Stelling over adaptief onderwijs

Geef jouw mening op diverse stellingen.

Kinderen die je eenmaal indeelt in de laagste niveaugroep zullen alleen maar steeds zwakker worden in vergelijking met de andere niveaugroepen.

Eens
8
33%
Oneens
16
66%
 
Totaal aantal stemmen : 24

Stelling over adaptief onderwijs

Berichtdoor Anita op 04 apr 2007, 18:50

Kinderen die je eenmaal indeelt in de laagste niveaugroep zullen alleen maar steeds zwakker worden in vergelijking met de andere niveaugroepen.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Vliegende keep met de nadruk op groep 3 + thematisch onderwijs aan 1234 in de middag

Studies RT, IB, M SEN en MLI. Subsidie LOF in 2016-2017.
In 2018-2019 als nieuwe uitdaging een middenmanagementraject.
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8206
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Berichtdoor Anita op 08 apr 2007, 15:27

Reacties mogen ook....

Ik zal zelf beginnen. Bij ons op school is men op dit moment weer eens bezig met de discussie over wel of niet adaptief werken, hoe toe te passen enz. Een aantal collega's zijn hierbij erg bang dat een kind dat eenmaal het stempel zwak heeft nooit meer bij de rest van de klas aan zal kunnen sluiten.

Zelf weet ik dit eerlijk gezegd niet zo goed. Aan de ene kind vind ik dat je een kind niet voortdurend kunt overvragen, ieder kind heeft het nodig om ook eens de stof wel te beheersen. Anderzijds heb ik tot nu toe meegemaakt dat kinderen toch weer aansluiting vonden bij de rest van de klas. Kan dat ook als je voortdurend een ander (lager) programma volgt?
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Vliegende keep met de nadruk op groep 3 + thematisch onderwijs aan 1234 in de middag

Studies RT, IB, M SEN en MLI. Subsidie LOF in 2016-2017.
In 2018-2019 als nieuwe uitdaging een middenmanagementraject.
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8206
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Berichtdoor Juf_Danielle op 08 apr 2007, 16:03

Anita schreef:Zelf weet ik dit eerlijk gezegd niet zo goed. Aan de ene kind vind ik dat je een kind niet voortdurend kunt overvragen, ieder kind heeft het nodig om ook eens de stof wel te beheersen. Anderzijds heb ik tot nu toe meegemaakt dat kinderen toch weer aansluiting vonden bij de rest van de klas. Kan dat ook als je voortdurend een ander (lager) programma volgt?


Op de school waar ik nu werk was een meisje dat erg zwak was in rekenen, ze kon niet meekomen en we overvraagden haar. Ze kon het gewoon niet, het was teveel, te moeilijk etc. We hebben haar op eigen niveau laten rekenen en nu, een half jaar later, doet ze met rekenen weer mee met de groep. Weliswaar begeleidt ik haar elke dag 10 minuten even met rekenen (door de sommen door te spreken, te herhalen, extra uit te leggen), maar ze rekent weer op groep 4 niveau.
Dus het hoeft niet dat kinderen alleen maar zwakker worden als je ze in de laagste niveaugroep indeelt.
Juf_Danielle
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 463
Geregistreerd op: 26 sep 2005, 20:10
Groep: 6
Schooltype: Katholiek
PABO jaar: 2

Berichtdoor Anne op 08 apr 2007, 18:30

Een kind dat in de sterkste groep zit, blijft toch ook niet altijd de sterkste lijkt mij.....zeker bij iets als rekenen, wat uit verschillende onderdelen bestaat kan je daarin best schuiven. Ik had meiden in mijn LIO-klas die best redelijk met rekenen meekwamen, alleen breuken snapten ze gewoon helemaal niets van. Ik denk dat je niveaugroepen dus af en toe moeten wisselen, afhankelijk van de stof en het niveau van de kinderen. Zwakke leerlingen, zoals bij Danielle, die weer mee kunnen komen gaan in een ander groepje, sterke leerlingen die het even niet meer redden, krijgen wat meer instructie. Het is niet alsof het een veroordeling is.....
Met veel plezier twee dagen in de week juf van een groep 1/2!
Avatar gebruiker
Anne
PABOForum team
 
Berichten: 1276
Geregistreerd op: 20 jan 2002, 06:46
Woonplaats: Den Hoorn
Groep: 1
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0

Berichtdoor christa1981 op 08 apr 2007, 18:44

Ik denk ook dat je de niveaugroepen gedurende het jaar moet aanpassen. Kinderen uit de zwakkere groep kunnen misschien later in het jaar wel een hoger niveau aan, en andersom kan natuurlijk ook. Kinderen uit een hogere niveaugroep kunnen ineens minder scoren.
Een kind dat zwak is hoeft niet het hele jaar zwak te blijven.
christa1981
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 281
Geregistreerd op: 21 dec 2005, 19:12
Woonplaats: Weesp
Groep: 5
Schooltype: openbaar
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Berichtdoor mien mina op 09 apr 2007, 10:07

Wij werken sinds kort met afstemming en het idee daarachter is ook dat kinderen die dezelfde hulp en aandacht nodig hebben afgestemd zijn op elkaar. Dit zijn dus niet enkel niveaugroepen maar ook groepen op concentratie enz.
Deze groepen dienen iedere zes weken grondig geobserveerd te worden waarna er weer andere groepen worden gemaakt.
Het ligt er denk ik erg aan hoe lang je een kind in een bepaalde groep laat zitten en wat je eisen zijn aan het kind.
Ik ben dus grote voorstander van niveaugroepen die heel goed bekeken en veranderd worden en een grote tegenstander van niveaugroepen die heel lang bij elkaar blijven
mien mina
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 272
Geregistreerd op: 21 okt 2005, 15:16

