[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Feedback geven aan lln. met LVS gegevens

Feedback geven aan lln. met LVS gegevens

Wil je een boek kopen of juist een boek verkopen? Of heb je andere vragen/verzoekjes?

Moderator: timgearz

Feedback geven aan lln. met LVS gegevens

Berichtdoor Diderna op 17 okt 2012, 19:25

Hallo collega's,

Ik heb de volgende vraag:
Hoe kan ik effectief gebruik maken van de gegevens uit een leerlingvolgsysteem in mijn feedback aan mijn leerling(en)?

Iemand tip(s) voor mij?

Bedankt alvast,

Diddi
We doen niet moeilijk, ons gras is groener
Diderna
PABOforum Baby
 
Berichten: 19
Geregistreerd op: 03 okt 2011, 23:05
Groep: 8
PABO jaar: 0

Re: Feedback geven aan lln. met LVS gegevens

Berichtdoor Anita op 22 okt 2012, 11:10

Behoorlijk brede vraag zo. Het eerste wat in mij opkomt is: wat voor LVS? Als het gaat om bijvoorbeeld de gegevens van CITO-rekenen zijn het heel andere gegevens dan wanneer het gaat om een volgsysteem voor sociaal-emotionele ontwikkeling.

Iets wat me verder nogal een open deur lijkt, maar toch echt het eerste is wat hierbij van belang is: Je moet de gegevens kunnen lezen en interpreteren. Een C bij CITO-rekenen levert een heel andere feedback op bij het kind dat voorheen een A-score had dan bij het kind dat voorheen een E-score had.
Je zult eerst een beetje handig moeten zijn met het volgsysteem om gegevens op verschillende manieren te groeperen en daar conclusies uit te kunnen trekken.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Feedback geven aan lln. met LVS gegevens

Berichtdoor Diderna op 22 okt 2012, 18:33

Allereerst: Dank u voor uw reactie.

Nu is het zo dat ik met de gegevens die heb van het LVS, door gemaakte toetsen, een beeld krijg over elke lln.
Ik moet één leerling die opvalt door te hoge of één door te lage score(s) er uit pikken en d.m.v. feedback, feedforward en/ of feedup hem of haar zelf bewust te maken en inzicht geven op zijn/haar werk. Zodat dat verbeterd kan worden of de lijn doorgetrokken kan worden. Eigenlijk wil ik een leerling die slecht scoort d.m.v. feedback (mondeling, schriftelijk) vooruit helpen.

Enig idee hoe ik dat kan toepassen?

Fijne avond,
We doen niet moeilijk, ons gras is groener
Diderna
PABOforum Baby
 
Berichten: 19
Geregistreerd op: 03 okt 2011, 23:05
Groep: 8
PABO jaar: 0

Re: Feedback geven aan lln. met LVS gegevens

Berichtdoor Joke op 24 okt 2012, 16:42

Feedback d.m.v. peptalk of daadwerkelijke hulp in de vorm van een handelingsplan?
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Feedback geven aan lln. met LVS gegevens

Berichtdoor Robje op 24 okt 2012, 21:26

Hmm, handig als dit topic twee keer bestaat....

"te hoog of te laag", is dat ten opzichte van de groep, de normen van cito, voorgaande lvs-gegevens van dit kind? Ik blijf erbij dat een lvs als cito niet geschikt is om gerichte feedback te geven omdat er in één keer veel verschillende zaken gevraagd worden...
Robje
Paboforumholist
 
Berichten: 1411
Geregistreerd op: 10 dec 2005, 14:03

Re: Feedback geven aan lln. met LVS gegevens

Berichtdoor Anita op 24 okt 2012, 22:23

Een feedback op één specifieke toets is ook niet direct het doel van een LVS. Bij een LVS bekijk je juist toetsen over een bepaalde periode waardoor je kunt zien welke lijn er ontstaat in de loop der jaren. Interessant zou nu zijn om met een kind dat in het grafiekje van bijvoorbeeld Rekenen-Wiskunde een constante lijn liet zien, maar nu ineens een afwijkende lijn heeft dit te bespreken. Waarom die afwijking? Pak de toets erbij, bespreek de vragen en ontdek waar het mis ging. Is een bepaald onderdeel niet beheerst etc.
Juf van dorpsschool met units volgens SLIMFIT
Juf groep 3/4 en locatie-aanspreekpunt

Altijd blijven leren!
Avatar gebruiker
Anita
PABOForum team
 
Berichten: 8242
Geregistreerd op: 11 maart 2002, 12:56
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Feedback geven aan lln. met LVS gegevens

Berichtdoor Diderna op 27 okt 2012, 20:45

Hallo allemaal,

Het is inderdaad zo dat het LVS een bijrol heeft in dit onderzoekje. LVS is heel globaal, daarom denk ik dat het handiger is om Parnassys te gebruiken. Methode gebondentoetsen in grafieken uitprinten en dat samen met die lln. bekijken zoals Anita dat zegt. Ik ben mezelf aan het verdiepen in het geven van feedback en dat wat Anita zegt, las ik laatst ook in een vaktijdschrift.
Het is efficiënt om de toets te bespreken, een tabel/grafiek te laten zien en daarna nieuw(e) doel(en) te stellen met die leerling. In dat gesprek moet ik de juiste feedback geven.

Stap 2:
Ik moet dat wat wij besproken hebben wel terug zien in de praktijk. Hoe doe ik dat? Hoe zie ik dat mijn feedback efficiënt was?
Is dan een schriftelijke of een mondelinge herinnering de bedoeling bij een taak of bij een toets?

