[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - vaste leraar per klas in voortgezet onderwijs

vaste leraar per klas in voortgezet onderwijs

Geef jouw mening op diverse stellingen.

vaste leraar per klas in voortgezet onderwijs

Berichtdoor Arwin op 22 apr 2011, 19:32

Ik begin pas met de deeltijdopleiding in 2012, maar ben lekker voortvarend begonnen in "ALKEMA - MEER DAN ONDERWIJS", en zoals de titel van het boek al aangeeft ziet het, zoals we in de maatschappij al meer proeven de laatste tijd, een belangrijke opvoedkundige en begeleidende rol voor de leraar naast de vanzelfsprekende kennisoverdracht.

Nog geen maand geleden kreeg ik van een kennis te horen dat ze een hoge frustratie had in het feit dat lesgeven aan 12-16 jarigen voor haar voor een erg groot deel uit opvoeden en soms zelfs maatschappelijk werk bestaat. Maar terugkijkend naar mijn eigen ervaringen op de middelbare school en het contrast met de omschrijving van de rol van een basisschoolleraar krijg ik ineens het sterke idee dat de huidige opzet van het voorgezet onderwijs niet geschikt is voor een dergelijke rol. Waar op de basisschool een leraar een hele klas voorzichzelf heeft en intensief de kans krijgt om zich in kinderen te verdiepen, krijgt in het voortgezet onderwijs een kind de meeste vakken ook nog eens van aparte leraren.

Zelfs het inzicht dat een basisschoolleraar heeft in het wel-en-wee van een kind hangt niet alleen af van de tijd die het samen met 1 kind heeft: als we het versimpelen naar harde minuten per kind per dag, komen we bij een gemiddelde basisschoolleraar uit op ca 10 minuten per kind per dag, even voorbijgaand aan de complicaties van klassikaal onderwijs. Kijken we dan naar het voortgezet onderwijs, en we zeggen voor het gemak dat we 10 vakken hebben en evenveel leraren, dan kom je per leraar dus op niet meer dan 1 minuut per kind per dag. Hoe weinig tijd ouders ook nog besteden aan hun kinderen, het lijkt me duidelijk dat het al gauw heel veel meer is dan een individuele leraar op school kan doen. Overleg tussen leraren onderling gaat op basis van die ene minuut ook niet bijster veel opleveren, en al helemaal niet als het gaat om onderwerpen die buiten het bereik vallen van ‘hij/zij maakt haar huiswerk nooit’ of ‘hij/zij komt altijd te laat’.

Blijft de vraag over of dat erg is? Mijn eerste antwoord neigt heel sterk naar: bewijs maar eens dat het niet zo is. Ik zal de laatste zijn die beweert dat de periode van de puberteit niet zijn eigen kenmerken heeft, maar ik zie daar eerder een grotere kans voor een leraar om daar een belangrijke rol in te spelen dan een kleinere. Twee van de belangrijkste ontwikkelingen uit die periode zijn het losmaken van de ouders, en het vinden van een plaats in de maatschappij. Voor het losmaken van de ouders is het beschikbaar zijn van andere volwassenen die in periode van onvermijdelijke conflicten en (ook vanuit het kind) taboeonderwerpen als vervangende vertrouweling kan gelden. Voor het vinden van een plaats in de maatschappij zijn niet alleen andere volwassenen die hun plaats al gevonden hebben van belang als rolmodel, maar ook de ontwikkeling als sociaal dier van de ‘jonge volwassene’. Het wegvallen van de leraar als geloofwaardige vertrouwenspersoon en scheidsrechter in het voortgezet onderwijs is juist in een periode waarin er groter risico is dan ooit dat het thuisfront hier niet of tijdelijk niet in de behoefte kan voorzien een extra gemiste kans.

Mijn stelling is dus: ook in het middelbaar onderwijs zou een groep een vaste leraar moeten hebben. Deze is vaste ‘coach’ van de leerling, en verzorgt minimaal 50% van het dagelijks contact dat een leerling heeft met de school.
Arwin
PABOforum Baby
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 06 maart 2011, 19:23
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: vaste leraar per klas in voortgezet onderwijs

Berichtdoor Ravenn op 22 apr 2011, 19:39

Opzich een leuk idee, maar ik vrees dat de kwaliteit van het onderwijs (en dan bedoel ik de vakinhoudelijke component) nog verder achteruitgaat. Even voor mezelf sprekend: ik ben voorafgaand aan de Pabo wiskundedocent (eerste graads) geweest. Ik kan natuurkunde geven (ben ik ook voor opgeleid) maar veel verder dan wis- en natuurkunde kom ik écht niet. En verder dan dat wíl ik ook niet gaan. Ik zou dus niet weten hoe een dergelijke docent die 50% zou moeten vullen. Je hebt al behoorlijk niveau nodig wil je een examenklas goed kunnen begeleiden naar hun CE. Moet ik dan ook nog een master in scheikunde/biologie/nederlands/engels gaan doen?

