[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - rekenkist

rekenkist

Wil je een boek kopen of juist een boek verkopen? Of heb je andere vragen/verzoekjes?

Moderator: timgearz

rekenkist

Berichtdoor liesemiesje op 06 jan 2009, 23:10

Hallo allemaal,

Ik ben erg druk bezig met het spelend rekenen
Een erg goed boek over het ontwerpen van spelend rekenen in de kleuterklas.
Ik heb al een getallenwand gemaakt met de 2structuur gekoppeld aan de 5 structuur (gevingerverfd met vingers: aanrader!!) gekoppeld aan bakjes waarin de hoeveelheid aan eigen gekozen objecten (kan aansluiten bij het thema) in zitten.
Ik ben nog druk bezig met allerlei dingen te verzamelen die ik in de rekenkist kan doen.
Dit zijn materialen waardoor kinderen ontdekkend bezig zijn met rekenen en vooral gericht op meten en meetkunde.
Te denken aan spiegels, knopen etc.
Heeft iemand nog suggesties voor de rekenkist?
Ook ander rekenmateriaal voor kleuters is van harte welkom.

Zou iemand mij hier aan kunnen helpen.

Met vriendelijke groeten,

Elise Vellinga
liesemiesje
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 06 jan 2009, 22:55
Groep: 1
PABO jaar: 3

Re: rekenkist

Berichtdoor Joke op 07 jan 2009, 20:02

Er is een verhaal van een dier dat zijn knoop verloren is en de weg terugloopt met een vriend. (Een bekend prentenboekfiguur, ik weet het helaas meer.)
Hij vindt steeds andere knopen: te groot, te klein, te dik, te dun, niet de goede kleur enz.
Zou dit prentenboek er niet erg goed in passen? En natuurlijk dan ook een knopendoos, waarin allerlei knopen verzameld zijn, o.a. de knopen uit het verhaal.
Ik zal voor je kijken of ik de titel van het boek en de daarbij behorende les terug kan vinden.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: rekenkist

Berichtdoor Joke op 07 jan 2009, 20:23

Is dit wat?
- REKENEN IN DE HERFST MET KABOUTERS - Kun je aanpassen aan het seizoen, nu bv. een sneeuwstorm

Benodigdheden:
- een deken
- een heleboel spulletjes, verschillend in grootte, dikte en van verschillend materiaal.

Doel:
- leren voorwerpen te rangschikken naar eigenschappen
- begrippen groot – klein en dik – dun gebruiken en voorwerpen naar deze eigenschap kunnen rangschikken

Activiteit:
Vertel een verhaal over 2 kabouters die samen spullen verkopen op de markt. Ze verkopen echt van alles. Grote dingen, kleine dingen, dikke dingen, dunne dingen, blauwe dingen, groene dingen, dingen van karton, dingen van plastic en nog veel meer. Ze hebben alles heel netjes op een kleed neergezet. Alles wat bij elkaar hoort, hebben ze ook netjes bij elkaar gezet. Ze zijn er heel lang mee bezig geweest, maar het ziet er wel heel netjes uit.
Maar dan gebeurt er iets heel ergs. Het is herfst en dan kan het soms erg hard waaien. En dat gebeurt ook. Alles spulletjes waaien van de plaats af en liggen door elkaar. Kijk maar. (vouw het kleed met spulletjes open, zodat de kinderen kunnen zien dat alles niet netjes bij elkaar ligt)
Zullen wij die kaboutertjes maar eens even helpen?
Weten jullie het nog, de kaboutertjes hadden alles wat bij elkaar hoort bij elkaar gezet, zodat het netjes was. Vraag de kinderen wat er nu bij elkaar hoort.
Laat de spullen op verschillende eigenschappen die de kinderen aangeven sorteren. Bijvoorbeeld per kleur, per materiaal, van groot naar klein, van dik naar dun en op andere goede eigenschappen die de kinderen noemen.
De leerkracht kiest een aantal kinderen uit, die een bepaalde opdracht krijgen, bijvoorbeeld alle blauwe dingen zoeken.

http://www.kennisnet.nl
en dit soort blaadjes, misschien op een plankje met spijkertjes?
Of eenvoudige figuurtjes, draden erbij:
met cijfers:
http://www.kleutergroep.nl/Winter/Winte ... ve0004.jpg

Er staan ook leuke bladen onderaan bij de werkbladen op kleutergroep voor groep 3
Is de draad lang genoeg om het figuurtje te maken?
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: rekenkist

Berichtdoor theaterjuf op 07 jan 2009, 20:29

theaterjuf
PABOforum Kleuter
 
Berichten: 450
Geregistreerd op: 26 sep 2006, 19:27
Groep: 5

Re: rekenkist

Berichtdoor Joke op 07 jan 2009, 21:29

Klopt!
Lobel, A. (1997). De verloren knoop. In: Alle verhalen van Kikker en Pad. Amsterdam: Ploegsma.
Misschien heb je nog wat aan het artikel Hoe lang is een slang


Er stond een uitgewerkte les over de verloren knoop op als ik het goed heb.

Hebbes
Rekenen met rijmen en prentenboeken heet het artikel.
Domein Ordenen, meten en vergelijken

Sorteren en ordenen
In het realistisch reken- en wiskundeonderwijs gelden sorteren en ordenen als basisvaardigheid voor de ontwikkeling van telvaardigheid en getalbegrip.

Uit het natuurlijk sorteren en ordenen vloeien haast als vanzelf de telhandelingen voort die de grondslag vormen voor het getalbegrip. Bij het sorteren gaat het daarbij om de ontwikkeling van het besef van aantal en grootte. Bij ordenen is het volgordebegrip cruciaal en daarvoor bestaat binnen het prentenboek een specifiek subgenre: het stapelverhaal.

De verloren knoop
Het Kikker en Pad-verhaal De verloren knoop van Arnold Lobel laat perfect zien hoe de telhandeling voortvloeit uit het natuurlijk sorteren en ordenen.

In dit verhaal maakt Pad een lange wandeling met Kikker. En als ze dan eindelijk weer bij het huis van Pad zijn teruggekeerd, merkt Pad dat hij een knoop van zijn jasje heeft verloren. Kikker geeft het advies om de knoop te gaan zoeken.

Maar van de eerste knoop die ze vinden, zegt Pad: “Dat is mijn knoop niet. Die knoop is zwart. Mijn knoop was wit.” Toch steekt hij die knoop in zijn zak.

Een mus helpt Pad en Kikker om de knoop te vinden. Ze vinden er weer een. Maar opnieuw zegt Pad dat het zijn knoop niet is, want: “Die knoop heeft twee gaatjes. Mijn knoop had vier gaatjes.” Maar hij stopt die knoop toch in zijn zak.

Ze zoeken verder en verder, tot Kikker weer een knoop vindt. Maar Pad roept uit: “Dat is mijn knoop niet. Die knoop is klein. Mijn knoop was groot.” En weer doet hij die knoop in zijn zak.

Dan schiet een wasbeer hen te hulp om ze een knoop te geven die hij net heeft gevonden. Maar nu jammert Pad: “Dat is mijn knoop niet. Die knoop is vierkant. Mijn knoop was rond.” En weer doet hij die knoop in zijn zak.

Tot slot zoeken ze in de modder bij de rivier naar de verloren knoop en opnieuw is Kikker de gelukkige vinder. Maar nu gilt Pad: “Dat is mijn knoop niet! Die knoop is dun. Mijn knoop was dik.” Maar net als alle eerdere keren stopt hij die knoop ook nu weer in zijn zak, hoe tierend boos hij even later ook wordt: “De hele wereld is bezaaid met knopen. Maar die van mij is er niet bij!”

Pad rent dan naar huis, gooit de deur woedend achter zich dicht en ziet dan de knoop liggen waar hij Kikker de hele middag naar heeft laten zoeken. Hij schaamt zich diep, weet zich eerst geen raad, maar naait vervolgens – om het met Kikker weer goed te maken – alle teruggevonden knopen stevig op zijn jas vast.

Vraag aan de kinderen hoeveel knopen Pad heeft teruggevonden en noteer wat de kinderen daarvan vinden. Hoeveel kinderen hebben er voor vijf knopen gekozen en hoeveel voor één? Vraag ook waarom ze dat vinden. Vraag daarna of alle knopen er hetzelfde uitzagen. En ten slotte hoe de goede knoop eruitzag, wat de kinderen vinden van de oplossing om alle knopen op de jas te naaien en waarom Pad dat gedaan heeft.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Vraag en Aanbod

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten