschool Rotterdam
Avatar gebruiker
deborah
PABOforum Baby
 
Berichten: 34
Geregistreerd op: 08 aug 2002, 20:03
Woonplaats: Rotterdam

Re:Engelengeduld en hondentraining

Berichtdoor ukkie000 op 28 aug 2002, 15:01

In eerste instantie las ik de column als niet al te serieus en ik zag er met name de humor wel van in. Maar er zit natuurlijk meer achter. Ik werd er op gewezen het verband niet te kunnen leggen tussen de de pedagogische aspecten en het gebruik van honden. Dat klopt. Wie o wie helpt mij verder?

Kun je de hond zien als de strenge kant van de leerkracht?

En is het mogelijk een verband te leggen tussen deze column en het artikel in de krant van vandaag dat scholen aan ouders en leerlingen een gele kaart kunnen geven?

Drs. v.d. Pol geeft aan dat je beter consequent met een knipoog kunt beginnen dan streng. Hij ziet daar verschil in. Maar zien kinderen dat wel? Is het niet zo dat wanneer je heldere afspraken maakt en duidelijke regels stelt en van de kinderen verwacht dat zij zich hier zo goed als ze kunnen aan houden, in de ogen van de kinderen niet hetzelfde als streng? Hoewel er natuurlijk wel verschil is tussen rustig het gevraagde verwachten en gaan lopen bullebakken.

En hoe doe je dat dan aan het begin van een schooljaar? In andere topics geven diverse mensen elkaar het advies om juist die eerste dagen heel duidelijk de regels te stellen en juist die eerste periode wat strenger te zijn, om later soepeler te kunnen worden.
Gaat dat niet tegen de column in?
Avatar gebruiker
ukkie000
PABOforum Peuter
 
Berichten: 94
Geregistreerd op: 09 jun 2002, 16:13
Woonplaats: Noordholland

Re:Engelengeduld en hondentraining

Berichtdoor Patrick op 28 aug 2002, 15:21

Ik denk dat je de knipoog ook kunt zien met een andere bedoeling. Er is een duidelijke vernieuwing in het onderwijs gaande. Je hebt nog steeds de oubollige (ja nu schrijf ik um goed;)) leerkracht die altijd maar héél secuur wilt optreden met zijn regeltjes enzo. Maar er zit natuurlijk ook een andere kant aan het optreden.
Denk eens aan de sfeer die je creëert in je groep als je alsmaar de regels zo nauw nastreeft/naleeft. Hoe zullen de kinderen zich gaan voelen. Een hond is vaak dan ook een kindervriend. De band tussen een kind en ene hond kun je haast niet vergelijken met een andere soort band. (Al denk ik dat de band van moeder-kind aardig in de richting zit).

Het kind voelt zich veilig en prettig met een hond (ook als vriend) in de buurt. Een hond treedt vervolgens consequent op, puur met de achterliggende gedachte dat het kind zijn maatje is en veilig moet zijn. Het kind wordt dus gestuurd door de hond. En ook wordt het voorval niet meteen heftig afgestraft.

Als een (misschien oubollige) leerkracht het kind dus niet met die knipoog benaderd, krijgt het kind al snel het idee dat het altijd maar het 'slurf(je)' zal zijn bij de leerkracht. Je kunt ook het beste consequent zijn, zeker aan het begin van het schooljaar, maar dan zeker met die bewuste knipoog. Want vergeet 1 ding niet, je moet ook nog een vertrouwensband opbouwen met deze kinderen, dus moet je er ook voor zorgen dat het leerklimaat in de klas zo optimaal mogelijk is of anders wordt gecreëerd.

Om nou even terug te vallen op het begrip hond. Hier kun je ook nog een negatieve kant van bekijken. Je hebt honden die al heel snel grommen. Dit doet mij dan al snel denken aan de ouderwetse leerkracht die streng (en dus ook zonder knipoog) het kind of waarschuwt óf meteen straf geeft. Want tja je moet toch consequent blijven he?

Ik zou zeggen tegen bepaalde leerkrachten dat zij zich niet als een 'hond' moeten gedragen tegenovr de kinderen. Zeker omdat de tijden zijn veranderd en de instelling van de kinderen ook. En dan bedoel ik met name het gezegde.....

Dus ik kan eigenlijk tot de conclusie komen dat je beter gelijk kunt staan met het kind (of de meeste kinderen) ipv er altijd maar boven. En als de knipoog niet helpt kun je nog altijd iets strenger worden. Maar eenmaal heel streng begonnen is het lastig de schade in de relatie/omgang te herstellen, want kinderen verzetten zich hier tegen.

En die knipoog kun je beter laten zien dan er een oogklep voor te stoppen! ;)
Groep 7 met 30 leerlingen
Afbeelding Afbeelding

Avatar gebruiker
Patrick
PABOForum team
 
Berichten: 1060
Geregistreerd op: 07 okt 2001, 13:49
Woonplaats: Rotterdam
Groep: 7
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re:Engelengeduld en hondentraining

Berichtdoor Christel op 22 okt 2002, 23:17

Ik denk niet dat een van mijn honden het goed zal doen in mijn stageklas met heel veel allochtone kindertjes... of juist wel: zijn ze zeker rustig!

Trouwens ook bij andere kinderen: 9 van de 10 kinderen die mijn dochters mee naar huis nemen zijn bang voor de honden!
Digipabo, 2e jaars
Avatar gebruiker
Christel
PABOforum Baby
 
Berichten: 11
Geregistreerd op: 22 okt 2002, 20:03

Re:Engelengeduld en hondentraining

Berichtdoor Geoffrey op 28 okt 2002, 11:55

Ik ben allergisch voor honden. :-X
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re:Engelengeduld en hondentraining

Berichtdoor talita op 09 jan 2003, 17:57

talita
 


Keer terug naar Columns

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron