[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Disney back off...

Disney back off...

Laat je gedachten gaan over allerlei zaken in en om het leven. Van nuchtere tot aan wazige gedachten.

Moderator: timgearz

Disney back off...

Berichtdoor Fruts op 27 jul 2004, 23:04

Vandaag heb ik mijn eerste column (of iets wat daarvoor door moet gaan) geschreven voor de site van mijn vriend. Omdat het onderwerp jullie misschien ook wel aanspreekt, wil ik hem het stuk hier wel plaatsen, maar ik realiseer me ook dat ik me daarmee op glad ijs begeef. Ik weet zeker dat er onder jullie veel fervente Disney-liefhebbers zijn die het totaal niet met mijn woorden eens zullen zijn.
Het is zeker niet mijn bedoeling om iemand voor het hoofd te stoten!

Back off Disney!

Al jaren ben ik sceptisch over Disneyfilms, iets wat niet iedereen logisch zal vinden, gezien het feit dat ik veel met kinderen werk. Juist kinderen vinden deze films toch geweldig, hoor ik mensen denken. Wie grinnikt er nou niet om die onhandige Bambi op het ijs en wie moet er ook niet even slikken wanneer Dombo zijn slurfje zo hulpeloos en hunkerend door de tralies steekt om zijn moeder te bereiken. Op deze, oorspronkelijke films, heb ik dan ook geen kritiek. Wat mij mateloos ergert is de arrogantie die in mijn ogen afstraalt van de werken die zouden volgen.

Op klassieke figuren als Hercules, Pocahontas of Alice in Wonderland, zit blijkbaar niet zoiets als octrooi of copyright. “Goed, we gaan het sprookje “De kleine Zeemeermin” verfilmen…, iemand suggesties over hoe onze heldin, ik dacht zelf dat ze wel Ariel zou kunnen heten, dat bubbelt lekker in de mond (hahahaha) er uit zou moeten zien?” “Rood haar? Hmmm… nou ja.. het is wel weer eens iets anders dan dat platina-blond van al prinsessen…””Okay, we gaan voor rood.”

In mijn kleutergroep zijn de kinderen bezig met een tekenopdracht. Het thema is “Diep in de zee” en aan een van de tafels bedenkt een meisje dat ze een zeemeermin gaat tekenen.
Blijkbaar slaat dit idee aan en meer kids doen hun best om een bevallige vamp op papier te zetten. Na een half uur kronkelen er zeker zeven roodharige zeemeerminnen rond op de papieren. Ze dragen heel toevallig alle drie dezelfde paarse schelpen-bh….

Het beeld van de kleine zeemeermin uit het sprookje van Andersen wordt blijkbaar door kinderen gekoppeld aan de goedlachse Disney-uitvoering Ariel.
De macht van Disney is dat van een film zo'n imposant spektakel gemaakt wordt dat geen enkel ander bedrijf op het idee komt om ooit nog een andere versie op de markt te brengen. Ruimte voor anders vormgegeven hoofdpersonen is er dus niet.

Blijkbaar denkt zoekmachine Google precies zo. Ik typ “De kleine zeemeermin” in het zoekveld bij afbeeldingen… en bingo, de zelfverzekerde roodharige Ariel lacht me vanaf het eerste plaatje al toe. Nog een poging (misschien was het toeval), ik kies dit keer voor Pocahontas. Weer is het raak; de Disneylijnen zijn onmiskenbaar. Het zal toch niet waar zijn… Bijna wanhopig zoek ik nog op “Alice in Wonderland”, “Quasimodo”, “Sneeuwwitje” en “Assepoester”. Inwendig borrelend voel ik me alsof ik iemand op een misdaad heb betrapt. Gelukkig staat de naam “Disney” al lang niet meer voor 1 persoon, dus zal ik het vanaf nu over Disney Inc. hebben.

Een ander voorbeeld:
Aan het begin van dit jaar werkte ik in mijn groep met het thema sprookjes. Op de projecttafel mochten de kinderen spullen van thuis neerzetten die iets met sprookjes te maken hadden.
Na drie dagen stond de tafel propvol…. en echt… ik kon het zelf amper geloven, bijna ALLES bevatte een Mac Donalds Labeltje… Er stonden opwind(ende)-prinsessenpopjes van Sneeuwwitje en Assepoester, direct gekopieerd uit de film. Alle zeven dwergen, uitgevoerd in kleurig plastic, waren aanwezig. Je kon meteen zien wie Sneezy was…
Als dit de opbrengst moet zijn van waar een kind aan denkt bij het woord “sprookjes” dan vind ik dat heel triest. De dag erna heb ik een glazen vitrine neergezet, waar alleen heel speciale dingen in mochten. Gelukkig begrepen de kinderen meteen wat ik bedoelde, alsof ze zelf ook vonden dat de Disneyknuffels in een beetje gemakzuchtige bui mee waren genomen.
Een jongetje had die middag een erwt bij zich.. op een omgekeerd eierdopje. Geweldig.. het was DE erwt… uit “De prinses op de erwt”. Nog voor de week om was hadden we een verzameling om trots op te zijn. Zelfs andere klassen kwamen kijken naar “het muiltje van Assepoester” en DE snorhaar van de Gelaarsde Kat. De vitrine is het hele jaar blijven staan…

Grote bedrijven als Disney Inc. zien het als heel normaal om meteen de consumeerdrang aan te moedigen. Elke nieuwe film komt met een scala aan bijproducten als kleurboeken, sleutelhangers, shirts en knuffels. Kinderen worden overvoerd met Disney-beelden en dus is het niet zo gek dat ze die in zich opslaan. Dat ze ze ook nog eens geweldig vinden, begrijp ik best. Daar gaat het me niet om.

In mijn ogen is Disney Inc. er in geslaagd om een gebied inkleuring te geven, waar het van af had moeten blijven. Ik wil niet dat er op die manier een stempel wordt gedrukt op personages of verhalen, zie het bijna als een soort van heiligenschennis. Blijkbaar is het erg moeilijk om zelf eigen filmverhalen te bedenken. Hopelijk breekt snel de tijd aan dat er wat origineler vermaak voor kinderen op de markt komt.

Fruts
Avatar gebruiker
Fruts
PABOforum Peuter
 
Berichten: 229
Geregistreerd op: 13 jul 2004, 16:56
Woonplaats: Westervoort, bij Arnhem

Re:Disney back off...

Berichtdoor Fruts op 27 jul 2004, 23:13

Na enig speurwerk op internet ben ik er inmiddels achter dat Disney indertijd toestemming heeft gekregen om de bestaande illustraties uit het boek van Carroll te gebruiken.

'Because Sir John Tenniel's illustrations for the Carroll books were so well known, Walt Disney acquired the rights to them as the basis for the visual style of Alice in Wonderland. When the illustrative style proved a hindrance to animation, the character designs were freely adopted for the animation form, though still making reference to the well-known Tenniel drawings. The visual development of the characters required an unusual amount of preliminary evolution. Months of rough sketches preceded the final definition on the model sheets which would guide the animators.

Disney's animated versions of Carrolls characters have been popular for over four decades, but Carroll's original tale has continued to enchant and amuse us for well over one hundred thirty years.'

Afbeelding
Alice getekend door Sir John Tenniel
Avatar gebruiker
Fruts
PABOforum Peuter
 
Berichten: 229
Geregistreerd op: 13 jul 2004, 16:56
Woonplaats: Westervoort, bij Arnhem

Re:Disney back off...

Berichtdoor Doornroosje op 13 aug 2004, 12:11

Je zou toch denken dat deze topic emoties losmaakt, een redelijk percentage heeft dagritme kaarten uit de disneyfabriek, raamschilderingen, of zelfs hele thema's!
Dan heb ik het nog niet over verjaardagskaarten, kleurplaten, puzzels die in menig kleuterklas te vinden zullen zijn...

Tja, wanneer een hert of ree door kinderen betiteld wordt met: 'daar loopt een Bambi', moeten we ons misschien inderdaad gaan afvragen hoe het zit met de commercieel worden en maken van cultureel erfgoed....

Hollywood heeft daar wel een handje van : de Arthur legende, de Odysee van Homerus in de vorm van 'Troy'....
Avatar gebruiker
Doornroosje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 657
Geregistreerd op: 28 jul 2004, 23:05

Re:Disney back off...

Berichtdoor Fruts op 13 aug 2004, 12:19

Avatar gebruiker
Fruts
PABOforum Peuter
 
Berichten: 229
Geregistreerd op: 13 jul 2004, 16:56
Woonplaats: Westervoort, bij Arnhem

Re:Disney back off...

Berichtdoor Doornroosje op 13 aug 2004, 12:26

Avatar gebruiker
Doornroosje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 657
Geregistreerd op: 28 jul 2004, 23:05

Re:Disney back off...

Berichtdoor MissT op 13 aug 2004, 12:47

Liever Disney dan pokemon, digimon, megadots (of bots??)
Men maakt regels voor anderen en uitzonderingen voor zichzelf

Drama op de basisschool: http://www.missteacher.com
MissT
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 667
Geregistreerd op: 29 sep 2002, 11:19
Woonplaats: limburg

Re:Disney back off...

Berichtdoor Doornroosje op 13 aug 2004, 12:53

Waarom?
De doelstelling is hetzelfde: geld verdienen!!
Alleen Disney zit er zo in bij iedereen, dat we zelfs afwijzend staan tegenover andere beelden....
Als dat geen hersenspoeling is!
Het bevestigt alleen wat ik al dacht: Disney beinvloedt onze beeldvorming dusdanig, dat dat als enig acceptabel beeld gezien wordt.........
Avatar gebruiker
Doornroosje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 657
Geregistreerd op: 28 jul 2004, 23:05

Re:Disney back off...

Berichtdoor MissT op 13 aug 2004, 12:54

Gelukt ;D
De discussie is op gang gebracht.
Men maakt regels voor anderen en uitzonderingen voor zichzelf

Drama op de basisschool: http://www.missteacher.com
MissT
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 667
Geregistreerd op: 29 sep 2002, 11:19
Woonplaats: limburg

Re:Disney back off...

Berichtdoor Doornroosje op 13 aug 2004, 13:00

Dat kunnen wij samen goed he!!
Avatar gebruiker
Doornroosje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 657
Geregistreerd op: 28 jul 2004, 23:05

Re:Disney back off...

Berichtdoor Anita op 13 aug 2004, 14:28

Oke bij deze dan:

Aan de ene kant ben ik het heel erg met deze column eens. Het is inderdaad zo dat er een stuk fantasie verdwijnt doordat er Disneybeelden voor in de plaats komen.
Aan de andere kant vind ik dat Disney die beelden wel erg goed brengt. Disney brengt vaak bepaalde stereotypen waar ieder zich in kan vinden. Verder vind ik het geweldig dat door die tussenkomst van Disney verhalen voor een groter publiek toegankelijk worden. Als ik even denk aan bijvoorbeeld de film Hercules. Mijn groep 7 heeft vorig jaar ademloos gekeken en hard gelachen, en wist na afloop dus wel een verhaal uit de Griekse mythologie te vertellen...

Hierom heb ik dus niet eerder gereageerd, ik heb hier gewoon geen eenduidige mening over ::). Verstandelijk vind ik dat Fruts gelijk heeft, maar als ik het niet beredeneer maar mijn gevoel laat spreken dan is Disney ook voor mij eigenlijk onaantastbaar. :-\
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re:Disney back off...

Berichtdoor Geoffrey op 13 aug 2004, 15:04

Wees gewoon jezelf. Meer kun je niet zijn.
Avatar gebruiker
Geoffrey
PABOForum team
 
Berichten: 2145
Geregistreerd op: 15 dec 2001, 21:37
Woonplaats: Zwaag
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re:Disney back off...

Berichtdoor Doornroosje op 13 aug 2004, 16:55

Niemand schildert Disney af als de kitchproducent van de 20e eeuw...jij legt ons woorden in de mond ,Geoffrey.
De vraag is echter in hoeverre wij Disney onze beeldvorming laten bepalen.
Blijkbaar wil men alleen hapklare, lichtverteerbare kost waarin stereotypen alles beheersen, en er geen daadwerkelijk dilemma is tussen goed en kwaad.Wie denkt het sprookje van de zeemeermin daadwerkelijk te kennen wanneer hij of zij de Disneyvariant heeft bekeken, heeft het toch echt mis.
En de mythe van Hercules is toch wel iets diepgaander dan Disney suggereert. Met het bekijken van deze film weet men niet meer dan dat Hercules een mythologische figuur is, een inzicht in de Griekse mythologie is hiermee niet verkregen.
En wie de overtuiging heeft de Odyssee niet meer te hoeven lezen omdat het toch allemaal te zien is in 'Troy'...Homerus zou zich omdraaien in het graf...

Op zich is er niets mis met vermaak, en zelfs niet met gemakkelijk vermaak. Maar wanneer dat vermaak de enige bron dreigt te worden, waaruit wij putten, en kinderen het eigenlijke sprookje, de originele mythe niet aangeboden krijgen, dan heb ik daar vraagtekens bij.

Overigens is dit niet aan de producent, maar ook zeker de consument te verwijten.
De consument wil hapklaar, niet te ingewikkeld, niet dualistisch en confronterend...en dat maakt Disney.
Avatar gebruiker
Doornroosje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 657
Geregistreerd op: 28 jul 2004, 23:05

Re:Disney back off...

Berichtdoor Boompje op 13 aug 2004, 17:22

Hmm...denk dat films als die van Disney, Troy of the lord of the Rings er voor zorgt dat mensen geboeid raken door het verhaal. Waardoor ze eerder de boeken gaan lezen / zich in de verhalen gaan verdiepen.

Een soort opstapje dus!
Boompje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 391
Geregistreerd op: 08 jun 2003, 21:59
Woonplaats: Deventer

Re:Disney back off...

Berichtdoor Doornroosje op 13 aug 2004, 18:21

De stelling is niet zozeer dat Disney geen tekenfilms zou moeten maken. Fruts stelt in haar betoog dat ze geen moeite heeft met een origineel verhaal als Dombo.

Maar dat Disney leentjebuur speelt bij de auteurs van sprookjes, mythen en legenden, en daarbij het verhaal dusdanig geweld aandoet, waardoor er een eenduidig beeld ontstaat, n.l. dat van de disneycreatie, daar ageert ze tegen.

Misschien is het zo dat niet eerder verhalen, die we alleen kennen op schrift ,zo visueel zijn weergegeven, en heeft Disney daar in een grote behoefte voorzien.

Toch onderken ik Fruts mening, dat Disney beter de handen af zou kunnen houden van de grote overleveringen, deze zijn zo beschreven dat het voldoende tot de verbeelding spreekt, en zich meer zou kunnen richten op nieuwe, eigen creaties...

Zou overigens ook Hollywood niet misstaan ;)
Avatar gebruiker
Doornroosje
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 657
Geregistreerd op: 28 jul 2004, 23:05

Re:Disney back off...

Berichtdoor Fruts op 13 aug 2004, 19:56

Grmbl.. had ik een lange reactie geschreven, stond ik niet meer ingelogd... Ik doe een nieuwe poging :P

Wat door o.a. Anita gezegd wordt is natuurlijk waar, Disneyfilms brengen klassieke verhalen naar de kinderen toe. Ik betrap me ook wel eens op dingen die ik weet doordat ik als kind veel Asterix en Obelix en Suske en Wiske heb gelezen ::)

Waar het me in mijn stuk om gaat, is dat ik de Disneystempel op hoofdpersonen en verhalen te groot vind en de commercie erom heen buiten proportie. Het viel me op een gegeven moment steeds meer op dat kinderen op deze manier zo beinvloed worden, vandaar dat ik mijn mening erover een keer op de pc had gezet. Niet om anderen van mijn gelijk te overtuigen (daar zijn leerkrachten toch te eigenwijs voor), maar om aandacht te vragen voor de oorspronkelijke karakters als Alice, de kleine Zeemeermin en Hercules, die in mijn ogen nooit verloren mogen gaan.
Avatar gebruiker
Fruts
PABOforum Peuter
 
Berichten: 229
Geregistreerd op: 13 jul 2004, 16:56
Woonplaats: Westervoort, bij Arnhem

Volgende

Keer terug naar Filosofische en psychologische gedachten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten