Klassikaal onderwijs, goed of niet goed?

Geef jouw mening op diverse stellingen.

Klassikaal onderwijs, goed of niet goed?

Berichtdoor Jamar op 11 aug 2006, 20:07

Sinds ik hier op het forum kom zie ik allerlei tips langskomen, meestal gericht op een specifieke groep.
Als kind begreep ik al niet dat alle kinderen in de klas op hetzelfde moment hetzelfde werk moesten doen, maar nu ik volwassen ben begrijp ik het steeds minder.
Ik weet wel dat er tegenwoordig veel meer gedifferentieerd wordt binnen een groep, maar de basis blijft toch het klassikale systeem. En in mijn ogen doet dat systeem geen recht aan zowel de tragere als aan de snellere leerlingen.

Mijn kinderen zitten op een montessorischool. Niet omdat ik nou zo'n fervent aanhanger van het montessorisysteem ben, maar omdat deze school de enige niet-klassikale school in de buurt is. Want dat was voor mij zo ongeveer het belangrijkste bij het uitzoeken van een school: het moest niet-klassikaal zijn.

De meesten van jullie staan voor één bepaalde groep. Hoe zien jullie dit?
Elk kind heeft het recht om een uitzondering te zijn.
Jamar
PABOforum Peuter
 
Berichten: 90
Geregistreerd op: 20 jul 2006, 16:47
Woonplaats: Noord-Holland

Berichtdoor lindat op 11 aug 2006, 20:16

Ik geef zelf les op een Daltonschool. Naar mijn mening is het echt klassikale lesgeven niet meer van deze tijd. Bijna iedere school is bezig met adaptief lesgeven, een weektaak en meer van dat soort dingen. Een goede ontwikkeling! Met montessori heb ik zelf weinig ervaring. Maar het principe dat er meer naar het individuele kind gekeken wordt is natuurlijk altijd goed.
lindat
PABOforum Peuter
 
Berichten: 149
Geregistreerd op: 02 aug 2006, 13:00
Groep: 8
Schooltype: Daltonschool
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Re: Klassikaal onderwijs, goed of niet goed?

Berichtdoor Geoffrey op 11 aug 2006, 23:20

Jamar schreef:Ik weet wel dat er tegenwoordig veel meer gedifferentieerd wordt binnen een groep, maar de basis blijft toch het klassikale systeem. En in mijn ogen doet dat systeem geen recht aan zowel de tragere als aan de snellere leerlingen.

Natuurlijk wordt er steeds meer gedifferentieerd, en krijgt het klassikaal onderwijs steeds meer invloeden vanuit andere onderwijsstromingen (Jenaplan, Dalton etc.). Het individuele kind komt steeds meer centraal te staan en dat is natuurlijk zoals het hoort.

Maar evengoed heeft het klassikale systeem ook zijn voordelen en het belangrijkste is de structuur. Dat mis ik bij het Montessori-onderwijs: het is prima voor kinderen die heel goed zelfstandig aan de slag kunnen, maar kinderen die gewoon echt structuur nodig hebben verzuipen daar. In een klas zitten kinderen met ongeveer dezelfde leeftijd, zodat je echt met hen als groep aan de slag kunt. Groepsgevoel en sociaal besef vind ik één van dé belangrijkste voorwaarden voor goed onderwijs en als ieder kind z'n eigen leerlijn volgt, krijg je dat nu eenmaal veel minder voor elkaar.

Wat ik dus in een klas doe is structuur aanbrengen, en ik merk dat kinderen hierbij gebaat zijn. Ze weten wat ze wanneer moeten doen en wat ik van ze verwacht. En voor de wat tragere of snellere leerlingen zijn er altijd wel aanpassingen te maken. Ik maak gerust een aparte leerlijn voor deze kinderen.

Dus om maar een vergelijking te gebruiken: ik vind het veel beter om alle schaapjes als groep naar de overkant te brengen, dan dat ik dertig keer heen en weer moet lopen. Want als ik echt activiteiten voor de kinderen als groep kan doen, met aanpassingen voor snellere of tragere leerlingen waar nodig, dan kan ik veel meer kwaliteit in mijn lessen leggen. En dan doe ik de kinderen veel meer recht dan dat ik me in allerlei bochten wring om aan hun "individuele behoeften" tegemoet te komen.
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Berichtdoor Robje op 12 aug 2006, 07:38

Dus om maar een vergelijking te gebruiken: ik vind het veel beter om alle schaapjes als groep naar de overkant te brengen, dan dat ik dertig keer heen en weer moet lopen. Want als ik echt activiteiten voor de kinderen als groep kan doen, met aanpassingen voor snellere of tragere leerlingen waar nodig, dan kan ik veel meer kwaliteit in mijn lessen leggen. En dan doe ik de kinderen veel meer recht dan dat ik me in allerlei bochten wring om aan hun "individuele behoeften" tegemoet te komen


Inderdaad! Tegenwoordig rust er een vloek op het woord klassikaal, maar ik sta elke ochtend "klassikaaal" in de file, ga in het weekend "klassikaal" naar het café, "klassikaal" naar de voetbal kijken en ik vind dat heel gezellig!

Wat met de groep kan, doe je gewoon met de groep, wat individueel moet, doe je individueel. Het moet wel werkbaar en overzichtelijk blijven, daar zijn kinderen en leerkrachten bij gebaat.
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Berichtdoor Ginny op 12 aug 2006, 10:43

Adaptief onderwijs sluit klassikale delen toch ook niet uit?
De individuele leerling heeft ook behoefte aan groepsgevoel, aan samenwerken, aan dat stukje sociale ontwikkeling (al dan niet bewust).

Voor zover ik weet zijn ze het daar op het montesori-onderwijs ook volledig mee eens. Ook daar doen ze echt niet alles individueel.

Volgens mij zijn er nog maar heel weinig scholen (misschien zelfs wel geen) die het echte "ouderwetse" klassikale systeem hanteren waarbij iedereen op hetzelfde moment exact hetzelfde doet (dan krijgen ze volgens mij ook aardig op hun kop van de onderwijsinspectie).

Onze school is komend schooljaar zo extreem klein (5 leerlingen) dat we de expressievakken en de wereldorientatievakken dusdanig veranderd hebben dat we juist meer "klassikaal"/ met de hele school kunnen doen. Dit omdat je met zo weinig leerlingen de kans hebt dat het alleen nog maar individueel is en wij (leerkrachten + ouders) vinden dat niet goed voor onze leerlingen.
Ginny
PABOforum Peuter
 
Berichten: 97
Geregistreerd op: 09 mei 2006, 16:51

Berichtdoor Anita op 12 aug 2006, 13:40

Het grappige is dat de school waar ik werk trots is op het etiketje klassikaal. Het staat als pluspunt gemeld in de schoolgids...
Wanneer je echter rond gaat kijken zijn er van de 8 groepen echter maar 2 die nog zo werken, de rest werkt gelukkig een stuk adaptiever.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Schooljaar 1718: Vliegende keep ;-), onderwijs aan groep 3 (lezen en rekenen) + thematisch onderwijs aan 5678 in de middagen.
Studies RT, IB, M SEN en MLI gedaan. Subsidie LeerkrachtOntwikkelFonds in 2016-2017
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8191
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Berichtdoor Geoffrey op 12 aug 2006, 20:09

Ginny schreef:Adaptief onderwijs sluit klassikale delen toch ook niet uit?

Juist, en klassikaal onderwijs sluit adaptieve elementen ook niet uit. :D
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Berichtdoor Patrick op 12 aug 2006, 21:07

Allereerst mijn complimenten voor de topicstarter... SUPER onderwerp!
Ten tweede mijn complimenten voor de inhoudelijke reacties! Keep on going...! Al heb ik ook mijn mening die grotendeels aansluit op de "meegaande/inlevende" reacties!

Ik persoonlijk vind dat het om de combinatie gaat. De basis is het klassikale onderwijs, ofwel het instructiemoment. Hier hebben de snelle kinderen baat bij, zodat zij aan de slag kunnen, op een gerichte wijze.

Dan krijg je voor de zwakkere groep de verlengde instructie; daar waarbij het slimmere kind de taak al aan het verwerken is.
De leerlingen die vrevolgens, na de verlengde instructie, alsnog de stof niet oppakken, hebben een aparte instructie nodig. Dit kan op diverse mogelijkheden: instructietafel, RT, extra werk op school.thuissituatie, begeleiding op de pc, etc....
Afhankelijk van de visie van de school (ff zwart op wit gesteld) zou de leerkracht hierop moeten inspelen, vo9lgens deze visie.
Echter is er een probleem, waar velen (volgens mij) tegenaan lopen, is dat het allemaal zo stroef wordt ingevoerd. Zeker als ik kijk naar de inbreng van de leden hier op het forum. De meesten zijn jong en hebben een "frisse"kijk op het lesgeven. Ook de ervaren leerkacht (die wij hier tegenkomen) staat open voor een nieuwe inbreng.

In de praktijk maak ik nog te vaak mee dat scholen wel open staan voor nieuwe idee√ęn, maar dit niet kunnen verwezenlijken. Zo is er bij mij op school een cursus van start gegaan, genaamd: Omgaan met verschillen (het roept bij de PABO-student nog trauma's op).

De diverse vormen die wij (allemaal) weten in te brengen, worden nog niet altijd serieus genomen. We weten hoe het moet, we staan openen voor aanpassingen en coorecties, maar het grote deel van de scholen, lijkt er nog niet aan toe te zijn......

Hoe pakken wij dit aan?

(ik weet dat ik niet direct aansluit op de inhoud, maar hoop wel meer diepgang in het onderwerp te kunnen brengen, zo niet? Negeer het dan ;) )
Groep 7 met 30 leerlingen
Afbeelding Afbeelding
paboforum.nl
Kralenplank
Avatar gebruiker
Patrick
PABOForum team
 
Berichten: 1060
Geregistreerd op: 07 okt 2001, 13:49
Woonplaats: Rotterdam
Groep: 7
Schooltype: Protestant Christelijk
PABO jaar: 0
Functie: allround...

Berichtdoor mien mina op 13 aug 2006, 10:55

Ik denk dat je haast wel genoodzaakt bent om klassikale momenten in te lassen in je dagen. Het klassikaal aanbieden van een nieuw onderwerp hoeft helemaal niet te betekenen dat de kinderen daarna aan hetzelfde gaan werken of dat er hetzelfde van hen wordt verwacht.
Ik begin volgende week in groep 3 en de nieuwe woorden zal ik toch klassikaal aanbieden, maar de kinderen gaan er zelf verschillende verhalen van maken; op een ander niveau, een ander onderwerp enz.
Je hebt dus inderdaad een combinatie nodig, waarbij bij mij het klassikale zeer ondergeschikt is aan het zelfstandige maar toch wel nodig.

@admin: Ik werk zelf op een school waar heel grote veranderingen zijn ingevoerd. In vier jaar tijd zijn wij van een school die gewoon werkte met methodes over gegaan op OGO.
Een eerste vereiste om zoiets te laten werken is iedere leerkracht de tijd geven om zich in de stof te verdiepen en om zich vertrouwd te maken met de nieuwe manier van werken. Opvallend bij ons was dat de verdeling "oudere/jongere" leerkracht qua oppakken van de nieuwe werkmanier hetzelfde lag. Er waren oudere leerkrachten die moeite hadden met de nieuwe manier van werken maar dit was ook het geval bij enkele jongeren. Als je iets nieuws inbrengt heeft het opppakken daarvan niks te maken met leeftijd maar ook heel veel met het karakter van de leerkracht.
Ik denk dat vooral de directie een grote verantwoordelijkheid heeft in het invoeren van veranderingen. Er moet coaching zijn en er moeten studiedagen aan gewijdt worden.
Nu na vier jaar staan de neuzen bij ons wel allemaal dezelfde kant op, er zijn echter wel mensen overgeplaatst naar andere scholen binnen de gemeente omdat zij zich de nieuwe manier van werken niet in het gewenste tempo eigen konden maken. Zij werken nu op andere scholen waar de veranderingen minder snel worden ingevoerd.
Met andere woorden: Bij veranderingen moet je mensen de tijd geven en ze coaching aanbieden en moet je een directeur hebben die oog heeft voor verschillen van kinderen maar net zoveel oog heeft in de verschillen onder leerkrachten.
mien mina
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 272
Geregistreerd op: 21 okt 2005, 15:16

Berichtdoor Ginny op 14 aug 2006, 10:39

Verschil tussen leerkrachten binnen het team hoeft ook lang niet altijd een probleem te zijn als je er maar met elkaar over kan praten en samen probeert tot een oplossing te komen.
Het kan ook zo zijn dat je de verschillen blijft handhaven, het is b.v. bijna nooit een probleem als de werkwijze tussen een kleutergroep en groep 8 verschilt. Verschil tussen leerkrachten kan ook juist een verrijking zijn binnen je team.

Ik heb de afgelopen jaren gemerkt hoe het gaat als er binnen een team geen overeenstemming gevonden kan worden (erg vervelend!!), maar ook hoe het kan als je open staat voor de inbreng van een ander en samen probeert je visie vorm te geven (hetzelfde team min 1 collega).

Wij hebben de afgelopen jaren begeleiding gehad vanuit de schoolbegeleidingsdienst en dat heb ik ook als zeer prettig ervaren.
Helaas is het geld op en zien we deze persoon komend schooljaar niet weer, maar ja, de koers is uitgezet, nu is het een kwestie van doorgaan.
Ginny
PABOforum Peuter
 
Berichten: 97
Geregistreerd op: 09 mei 2006, 16:51

Berichtdoor Jamar op 19 aug 2006, 20:14

admin schreef:Allereerst mijn complimenten voor de topicstarter... SUPER onderwerp!


Dank. :lol:

Ik was even een weekje met vakantie, dus kon niet reageren.
Leuk om te lezen hoe de meningen hierover zijn.

Maar evengoed heeft het klassikale systeem ook zijn voordelen en het belangrijkste is de structuur. Dat mis ik bij het Montessori-onderwijs: het is prima voor kinderen die heel goed zelfstandig aan de slag kunnen, maar kinderen die gewoon echt structuur nodig hebben verzuipen daar.


Mijn ervaring is juist dat kinderen wordt geleerd om zelf structuur aan te brengen. Bij het ene kind gaat dat makkelijker dan bij het andere kind, maar ik vind een groot voordeel van het montessori-systeem dat mijn kinderen zelf hun werk moeten indelen en daardoor dus leren om dat effici√ęnt te doen (das dus de theorie h√®, in de praktijk ligt het vaak iets ingewikkelder).

In een klas zitten kinderen met ongeveer dezelfde leeftijd


Juist dat vind ik één van de grootste nadelen van het klassikale systeem. Mij lijkt het prettiger voor de kinderen (en de leerkracht) als kinderen van ongeveer gelijke ontwikkeling bij elkaar zitten. En dat loopt niet altijd geheel parallel met gelijke leeftijd.

Dus om maar een vergelijking te gebruiken: ik vind het veel beter om alle schaapjes als groep naar de overkant te brengen, dan dat ik dertig keer heen en weer moet lopen.


Nee, je moet de schaapjes leren om ZELF naar de overkant te gaan. ;) Want niet alle schaapjes hebben even lange poten. En wat doe je dan met de groep? Moet de hele groep zich aanpassen aan de schaapjes met de kortste pootjes? Of moet de hele groep zich aanpassen aan de schaapjes met de gemiddelde pootjes? Of aan de schaapjes met de langste pootjes? Een groep van 30 schaapjes kun je nooit in één keer naar de overkant brengen zonder dat je een deel van de schaapjes tekort doet. En dus zul je een paar keer moeten lopen, of zorgen dat elk schaapje zelfstandig kan oversteken.
Elk kind heeft het recht om een uitzondering te zijn.
Jamar
PABOforum Peuter
 
Berichten: 90
Geregistreerd op: 20 jul 2006, 16:47
Woonplaats: Noord-Holland

Berichtdoor Geoffrey op 22 aug 2006, 10:44

Jamar schreef:Een groep van 30 schaapjes kun je nooit in één keer naar de overkant brengen zonder dat je een deel van de schaapjes tekort doet.

Ik wel :)

Ik denk dat onze gedachtes over het onderwijs niet zo erg uit elkaar lopen als het lijkt. We willen allebei structuur aanbrengen voor kinderen en recht doen aan de verschillen tussen kinderen. Het verschil is dat jij wat meer vanuit het kind de leerstof en activiteiten opzet, terwijl ik liever vanuit de leerstof kijk naar de mogelijkheden van de individuele kinderen, en hier de stof voor ieder kind op aanpas.

Gelukkig is dit geen "multiple choice" vraag. Er zijn meerdere goede antwoorden en meerdere wegen die naar Rome leiden. Ik denk dus niet dat je kunt zeggen dat het ene systeem beter is dan het andere. Het is appels met peren vergelijken, denk ik.
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Berichtdoor christa1981 op 22 aug 2006, 18:14

Wat ik tijdens mijn stages heb gemerkt is dat het heel belangrijk is om de kinderen te leren om zelfstandig te werken en om structuur aan te brengen. Ik heb stage gelopen in een bovenbouw klas waar geen klassikale lessen werden gegeven. En dan ook echt helemaal niet!

De kinderen moesten mbv de weektaak zelf structuur aanbrengen in hun werk en ze konden hun tijd zelfstandig indelen. Deze kinderen konden dat duidelijk niet. Het was echt elke dag feest in de klas! Gezellig het weekend bespreken met zijn allen, de verjaardagspartijtjes werden nog eens uitgebreid doorgenomen en de kinderen die achter de computer aan het 'werk' waren deden voornamelijk spelletjes (hoe snel kun jij de tafel van 1? etc.)

Tijdens mijn stageperiode heb ik niet 1 keer gemerkt dat de leerkracht heeft ingegrepen! Op het moment dat ik zelf de klas draaide had ik het dan ook erg moeilijk. Van mij moesten ze namelijk wel aan het werk, en wilde ik zien wat ze gedaan hadden! En dat in een bovenbouwklas, wie dacht ik wel dat ik was....ik was toch zeker niet hun leerkracht, dus ze gingen toch niet doen wat ik zei, etc etc etc.

Goed, wat ik hiermee dus wil zeggen is dat de kinderen dit echt moeten leren, en dat er ook consequent mee omgegaan moet worden! De kinderen in de middenbouw leren namelijk wel om hun verantwoordelijkheid te dragen voor het gemaakte werk, en aan het einde van de week hebben ze dan ook vrijwel allemaal hun weektaak af!
De leerkracht van de bovenbouw gaat hier naar mijn mening niet consequent genoeg mee om, waardoor de kinderen er al snel lang leve de lol van maken! (ik heb nog geen enkele keer een leerling gezien die zijn weektaak af had, en daar werd dan niks van gezegd door de leerkracht, dus waarom zou je nog wat doen?)

Dit betekent niet dat ik een voorstander ben van klassikaal onderwijs! Ik vind dat je dit best kunt afwisselen en het is van de les afhankelijk. Maar het zelfstandig en structureel werken moet echt aangeleerd worden, en hier moet elke leerkracht ook voor staan!
christa1981
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 281
Geregistreerd op: 21 dec 2005, 19:12
Woonplaats: Weesp
Groep: 5
Schooltype: openbaar
PABO jaar: 0
Functie: leerkracht

Berichtdoor Jamar op 04 sep 2006, 21:17

Geoffrey schreef:
Jamar schreef:Een groep van 30 schaapjes kun je nooit in één keer naar de overkant brengen zonder dat je een deel van de schaapjes tekort doet.

Ik wel :)



Je zet er dan wel een smiley achter, maar deze reactie ligt mij al een poosje zwaar op de maag. Omdat ik denk dat heel veel leerkrachten er zo over denken en dat daardoor mijn kinderen (en heel veel andere hb-ers) zoveel problemen ondervinden. Want het KAN gewoon niet, al ben je nog zo'n goede leerkracht.
Ik denk dat het symboliseert dat het probleem enorm onderschat wordt.
Elk kind heeft het recht om een uitzondering te zijn.
Jamar
PABOforum Peuter
 
Berichten: 90
Geregistreerd op: 20 jul 2006, 16:47
Woonplaats: Noord-Holland

Berichtdoor afsdjk op 05 sep 2006, 11:11

Kan iemand mij uitleggen wat het nadeel van klasikaal lesgeven is? Alleen maar omdat je dan niet zelfstandig zou worden? Als dat het enige is, wat is het grote "probleem" dan, wat zo onderschat word? Ik ben het in ieder geval eens met mien mina.

mien mina schreef:Je hebt dus inderdaad een combinatie nodig, waarbij bij mij het klassikale zeer ondergeschikt is aan het zelfstandige maar toch wel nodig.
Whatever you think, you can or you can't, either way your are right
afsdjk
PABOforum Peuter
 
Berichten: 60
Geregistreerd op: 31 jan 2006, 15:37

Volgende

Keer terug naar Stellingen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast