Jouw ideale klassensituatie

Geef jouw mening op diverse stellingen.

Jouw ideale klassensituatie

Berichtdoor marjan op 12 dec 2005, 16:29

Ik ben benieuwd hoe jouw ideale klassensituatie eruit ziet. Hoe zie jij jezelf als leerkracht (bijv. leider of begeleider) en hoe gedragen de leerlingen zich? Moeten leerlingen zoveel mogelijk hun mond houden, moeten ze hun vinger opsteken wanneer ze iets willen zeggen en straf je ze af wanneer ze dat niet doen of vind je het juist leuk als ze spontaan iets zeggen?? Het gaat nu dus niet om de vraag hoe je het doet (mag je ook vertellen natuurlijk...), maar vooral om hoe je het zou willen.

(In het VMBO-board heb ik deze vraag ook gesteld, maar dan dus voor de VMBO-docenten.)
Laatst bijgewerkt door marjan op 12 dec 2005, 19:33, in het totaal 2 keer bewerkt
marjan
Paboforumholist
 
Berichten: 2522
Geregistreerd op: 17 mei 2002, 19:32
Groep: 0
Schooltype: n.v.t.
PABO jaar: 0

Berichtdoor jennifervd op 12 dec 2005, 19:19

In 4 jaar stage heb ik altijd iets gemist...t voelde niet goed...t was zo 'schools'...en totaal niet zoals mijn 'gezellige schoolperiode was'.
Ik had soms medelijden met kinderen...(dit was eig niet nodig hoor!)

Ik weet nog zo goed dat ik voor t eerst stage ging lopen op een basisschool in groep 4...en die klas was zo ingericht dat alle kinderen twee aan twee zaten. Ik vond t zo zielig...
Ik was namelijk gewend dat kinderen in groepjes zaten.

Nu werk ik op mijn eigen basisschool en word ik weer helemaal happy!
Dit is wat ik wil...en ik ben benieuwd of er nog meer scholen bestaan waar ik dit gevoel ook zal hebben!
Juf van groep 3/4/5 op een Jenaplanschool!
Avatar gebruiker
jennifervd
Paboforumholist
 
Berichten: 2387
Geregistreerd op: 24 sep 2004, 09:26
Groep: 3
Schooltype: Openbare/ Jenaplan
PABO jaar: 0

Berichtdoor Anita op 15 dec 2005, 13:39

Wat ik het liefst zou willen dat is leerlingen die in groepjes zitten en elkaar kunnen helpen bij leerstof. Intussen zijn ze niet allemaal met hetzelfde bezig, maar ze zijn bezig op eigen niveau. Wel volgen ze een programma dat door de leerkracht is samengesteld. De leerkracht is hierbij vooral een coach / begeleider die aanwezig is als vraagbaak die je in kunt roepen wanneer je er niet zelf uit komt.

Bij de klassikale activiteiten zoals bijvoorbeeld een klassegesprek reageren de kinderen spontaan op elkaar. Zij zijn hierbij echter nooit kwetsend, maar mogen wel kritisch zijn. De leerkracht treedt hierbij een stapje terug. Er is sprake van interactie met de hele groep, niet alleen leerling-leraar en daarna een andere leerling-leraar.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Vliegende keep met de nadruk op groep 3 + thematisch onderwijs aan 1234 in de middag

Studies RT, IB, M SEN en MLI. Subsidie LOF in 2016-2017.
In 2018-2019 als nieuwe uitdaging een middenmanagementraject.
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8211
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Berichtdoor juf an1ta op 15 dec 2005, 14:56

Wat ik het liefst zou willen dat is leerlingen die in groepjes zitten en elkaar kunnen helpen bij leerstof. Intussen zijn ze niet allemaal met hetzelfde bezig, maar ze zijn bezig op eigen niveau. Wel volgen ze een programma dat door de leerkracht is samengesteld. De leerkracht is hierbij vooral een coach / begeleider die aanwezig is als vraagbaak die je in kunt roepen wanneer je er niet zelf uit komt.


Dit is hoe het bij mij in de klas gaat. Niet altijd, we hebben ook een aantal klassikale lessen, maar met name rekenen en taal verwerken de kinderen grotendeels zelfstandig. Hier en daar geef ik individuele lesjes (maar kan ook rustig aan 4 of 5 kinderen tegelijk zijn, als ze toevallig op dat moment met hetzelfde bezig zijn).

Ik ben inderdaad begeleider en ben vooral op de achtergrond aanwezig :) Dit is typerend voor montessori onderwijs.

Dus als je niet happy bent in het reguliere onderwijs, kijk dan ook eens bij andere soorten onderwijs. Misschien voel je je daar beter thuis.
Een hele leuke groep 1/2 van een Montessorischool.
juf an1ta
PABOforum Peuter
 
Berichten: 194
Geregistreerd op: 11 sep 2004, 18:37
Woonplaats: Oosterhout (NB)
Groep: 1
Schooltype: Montessori
PABO jaar: 0

Berichtdoor Anita op 15 dec 2005, 15:03

Daltononderwijs is iets dat mij erg aanspreekt. Helaas is zo'n school in deze regio in de verste verten niet te vinden. Wel zijn er scholen waar ze een stuk zelfstandiger werken dan op de school waar ik nu werk. Maar ja...Ik mag al blij zijn dat ik nu 3 dagen per week werk heb, al is het dan zonder vooruitzichten.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Vliegende keep met de nadruk op groep 3 + thematisch onderwijs aan 1234 in de middag

Studies RT, IB, M SEN en MLI. Subsidie LOF in 2016-2017.
In 2018-2019 als nieuwe uitdaging een middenmanagementraject.
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8211
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype: Openbaar
PABO jaar: 0
Functie: Groepsleerkracht

Berichtdoor marjan op 07 jan 2006, 23:47

Ik ben echt benieuwd naar meer reacties.

Zelf ben ik nog geen enkele school tegengekomen die werkt op de manier zoals ik het zou willen. Op de scholen die ik ken was naar mijn idee veel te weinig actie en veel te weinig interesse aan de kant van de leerlingen (logisch, want veel lessen zijn natuurlijk ook behoorlijk boring voor die kids :? ) Dat wil ik anders zien. Ik wil dat leerlingen actief aan het werk zijn met dingen die ze interesseren. Ze kiezen zelf hun werkplek (hebben dus geen vaste plaats in het lokaal en mogen ook op andere plekken binnen de school werken), ze kiezen zelf met wie ze samenwerken en ze beslissen zelf wanneer ze wat doen. Dit klink als Daltononderwijs en toch ben ik nog geen enkele Daltonschool tegengekomen die op zo'n 'relaxte' manier werkt zoals ik zou willen.
marjan
Paboforumholist
 
Berichten: 2522
Geregistreerd op: 17 mei 2002, 19:32
Groep: 0
Schooltype: n.v.t.
PABO jaar: 0

Berichtdoor Gjyla op 28 mei 2006, 21:53

Het Jenaplanonderwijs spreekt mij wel aan. De kinderen werken aan projecten en ze zijn heel actief bezig. Betrokkenheid staat voorop heb ik het idee.
Ik ben benieuwd hoe het in de praktijk werkt met de stamgroepen.

Ik heb er nu het een en ander over gelezen en het lijkt me interessant om een keer op zo'n school te komen kijken.
Avatar gebruiker
Gjyla
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 278
Geregistreerd op: 05 jun 2004, 15:32
Groep: 5
PABO jaar: 0

Berichtdoor jennifervd op 29 mei 2006, 19:07

Gjyla....ik zou zeggen: 'kom langs!'

Het is inderdaad geweldig! Ik weet gewoon niet beter.
Je hebt het goed dat het onderwijs voornamelijk draait rondom betrokkenheid en welbevinden. Dat is het allerbelangrijkste voor een kind!

Als je vragen hebt mag je die altijd stellen (ook over de stamgroepen)!
Juf van groep 3/4/5 op een Jenaplanschool!
Avatar gebruiker
jennifervd
Paboforumholist
 
Berichten: 2387
Geregistreerd op: 24 sep 2004, 09:26
Groep: 3
Schooltype: Openbare/ Jenaplan
PABO jaar: 0

Berichtdoor mien mina op 30 mei 2006, 15:57

Ik heb niks te klagen, ik zou echt niet anders willen werken dan zoals ik het nu doe!
De betrokkenheid, zelfstandigheid en het enthousiasme is geweldig.
Ik heb nu voor mijzelf (en voor de kinderen) de ideale klassensituatie!
mien mina
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 272
Geregistreerd op: 21 okt 2005, 15:16


Keer terug naar Stellingen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast