[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Is de PABO iets voor mij?

Is de PABO iets voor mij?

Elke gebruiker kan hier zich even voorstellen. Stel vragen om de anderen beter te leren kennen.

Moderator: timgearz

Is de PABO iets voor mij?

Berichtdoor druppelt op 08 mei 2015, 16:11

Hallo allen,

Ik ben Tom, 20 jaar en momenteel (nog) geen student van de PABO!

Wellicht een wat afgezaagd onderwerp die jullie meerdere malen langs zien komen. Echter zou ik het toch wat persoonlijker willen maken door jullie persoonlijk om advies te vragen.

Ik zit momenteel in het eerste jaar van mijn studie. Al vanaf het begin heb ik ontzettend veel twijfels, hoewel het me wel erg makkelijk afgaat. Al voor het huidige schooljaar speelde ik met het idee om de PABO te gaan doen, indien ik niet door de decentrale selectie heen zou komen van de andere beoogde opleiding. Echter doordat ik bij mijn huidige studie (die ik al een aantal jaar graag wilde doen) onverwacht erg hoog eindigde heb ik me daar min of meer blind aangemeld, zonder nog verdere overwegingen te maken.

Een grote hobby van mij is het geven van voetbaltrainingen aan kinderen van +/ 11 jaar (momenteel). Doordat ik dit doe maak ik veel kennis met de pedagogische kant van dit vak en zodoende ben ik er ook erg geïnteresseerd in (geraakt). Doordat dit me zo goed afgaat heb ik het gevoel dat het geven van les mij ook erg leuk lijkt. Echter weet ik niet of dit enigszins met elkaar vergelijkbaar is (voetbaltraining geven -> lesgeven). Ik zit al meerdere maanden met het gevoel dat ik niet precies weet wat ik wil. Ook ben ik me er terdege van bewust dat voetbal een hobby is van de kids en het daarom allemaal wat makkelijker gaat (qua bijv. orde houden) en misschien totaal iets anders is dan lesgeven. Het leuke aan (voetbal)training aan kinderen geven vind ik het volgende:

- Het omgaan met kinderen (enthousiasme)
- Het aanleren en verbeteren van bepaalde competenties
- Het leiding geven aan een groep

Ik heb ook via internet een aantal studiekeuzetests gedaan en daar kwam 'leraar basisonderwijs' etc. ook hoog op de lijst voor. Toch heb ik ontzettend mijn twijfels (hoewel het me op dit moment dus erg leuk lijkt), omdat het gras aan de overkant altijd groener is (mijn huidige studie tov de PABO) ;-)... Ik ben erg bang dat ik komend jaar met precies hetzelfde gevoel zit! Eventuele minpunten van mezelf waardoor ik niet geschikt zou zijn is dat ik niet erg creatief ben qua handvaardigheid, tekenen, schilderen enz. Wel ben ik erg vaardig wat betreft taal. Zelf had ik vroeger als kind een hekel aan de (lessen van) school, ook daardoor heb ik mijn twijfels. Wel heb ik een aantal keer bijles gegeven in Nederlands; toen merkte ik dat ik er wel anders in stond.

Wellicht een wat lastige vraag, maar zouden jullie mij van advies kunnen voorzien op basis van informatie? Heb geprobeerd de situatie (plussen en minnen) zo duidelijk mogelijk te schetsen, zodat jullie mijn 'probleem' enigszins begrijpen. Nog wat aanvullende informatie: ik ben 20 jaar, hobby's zijn sporten en mijn voorkeur zou liggen bij de bovenbouw (groep 5 t/m 8).

Hoor graag van jullie, want ik ben ten einde raad! :-)
druppelt
PABOforum Baby
 
Berichten: 3
Geregistreerd op: 07 mei 2015, 16:13

Re: Is de PABO iets voor mij?

Berichtdoor Joke op 08 mei 2015, 18:36

Dat gebrek aan creativiteit is niet echt belangrijk, lijkt me. Er zijn methodes voor en er is op internet en Pinterest zoveel leuks te vinden. Met woorden kun je kinderen ook tot grote prestaties brengen. :-) Je hebt ongetwijfeld weer een ander pluspunt (naast taal), bv. je sportvaardigheid.
Je bent een beetje terughoudend over je huidige studie, zodat ik niet kan beoordelen of het afmaken van deze studie verstandiger is, waarna je misschien vrijstelling kunt krijgen voor bepaalde vakken. Trouwens, daar weet ik toch niet zo veel van. Je zou ernaar kunnen informeren.
Ook schoot mij nog een tussenweg te binnen: http://www.han.nl/opleidingen/bachelor/ ... oeding/vt/ Deze opleiding kan ook in deeltijd. Dan sla je twee vliegen in een klap: werken met kinderen en toch sportief met ze bezig. :-)
PS De manier van lesgeven op mijn basisschool was mede de reden dat ik het onderwijs gekozen heb. 'Dat doe ik later niet zo, maar zo', dacht ik als kind al. :-)
Laatst bijgewerkt door Joke op 07 jan 2016, 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Is de PABO iets voor mij?

Berichtdoor Erick op 08 mei 2015, 21:48

Hoi Tom!

Over (het gebrek aan) creativiteit moet je vooral niet inzitten hoor. Zoeken op Google levert vaak een heleboel bloggende juffen op met de meest uiteenlopende opdrachten voor tekenen en handvaardigheid. Daar doe ik ook wel eens ideeën op. Pinterest, die Joke al noemde, is inderdaad ook een goeie. En daarnaast heb je de directe collega's op school.

Zelf ben ik handbaltrainer (F-jeugd) en heb het ook altijd leuk gevonden om met kinderen te werken. Ik heb eerst een andere HBO-opleiding gedaan en ben vrij snel daarna aan de (verkorte) deeltijdopleiding van de PABO begonnen. Dat is me goed bevallen, ook al ging het niet altijd even lekker en waren niet alle vakken even spannend. Maar dat hoort erbij. Ik ben inmiddels anderhalf jaar afgestudeerd en ben volop aan het vervangen. Het bevalt mij uitstekend en heb er geen spijt van om toch nog PABO te gaan doen.

Het eerste wat mij opkwam na het lezen van je bericht: Ga eens kijken op een school. Neem eens contact op met een school en vraag of je eens een dagje (of een paar?) mee kunt lopen. Bij mij zou je zo welkom zijn, maar ik weet natuurlijk niet waar je woont. (En ik moet het even overleggen met de school ;) ).

Dan nog even je huidige studie. Bij twijfel... stoppen? Studeren is toch al duur genoeg en als je moet niet nog drie jaar studeren en dan een opleiding hebben afgerond waar je eigenlijk niet veel mee zou willen gaan doen. Zaak is nu dus om even goed te oriënteren wat je graag wilt. Bezoek open dagen (die zitten er weer aan te komen, volgens mij) van bijvoorbeeld Pabo's, maar bekijk ook de opleiding die Joke aangaf. In combinatie met je sportieve kant zou dat ook heel leuk kunnen zijn. Je kunt er zowel in het VO als PO mee terecht.

Nou... Genoeg stof om over na te denken. Blijf gerust gedachten met ons delen en stel vooral vragen die je kunnen helpen bij het maken van een keuze of bij het vormen van een beeld bij de PABO en het leven voor de klas. (Of je stuurt een PB of een mail via een van de knoppen rechts naast dit bericht!)

Succes!

Erick :) ;)
Maar bovenal laat ie ons dromen over een hele mooie toekomst, ja hij laat ons geloven in onszelf.
Avatar gebruiker
Erick
PABOforum Adolescent
 
Berichten: 833
Geregistreerd op: 18 maart 2011, 09:20
Woonplaats: Noord-Limburg
Groep: 6
Schooltype:
PABO jaar: 0

Re: Is de PABO iets voor mij?

Berichtdoor Chun op 10 mei 2015, 16:58

Hoi Tom!

Na het lezen van je verhaal herkende ik mezelf heel erg in jouw verhaal. Mijn twijfels begonnen alleen tegen het einde van mijn vorige (HBO) studie die ik uiteindelijk wel gewoon heb afgemaakt.

Ik ben uiteindelijk de PABO gaan doen naar aanleiding van het geven van tafeltennistrainingen aan verschillende groepen kinderen van 8 tot 16 jaar. Ook ik twijfelde of ik het wel moest gaan doen aangezien een tafeltennistraining wel wat anders is dan een schoolbank. Ik heb toen een dag meegelopen met studenten van de PABO en ik ben een dag mee gaan kijken bij een groep 5/6 en dat was me erg goed bevallen. Dit kan ik je daarom erg aanraden om ook te gaan doen.

Voor de creatieve vakken hoef je je ook geen zorgen te maken zoals hierboven al is vermeld. Ik ben zelf ook niet zo creatief maar internet en de docenten van de PABO geven voldoende mogelijkheden.

Zelf doe ik alleen de verkorte opleiding (1e jaar) dus ik weet niet hoeveel de inhoud verschilt met een voltijdopleiding (dat ga je doen neem ik aan?)

Ik hoop dat je hier wat mee kan!
Chun
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 10 mei 2015, 16:42
Groep: 0
PABO jaar: 1

Re: Is de PABO iets voor mij?

Berichtdoor druppelt op 20 mei 2015, 17:18

Dank voor jullie goede tips! Ik heb me inmiddels ingeschreven voor de PABO (HU) en zal spoedig vast een mail ontvangen met betrekking tot de *toelatingstesten*. Aangezien ik hiervoor een vierjarige MBO-studie gevolgd heb moet ik toetsen gaan doen in de vakken Geschiedenis, Aardrijkskunde en Natuur & Techniek. Oftewel: gewoon drie pittige examens, als ik zo kijk naar de oefentoetsen. Maar nu vraag ik me af of iemand hier reeds ervaring mee heeft (zijn ze nou al in 2014 ingevoerd, of is dit de eerste keer?). Dan vraag ik me af hoe iedereen die zich hier op het forum bevindt voorbereid op deze toetsen.

Voor de goede orde, ik ben momenteel nog bezig met mijn huidige studie (1e jaar) die ik in ieder geval dit jaar wil afmaken, zodat ik kan kiezen, mocht ik bijv. de toelatingstoetsen van de PABO niet halen. Afijn, nu is het probleem dat deze toetsen redelijk op de korter termijn zijn. Best vreemd, aangezien ik me in principe tot 1 september zou kunnen inschrijven en ze me dan verplicht zijn om toe te laten. Het probleem met periode 2 en 3 is dat ik in het eerste geval in de voorbereiding zit op mijn eigen tentamens en in periode 3 ben ik al op vakantie... :( Wie weet hoe dit zit?

Hoop dat ik jullie weer wat meer inzicht heb kunnen geven in de situatie, zoals die er op dit moment voorstaat. Mijn belangrijkste vraag is echter: in hoeverre zijn deze toetsen leidend/bindend voor mijn toelating tot de PABO?

Periode 2: 8 juni tot en met 13 juni 2015
Periode 3: 13 juli tot en met 18 juli 2015
Periode 4: 17 augustus tot en met 19 augustus 2015
(in principe alleen voor herkansers)

Dank voor jullie interessen en hulp! :D
druppelt
PABOforum Baby
 
Berichten: 3
Geregistreerd op: 07 mei 2015, 16:13

Re: Is de PABO iets voor mij?

Berichtdoor Jessss op 20 mei 2015, 22:06

Hallo Tom,

Ik zit op dit moment in mijn eerste jaar van de pabo. Wij hebben ook deze toetsen moeten maken. Sommigen hebben deze nog steeds niet gehaald, maar wij mogen er twee jaar over doen. Wat verandert is, is dat dit een toelatingseis is geworden. De toelatingseisen zijn voor aankomend studiejaar (dus in jouw geval) bindend. Dit jaar zal het eerste jaar zijn waarbij een toelatingseis voor de pabo geldt.
Ik vond de toetsen niet zeer moeilijk, maar de meningen verschillen.

Ik hoop dat ik je weer wat op weg heb geholpen! :)
Jessss
PABOforum Baby
 
Berichten: 1
Geregistreerd op: 20 mei 2015, 21:57
Groep: 1
PABO jaar: 1

Re: Is de PABO iets voor mij?

Berichtdoor McLovin op 07 jan 2016, 03:32

McLovin
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 07 jan 2016, 02:38
Groep: 3
PABO jaar: 3


Keer terug naar Voorstellen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast