nakijken is overbodig (op toetsen etc. na)

Geef jouw mening op diverse stellingen.

Re: nakijken is overbodig (op toetsen etc. na)

Berichtdoor miekiemousie op 03 jan 2010, 10:28

juf suus schreef:
Bij pluspunt Rekenen werkt dat nu ook al een beetje zo. De leerlingen maken bij ons de rekentoetsen digitaal, de computer kijkt het na, er komt een scoringspercentage uit en de computer geeft aan wat je kan doen aan remediƫring. Echt ideaal :D


Let wel op, controleer even. Niet alles bij het digitale toetsen van pluspunt klopt!
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype: Fase-onderwijs
PABO jaar: 0

Re: nakijken is overbodig (op toetsen etc. na)

Berichtdoor moimoi op 03 jan 2010, 15:25

wij doen met pluspunt de remediƫring voor de toets, als oefening...
Ik vind remediƫren na een toets volkomen onzinnig.
Wat we wel hebben gedaan: net als bijtaalactief een parkeerweek ingelast.
3 dagen ib (en 2 dagen lekker vrij om van mijn zoontje te genieten)
moimoi
Paboforumholist
 
Berichten: 1870
Geregistreerd op: 21 feb 2005, 20:43
Woonplaats: utrecht
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: nakijken is overbodig (op toetsen etc. na)

Berichtdoor Anita op 03 jan 2010, 15:58

Robje schreef:laten vissen want het is i.d.d. zo dat ook de beste leerling over zijn eigen foutjes heen kan lezen...

Tot slot remediƫren; (even pluspunt als voorbeeld) is het niet vreemd dat je eerst 11 lessen hebt, vervolgens een toets doet en dat er daarna (eventueel) pas gewerkt wordt aan de stof die de leerling niet beheerst? (wie toetst er trouwens na het remediƫren opnieuw?)
Ik maak altijd een instaptoetsje zodat de lln weten waar ze dit hoofdstuk goed op moeten letten; zo kunnen ze kritisch zijn op hun eigen werk en ik weet hoe ik mijn begeleiding in moet zetten. Halverwege de 2e week doen we les 13 zodat de lln en ik nogmaals kunnen zien hoe de handel er voor staat. Als we de toets gaan maken moet iedereen dus eigenlijk optimaal voorbereid zijn en de stof -maximaal naar eigen kunnen- beheersen. Om daartoe te komen gebruik ik wel het plusboek en de kopieerbladen naast de gewone lessen maar hoef ik na de toets niet meer te remediƫren.


Daarom doe ik het ook andersom. Ik behandel de 11 gewone lessen. Daarna werken ze twee dagen aan de rekenstencils. Daarna maken we de toets en dan is er eventueel nog ruimte voor extra remediƫring / verdieping.

Robje schreef:Stelling erbij: remediƫren is niet nodig als je (nog beter; de leerling) genoeg zicht en grip hebt gehad op de vorderingen die aan de toets vooraf gingen; een maximale prestatie is nauwelijks te verbeteren.


Ik probeer het idd ook voor te zijn. Bij rekenen zoals ik hiervoor al schreef, maar ook bij taal bijvoorbeeld. Zo weet ik vooraf al dat de hele groep uitvalt op het onderdaal taalbeschouwing. Dit heeft o.a. te maken met het aan begin groep 6 overstappen op een andere methode waardoor ze een stukje basis gemist hebben. Daarom doe ik de remediƫring van dat onderdeel al vooraf. Net zoals ik ook voor de toets alle woorden nog eens behandel (Spelling in Beeld).
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Vliegende keep met de nadruk op groep 3 + thematisch onderwijs aan 1234 in de middag

Studies RT, IB, M SEN en MLI. Subsidie LOF in 2016-2017.
In 2018-2019 als nieuwe uitdaging een middenmanagementraject.
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8204
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Re: nakijken is overbodig (op toetsen etc. na)

Berichtdoor juf suus op 03 jan 2010, 22:09

Let wel op, controleer even. Niet alles bij het digitale toetsen van pluspunt klopt!

Ik weet dat je de toetsen van pluspunt goed moet nakijken. Er zitten inderdaad nog wel eens foutjes in.

Tot slot remediƫren; (even pluspunt als voorbeeld) is het niet vreemd dat je eerst 11 lessen hebt, vervolgens een toets doet en dat er daarna (eventueel) pas gewerkt wordt aan de stof die de leerling niet beheerst? (wie toetst er trouwens na het remediƫren opnieuw?)
Ik maak altijd een instaptoetsje zodat de lln weten waar ze dit hoofdstuk goed op moeten letten; zo kunnen ze kritisch zijn op hun eigen werk en ik weet hoe ik mijn begeleiding in moet zetten. Halverwege de 2e week doen we les 13 zodat de lln en ik nogmaals kunnen zien hoe de handel er voor staat. Als we de toets gaan maken moet iedereen dus eigenlijk optimaal voorbereid zijn en de stof -maximaal naar eigen kunnen- beheersen. Om daartoe te komen gebruik ik wel het plusboek en de kopieerbladen naast de gewone lessen maar hoef ik na de toets niet meer te remediƫren.


Ik bekijk ook per blok of ik de kinderen de toets laat maken op de computer of op papier. 2 kinderen uit mijn klas, hebben b.v. heel veel moeite met het maken van een toets op de computer. Deze kinderen maken de toets ook op papier. De herhalingsles les 13,14,15 maak ik voor de toets. De herhalingsbladen zet ik op de weektaak.
Na de toets bespreek ik met de kinderen die zijn uitgevallen de fouten en werken de andere kinderen zelfstandig in het rode boek of aan rekentijgers.
http://juliana7.yurls.net/nl/page

2013-2014: groep 7 ( 27 leerlingen)
2014-2015: groep 7 ( 26 leerlingen)
juf suus
Paboforumholist
 
Berichten: 1791
Geregistreerd op: 11 jul 2007, 19:05
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Vorige

Keer terug naar Stellingen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast