[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - De week van... (colums + reacties)

De week van... (colums + reacties)

Geef hier jouw mening over de beschreven aspecten, over de opvoeding, onderwijs en ICT door Erik van der Pol en Kees van Til

Moderators: timgearz, Columnisten

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor Anita op 19 sep 2016, 12:33

Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor Erick op 19 sep 2016, 18:35

Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 833
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 6
Schooltype:
PABO jaar: 0

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor Anita op 21 sep 2016, 16:35

Binnen mijn project heb ik uren voor dit soort schoolbezoeken geregeld, maar op vrijdag sta ik zelf voor de groep. Als je tijden etc. hebt hoor ik het graag want ik vind het wel heel interesssant!
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor XSannetjuhh op 23 sep 2016, 21:43

Mijn laptop is weer gemaakt, dus ik zal vanaf morgen een week voor jullie bijhouden. Ik bereid jullie vast voor: het is een hele volle en drukke week. Maar daarom misschien wel juist interessant om het bij te houden! Want het is zeker ook realistisch en hoe het er in andere weken ook aan toe kan gaan.
XSannetjuhh
PABOforum Baby
 
Berichten: 15
Geregistreerd op: 16 jul 2014, 17:16
Groep: 1
Schooltype:
PABO jaar: 4
Functie:

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor Joke op 23 sep 2016, 22:12

Leuk, ik ben erg benieuwd! :D
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor XSannetjuhh op 29 sep 2016, 06:31

Ik ben druk aan het schrijven en het wordt een lang verhaal! Ik ben benieuwd wat jullie er morgen van vinden!
XSannetjuhh
PABOforum Baby
 
Berichten: 15
Geregistreerd op: 16 jul 2014, 17:16
Groep: 1
Schooltype:
PABO jaar: 4
Functie:

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor Joke op 29 sep 2016, 08:13

Leuk Sannetjuhh, ik wacht vol spanning.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor XSannetjuhh op 30 sep 2016, 20:25

Ik zal even beginnen met mijzelf voor te stellen. Ik ben Sanne, 20 jaar, en ik zit nu in het derde jaar van de ALPO. De ALPO is een opleiding in Utrecht, waarbij de reguliere PABO (HBO) gecombineerd is met een bachelor Onderwijskunde (WO). Na vier jaar zal ik dus twee bachelor-diploma's op zak hebben: PABO en Onderwijskunde. Ik vind het een superleuke opleiding, maar het is ook zeker wel pittig. Gemiddeld zit ik per week 2 dagen op de universiteit en 1 dag op de hogeschool. Ik woon overigens sinds een jaar in Utrecht op kamers, maar in het weekend (vrijdagavond - zondagavond) ben ik thuisthuis.

Naast 3 dagen college loop ik sinds dit jaar 2 dagen per week stage (hiervoor was het altijd 1 dag per week). Ik loop nu op woensdag en donderdag stage in een groep 8 op een katholieke basisschool in Utrecht. De populatie is voornamelijk Marokkaans, wat weer z'n eigen uitdagingen met zich meebrengt.

Hieronder kunnen jullie een week uit dit leven lezen. Ik moet zeggen dat dit wel een hele drukke week is, wat gelukkig niet altijd zo is. Maar toch geeft het wel een aardig beeld van waar ik in een week mee te maken krijg. Ik hoop dat jullie van mijn 'dagboek' genieten =).



Zaterdag 24 september 2016

Ik wilde vandaag eigenlijk uitslapen, omdat ik best wel moe ben. Maar toch ben ik voor 8 uur al weer wakker (zou dat nou het lot van een leerkracht zijn?). Nog even lekker blijven liggen en toen toch maar eruit om rustig te ontbijten. En toen moest ik toch echt aan de slag. Ik heb dit jaar de Kennisbasistoetsen voor Rekenen en Nederlandse taal. Omdat dit verder geen vakken zijn, komt dit aan op zelfstudie. Rekenen is al samengevat en nu is het dus de beurt aan taal. Ik heb een boek hiervoor gehaald in de mediatheek, en omdat die eind van de week weer terug moet, moet ik er nu toch echt mee aan de slag. Rond 11 uur werd ik opgehaald door mijn moeder om naar mijn opa te gaan. Hij is een paar weken geleden verhuisd en deze week is de overdracht van het huis. Nu dus nog even met de hele familie in een leeg huis, de laatste momenten pakken in een huis waar ze 45 jaar hebben gewoond. Na daar nog wat gewerkt te hebben aan mijn samenvatting en een kast in elkaar te hebben gezet in het nieuwe huis, waren we rond half 6 weer thuis. Nog even een uurtje aan de slag...

's Avonds was er straatbarbecue op het pleintje bij ons voor. Toen dat zo'n beetje was afgelopen nog even niks gedaan en lekker tv gekeken. En toen was het alweer half 11, tijd om richting bed te vertrekken.



Zondag 25 september 2016

Ondanks een wekker om 9 uur was ik vandaag toch weer voor 8 uur wakker :(. Nog even blijven liggen en toen maar eruit. Terwijl ik aan het wachten was tot mijn ontbijt klaar was alvast een presentatie in elkaar gezet. Deze presentatie moeten we (groepje van 4) pas over twee weken houden, maar omdat we volgende week stageweek hebben wilden we het nu alvast af hebben. Deze presentatie wordt gemaakt voor een vak over observeren. Gedurende 4 semesters (half jaar) hebben we telkens een vak waarbij we een bepaalde onderzoekstechniek aangeleerd krijgen. Vorig semester was dit interviewen, nu ligt de focus op observeren. Voor de presentatie moesten we een onderzoeksartikel zoeken waarbij gebruik is gemaakt van een observatie. Tijdens de presentatie moeten we het observatie-instrument beoordelen en voordoen. Ook moeten er twee onderzoeksvragen gegeven worden die met dit observatie-instrument beantwoord kunnen worden. Omdat we de presentatie met een groepje van 4 doen, hoef ik nu niet meer zoveel te doen. Ik moet alleen de onderzoeksvragen bedenken en vervolgens alles in een PowerPoint zetten. In een half uur ben ik dus klaar.

Na ontbeten te hebben ga ik nog even verder met de samenvatting voor de Kennisbasis Taal. En dan is het alweer 10 uur en vertrek ik naar een jongen in de straat voor een uurtje bijles Wiskunde. Het was alweer even geleden, voor de zomervakantie is de laatste keer geweest. Deze bijles is niet structureel elke week, maar ik wordt gevraagd wanneer hij vastloopt of er een toets aan zit te komen. Dan spijkeren we alles weer even bij.

Toen ik rond 11 uur weer thuis was, ben ik doorgegaan aan mijn samenvatting. Ik ben al een eind op weg: nog 6 van de 10 hoofdstukken te gaan. Tussendoor heb ik nog een mailtje gestuurd naar mijn stagebegeleider met een aantal algemene documenten (zoals beoordelingsformulier) en mijn leerdoelen voor komende stage. Ik ben al een aantal weken bezig, maar deze mail was er nog niet van gekomen. Nu is hij ook op de hoogte van deze dingen; dat is wel zo handig.

Wonder boven wonder was ik rond half 3 al klaar! Daarna heb ik de uitgebreide begrippenlijst uit het boek nog overgenomen, dat is ook wel handig om die te hebben. Die bleek toch langer dan ik dacht, daar ben ik nog ruim twee uur mee bezig geweest!

Om half 5 was ik eindelijk klaar! Toen alvast boodschappen gedaan. Normaal doe ik dat op maandagmiddag voor de hele week, maar omdat ik het deze week zo druk heb, heb ik het nu vast gedaan. Dan hoef ik daar morgen in elk geval niet meer aan te denken.

Weer terug thuis de twee documenten (samenvatting + begrippenlijst) netjes opgemaakt om ze vervolgens te publiceren op Stuvia. Op deze manier kunnen andere studenten ook gebruik maken van mijn samenvattingen en verdien ik er hopelijk nog een leuk zakcentje mee. Hard zal het niet gaan, het is ongeveer €1,50 per door anderen gedownload document. Maar toch, alles is meegenomen.

Ondertussen is het half 6 en nu ga ik echt stoppen. Genoeg geweest voor vandaag. Even lekker niks doen.

Straks eten, daarna wordt ik weer naar mijn kamer gebracht in Utrecht door mijn stiefmoeder. Eenmaal daar boodschappen opruimen, misschien nog even tv kijken, en dan lekker op tijd mijn bed in. Want er staat een drukke week voor de deur.



Maandag 26 september 2016

Vandaag ging de wekker om 7 uur. Ondanks dat ik pas om 9 uur college heb, vind ik het fijn om zo vroeg op te staan. Op die manier kan ik lekker rustig aan doen en hoef ik 's ochtends niet te haasten. Na een lunchpakket te hebben gesmeerd en te hebben ontbeten, stap ik rond half 9 op de fiets richting de Uithof.

Om 9 uur begint het eerste college op de universiteit: Methoden van Onderwijsonderzoek 3 (MvO3), ook wel bekend als het geliefde statistiek. Ik vind het echter niet zo erg, en soms zelfs wel leuk. Dit heeft volgens mij zeker te maken met het feit dat ik vroeger wel goed was in Wiskunde. Deze cursus is de derde statistiek-cursus. De afgelopen twee jaar heb ik al twee andere statistiek-cursussen gehad, deze cursus borduurt daar op voort. Voor het grootste deel gaat het over variantie-analyses. Een overkoepelend begrip, waar verschillende varianten van bestaan. Dit maakt het ook lastig, om alle varianten uit elkaar te houden. Maar het college is verder prima te volgen, gaat soms zelf wat aan de trage kant. Het tweede deel is echter nieuw, dit werd in het boek (wat ik vorige week als voorbereiding heb gelezen) niet besproken. Hierdoor moest ik toch nog even goed opletten.

Als het college om 11 uur is afgelopen, ga ik aan de slag met een groepje. We hebben nu twee uur niks, dus is dat een goed moment om aan gezamenlijke opdrachten te werken. Deze opdracht is een onderzoeksrapport dat we moeten schrijven voor MvO3. We hebben drie interviews geleverd, en met deze data moeten we een onderzoeksverslag schrijven. De interviews moeten dus geanalyseerd worden. Dit hebben we al gedaan, met behulp van hiervoor bedoelde software. Maar helaas hebben we op de schoolcomputers gedoe om dit document te openen. Na een half uur klooien hebben we het document toch kunnen openen en kunnen we eindelijk aan de slag om te gaan werken aan het schrijven van de resultatensectie. We beginnen met dit stuk, omdat we woensdag een concept hiervan moeten inleveren. Dan krijgen we hier feedback op, zodat goed duidelijk wordt wat van ons verwacht wordt. Het kostte wat moeite om te bepalen hoe we de resultatensectie op wilden bouwen. Hier waren veel manieren mogelijk, afhankelijk van welke onderzoeksvraag we willen beantwoorden en welke aspecten we willen benadrukken. Uiteindelijk komen we er goed uit, en dan gaat het schrijven ook snel en soepel. Drie van de vier delen van de resultatensectie zijn aan het eind van de twee uur af, en ook zijn de inleiding en methode een eind op weg. We zijn dus goed bezig!

Terwijl de rest van mijn groepje bezig was, heb ik ondertussen nog een stukje van een ander onderzoek herschreven (hierover morgen meer). Dit was door een groepsgenootje geschreven, maar daar was ik niet helemaal tevreden over. In overleg heb ik dit stukje herschreven in een duidelijkere en wetenschappelijkere schrijfstijl.

Intussen is het alweer 1 uur en gaat het volgende college beginnen. Om de week zijn we op maandag na het MvO3-college om 11 uur klaar, maar de andere week hebben we 's middags nog 4 uur colleges van Praktijkonderzoek. Dit is dat vak waarin ons de techniek en theoretische achtergrond van een bepaalde onderzoeksmethode wordt bijgebracht. Dit semester ligt de focus op observeren. We beginnen met een hoorcollege, waarbij verschillende manieren van observeren worden aangeboden en wordt uitgelegd hoe je de interbeoordelaarsbetrouwbaarheid (mate voor overeenstemming tussen verschillende observatoren, en dus een maat voor de betrouwbaarheid van je observatie-instrument) kunt berekenen. Het is interessant, maar ik merk dat ik af en toe een beetje begin af te dwalen.

Na een korte pauze om 3 uur begint om kwart over 3 meteen de werkgroep. De werkgroep is vaak praktischer ingericht dan het hoorcollege. Maar helaas begint deze werkgroep weer met luisteren; er worden twee presentaties gehouden (net als de presentatie die ik gisteren heb voorbereid). Ik merk dat de vermoeidheid nu wel toeslaat, ik heb niet zoveel motivatie meer om te luisteren. Na de presentaties (intussen is het kwart over 4) mogen we eindelijk zelf aan de slag. We krijgen een korte uitleg over het maken van een observatieschema en daarna mogen we zelf aan de slag. Het is de bedoeling dat we binnenkort in een groepje een aantal kinderen met een bepaald gedragsprobleem gaan observeren. Dit is eigenlijk het tweede deel in een uitgebreide opdracht van meerdere cursussen. Het eerste deel in een theoretische achtergrond van een stoornis (vanuit Orthopedagogiek 1), deel twee is een observatie van een kind met (kenmerken van) deze stoornis (vanuit Praktijkonderzoek) en deel drie is uiteindelijk het schrijven van een handelingsplan en het uitvoeren van evalueren hiervan (vanuit Orthopedagogiek 2, in het tweede blok). Wij hebben gekozen voor een focus op de sociale angststoornis, op basis van de kinderen die wij graag wilden observeren en uiteindelijk helpen met een HP. Nu was het dus de bedoeling dat wij een observatie-instrument maken om uiteindelijk te kunnen bepalen welke kenmerken van een sociale angststoornis onze kinderen vertonen. Na wat gesteggel hebben we uiteindelijk toch nog best wel wat op papier kunnen krijgen. De basis is er, ik heb aangeboden om deze verder uit te werken.

Om kwart over 5 kunnen we eindelijk naar huis. Eenmaal thuis even lekker niks gedaan. Uiteindelijk toch nog mijn laptop erbij gepakt om het observatie-instrument meteen uit te werken. Nu zat het nog goed in mijn hoofd en wist ik nog hoe we het ongeveer wilden hebben. Ik ben er even mee bezig geweest, maar een uurtje later lag er een mooi observatie-instrument. In mijn ogen is dit instrument praktisch, overzichtelijk en nuttig. Ik ben tevreden, nu afwachten wat de rest er morgen van vindt!

Om kwart over 7 was ik klaar. Ik heb gekookt, gegeten en daarna ook niks meer aan school gedaan. Was gedraaid, tv gekeken, en rond 10 uur lekker naar bed.



Dinsdag 27 september 2016

Vanochtend gaat de wekker weer om 7 uur. Lunchpakket smeren, ontbijten... En daarna lees ik nog even de literatuur door voor het college van straks. Ik had geen tijd (en misschien ook wel geen zin) om het eerder te doen. Het college is straks in het Engels, en ik weet dat ik het wat moeilijker kan volgen als ik nog helemaal niks over het onderwerp weet. Daarom heb ik de samenvatting van het hoofdstuk even doorgenomen. Om half 9 stap ik weer op de fiets richting de Uithof.

Om 9 uur begint weer een lange dag op de universiteit. We starten met een hoorcollege van de cursus Orthopedagogiek 1. De focus ligt in dit hoorcollege op de gedragsstoornissen ADHD en ODD/CD (agressiviteitsstoornissen). We volgen deze cursus samen met studenten van Pedagogische Wetenschappen. Omdat daar ook een aantal internationale studenten tussen zitten, is het college dus in het Engels. Maar ik kan het eigenlijk best wel redelijk volgen. Wel scheelt het dat we geen tentamen hebben van dit vak. Hierdoor kan ik mij focussen op het luisteren en hoef ik niet zoveel aantekeningen te maken. Tijdens het bespreken van de term 'inhibitie' kregen we nog een filmpje te zien van de 'Marshmallow test'. Ik had hem al vaak gezien, maar hij blijft leuk! Als je hem nog niet kent, vooral even zoeken op YouTube!

Om half 11 zijn we klaar (iets eerder dan gepland) en hebben we even een half uurtje pauze. Om vervolgens om 11 uur weer door te gaan met de werkgroep. Normaal hebben we nu tussenuren, maar deze week hebben we een werkgroep. Weer is het voor Orthopedagogiek. We mogen zelf aan de slag aan onze opdracht. Voor dit vak moeten we een theoretische review schrijven over een bepaald gedragsprobleem. Van tevoren hebben we kind uit onze stageklas moeten kiezen die we willen helpen en waarvan we het gedrag interessant vinden. Op basis van de kenmerken van deze kinderen zijn groepjes gevonden. Zelf heb ik een meisje gekozen die kenmerken van faalangst vertoond. Ik zit in een groepje met studenten die een kind hebben met sociale angst en autisme. Omdat het lastig was één stoornis te vinden waar we over konden schrijven, hebben we uiteindelijk gekozen voor een stoornis waar we allemaal wel wat kenmerken van hadden: een sociale angststoornis. Het pas niet perfect, maar op deze manier heeft iedereen in elk geval iets aan deze opdracht. Omdat het zo lastig was om overeenstemming te bereiken, zijn we al snel aan de slag gegaan toen we de opdracht kregen. Voordeel daarvan is dat we nu al goed op weg waren en zelfs een beetje voorliepen op de meeste groepjes. De bedoeling van de review is dat een volledige theoretische achtergrond wordt beschreven, met een focus op het onderwijs. De herkomst, diagnostisering en comorbiditeit (met welke andere stoornissen komt het vaak samen voor) hadden we al af, nu gaan we dus verder met leerkenmerken, mogelijke behandeling/begeleiding in het onderwijs en uiteindelijk een beschrijving van onze gekozen leerlingen. Tijdens de werkgroep hebben we dus samen gekeken naar wat we al hadden en wat daar nog aan veranderd moest worden. Ook hebben we naar het observatie-instrument gekeken dat ik gisteren had gemaakt. De rest was gelukkig tevreden, dus we hebben het ook meteen ingeleverd! Is dat weer een zorg minder. Ook hebben we weer afspraken gemaakt voor een nieuwe taakverdeling en tussentijdse deadlines. Mijn agenda wordt steeds voller en het overzicht wordt steeds minder. Al die tussentijdse deadlines, van drie verschillende opdrachten...

Om 1 uur was de werkgroep afgelopen. Eigenlijk hadden we nu gepland om samen aan de review te gaan werken, maar omdat we in de werkgroep al veel hadden gedaan hebben we deze afspraak geschrapt. Daardoor had ik opeens twee vrije tussenuren. Ik heb even geluncht en daarna ben ik aan de slag gegaan met 'Professional in de spiegel'. Dit is een soort stappenplan waarbij je kijkt welk beeld je hebt van leerlingen, wat voor kenmerken je fijn vindt en of dat dan kan verklaren waarom je op een bepaalde manier met leerlingen omgaat. Ik was al een eind op weg, maar moest alleen nog de constructen (kenmerken, zoals 'goede werkhouding' of 'druk') definiëren en overschrijven op het observatieformulier. Morgen kan ik deze dan kopiëren en dan kan ik deze de komende stagedagen per kind invullen. Voor elk kind ga je dan alle constructen scoren in de mate waarop ze van toepassing zijn op het kind. Ik was hier vrij snel mee klaar, dus ben ik ook nog aan de slag gegaan om een beeld te krijgen van mijn pedagogisch handelen. Ik loop er op stage tegenaan dat ik voor mijzelf niet helemaal duidelijk heb welk gedrag ik toelaatbaar vind en welk gedrag voor mij niet toelaatbaar is. Daarnaast weet ik soms niet welke straffen/consequenties ik aan niet-toelaatbaar gedrag kan verbinden. Daardoor zet ik soms te hoog of juist te laag in met consequenties, en ben ik überhaupt niet consequent en voorspelbaar in mijn regels en 'bestraffingen'. Mijn begeleider raadde daarom aan om deze twee dingen voor mijzelf op papier te zetten, zodat ik een wat duidelijker beeld krijg. Eerst heb ik op internet wat inspiratie opgedaan voor mogelijke consequenties en heb ik deze aangevuld met de consequenties die ik al gebruik of die gebruikelijk zijn in de klas. Hier heb ik een soort ranglijst van gemaakt: welke consequentie kan ik als eerste toepassen (bv. verbaal signaal of tafel uit groepje draaien) en welke consequentie is echt een uiterst redmiddel (bv. nablijven of ouders bellen). Toen ik hier tevreden over was, heb ik mijn stukje in de review over de diagnosticering en assessment nog even bijgeschaafd. Tijdens de werkgroep hadden we van de docent wat feedback gekregen, en deze heb ik (samen met de opmerkingen van groepsgenootjes) meteen verwerkt. Dan is dat ook weer gebeurt.

Intussen was het alweer bijna 3 uur. Ik heb nog twee boeken teruggebracht naar de universiteitsbibliotheek en ben vervolgens naar het lokaal gegaan voor de volgende werkgroep. Deze werkgroep was praktischer van aard: we gingen voor MvO3 (statistiek) namelijk aan de slag met SPSS (software voor statische analyses). Dit programma heeft veel verschillende functies en moeten we leren gebruiken. Uiteindelijk krijgen we hier ook een toets over. Daarom hebben we elke week een soort practicum, waarbij we aan de hand van opdrachten (die heel praktisch en stap-voor-stap worden besproken) de verschillende statistische analyses leren vinden in de software. En eigenlijk ging dat wel heel goed. Soms is het even turen waar je in de vele tabellen moet kijken voor het goede getal, maar uiteindelijk kwam ik er altijd uit. Hierdoor was ik ook lekker snel klaar. In plaats van dat de werkgroep tot 5 uur duurde, was ik om 4 uur al klaar en mocht ik naar huis.

En dat extra uurtje kon ik goed gebruiken! Om half 7 had ik namelijk al weer ouderavond op mijn stageschool. Ik ben dus meteen naar huis gefietst, kon daar even een half uurtje wat kleine dingetjes afmaken en dit stukje schrijven, ben vervolgens gaan koken en eten, en ben rond 10 over 6 weer op de fiets gestapt naar stage.

Om half 7 zou de ouderavond moeten beginnen. Helaas laat de techniek je altijd in de steek als je het nodig hebt, dus het werd geloof ik 10 voor 7 voor we uiteindelijk begonnen. Het was een informatie-avond voor ouders van groep 7 en groep 8 en ging vooral over de overgang van basisschool naar middelbare school. Hierdoor zat er voor mij niet heel nieuwe informatie bij, maar toch was het wel leuk om zo'n avond een keer mee te maken. Rond half 8 was het alweer klaar. Even opgeruimd en daarna naar huis. Ik ben nog een stukje samen opgefietst met de lio-stagiaire van groep 7. Uiteindelijk hebben we bij het stoplicht waar we moesten splitsen nog bijna een uur staan kletsen. Ze bleek stage te hebben gelopen op eenzelfde school als ik en herkende zich bij veel dingen in mij. Voor een stukje mindset, waarvan zij aangaf dat ze dat inderdaad ook zo had gehad, maar dat dat nu (dus tussen 3e en 4e jaar) toch veranderd is. Toch ook wel fijn om te horen dat ik niet de enige ben die zich soms onzeker voelt...

Half 9 was ik uiteindelijk thuis. Ik was gesloopt, dus ben meteen lekker m'n bed ingedoken.



Woensdag 28 september 2016

Vandaag ging de wekker vroeg. Het valt mee, omdat ik de hele week vroeg op moet, maar half 7 is toch altijd weer een beetje jammer. Ontbijten, lunchpakket smeren, en dan vervolgens rond kwart voor 8 richting stage. Ik heb het geluk dat ik maar 10 minuten hoef te fietsen naar mijn stageschool. Daarnaast is mijn begeleider ook altijd pas rond 8 uur op school, dus eerder kan ik het lokaal toch nog niet in.

Toen ik op school aankwam, was mijn begeleider er inderdaad nog niet. Ik ben dus eerst maar even de observatieformulier voor 'Professional in de spiegel' gaan kopiëren. Dan kan ik dat gaan invullen, als ik een vrij momentje heb. Omdat mijn begeleider er na het kopiëren nog steeds niet is, ben ik maar in de teamkamer gaan zitten. Het lokaal van groep 8 ligt een stukje buiten de rest van de school (in het hele gebouw zitten drie basisscholen en een kinderdagverblijf), waardoor het best wel even een stukje lopen is. Dat probeer ik dus één keer, twee keer, maar als de deur dan nog steeds op slot zit, geef ik het op en zie ik mijn begeleider in de teamkamer wel weer. Soms baal ik hiervan, omdat ik het juist fijn vind om 's ochtends nog even voor te kunnen bereiden. Maar het scheelt dat we met gym beginnen, hierdoor heb ik dan nog drie kwartier om wat door te lezen of klaar te zetten.

Na een kopje thee in de teamkamer komen om 10 voor half 9 de kinderen binnen. Ik begroet ze bij de deur die de gang naar het lokaal scheidt van de rest van de school. Daar leveren ze hun sleutels en eventuele telefoon in. Nog steeds (na een week of vijf) komt er een aantal keer de vraag 'of we meteen gym hebben'. Ja, altijd op woensdag! Ze gaan dus meteen omkleden. Als iedereen er is, ga ik in de meidenkleedkamer het tempo even opschroeven. Altijd gezellig, omdat het ook een week geleden is dat ik er ben geweest, maar toch moet er toch ook echt worden omgekleed! Als alle meiden in de gymzaal zijn (en de vakleerkracht gaat beginnen) ga ik nog even terug naar de klas om dingen voor te bereiden. Normaal zitten we er in de gymzaal bij en doen we ons eigen ding, maar nu moet ik nog wat dingen in het lokaal doen. Ik zou vandaag rekenen en spelling geven, dus beide heb ik klaargezet op het digibord. Een aantal voorbeelden opgeschreven en schema's klaargezet die we tijdens de les zouden gaan invullen. Vorige week had ik het gevoel dat er achter mijn rug dingen in de klas gebeuren, wanneer ik bijvoorbeeld iets op het bord schrijf en dus met mijn rug naar de groep sta. Het advies van mijn begeleider was dan ook om voorlopig even zo min mogelijk met mijn rug naar de klas te staan. Niet altijd praktisch, maar nu is het even belangrijk dat ik me 'veilig' en fijn voel. Vandaar dat ik zoveel mogelijk al op het bord klaar zet, zodat ik dat tijdens de les niet meer hoef op te schrijven.

Intussen was de gymles alweer bijna afgelopen en ben ik teruggelopen naar de gymzaal. Na omkleden (wat toch altijd weer lang duurt) terug naar de klas, om de dag lekker te beginnen. Ik begon meteen met het geven van mijn rekenles. In de les ging het om (een herhaling van) het cijferen (+, -, x, : ). We zijn begonnen met een voorbeeld van elk van deze sommen. Eerst moesten ze deze zelf op een kladblaadje uitrekenen, vervolgens bespraken we de som klassikaal. En eigenlijk deed iedereen wel goed mee! Wel duurde de instructie misschien iets te lang, daar blijf ik toch tegenaan lopen. Achteraf hadden de sterke kinderen misschien iets eerder aan de slag gekund, maar dan nog... Vervolgens zijn de meeste kinderen zelfstandig aan de slag gegaan. Stoplicht op rood, timer op 15 minuten, op die manier had ik tijd voor een verlengde instructie. Vooral de staartdeling is nog lastig. Nog een keer herhaald en daarna ook de laatste kinderen aan de slag. Toch moeilijk om geen vragen te mogen stellen. Na 15 minuten een rondje door de klas gelopen, maar het aantal vragen viel eigenlijk best mee. En wat werkten ze goed! Veel complimenten uitgedeeld. Iedereen was gewoon lekker aan de slag. Aan het eind van de les de doelen nog even geëvalueerd. Eigenlijk heb ik de afgelopen vier stages al telkens te horen gekregen dat ik dat meer moet gaan doen. Op de één of andere manier schiet het er altijd tussendoor of vergeet ik het gewoon. Daarom is het deze stage ook echt een van mijn leerdoelen geworden. Voor dit evalueren gebruik ik het duimensysteem van LessenvanLisa.nl. Hierbij noem ik het doel en steken de kinderen hun duim op: omhoog als ze het helemaal snappen, opzij als ze het snappen maar nog extra willen oefenen, en omlaag als ze er nog extra uitleg over willen. De kinderen pikken het systeem snel op en ik vind het ook wel fijn werken! Nu proberen om er een regelmaat in te krijgen.

Na de rekenles was het alweer pauze. Eerst eten en drinken. Het jeugdjournaal ging op, maar er werd veel tussendoor gekletst. Ik snap het wel; ze hadden een hele tijd in stilte gewerkt, maar toch blijft het vervelend. Lekker snel naar buiten, om daar uit te razen.

Na het buitenspelen wilden we eigenlijk met een circuit beginnen, maar niemand had rekenen nog af. Daarom daar nog 10 minuten de tijd voor gegeven. Ik weet dat cijferen veel werk is, maar het tempo ligt in deze klas ook heel laag. Ik weet ook niet zo goed hoe ik dit kan oplossen, het zal ook gewoon in de kinderen zitten. Al merkte ik wel dat werken in stilte ervoor zorgt dat het tempo wat omhoog gaat. Na nog een kort 'toneelstukje' van mijn begeleider over geldrekenen (waarbij de kinderen regelmatig in een deuk lagen) gingen we beginnen met het circuit. Op mijn stageschool werken ze ook met co-teaching. In groep 8 is het zo geregeld dat mijn begeleider 5 dagen per week voor de klas staat, en zijn duo er 3 dagen in de week is. 3 dagen per week staan ze dus met z'n tweeën voor een groep van 20 kinderen. Op donderdag zijn we zelfs met z'n drieën, omdat ik er dan ook ben. Voordeel hiervan is dat er veel ruimte is voor individuele aandacht en dat er makkelijk in niveaugroepen kan worden gewerkt. Op de dagen dat er meerdere leerkrachten zijn, wordt er ook gewerkt in circuits. De groep wordt dan in drieën (of vieren) gesplitst, waarbij er twee (of drie) instructie-vakken zijn, en een ronde computeren. Op die manier geef ik bijvoorbeeld drie keer spelling aan een groepje van 6 tot 8 kinderen, terwijl mijn begeleider drie keer de taalles geef.

Vandaag zou ik in het lokaal spelling geven, waardoor ik ook nog een aantal kinderen onder mijn hoede had die zouden gaan computeren. Mijn begeleider zit dan in het lege lokaal naast het onze, waar wij onder schooltijd gebruik van maken (na schooltijd zit de bso er regelmatig). En zo goed als rekenen vanochtend ging, zo slecht ging spelling helaas. De kinderen reageerden veel op elkaar, op opmerkingen (van mij of anderen) volgde regelmatig een brutale mond. Hierdoor heb ik flink moeten mopperen. En dit was niet alleen bij het eerste groepje zo, maar bij het tweede groepje ging het eigenlijk precies hetzelfde. Hier baalde ik flink van.

Toen het grote pauze was (de school werkt volgens het vijf gelijke dagenmodel), had ik twee van de drie groepjes gehad. Ik heb even flink gemopperd op de klas; dat ik op deze manier echt geen les aan hen kon geven. Gevraagd naar een oplossing: conclusie was dat ze niet meer zo op elkaar zouden letten en niet meer zo zouden kletsen. Ik ben benieuwd... Tijdens het eten en drinken bleven twee kinderen helaas doorzeuren dat zij niet de enige waren geweest. Nog een keer flink boos geworden, maar ik vraag me af of het echt binnenkwam.

Terwijl de kinderen buitenspeelden, heb ik het hier met mijn begeleider over gehad. Ik moet zeggen dat ik heel tevreden ben met mijn begeleider! Hij is eigenlijk de eerste (in 5 stages) die echt reflecterende gesprekken met mij heeft. Hij vraagt heel erg door: wat gebeurde er, wat ging er niet goed, hoe kwam het dat het zo ging, hoe ga je het de volgende keer dan anders doen. Soms heel confronterend, maar ik weet ook dat ik er veel van kan leren. Plan van aanpak bedacht voor het derde rondje spelling, hoe ik het bij dat groepje zou gaan aanpakken.

Het derde rondje ging uiteindelijk inderdaad wat beter. Dit ging ook zeker niet zoals ik het graag wilde, maar ik heb minder moeten zeuren dan bij de eerste drie groepjes. Dat is ook een voordeel van het werken in circuits: doordat ik dezelfde les drie keer geef, heb je heel erg de mogelijkheid om je les te verbeteren.

Na spelling gaf mijn begeleider geschiedenis. Die tijd heb ik gebruikt om spelling na te kijken. Op die manier kon ik meteen kijken of iedereen het af had. Ook heb ik gekeken of rekenen compleet was. Zowel bij spelling als bij rekenen had ik namelijk gezegd dat het anders na schooltijd afgemaakt moest worden (rekenen vanwege het relatief lage werktempo, spelling vanwege een beroerde inzet). Gelukkig was dit maar bij weinig kinderen het geval. Wel kwam ik erachter dat spelling niet zo goed was gemaakt. Deze les ging over het bijvoeglijk gebruikt voltooid deelwoord, en dat is toch ook wel een stukje talig inzicht. Je moet horen/weten hoe een woord klinkt (opgeleid of geopleid) en vervolgens kan je pas bepalen hoe je het dan moet schrijven. Omdat het in de eerste stap bij onze kinderen (95% allochtoon) al vaak fout gaat, is het uiteindelijk antwoord dus ook niet goed. Ik vind het lastig om dit dan nog aan te gaan pakken; dat stukje taalgevoel moet je toch ook gewoon een beetje in je hebben zitten.

Intussen was het alweer kwart over 2, wat betekende dat de kinderen lekker naar huis gingen. 3 kinderen moesten nog wat rekenwerk afmaken en de weekdienst is aan de slag gegaan. Ondertussen ben ik begonnen met het bijwerken van de planning van één leerling. Zij werkt op een eigen niveau, lager dan de rest van de klas. Omdat haar werkhouding soms niet zo goed is (als ze niet weet wat ze moet doen, doet ze helemaal niks) hebben we besloten om voor haar een individuele weekplanning te maken, voor rekenen (niveau groep 6), lezen en begrijpend lezen. Het is dan toch altijd weer een uitzoekwerkje om te bepalen bij welke les ze is gebleven, op welke bladzijdes de nieuwe lessen staan (verspreid over 2 boeken en een werkboek) en welke opdrachten er dan gemaakt moeten worden. Maar terwijl er in de klas lekker gerommeld werd (een jongen ging onder begeleiding van mijn begeleider nog een stukje solderen, omdat hij zo graag wilde weten wat dat dan was) heb ik de planning voor de komende 4 weken ingevuld. Dan is dat in elk geval al een eind op weg.

Daarna zijn we lekker samen buiten gaan nakijken. Het was heerlijk weer, en dan is het fijn om op het schoolplein, in het zonnetje, met eventuele andere leerkrachten, na te kijken. Met z'n tweeën ben je vrij snel klaar, dus was er daarna nog tijd om het reflecterende gesprek uit de grote pauze door te voeren. Uitgebreid gehad over waar het probleem zou kunnen liggen. Mijn conclusie was dat het op dit moment waarschijnlijk een combinatie is van (te)veel vrijheid geven en tegelijkertijd niet consequent te zijn in waarschuwingen en consequenties. Ik vind het moeilijk om op elk klein dingetje in te gaan, terwijl het bij deze groep (en zeker een paar specifieke kinderen) dan al snel uitgroeit tot iets wat te groot is om makkelijk en snel op te lossen. Daardoor moet je meteen in het begin duidelijk zijn. En dat lukt dus nog niet. We hebben besproken hoe ik hier de komende tijd praktisch aan ga werken. We hebben nu afgesproken dat ik elke les van tevoren expliciet 1 of 2 regels noem waar de aandacht dit les op gaat liggen (bijvoorbeeld vinger opsteken en niet praten als je de beurt niet hebt). Op deze twee regels moet ik dan ook streng gaan letten. Door van tevoren in mijn hoofd te hebben welke consequenties ik eventueel kan gaan geven (en na hoeveel waarschuwingen dat gebeurt) hoef ik er ter plekke niet meer over na te denken, en geef ik de consequenties misschien wat makkelijker. Mijn begeleider zei dat ik ook gewoon een voorbeeld moet stellen voor de kinderen. Door nu misschien een keer iets te snel te 'straffen', is het voor de andere kinderen wel meteen duidelijk dat het dus echt niet mag. Daarnaast moet ik natuurlijk proberen om te belonen, maar ook dit vind ik eigenlijk best lastig... Juist omdat het bij belonen vaak gaat om normaal gedrag, wat dus niet zo opvalt.

Kwart over 4 waren we weer terug in het lokaal en zijn we lekker naar huis gegaan. Eenmaal thuis heb ik nog een reflecterend stukje over mijn lessen mijn notitieboekje geschreven en heb ik een soort observatieformulier ingevuld met factoren waar ik op stage aan moet voldoen. Dit formulier is eigenlijk bedoeld voor mijn begeleider om in te vullen, en om te bepalen hoe ik ervoor sta, maar hij was ook wel benieuwd hoe ik mijzelf in zou schalen. Daarom vul ik hem zelf ook in, en kunnen we deze morgen dan vergelijken.

Ondertussen was ik op, van sowieso een drukke week, maar ook een heftig en confronterend dagje. De rest van de middag en avond heb ik dus lekker niks meer gedaan. Morgen weer een nieuwe dag.



Donderdag 29 september 2016

Vanochtend dezelfde start als gisteren. Om half 7 de wekker en rond 10 voor 8 was ik op school. Er was nog niemand, dus de tussendeur was nog niet open. Eerst maar een kop thee gehaald, en toen was de tussendeur wel open. De deur van het lokaal was gelukkig nog open, dus kon ik naar binnen. Alvast de dagplanning op het bord gezet en wat dingen doorgekeken. Toen koffie drinken in de teamkamer.

Om 10 voor half 9 kwamen de kinderen binnen en begon de dag. Een rustig begin vandaag, want ik zou 's ochtends vooral gaan observeren. Ik ben begonnen aan de observatieformulieren van Professional in de spiegel. Ik merkte dat het toch wel erg fijn was om even naar de kinderen te kunnen kijken, dan is het makkelijker in te vullen. Ik ben een eind opgeschoten, volgende week de laatste kinderen invullen. Tussendoor gaf mijn begeleider woordenschat en rekenen. Omdat we vandaag met z'n drieën waren, werd rekenen opgesplitst. Ik ben in de klas gebleven om te observeren, waar dus de helft van de klas op dat moment nog aanwezig was.

Na rekenen was het alweer tijd voor eten en drinken en buitenspelen. En de herfst is nu duidelijk begonnen. Ik was fijn dat ik een lekker warm kopje thee had buiten, want het was flink koud!

Eigenlijk te laat weer terug naar binnen, om te gaan werken aan begrijpend lezen. Ik ga dan altijd aan de slag met twee kinderen die op een eigen (lager) niveau zitten met begrijpend lezen. We gaan dan met z'n drieën ergens anders zitten. Nu zijn we al een aantal weken bezig met de entreetoets van groep 5 (zo laag is het niveau dus). Die is bijna uit, dus voor volgende week moet ik wat anders gaan zoeken. Dit werken ging wel redelijk. Ze proberen mij altijd een beetje uit, maar door daar flink streng op te zijn, wordt dit langzamerhand wat minder. Vandaag ging op zich wel goed. We hadden niet zo lang, want al snel zouden we verder gaan met circuit (waar ook nog tijd voor zelfstandige verwerking van begrijpend lezen was ingebouwd). We hebben een aantal husselverhaaltjes gemaakt en de bijbehorende strategieën besproken. Ook hebben we de tekst samen gelezen, waar zij straks vragen over zouden maken.

Intussen is het kwart voor 12 en gaan we beginnen aan het circuit. Vandaag is het een circuit in vier groepjes: spelling, taal, verwerking begrijpend lezen en computeren. Ik neem de spellingles weer voor mijn rekening, juist om te kijken of het nu beter gaat dan gisteren. Ik ga in het extra lokaal zitten, waar het lekker rustig is. Gisteren heb ik met mijn begeleider afgesproken hoe ik het ga aanpakken: van te voren duidelijk maken op welke regels ik ga letten en dan ook consequent waarschuwingen uitdelen. Bij alle vier de groepjes geef ik dit ook duidelijk aan. En ik merk dat dat werkt. Ze zijn iets rustiger. Wel is het nog lastig om echt consequent waarschuwingen uit te delen, en ook op iedereen evenveel te letten. Maar "oefening baart kunst" gaan we dan maar vanuit. Wel loop ik er bij het eerste groepje al tegenaan dat de les vrij pittig is. Het gaat over samenstelling mét een tussen-e, maar zonder tussen-n (zoals maneschijn en beresterk). Met de tussen-n hadden we vorige week gehad en dat ging goed. Dat was ook maar 1 regel waar je op hoefde te letten. Maar nu zijn het maar liefst 7 regels waar ze tegelijkertijd op moeten letten. En daarnaast is er ook wat taalgevoel nodig, om bijvoorbeeld te kunnen bepalen of de 'aap' in apezuur nou wel of niet letterlijk wordt bedoeld (nee, dus zonder tussen-n). Dat is voor onze kinderen te hoog gegrepen, waardoor volgens mij lang niet alle kinderen het nu helemaal snappen. Maar gedragsmatig was het een fijne les. Bijna iedereen heeft goed meegedaan, en ik heb niet eens zo heel veel waarschuwingen uit hoeven te delen. 2 kinderen hebben een eigen plekje gekregen (na 2 waarschuwingen), maar niemand heeft het lokaal hoeven te verlaten (na in totaal 4 waarschuwingen). Dus ik ben tevreden; fijn om te zien dat het dus ook loont om ergens streng op te zijn. Van tevoren had ik een spelletje beloofd als ze hard hadden gewerkt en er tijd overbleef. Maar helaas was dat niet het geval; er was vrij weinig tijd en het was een moeilijke les, hierdoor bleef er geen tijd over. Jammer, want de meeste groepjes hadden het eigenlijk wel verdiend.

Na het eerste groepje was er lunchpauze, en na het eten en buitenspelen zijn we doorgegaan met de andere drie rondjes. En toen was de dag alweer voorbij. De kinderen naar huis en wij andere zaken regelen. We hebben gekeken naar de planning voor volgende week (dan heb ik stageweek), we hebben mijn les nabesproken en er kwam nog een ouder langs voor een gesprek. Daarna was het alweer 3 uur: tijd voor vergadering. Het was deze keer gelukkig een korte vergadering. Er was heel veel tijd ingebouwd voor vragen over de plannen van alle verschillende werkgroepen. Maar er waren weinig vragen, waardoor we iets na half 4 alweer klaar waren.

Daarna in de klas nog spelling nagekeken, uitleg gegeven over het onderzoek naar ouderbetrokkenheid dat ik voor de school ga uitvoeren en gelachen over van alles en nog wat. En zo kwam het dat ik om kwart over 4 alweer lekker thuis was. Dat was ook wel heel fijn, want om half 6 moest ik alweer weg. Dat wist ik van tevoren, dus ik had er eigenlijk op gerekend dat ik niet of heel snel iets moest eten. Nu had ik iets meer speling. Om 5 uur soep klaargemaakt (lekker snel klaar), gegeten en bij de AH nog wat brood gehaald voor de rest van de avond. Ik zou namelijk pas om 11 uur weer thuis zijn.

Om 6 uur was ik op de Uithof (natgeregend en wel, fijn dat de herfst weer is begonnen...). Daar was de eerste repetitie van het 'ALPO-koor'. Over een paar weken is de diploma-uitreiking van afgestudeerde alpo'ers, en er is gevraagd of dit wat muzikaal kan worden aangekleed. Vandaar dat een alpo-koor is opgezet. In drie repetities gaan we een aantal nummers oefenen die we daar kunnen zingen. De vraag was of dit vooral nummers konden zijn uit de introductieweek en de muzieklessen; nummers die de afgestudeerden dus zouden herkennen. Leuk om al die nummers weer eens te horen en vooral te zingen! Ik geloof dat we met ongeveer 15 studenten waren uit jaar 1 t/m 3. Het was dus ook echt wel van alles was. Het begin was een beetje ongemakkelijk, maar uiteindelijk was het heel gezellig en zijn we een goed eind op weg!

Om half 8 moest ik snel weg, want om 8 uur begon mijn eigen koor. Sinds vorig jaar september zing ik bij het Utrechts Studenten Koor en Orkest. We zijn druk bezig met oefenen voor de optredens van december. Ons repertoire bestaat uit klassieke muziek; zo zijn we nu bezig met een nummer van Poulenc. Heerlijk om twee uur per week lekker te zingen en met andere dingen bezig te zijn!

Rond 11 uur was ik thuis en ben ik lekker mijn bed in gekropen. Bijna weekend!



Vrijdag 30 september 2016

Normaal heb ik op vrijdag om half 9 al college, maar nu was dat gelukkig pas om 10 uur. Dat betekende dat ik tot half 9 lekker in bed kon blijven liggen. Heerlijk! Opgestaan, lunch gesmeerd om rond half 10 op de fiets naar de Uithof.

Om 10 uur begon naar het college van Uitgaan van Verschillen op de hogeschool. Dit blok is deze cursus (samen met natuurlijk stage) het enige wat georganiseerd wordt vanuit de hogeschool. Binnen deze cursus ligt de focus op passend onderwijs en het handelingsgericht werken. De vorige drie colleges lag de focus op theorie over passend onderwijs, dit college gaat het meer over het schrijven van groepsplannen. Het is de bedoeling dat we in onze stage de komende weken een groepsoverzicht maken en vervolgens een sociaal-emotioneel groepsplan schrijven. Eigenlijk is dit de eerste keer dat dit vanuit de opleiding moet, het is dus allemaal een beetje aftasten. We krijgen verschillende theorieën aangeboden die je in je groepsplan kan verwerken, en ook krijgen we wat meer duidelijkheid over welke focus je kan leggen in je groepsplan. Omdat sociaal-emotionele ontwikkeling vrij breed is, is het de bedoeling om het groepsplan uiteindelijk op één of twee aspecten te focussen, afhankelijk van de behoeften van je groep. Bij mijn stagegroep komt de focus denk ik vooral op zelfstandigheid te liggen, aangezien ze daar soms nog wel wat problemen mee hebben. In in groep 8 is het toch wel heel belangrijk om zelfstandig te kunnen werken, zeker met volgend jaar in het achterhoofd. Het laatste half uur mogen we zelf aan de slag, maar eigenlijk vertrekt iedereen om ergens anders (en vaak ook aan andere opdrachten) te gaan werken. Ik blijf nog even zitten en overleg met de docent over het format. Op BlackBoard (de e-omgeving die onder andere door de alpo wordt gebruikt) was een format voor het groepsoverzicht geplaatst, maar dit was eigenlijk helemaal niet werkbaar voor een sociaal-emotioneel groepsoverzicht. Daarom mijn idee voorgelegd, en dat bleek uiteindelijk een prima format te zijn. Ik kan dus volgende week aan de slag met observeren en noteren!

Rond kwart voor 12 vertrok ik, en ging ik op de fiets naar Leidsche Rijn. Daar geef ik bijles bij een bijlesinstituut. De afgelopen paar weken helaas niet, vanwege mijn volle rooster. Maar het is de bedoeling dat ik dit volgend blok weer ga oppakken. Omdat we aan het groeien zijn, was onze locatie te klein geworden en zijn we in de zomervakantie verhuisd. We gebruiken nu een lokaal in een basisschool. Vandaag hadden we met z'n vijven afgesproken voor een soort startvergadering. Veel zijn al begonnen met de bijlessen, maar op deze manier konden we even samen wat ideeën uitwisselen en kijken waar nog problemen lagen. Ook konden we het gebouw zo even ontdekken. Ik was ervan overtuigd dat het om 1 uur zou beginnen, dus heb ik drie kwartier flink doorgefietst. Maar toen ik er bijna was, bleek dat het 2 uur was. In het lokaal bleek (nog) geen internet te zijn, dus heb ik maar wat gelezen in een boek van Simone van der Vlught dat in het lokaal lag. Leuke boeken blijven dat toch!

Om 4 uur waren we klaar, kwart voor 5 was ik weer thuis. Toen heb ik mijn kamer nog een beetje opgeruimd, tas in gepakt en naar de trein gelopen. Tijd om weer voor het weekend naar thuisthuis te gaan. Eenmaal daar nog even feedback gegeven op een opdracht van een ander groepje. Regelmatig moeten we dat doen, en nu wordt deze peerfeedback ook beoordeeld. Belangrijk dus om er even goed voor te gaan zitten. Gelukkig moeten we één opdracht beoordeling met een groepje van 4, dus ik hoef niet heel veel te doen. Doorgestuurd naar de rest van het groepje, en daarna lekker tv kijken.

Ik ben toe aan weekend! Ik ga er een redelijk rustig weekend van maken. Een paar lessen voorbereiden voor mijn stageweek volgende week, en wat literatuur van afgelopen week bijlezen. Daarnaast ga ik proberen me in te lezen in faalangst, zodat ik kan beginnen met het begeleiden van een meisje uit mijn klas. Eigenlijk moet dit gebeuren op basis van het handelingsplan van volgend blok, maar zij wil graag beginnen. Daarom ga ik in overleg met de opleiding gewoon vast beginnen, het is belachelijk om haar langer op hulp te laten wachten, omdat ik zo nodig pas over een paar weken een handelingsplan moet/mag schrijven en daar op moet wachten.



----------------------------------------------------------

Het is een flink verhaal geworden! Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Fijn weekend allemaal!
XSannetjuhh
PABOforum Baby
 
Berichten: 15
Geregistreerd op: 16 jul 2014, 17:16
Groep: 1
Schooltype:
PABO jaar: 4
Functie:

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor Joke op 30 sep 2016, 22:45

Jeetje Sanne, wat een drukke week! Ik heb genoten van je verslag en vond het erg interessant. Bedankt.
Je hebt je rust wel verdiend.
Succes volgende week met de orde en zo, maar dat gaat zeker goed komen. :D
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor miek op 01 okt 2016, 09:27

Druk zeg. Interessant. Ik lees hier de diepgang die ik op de pabo zo gemist heb! Succes volgende week met stage.
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)
Avatar gebruiker
miek
Paboforumholist
 
Berichten: 2114
Geregistreerd op: 17 mei 2003, 18:26
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor Joke op 01 okt 2016, 10:29

Inderdaad Miek, heerlijk dat zaken als autisme, faalangst etc. zo duidelijk aan bod komen. Ik werd in het diepe gegooid en moest alles zelf ontdekken.
Om over de manieren/hulpmiddelen hoe je iets kunt aanpakken maar te zwijgen. Een hele fijne opleiding op deze manier, maar wel heel intensief.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: De week van... (colums + reacties)

Berichtdoor Anita op 03 okt 2016, 13:43

Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Vorige

Keer terug naar Columns

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

cron