Berichtdoor juf mama op 09 apr 2007, 12:23

Ik twijfel. Je moet kinderen niet overvragen, maar ook niet veroordelen. Een paar weken terug hoorde ik van een (geshokeerde) stiefmoeder van een meisje dat op een school zat waar ze uitsluitend in niveaugroepen op basis van cito-uitslagen werken hoe dat meisje over een vriendinnetje zei: Ze had haar spelling foutloos gemaakt. Best goed hoor voor een C-kind. Natuurlijk gaat dit niet op alle scholen zo, maar je moet dus wel waken voor dit soort toestanden, want wat krom is krijg je vaak niet makkelijk weer recht.
Avatar gebruiker
juf mama
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 797
Geregistreerd op: 18 jun 2005, 13:40
Groep: 8
PABO jaar: 0
Functie: groepsleerkracht en IB-er

Berichtdoor jufHetty op 09 apr 2007, 13:56

Mooie stelling Anita!

Het kan voor een kind een opluchting zijn om op een niveau te werken waar het een gevoel heeft: dit kan ik goed. In mijn ervaring merk ik dat het tijdelijk op een eigen niveau laten werken, en vervolgens weer mee met de hele klas voor een kind vaak heel goed werkt. Kinderen die "makkelijk" de stof opnemen zal je ook steeds wat pittigs voorleggen, dus waarom ook niet regelmatig de kinderen die op een eigen niveau werken? Ik zie sommige kinderen vantervoren met angst en beven weer meedoen met het niveau van de hele klas, maar als je ze laat voelen dat ze veilig zijn, dat ze fouten mogen maken maar dat ze noiet eerder weten dat het kunnen voordat ze het hebben geprobeerd dan gaat het altijd prettig. En ze zullen toch altijd een stukje extra begeleiding blijven ontvangen zolang dat nodig is.

Daarnaast een extreem voorbeeld: ik heb een tijd terug een paar jaar een kind met het syndroom van Down in de klas gehad. Natuurlijk werkte hij elke dag met een andere juf op zijn eigen niveau. Hij liet af en toe aan de klas zien (en legde zelf uit) wat hij had geleerd, dat was best moeilijk voor hem. De kunstzinnige vakken en gymnastiek deed hij mee met de rest van de klas. Ik kon merken dat hij zich kon optrekken: de opdrachten werden door de leerkrachten op het niveau van de klas uitgelegd, de kinderen spraken heel "gewoon" met hem en hij snapte steeds beter wat er van hem werd verwacht. Als hij tussen alleen maar kinderen met het Syndroom van Down had gezeten had hij denk ik niet zo'n grote taalvaardigheid ontwikkeld.
Auteur Handboek Invallers Basisonderwijs
Lees mee op mijn weblog http://invaltips.wordpress.com/
Twitter: @Invaltips
Nieuwsbrief met Invaltips via invaltips@gmail.com.
jufHetty
Paboforumholist
 
Berichten: 1337
Geregistreerd op: 18 dec 2006, 19:17
Groep: 0
Schooltype: Vrije School
PABO jaar: 0
Functie: Directeur en vakleerkracht

Berichtdoor Geoffrey op 09 apr 2007, 14:06

Ik ben het (voor de zoveelste keer) wederom met Hetty eens en ik wil er iets aan toevoegen. Want een kind is natuurlijk niet alleen maar in zijn niveaugroep bezig, toch? Sommige dingen zal hij met de klas doen, andere op zijn eigen niveau.

Kort gezegd vind ik dat je een kind dat iets gewoon niet kan datgene ook niet moet laten doen. Doe dan iets vergelijkbaars wat een makkelijker niveau heeft, zodat het kind in ieder geval iets kan leren.

Als je een kind namelijk werk aanbiedt dat te ver boven zijn niveau ligt, dan zal hij daar absoluut niets van leren. Als een kind iets moet doen wat op zijn niveau ligt of iets daarboven, dan is de kans wel aanwezig dat hij daar iets van zal opsteken. En dan zal hij in ieder geval een beetje vooruitgaan, ook al is dat niet zoveel als de rest van de klas.

Om over het gevoel van competentie nog maar te zwijgen :).
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Berichtdoor lucia op 09 apr 2007, 14:32

Wie denkt dat kennis duur is, weet niet wat domheid kost. Alexander Rinnooy Kan
Avatar gebruiker
lucia
Paboforumholist
 
Berichten: 2483
Geregistreerd op: 18 feb 2006, 23:08
Woonplaats: Z-Holland
Groep: 0
Schooltype: RK
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht combi 2-3

Berichtdoor jobo82 op 09 apr 2007, 17:37

ik denk dat je kinderen die niet mee kunnen komen in hun eigen tempo kan laten werken en dat als je ze in een groep plaatst waarin iedereen beter is dan het bewuste kind, denk ik dat, dat alleen maar negatief werkt. Het kind ziet dan dat de anderen beter zijn, sommige kinderen trekken zich hieraan op maar andere wijst het weer op hun slechtere leermogelijkheden...

Ik denk dat het dus heel erg van het kind af hangt! Moeilijk zeg omdit even zo te zeggen.....
Maar dat maakt het wel een goede stelling
Lio is begonnen heb groep 1/2
jobo82
PABOforum Baby
 
Berichten: 41
Geregistreerd op: 17 jul 2006, 17:21


Keer terug naar Stellingen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast