door manna op 13 dec 2012, 11:41
Hoi,
Wat een goede vraag! Op de school waar ik werk bespreken we de gegevens altijd met de kinderen en voeren we de portfoliogesprekken ook met ouder en kind. Ik denk dus dat ik je wel een paar tips kan geven. Zorg zelf allereerst dat je precies weet wat alles betekent, ik bespreek de cito-score (ABCDE), maar om dit goed te kunnen interpreteren is nog meer van belang. De DLE en DL neem ik ook altijd mee, want hoe goed scoren ze nav de hoeveelheid onderwijs die ze hebben gehad? En hoeveel maanden zijn ze vooruit gegaan? Ik had bijvoorbeeld een meisje die van een D naar een C was gegaan, maar in 3 maanden onderwijs wel 11 maanden vooruit was!
Ook vullen we met de kinderen de leerlijnen in, zodat ze precies weten op welke punten ze kunnen verbeteren. Daar stel ik dan samen met ze een plan voor op. Wat kun je nog niet zo goed, wat wil je daar aan gaan doen en hoe kan ik of je ouders je daarbij helpen (spullen verzamelen, instructies geven, samen oefenen)? Als je open en eerlijk met ze communiceert, zonder oordeel of compliment van jouw kant, dan zijn ze vanzelf gemotiveerd. Het leerproces blijft dan van hen en jij bent er om ze te ondersteunen.
Groeten Manna