door juf suus op 02 jan 2010, 18:50
Ik vind het vooral belangrijk om kinderen zelf te laten nakijken.Op die manier zien ze ook gelijk wat ze fout hebben gedaan.
Bij rekenen b.v. kijken de kinderen bij mij zelf na. Bij drie fout of meer komen de kinderen naar mij toe, en bespreken we gelijk de fouten.
Uiteraard kijk ik de schriften steekproefsgewijs nog wel even na, om te zien of de kinderen ook goed hebben nagekeken. Natuurlijk heb je ook altijd kinderen die niet naar je toe komen als ze 3 fout of meer hebben, maar ik spreek deze kinderen daar ook op aan. Maak kinderen ook verantwoordelijk voor het goed nakijken van eigen werk. Bij mij op school wordt daar ook veel aandacht aan besteed. In groep 4 wordt b.v. al gestart met het zelf nakijken van eigen werk. Dit wordt steeds meer opgebouwd, naarmate kinderen in een hogere groep komen. Bij mij kijken de kinderen bijna alles na.
De zaakvakken kijk ik sowieso niet zelf na, maar bespreek ik klassikaal. Daar leren kinderen naar mijn idee veel meer van. Juist de discussies die soms dan ontstaan, zijn juist zo leuk en daar leren kinderen juist zoveel van.
Nakijken moet geen werkverschaffing worden. Daar bedoel ik mee, kijk je alleen na, om het nakijken, of doe je er naderhand ook echt wat mee.
Nakijken heeft m.i. alleen zin als je er ook iets mee doet.