[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Katholiek rekenen bestaat niet!

Katholiek rekenen bestaat niet!

Geef jouw mening op diverse stellingen.

Re: Katholiek rekenen bestaat niet!

Berichtdoor jufHetty op 15 apr 2009, 12:42

Auteur Handboek Invallers Basisonderwijs
Lees mee op mijn weblog
Twitter: @Invaltips
Nieuwsbrief met Invaltips via invaltips@gmail.com.
jufHetty
Paboforumholist
 
Berichten: 1337
Geregistreerd op: 18 dec 2006, 19:17
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Katholiek rekenen bestaat niet!

Berichtdoor moimoi op 15 apr 2009, 13:40

wat een mooie topic!
3 dagen ib (en 2 dagen lekker vrij om van mijn zoontje te genieten)
moimoi
Paboforumholist
 
Berichten: 1870
Geregistreerd op: 21 feb 2005, 20:43
Woonplaats: utrecht
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Katholiek rekenen bestaat niet!

Berichtdoor Robje op 15 apr 2009, 14:58

Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Re: Katholiek rekenen bestaat niet!

Berichtdoor miekiemousie op 15 apr 2009, 18:26

Ik werk zelf op een katholieke school. Nu moet ik heel eerlijk toegeven dat wij niet heel erg katholiek zijn (we besteden er niet heel veel aandacht aan)

Nu hadden we in de groepen 3/4 het project feest. Wij hebben hier de feesten van verschillende geloven bekeken. Zo zijn wij naar de kerk geweest, maar ook naar de moskee. Ik vond het heel mooi om te zien hoe de kinderen van elkaar hebben geleerd. Aangezien ik dus beide geloven in mijn klas heb. (wel meer katholiek dan islamitisch)
Daarnaast vond ik het ook heel mooi dat ik van de ouders alleen maar positieve berichten heb gehad. 'Wat fijn dat jullie aandacht besteden aan beide geloven'. Ik ben heel blij dat dit zo open en gezellig verlopen is, iedereen heeft van en met elkaar geleerd.
Echter, ik kan me ook indenken dat dit op andere scholen anders verloopt. Ik ben wel benieuwd, zou dit kunnen op alle scholen. Gewoon uit nieuwsgierigheid, niet als aanval ofzo. Zou je een gebedshuis van een ander geloof kunnen bezoeken?
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0

Re: Katholiek rekenen bestaat niet!

Berichtdoor bovenbouwjuf op 15 apr 2009, 19:11

Oei dat is wel een heel delicate vraag, maar omda tje de vraag zo vriendelijk stelt, wil ik er wel antwoord op geven.
Ik kan een moskee alleen bezoeken als ik daar mijn schoenen aan mag houden. Dus ook de kinderen zouden hun schoenen aan moeten houden, dan is het geen probleem. Dan is het een bezoek als aan iedere andere "toeristische" plek. Maar zodra ik mijn schoenen uittrek, onderwerp ik mij aan die andere god, die niet mijn God is. En dat wil mijn God niet.

Oke, ik denk dat heel veel mensen mij nu heel raar aankijken... maar zo is het voor mij nu eenmaal.
Avatar gebruiker
bovenbouwjuf
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 737
Geregistreerd op: 10 okt 2003, 15:58
Groep: 3
PABO jaar: 0

Re: Katholiek rekenen bestaat niet!

Berichtdoor moimoi op 15 apr 2009, 19:55

ik kijk je niet raar aan hoor! Ik vind het juist knap van je dat je dit schrijft. Zo leren we ook van elkaar en elkaars grenzen.
Maar - ik kan je verzekeren - je komt geen moskee binnen met je schoenen..
Hoe heet jouw geloof?
3 dagen ib (en 2 dagen lekker vrij om van mijn zoontje te genieten)
moimoi
Paboforumholist
 
Berichten: 1870
Geregistreerd op: 21 feb 2005, 20:43
Woonplaats: utrecht
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Katholiek rekenen bestaat niet!