Of verwacht ik té veel van een feedback?
We doen niet moeilijk, ons gras is groener
Diderna
PABOforum Baby
 
Berichten: 19
Geregistreerd op: 03 okt 2011, 23:05
Groep: 8
PABO jaar: 0

Re: Feedback geven aan lln. met LVS gegevens

Berichtdoor Joke op 27 okt 2012, 21:56

Ik weet er weinig van, maar het lijkt mij dat alleen mondelinge feedback geven niet voldoende is om die 'grafiek' weer in orde te krijgen, tenzij het alleen maar om motivatie draait. Hoe stel je eigenlijk de schriftelijke feedback voor? Een herinnering aan de afspraken op papier of zo?

Bij feedback denk ik zeer sterk aan motivatie. Hierbij is de intrinsieke motivatie het belangrijkst. Kort gezegd je moet bij de leerling krachten aanboren die vanuit hem zelf komen, omdat deze motivatie langer duurt en sterker is. De extrinsieke motivatie (invloed van jou bijvoorbeeld) is altijd minder krachtig. Zoek dus een reden 'waarom' die ll. beter gaat presteren. Misschien staat er nog wat in dit document:
Zoek daarnaast ook dieper om te ontdekken waardoor iets mis is gegaan en zorg ervoor dat die knelpunten verdwijnen. Ik las het al eerder (bij Anita geloof ik). Het lijkt mij in mijn onwetendheid dat een leerling zonder daadwerkelijke hulp in de vorm van extra uitleg en dergelijke (=het wegnemen van hindernissen omdat de stof geheel of gedeeltelijk niet begrepen is) minder kans maakt zichzelf voldoende te verbeteren. Ik ben dus iemand die zegt: niet alleen woorden maar ook daden. Laat iemand mij verbeteren als ik dat fout zie, want ik ben een leek op dat gebied.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Feedback geven aan lln. met LVS gegevens

Berichtdoor moimoi op 28 okt 2012, 12:05

En (Joke - goed geschreven!) - blijf bij t kunnen van de leerling. Niet iedere C hoeft een A te worden zeg maar...
Wees tevreden als de leerling scoort naar behoren en spreek dat ook uit.
Jouw vertrouwen, complimenten en trotsheid op de leerling doet ook wonderen en geeft een leerling ontzettend veel zelfvertrouwen.
Zelfvertrouwen is het aller aller belangrijkste!!!

Pas daarom op, ik merk vaak op school dat de feedback veel gericht is op wat de leerling niet kan. En het is natuurlijk heel leuk als je de leerling vraagt wat hij/zij er aan gaat doen. Kinderen geven brave antwoorden (meer tafels oefenen, beter opletten)...

Hou de goede dingen in de gaten! Je gesprek zou een bepaalde formule moeten hebben - 80% positief en 20% "opbeurend/stimulerend"
3 dagen ib (en 2 dagen lekker vrij om van mijn zoontje te genieten)
moimoi
Paboforumholist
 
Berichten: 1870
Geregistreerd op: 21 feb 2005, 20:43
Woonplaats: utrecht
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Feedback geven aan lln. met LVS gegevens

Berichtdoor Diderna op 31 okt 2012, 10:06

Wauw, dat zijn mooie eye-openers!! Bedankt Joke & MoiMoi!

Het is inderdaad zo dat een C geen A hoeft te worden. De krachtige feedback moet wel een lln. met potentie die een C gescoord heeft helpen om richting een A te gaan.
Ik ga hier, met jullie informatie, aan de slag. Ik houd jullie op de hoogte.

Groetjes.
We doen niet moeilijk, ons gras is groener
Diderna
PABOforum Baby
 
Berichten: 19
Geregistreerd op: 03 okt 2011, 23:05
Groep: 8
PABO jaar: 0

Re: Feedback geven aan lln. met LVS gegevens

Berichtdoor Joke op 31 okt 2012, 13:44

Dank je moimoi.
Geen dank Diderna.
Aanvulling:
Wees heel voorzichtig met de complimenten díe je geeft!
Lees hier maar eens hóe voorzichtig je daarmee moet zijn en echt niet alleen bij hoogbegaafden:
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Feedback geven aan lln. met LVS gegevens

Berichtdoor manna op 13 dec 2012, 11:41

Hoi,

Wat een goede vraag! Op de school waar ik werk bespreken we de gegevens altijd met de kinderen en voeren we de portfoliogesprekken ook met ouder en kind. Ik denk dus dat ik je wel een paar tips kan geven. Zorg zelf allereerst dat je precies weet wat alles betekent, ik bespreek de cito-score (ABCDE), maar om dit goed te kunnen interpreteren is nog meer van belang. De DLE en DL neem ik ook altijd mee, want hoe goed scoren ze nav de hoeveelheid onderwijs die ze hebben gehad? En hoeveel maanden zijn ze vooruit gegaan? Ik had bijvoorbeeld een meisje die van een D naar een C was gegaan, maar in 3 maanden onderwijs wel 11 maanden vooruit was!
Ook vullen we met de kinderen de leerlijnen in, zodat ze precies weten op welke punten ze kunnen verbeteren. Daar stel ik dan samen met ze een plan voor op. Wat kun je nog niet zo goed, wat wil je daar aan gaan doen en hoe kan ik of je ouders je daarbij helpen (spullen verzamelen, instructies geven, samen oefenen)? Als je open en eerlijk met ze communiceert, zonder oordeel of compliment van jouw kant, dan zijn ze vanzelf gemotiveerd. Het leerproces blijft dan van hen en jij bent er om ze te ondersteunen.

Groeten Manna
manna
PABOforum Baby
 
Berichten: 3
Geregistreerd op: 28 nov 2012, 18:07
Groep: 8
PABO jaar: 0


Keer terug naar Vraag en Aanbod

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten

cron