Is dit wat?
- REKENEN IN DE HERFST MET KABOUTERS - Kun je aanpassen aan het seizoen, nu bv. een sneeuwstorm
Benodigdheden:
- een deken
- een heleboel spulletjes, verschillend in grootte, dikte en van verschillend materiaal.
Doel:
- leren voorwerpen te rangschikken naar eigenschappen
- begrippen groot – klein en dik – dun gebruiken en voorwerpen naar deze eigenschap kunnen rangschikken
Activiteit:
Vertel een verhaal over 2 kabouters die samen spullen verkopen op de markt. Ze verkopen echt van alles. Grote dingen, kleine dingen, dikke dingen, dunne dingen, blauwe dingen, groene dingen, dingen van karton, dingen van plastic en nog veel meer. Ze hebben alles heel netjes op een kleed neergezet. Alles wat bij elkaar hoort, hebben ze ook netjes bij elkaar gezet. Ze zijn er heel lang mee bezig geweest, maar het ziet er wel heel netjes uit.
Maar dan gebeurt er iets heel ergs. Het is herfst en dan kan het soms erg hard waaien. En dat gebeurt ook. Alles spulletjes waaien van de plaats af en liggen door elkaar. Kijk maar. (vouw het kleed met spulletjes open, zodat de kinderen kunnen zien dat alles niet netjes bij elkaar ligt)
Zullen wij die kaboutertjes maar eens even helpen?
Weten jullie het nog, de kaboutertjes hadden alles wat bij elkaar hoort bij elkaar gezet, zodat het netjes was. Vraag de kinderen wat er nu bij elkaar hoort.
Laat de spullen op verschillende eigenschappen die de kinderen aangeven sorteren. Bijvoorbeeld per kleur, per materiaal, van groot naar klein, van dik naar dun en op andere goede eigenschappen die de kinderen noemen.
De leerkracht kiest een aantal kinderen uit, die een bepaalde opdracht krijgen, bijvoorbeeld alle blauwe dingen zoeken.
http://www.kennisnet.nl en dit soort blaadjes, misschien op een plankje met spijkertjes?
Of eenvoudige figuurtjes, draden erbij:
met cijfers:
http://www.kleutergroep.nl/Winter/Winte ... ve0004.jpgEr staan ook leuke bladen onderaan bij de werkbladen op kleutergroep voor groep 3
Is de draad lang genoeg om het figuurtje te maken?