De meeste middelbare scholen werken met mentoren (één vaste mentor per klas). De mentor heeft een aantal contacturen per week met de klas (studiebegeleiding noemen ze dat). Mijn ervaring is dat de mentor de klas toch behoorlijk goed kent. Een goede mentor neemt de tijd om de kinderen in die paar uur per week goed te spreken.
Avatar gebruiker
Ravenn
PABOforum Baby
 
Berichten: 44
Geregistreerd op: 21 apr 2011, 15:03
Groep: 7
PABO jaar: 2

Re: vaste leraar per klas in voortgezet onderwijs

Berichtdoor Arwin op 25 apr 2011, 00:17

Ik denk dat het argument dat de examenklassen een te hoog niveau vragen van de leraren om meer dan een vak te kunnen begeleiden in elk geval niet per se een relevant argument hoeft te zijn, als we het om te beginnen eens hebben over studenten van 12-16. Hoeveel leerlingen heeft een mentor in het algemeen in die paar uur per week?
Arwin
PABOforum Baby
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 06 maart 2011, 19:23
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: vaste leraar per klas in voortgezet onderwijs

Berichtdoor Ravenn op 25 apr 2011, 09:15

Op de middelbare scholen waar ik heb gestaan heeft elke klas één mentor en elke mentor één klas (dus elke mentor heeft max 30 leerlingen). 'Lastige' klassen hebben vaak zelfs twee mentoren. Lijkt mij afdoende. Bovendien is de mentor de vaste vakleerkracht van de klas. Dus als jouw mentor wiskunde geeft, heb jij de wiskundelessen ook van die docent.

Ik denk dat je beter eerst goed kunt uitzoeken hoe het precies zit op middelbare scholen en de mentorsystemen. Want ik heb het idee dat het echt zo slecht nog niet is. Dat is puur mijn ervaring, misschien heb ik geluk gehad met de scholen waar ik gewerkt heb.
Avatar gebruiker
Ravenn
PABOforum Baby
 
Berichten: 44
Geregistreerd op: 21 apr 2011, 15:03
Groep: 7
PABO jaar: 2

Re: vaste leraar per klas in voortgezet onderwijs

Berichtdoor Tom op 25 apr 2011, 12:29

Leraar in het VMBO
Tom
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 539
Geregistreerd op: 26 aug 2005, 15:34
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0

Re: vaste leraar per klas in voortgezet onderwijs

Berichtdoor Arwin op 26 apr 2011, 22:26

Ik geef toe dat ik best al wat ouder ben, dus sinds ik zelf 6 jaar Atheneum heb gedaan zal er best wat veranderd zijn, maar zo te horen toch niet heel veel want mentoren hadden we toen ook al. Ik wilde dan ook niet direct die terminologie overnemen.

Wat denken jullie dat de verhoudingen zijn tussen het percentage uren dat een basisschoolleerling doorbrengt met zijn vaste 'juf' of 'meester' in het laatste jaar van de basisschool in verhouding met het eerste jaar van de middelbare school? Als we het daar al eens over eens kunnen worden, dan kunnen we daarna verder met de inhoudelijke besteding.
Arwin
PABOforum Baby
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 06 maart 2011, 19:23
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: vaste leraar per klas in voortgezet onderwijs

Berichtdoor Ravenn op 27 apr 2011, 06:54

Dan ga ik even uit van slechts één school, want van andere scholen heb ik geen gegevens. Note: dit was een daltonschool, dus ik heb echt geen idee of dit gedragen wordt door andere scholen.

In de brugklas heeft de leerling 3 mentoruren per week. Daarnaast 3 'studiebegeleidingsuren' van de mentor en de vaste vakuren van de mentor. Dat zijn in totaal dus 8 of 9 lesuur (afhankelijk van het vak dat deze mentor geeft). Gemiddeld loopt een brugklasser op die school 35 lesuur per week (7 lesuur per dag). Dus als we het percentage berekenen, komen we op ongeveer 24% uit. Is dat voldoende? Ik denk van wel, de begeleiding in die uren is erg intensief (er worden immers 6 uur per week ALLEEN besteed aan de kinderen, zonder verdere lesstof te behandelen. Dit is iets wat op een basisschool ook niet vaak gebeurt natuurlijk.
Avatar gebruiker
Ravenn
PABOforum Baby
 
Berichten: 44
Geregistreerd op: 21 apr 2011, 15:03
Groep: 7
PABO jaar: 2

Re: vaste leraar per klas in voortgezet onderwijs

Berichtdoor Juf Amy op 27 apr 2011, 10:22

Avatar gebruiker
Juf Amy
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 308
Geregistreerd op: 27 sep 2007, 13:28
Woonplaats: Eindhoven
PABO jaar: 0
Functie:

Re: vaste leraar per klas in voortgezet onderwijs

Berichtdoor Ravenn op 27 apr 2011, 12:33

@ juf Amy: Is dat nu nog steeds zo? Want ik kan me inderdaad ook herinneren dat het in 'mijn tijd' lang niet zo goed geregeld was (op diezelfde school). In de bovenbouw van het VWO had ik een mentor die tijdens de begeleidingsuren (was toen ook maar 1 uur per week) met de jongens praatte over voetbal. Het hele uur...
Ik heb het idee dat veel middelbare scholen zich wel inzetten om het te verbeteren.
Avatar gebruiker
Ravenn
PABOforum Baby
 
Berichten: 44
Geregistreerd op: 21 apr 2011, 15:03
Groep: 7
PABO jaar: 2

Re: vaste leraar per klas in voortgezet onderwijs

Berichtdoor Juf Amy op 27 apr 2011, 18:15

Avatar gebruiker
Juf Amy
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 308
Geregistreerd op: 27 sep 2007, 13:28
Woonplaats: Eindhoven
PABO jaar: 0
Functie:

Re: vaste leraar per klas in voortgezet onderwijs

Berichtdoor Tom op 27 apr 2011, 18:46

De vraag is in hoeverre je zo'n begeleidingsuur nu ECHT nodig hebt. Ik ben ook mentor en ik praat ook veel met mijn leerlingen, maar meestal BUITEN het mentoruur om. Want wat moet je nu met zo'n begeleidingsuur? Ja, soms praat je eens over problemen met een docent, of moeilijkheden met een vak, maar heel vaak 'loopt' het binnen een klas allemaal wel. Ik heb ook wel eens van dat soort uren dat ik gewoon lekker met de klas aan het kletsen ben. Vaak heb je daar méér aan dan geforceerd kletsen over iets "om het uur maar te vullen". Plus: het is goed voor de sfeer binnen de groep.

Leerlingen die écht moeite hebben met iets, die weten je toch wel te vinden. Hoeveel uur je ook voor een klas staat...
Leraar in het VMBO
Tom
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 539
Geregistreerd op: 26 aug 2005, 15:34
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0

Re: vaste leraar per klas in voortgezet onderwijs

Berichtdoor meester R. op 27 apr 2011, 20:11

meneer, ik heb nog nooit een meester als juf gehad
meester R.
PABOforum Peuter
 
Berichten: 218
Geregistreerd op: 11 feb 2006, 20:35
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: vaste leraar per klas in voortgezet onderwijs

Berichtdoor Arwin op 10 mei 2011, 17:25

Tot nu toe krijg ik toch het idee dat mijn vermoeden wel klopt, dat er een wereld van verschil zit tussen het contact van een kind met die van zijn basisschoolleraar en die met de leraren op het voortgezet onderwijs. Bij de vraag of dat een probleem is, krijg ik het gevoel dat weinigen daar direct iets zinnigs over kan zeggen, mede omdat er een strikte scheiding is tussen de wereld van de basisschool en van het voortgezet onderwijs en weinigen beiden hebben ervaren. thingy cru gezegd, zolang je niet direct op school met eventuele problemen wordt geconfronteerd, is het dus in feite ook geen probleem. Een Socrates probleem dus: wijsheid is weten wat je niet weet. Maar ik schrijf mijn vermoeden van Fermat wel maar alvast even in de kanttekening van deze topic. ;)
Arwin
PABOforum Baby
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 06 maart 2011, 19:23
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: vaste leraar per klas in voortgezet onderwijs

Berichtdoor jufHetty op 11 mei 2011, 12:44

De stelling van Arwin:
Mijn stelling is dus: ook in het middelbaar onderwijs zou een groep een vaste leraar moeten hebben. Deze is vaste ‘coach’ van de leerling, en verzorgt minimaal 50% van het dagelijks contact dat een leerling heeft met de school.

Ik bedenk me nu dat ik al járen part-time werk (basisonderwijs), mijn duo-partner en ik doen nog niet eens alle lessen want we geven ook nog lessen in andere klassen. Toch weten we erg veel van onze leerlingen: goede communicatie met elkaar en andere collega's zijn het allerbelangrijkste.

Mijn oudste kind zit hier op de middelbare school op Ameland, een klein schooltje. De lijnen tussen de docenten zijn heel kort. Iedere docent kent elke leerling bij naam en in zo'n kleine gemeenschap is er automatisch veel achtergrondinfo over de leerlingen bekend. De docenten weten ook via verenigingsleven, familieverbanden en dergelijke al heel wat over een leerling als die nog op de basisschool zit en doen daar ook allerlei ervaringen op met de leerlingen. Hoewel die sociale controle natuurlijk ook nadelen heeft, bv. het opgeplakt krijgen van een etiket van je familie terwijl je als individuele leerling binnen komt.

Geld is altijd het probleem, maar ik ben echt voor kleine scholen. (Ik zou bijna zeggen: wie niet)
Auteur Handboek Invallers Basisonderwijs
Lees mee op mijn weblog
Twitter: @Invaltips
Nieuwsbrief met Invaltips via invaltips@gmail.com.
jufHetty
Paboforumholist
 
Berichten: 1337
Geregistreerd op: 18 dec 2006, 19:17
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:


Keer terug naar Stellingen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten