De leerkracht is in eerste instantie de opvoeder

Geef jouw mening op diverse stellingen.

De leerkracht is in eerste instantie de opvoeder

Berichtdoor Spinnetje op 11 jun 2006, 09:05

Een kreet uit het Jenaplanonderwijs. Een of oneens?
Hoe overleef ik...... na de pabo?! :P
Spinnetje
PABOforum Baby
 
Berichten: 10
Geregistreerd op: 17 mei 2006, 16:15

Berichtdoor mirjam op 11 jun 2006, 11:47

Oneens.
In eerste instantie is de ouder naar mijn idee de opvoeder. Wel zie je dat steeds meer ouders 'laks' worden in de opvoeding (of gewoon niet weten hoe ze hun kind moeten opvoeden) en dat de opvoeding steeds meer op het bord van leraren terecht komt.
Zeker met het oog op de brede school, gaat de school een steeds grotere opvoedfunctie hebben.
Maar toch denk ik dat het gedrag van een ouder meer invloed heeft op een kind (op lange termijn) dan een leerkracht die het kind een jaar les geeft.
mirjam
PABOforum Peuter
 
Berichten: 157
Geregistreerd op: 03 maart 2002, 19:19

Berichtdoor Sylvia op 11 jun 2006, 12:09

Opvoeden doe je met z'n allen. Wij (mijn man en ik) zijn beslist de hoofdopvoeders van onze eigen kinderen en we geven ze de dingen die wij belangrijk vinden mee.
Toch zijn wij ook opvoeders van de kinderen in onze omgeving. Als ik een kind van een ander iets gevaarlijks zie doen, waarschuw ik. Als ik een kind van een ander een bushokje zie bekladden laat ik daar mijn afkeuring over blijken. Zo voed je ook andermans kinderen mee op.
Ik ben ook van mening dat je als leerkracht een heel grote invloed op een kind kan hebben. In enkele gevallen zelfs een belangrijkere dan een ouder, zeker in situatie waarin een kind geen optimaal opvoedingsklimaat heeft.
Ook vind ik echter, dat we (de school) door overheidsinstellingen vaak gedwongen worden om taken op ons te nemen die bij ouders horen. We krijgen steeds meer leskisten en informatie bijeenkomsten over te zware kinderen, gezond eten op school, sexuele voorlichting, voorlichting over alcoholgebruik etc. Dingen waarvan ik vind dat ik ze, als ouder, zelf over hoor op te voeden.
Helaas blijkt dit in de praktijk onvoldoende te gebeuren waardoor je als leerkracht die taken over moet nemen.
Niet krijgen wat je wilt, is soms het beste wat je kan overkomen (Dalai Lama)
Sylvia
Paboforumholist
 
Berichten: 909
Geregistreerd op: 01 aug 2003, 14:33
Groep: 3
Schooltype: openbaar

Berichtdoor jennifervd op 11 jun 2006, 12:17

Een kreet uit het Jenaplanonderwijs. Een of oneens?



:D waar heb je deze kreet gelezen?
Ik, als jenaplan-leerkracht, ben even heel nieuwsgierig.
Juf van groep 3/4/5 op een Jenaplanschool!
Avatar gebruiker
jennifervd
Paboforumholist
 
Berichten: 2387
Geregistreerd op: 24 sep 2004, 09:26
Groep: 3
Schooltype: Openbare/ Jenaplan
PABO jaar: 0

Berichtdoor Spinnetje op 11 jun 2006, 13:12

Rol van de stamgroepleider
De stamgroepleider is in de eerste plaats een opvoeder. De stamgroepleider is ā€œeen autoriteit in functieā€ en dient een authentiek (echt) persoon te zijn. De opvoeder heeft gezag op grond van wie hij is en hoe hij met de kinderen omgaat. Hij / zij is advocaat van het kind en reflecteert steeds op haar / zijn eigen handelen. De stamgroepleider geeft leiding aan en in het onderwijs en is gelijkwaardig aan de kinderen, maar niet gelijk (zij hebben beiden een andere rol / functie).

EĆ©n van de sites waar ik dit gevonden heb (er zijn er meerdere):

http://www.vierring.nl/ontstaanjenaplan.htm
Hoe overleef ik...... na de pabo?! :P
Spinnetje
PABOforum Baby
 
Berichten: 10
Geregistreerd op: 17 mei 2006, 16:15

Berichtdoor Boompje op 11 jun 2006, 13:23

Dan vatte ik het in eerste instantie anders op: bij je eerste berichtje dacht ik dat je bedoelde dat een leerkracht de eerste opvoeder is (daarna dus de ouders): hier ben ik het mee oneens. De ouders hebben zeggenschap over hun kind en voeden het dan ook op. De 'lenen' hun kind een behoorlijk aantal uren uit aan school, maar die heeft m.i. niet de eindverantwoordelijkheid over de opvoeding.
Uit het stukje denk ik dat je meer bedoelt dat een leerkracht in eerste instantie kinderen goed moet opvoeden en dat daarna meer cognitieve zaken aan bod komen?
Boompje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 391
Geregistreerd op: 08 jun 2003, 21:59
Woonplaats: Deventer

Berichtdoor Spinnetje op 11 jun 2006, 13:35

Ja inderdaad, dat laatste bedoelde ik :D
Hoe overleef ik...... na de pabo?! :P
Spinnetje
PABOforum Baby
 
Berichten: 10
Geregistreerd op: 17 mei 2006, 16:15

Berichtdoor Geoffrey op 11 jun 2006, 22:04

Ook mee oneens. Concreet is de taak van een leerkracht om kinderen voldoende kennis en vaardigheden mee te geven om zich goed in de maatschappij te kunnen redden. Daar horen zeker ook sociale vaardigheden bij, en het creƫren van een goed pedagogisch klimaat is daarbij essentieel, maar dit zijn middelen. Het doel is en blijft om de kennis en vaardigheden van kinderen te stimuleren en helpen te ontwikkelen.
Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype: Educatieve uitgeverij
PABO jaar: 0
Functie: Productmanager

Berichtdoor jennifervd op 12 jun 2006, 18:11

Ik werk op dit moment als jenaplan leerkracht en wil als eerste zeggen dat de theorie van het jenaplan onderwijs niet altijd voor 100% terug te vinden is op de scholen (praktijk). Het is een visie en een basis!


Ik zorg er eerst voor dat mijn kinderen zich lekker voelen in de klas, met de andere kinderen en met mij. Als dat goed is ga ik kijken naar het cognitieve. Maar ik blijf het eerste belangrijker vinden dat het cognitieve.
Zolang het kind ontwikkeld...
Juf van groep 3/4/5 op een Jenaplanschool!
Avatar gebruiker
jennifervd
Paboforumholist
 
Berichten: 2387
Geregistreerd op: 24 sep 2004, 09:26
Groep: 3
Schooltype: Openbare/ Jenaplan
PABO jaar: 0

Berichtdoor Ginny op 12 jun 2006, 21:40

Ouders zijn uiteraard de eerste opvoeders van hun kinderen.
Toch heeft de leerkracht ook een opvoedende taak, namelijk waar het gaat om het gedrag binnen school. Dan heb ik het bijvoorbeeld over (huis)werkhouding, de verwachte attitude tijdens lessen, netheid, omgaan met spullen van school of van een klasgenoot, omgangsvormen tussen leerling en leerkracht, andere leerlingen, schoolmedewerkers, stagiaires, hulpouders etc., meenemen van gymkleren etc. etc.

Allerlei opvoedkundige zaken die belangrijk zijn om de schoolgemeenschap zo optimaal mogelijk te laten functioneren.

Ik weet dat op sommige scholen de taak van leerkracht veel verder gaat: daar is het bijvoorbeeld de leerkracht die zegt hoe laat het kind naar bed moet of ervoor zorgt dat het kind brood mee naar school neemt i.p.v. snoepgoed.
In deze gevallen neemt de leerkracht de rol van de ouder op zich, dat is natuurlijk niet de bedoeling, maar ja, wie doet het anders?!

Uit wat ik zo lees in het Jenaplanstukje, gaat het daar ook om die schoolse opvoedingszaken: als leerkracht stimuleer en begeleid je de kinderen (je creeert een optimale leeromgeving) zodat zij kunnen en willen leren (zo ongeveer is het, denk ik).

Misschien zou het woord coach i.p.v. opvoeder ook op z'n plaats zijn.
Ginny
PABOforum Peuter
 
Berichten: 97
Geregistreerd op: 09 mei 2006, 16:51

Berichtdoor afsdjk op 29 jun 2006, 22:00

Het hoofddoel van een leraar lijkt mij toch altijd nog het bijbrengen van kennis. Daarna pas het opvoeden. Opvoeden heeft uiteraard wel een hoge prioriteit (helemaal in deze tijd) maar is volgens mijn mening (misschien ook wel gelukkig) nog niet de hoofdtaak.
Whatever you think, you can or you can't, either way your are right
afsdjk
PABOforum Peuter
 
Berichten: 60
Geregistreerd op: 31 jan 2006, 15:37


Keer terug naar Stellingen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron