door Jamar op 16 okt 2006, 14:36
Het blijft me boeien, dat verschil tussen schuinschrift en blokschrift.
Inmiddels heb ik er het een en ander over opgezocht en kan ik niet anders dan concluderen dat de meningen verdeeld zijn. De meeste schrijfdidactici zijn fel voorstander van het verbonden schrift, om alle redenen die hierboven al genoemd zijn.
Maar er zijn net zoveel voorstanders van blokschrift te vinden. En voor zover ik kan nagaan worden alle argumenten voor schuinschrift gewoon onderuit gehaald. Het is niet sneller, lln maken niet minder fouten doordat schuinschrift logischer zou zijn.
Nou moet ik zeggen dat het mij verder persoonlijk niet zoveel uitmaakt wat ik moet (aan)leren, maar wat mij stoort is dat ik dus op de PABO een leerkracht tref die voor verbonden schrift is. En verder hoor ik dus niets over alternatieven. Als ik niet zelf geïnteresseerd was in het onderwerp was ik er nooit achtergekomen dat de mening van de PABO-docent gewoon één van de meningen is. En dat er voor iedere mening voor- en tegenstanders te vinden zijn.
Elk kind heeft het recht om een uitzondering te zijn.