Ik denk dat deze regel is opgesteld door mensen die totaal niet weten waar ze het over hebben. Van zo'n bestuur dat ooit es heeft gelezen in een literair wetenschappelijk tijdschrift dat MSN gebruikt wordt om te pesten, en dan moet het maar meteen verboden worden. Belachelijk.
Ik werk op VMBO, heb een mail-adres voor leerlingen en heb een paar regels. Ik sla alle gesprekken op, ze hoeven niet bang te zijn dat ik hén "lastig ga vallen" (eenrichtingsverkeer naar docent), en als ze gaan klieren is het blokkeren. Maar dat is nog nooit gebeurd. Ik zie eigenlijk alleen maar voordelen, zoals hier boven ook genoemd werd. Leerlingen vertellen op MSN openhartiger over dingen die hun bezig houden, maar ik merkte wel, als je eenmaal een opening op MSN had, je daar later ook in de klas op terug kon komen in een gesprek. Niet alleen mentorleerlingen, maar ook andere leerlingen die me toevoegden en waar ik les aan gaf, kwamen vaak met allerlei zaken aan. Ze moeten het dan toch even ergens kwijt.. Ruzies met ouders, gepest worden, leerlingen het niet meer zagen zitten, opgekropte frustraties, etc.. Ik weet niet wat ik in de loop der tijd al allemaal gelezen heb. Denk dat ik, sinds ik zo'n MSN-adres heb gemaakt, een heel stuk meer weet van wat er in de klas afspeelt en wat de leerlingen bezig houdt. Ook nu met de eindexamens zijn er leerlingen die toch af en toe nog een steuntje in de rug nodig hebben.
Zelfs leerlingen die al jaren van school af zijn, laten me nog geregeld even weten hoe het met ze gaat. Heel leuk vind ik dat.
Maar uit perspectief van de leerkracht die regel... als er echt zo'n vuilak tussen gaat zitten die MSN zou misbruiken.. dan moeten ze die toch publiekelijk aan de schandpaal nagelen. Wat dat betreft moeten ook leerlingen gewoon op hun hoede zijn.
Ik heb overigens in het informatiebulletin op onze school een artikel geschreven over MSN-gebruik tussen docent en leerling. Geen negatieve reacties op gekregen. Had ook eens ouders die op het MSN-adres van hun zoon/dochter even iets wilden vragen... die lagen helemaal in de knoop met de emoticons..
Om een kort verhaal lang te maken: dat bestuur moet zich bezig houden met ECHT belangrijke zaken, en niet met een chatprogammaatje.
(Zullen we dan ook maar verbieden dat leerkrachten met leerlingen praten na schooltijd, of op de speelplaats?)