Berichtdoor Geoffrey op 15 apr 2009, 20:10

Vanuit de PABO heb ik wel eens met mijn medestudenten een moskee bezocht. Uiteraard schoenen uit... als dat de regel van de gastheer is, is dat geen probleem. Wat wel frappant was, was dat we wel met de hele groep het gebed bij mochten wonen. Dus: studenten en studentes bij elkaar, in het mannengedeelte van de moskee. Normaal gesproken is die scheiding tussen mannengedeelte en vrouwengedeelte er wel, maar in ons geval werd daar geen probleem van gemaakt.

Ik heb dat bezoek als heel waardevol ervaren en het is ook zeker iets wat voor kinderen heel waardevol kan zijn. Zelfs als je er van overtuigd bent dat jouw geloof het enige juiste is, dan nog moet je vanuit het oogpunt van goed burgerschap ook open staan voor het feit dat andere mensen er anders over denken. En niet in de zin van: "je mag het wel geloven zolang je mij er maar niet mee lastig valt", maar met oprechte interesse. Wát geloven anderen nou? Hóe geloven ze? En waarom? Tijdens dat bezoek mochten we bijvoorbeeld ook een gesprek aangaan met de imam en in dat gesprek hebben we toch wel vragen gesteld over fundamentele kwesties. Daar hebben we een tijdje over gediscussieerd en met sommige punten konden we het eens zijn en met andere pertinent niet. Maar in ieder geval zorgde dat bezoek bij mij wel ervoor dat ik meer inzicht en begrip kreeg voor de denkwijzen en manier van leven van moslims.

Om eerlijk te zijn hoop ik dan ook dat wereldburgerschap op alle scholen (openbaar, christelijk, islamitsch etc.) daadwerkelijk aan de orde komt en dat kinderen niet blijven hangen in hun eigen wereldje met enkel de dingen die vanuit hun geloof toegestaan zijn. Levensbeschouwelijke scholen hebben naar mijn mening de plicht om hun leerlingen te leren hoe ze hun geloof een plekje kunnen geven in de echte wereld, die óók beïnvloed wordt door mensen met andere denkwijzen. Dat is volgens mij de enige manier waarop we met al die verschillende opvattingen en geloven vreedzaam naast elkaar kunnen leven.

Als ik af mag sluiten met een quote van een streng gereformeerde vriend van me: "Mijn geloof kan alleen waarachtig zijn als ik de Verleiding waarlijk ken."

P.S.: bovenbouwjuf, vat dit alsjeblieft niet op als een oordeel naar jou toe... dit is meer hoe ik er in het algemeen over denk!
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Katholiek rekenen bestaat niet!

Berichtdoor lucia op 15 apr 2009, 20:49

Mooie discussie zo! Laat eenieder zijn woorden afwegen zoals dat nu gebeurt en op deze prettige respectvolle manier doorgaan.

Ik werk overigens op een katholieke school, we gebruiken er Trefwoord als methode en bespreken alle vormen van geloven.
Met de teams van onze stichting zijn we een aantal jaren geleden in verschillende kerken te gast geweest en hebben dat als heel waardevol ervaren.
Onze 'bevolking' is divers en over het algemeen niet zo kerkelijk aangelegd, onze leerkrachten zijn van velerlei pluimage.
Met elkaar geloven we dat we de kinderen bij ons op school verschillende gezichtspunten moeten meegeven en ze daarmee de mogelijkheid bieden ooit zelf keuzes te maken en alle vormen van geloven te respecteren.
Mensen moeten het toch met elkaar doen in de wereld!
Katholiek rekenen bestaat niet nee........
Wie denkt dat kennis duur is, weet niet wat domheid kost.
Avatar gebruiker
lucia
Paboforumholist
 
Berichten: 2483
Geregistreerd op: 18 feb 2006, 23:08
Woonplaats: Z-Holland
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Katholiek rekenen bestaat niet!

Berichtdoor Joke op 16 apr 2009, 00:00

Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Katholiek rekenen bestaat niet!

Berichtdoor Joke op 16 apr 2009, 00:08

Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Katholiek rekenen bestaat niet!

Berichtdoor Anita op 16 apr 2009, 19:22

Ik vind deze discussie erg interessant om te volgen, maar volgens mij kom je hier nooit uit.

Ik vind het leuk om jullie te vertellen hoe het er aan toe gaat op de school waar ik werk. Ik werk op een openbare dorpsschool met momenteel zo'n 130 leerlingen. Van oudsher is dit de enige school in het dorp. Vrijwel alle kinderen uit het dorp gaan naar deze school, met welke achtergrond dan ook. Op dit moment is er voor zover wij weten slechts één gezin (wel van het type lange rok-zwarte kousen) die hun kinderen op een school elders hebben ondergebracht.
De vorige dominee had zijn kinderen ook op onze school. Op dit moment is er een vacature en de kerkeraad heeft aangegeven dat wanneer de dominee kinderen heeft zij zullen aangeven dat zij hopen dat hun kinderen naar onze openbare school zullen gaan.
Onze school is echt een mengeling van de leerlingen die je op iedere openbare school aantreft (niet actief gelovend, moslim en enkele andere geloven) en een deel christelijke leerlingen. In de praktijk passen we ons soms enigszins aan, maar dat is vrijwel niet nodig. Harry Potter hebben we bijvoorbeeld wel in de boekenkast staan, maar er zal niet klassikaal uit voorgelezen worden omdat enkele ouders dat niet zullen waarderen. Tijdens paasontbijt en kerstdiner houden we even stilte voor en na het eten. Verder is er in groep 5 t/m 8 de mogelijkheid om te kiezen voor de lessen godsdienst, (in de praktijk alleen christendom) vrijwel iedereen doet daar aan mee. Van mijn 31 leerlingen is er dit jaar één die niet meedoet.
Uit VLL en Taalactief doen wij ook gewoon de lessen over sprookjes etc, maar daar heb ik nog nooit iets over gehoord van ouders.

Ik denk dat onze school een goed voorbeeld is van een school waar je geen last hebt van verzuiling.

Wat ik overigens geweldig vind is de gesprekken die je soms hebt tussen gelovige kinderen en kinderen die daar niet mee opgegroeid zijn. Zo zat een kind pas echt met het probleem van de kip en het ei. Wat was er nou eerst? Toen legde een gelovig kind uit dat hij geloofde dat God eerst een kip gemaakt had etc. Echt een openbaring voor dat andere kind, maar hij was er niet van overtuigd dat de oplossing voor zijn probleem zo makkelijk was.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Katholiek rekenen bestaat niet!

Berichtdoor miekiemousie op 17 apr 2009, 17:33

Ik vind het echt heel fijn dat er zo eerlijk op mijn vraag ingegaan wordt! Daar ben ik heel blij mee, gewoon omdat ik graag wil weten hoe hier door anderen over gedacht wordt.

Ik werk dus inderdaad op een katholieke school, maar kinderen uit elk geloof zijn welkom. Als er maar geaccepteerd wordt dat bijvoorbeeld bij kerst het kerstverhaal wordt verteld. Ik merk echt dat ouders hier niet moeilijk over doen, ze hebben ervoor gekozen. Maar andersom merk ik ook dat ouders niet moeilijk doen als wij aandacht besteden aan de Ramadan. Het is bij ons op school echt in het teken van, leer elkaar kennen. Je hoeft het niet met elkaar eens te zijn, als je elkaar maar respecteert, dat iedereen iets anders kan geloven hoort erbij. Ik ben blij dat dit op mijn school zo is en ik zou persoonlijk ook niet anders willen.
Ik ben zelf echt RK opgevoed, maar woonde in een PC dorp. Dat was soms wel eens moeilijk, aangezien ik heel boos werd aangekeken als ik op zondag ging sporten. Er was ook echt een scheiding tussen de openbare school (waar ik op zat) en de PC-school. Geen echte strijd, maar met elkaar omgaan dat was minder. Echter, ik zat op turnles en was daar later ook nog meer actief. Binnen onze groep hebben we de 'strijdbijl' begraven, waardoor wij elkaar wel kenden toen vele naar dezelfde middelbare school in de dichtsbijzijnde stad gingen. Het was altijd heel apart. Hoe het nu is, weet ik eigenlijk niet, ik woon niet meer in het dorp. Wel heb ik het gevoel de de scheiding minder is geworden, wat ik alleen maar van harte toe juigh!
Wat ik nog altijd een aparte gewaarwording vind. Ik ben echt in een dorp opgevoed met eigenlijk alleen maar autochone mensen. Allochtonen had ik nog nooit van gehoord of iets van meegemaakt toen ik naar de middelbare school ging. Dit was voor mij eigenlijk best wel een 'schok' op de middelbare school. Ik moest er toen echt aan wennen, hoewel dat zo was gebeurd. Ik kan het me nu niet meer voorstellen, maar ik heb aan de lijve gemerkt dat het goed is om van jongs af aan met andere geloven in contact te komen!
Zorgen moet je doen, niet maken. (loesje)

2016-2017: Nieuwe uitdaging met een groep 3b/4a/4b/5a (27 leerlingen)
miekiemousie
PABOForum team
 
Berichten: 3585
Geregistreerd op: 19 sep 2004, 17:06
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0

Re: Katholiek rekenen bestaat niet!

Berichtdoor super_juf op 29 dec 2009, 19:15

Ik ben met de pabo op studiereis geweest naar Istanbul. Daar hebben we o.a. basisscholen bezocht. Wij vroegen ons af hoe dat hier zat met levensbeschouwelijk onderwijs. De directeur van die basisschool zei: "Als dat geloof een meerwaarde heeft voor het land ben ik voor, zo niet; ben ik tegen"
Hun motto is: Op school ben je om te leren, prima dat je gelovig bent maar dat laten we over aan de ouders.

Nu heb ik meerdere dingen gezien aan het onderwijssysteem daar waar ik het niet mee eens ben. Maar hier kan ik mij wel in vinden eigenlijk...

Eerst was het dat kerk en staat gescheiden was, maar daar is dus school en kerk gescheiden. Persoonlijk ben ik het hier mee eens. Ik ben ook heel nieuwsgierig naar geloven hoor. Heb heel veel informatie moeten uitzoeken voor schoolopdrachten (dat je zelf je onderwerp mocht kiezen) zoals Islam, Protestant, Katholiek, Hindoeisme maar toch vind ik dat er op een school hoofdzakelijk aandacht moet worden besteed aan onderwijs zelf en niet aan geloofskwesties.
Docent in de onderbouw van het voortgezet onderwijs.

Moslim, christen, atheist. We delen allemaal dezelfde hemel; die ozonlaag met dat gat er in....
Avatar gebruiker
super_juf
Paboforumholist
 
Berichten: 1078
Geregistreerd op: 27 jan 2009, 11:11
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Katholiek rekenen bestaat niet!

Berichtdoor Juf Muisje op 17 maart 2010, 19:48

Juf Muisje
PABOforum Baby
 
Berichten: 31
Geregistreerd op: 30 mei 2007, 15:24

Re: Katholiek rekenen bestaat niet!

Berichtdoor master op 10 okt 2010, 21:27

Hier wil ik even op reageren. Des te meer vanwege dit http://bit.ly/b67AxA

In de huidige discussies lees ik veel over dat scholen en ouders hun handen zoveel mogelijk in elkaar moeten slaan qua opvoeding.
Ouders bepalen hun opvoeding door ideologie en/of religie. Waarom dan geen bijzonder onderwijs? En is het juist niet geweldig dat we in Nederland ruimte bieden aan bijzonder onderwijs? Welke negatieve gevolgen zijn merkbaar vanwege bijzonder onderwijs? Zijn juist veel opvattingen in deze discussie niet gebaseerd op culturele verschillen in plaats van religieuze verschillen?

Ben benieuwd naar reacties, want ik kan maar niet loskomen van deze discussie, temeer omdat ik hierop geen helder antwoord heb.

Complimenten trouwens aan de nette manier van reageren op dit forum. Dat zien we wel eens anders op het internet.
master
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 10 okt 2010, 21:19
Groep: 6
PABO jaar: 0

VorigeVolgende

Keer terug naar Stellingen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron