[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - Voorstellen en paar vragen

Voorstellen en paar vragen

Elke gebruiker kan hier zich even voorstellen. Stel vragen om de anderen beter te leren kennen.

Moderator: timgearz

Voorstellen en paar vragen

Berichtdoor Emnaon op 24 nov 2013, 12:09

Beste paboforum,

Mijn naam is Max, ik zit zelf niet op een pabo noch ben ik dit van plan. Ik heb alleen een paar vragen voor jullie, en wat jullie al wellicht hebben gedaan in jullie opleiding. Ik ben zelf namelijk een student in mediatechnologie en heb wat antwoorden nodig voor een onderzoek. Dus bij deze:

1. Maken jullie in de lessen / persoonlijke gesprekken met leerlingen gebruik van apparaten als iPads of android tablets?
2. Zo ja, wat voor programma’s gebruik je en wat wil je daar mee bereiken?
3. Worden er educatieve app’s gebruikt om kinderen te helpen bij het leren?
4. Worden kinderen ook gestimuleerd om het thuis te gebruiken?
5. Zo nee, waarom word hier geen gebruik van gemaakt?
6. Wat voor onderwerpen zijn tegenwoordig relevant qua wereldoriëntatie (bijvoorbeeld een proces van graan tot brood, of iets geheel anders in wereldoriëntatie.)

Hartelijke bedankt als je wat vragen kunt invullen. Het helpt zeer :)
Emnaon
PABOforum Baby
 
Berichten: 3
Geregistreerd op: 21 nov 2013, 14:48
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Voorstellen en paar vragen

Berichtdoor miek op 24 nov 2013, 13:38

1. Ja, android tablet van prowise. Ook met prowise apps zoals woordenwolk maken bij het begin van een nieuw thema/onderwerp. Verder zijn veel dingen vanuit de prowise presenter ook met de tablets te gebruiken waardoor kinderen actiever bij de les betrokken worden. Wij werken niet met werkboeken op de tablets. Vooralsnog is alles op de tablets extra en wordt het weinig gebruikt (eigenlijk vooral door mij).
2. Zie 1
3. Ja, apps om hoofdrekenen te automatiseren (als extra aanvulling op het computerprogramma wat we al gebruiken), squla voor kinderen die extra oefening nodig hebben, spelling in beeld app voor kinderen die dat moeten oefenen (pas sinds deze week, de gratis (beperkte) versie om te bekijken of het iets is), verder nog apps om letters te oefenen in groep 2 (als kinderen hieraan toe zijn) en groep 3. En nog andere apps, ik zoek ook vaak apps bij het thema dat speelt in mijn groep 4.
4. Nee, incidenteel geef ik aan ouders aan dat extra oefenen erg goed zou zijn en geef ze dan enkele apps mee die handig zouden zijn. Dit is niet structureel. Verder raden wij nooit squla aan! Dit is een betaalde app die best goede oefeningen heeft maar wij raden geen betaalde apps aan.
5. Zie 4.
6. Dit is wel een heel brede vraag, ik zou zeggen ga eens op zoek naar basisschoolmethodes en kijk die in. Of kijk eens op: en klik dan op leerlijn. Dit is wel breed maar misschien kun je er iets mee.

Verder zou ik heel graag zien dat je bij apps meer inlogmogelijkheden krijgt zodat de leerlingen wel op hun eigen naam spelen en je ook kunt terugkijken hoe ze iets gedaan hebben. Nu is het gewoon oefenen maar ik zie het niet terug als ze bijvoorbeeld de helft fout doen terwijl ik dat wel graag zou weten. Ook vind ik het belangrijk dat kinderen feedback krijgen op hun fouten die ze niet weg kunnen klikken. Ze vinden het misschien niet leuk om naar te luisteren maar dat is wel nuttig!

Wat ik lastig vind is dat wij als school best willen betalen voor een goede app maar hoe beslis je nu wat een goede app is en of hij echt meer biedt dan een gratis variant. Ik gebruik tot nu toe eigenlijk alleen maar gratis apps. Verder is het soms lastig zoeken, er is zoveel, niet erg makkelijk geordend, hoe haal je nu de goede app eruit die oefent wat ik wil laten oefenen.

Tot slot: ik ben tot nu toe eigenlijk de enige die de tablets gebruikt, we hebben ze ook pas sinds kort en ik ben er wel ingedoken om te kijken waar mogelijkheden liggen om het onderwijs te verrijken. We hebben maar 1 tablet per groep maar omdat anderen ze niet gebruiken heb ik ze meestal allemaal in mijn groep. Ik merk dat mijn collega's het of erg lastig vinden om erin te duiken of er gewoon geen zin in hebben. Eigenlijk zou er iets klaar moeten staan waarmee de collega's zonder veel moeite aan de slag kunnen zodat het gaat leven. Dan willen ze zelf ook vast verder gaan kijken of er voor hun groep meer te vinden is. Als iemand hier tips voor heeft zijn ze van harte welkom.
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)
Avatar gebruiker
miek
Paboforumholist
 
Berichten: 2114
Geregistreerd op: 17 mei 2003, 18:26
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Voorstellen en paar vragen

Berichtdoor Emnaon op 24 nov 2013, 14:49

Hoi Miek,

Top antwoord, hartstikke bedankt daarvoor! Ik kan hier echt super veel mee. Om weer terug te komen op jou eigen vragen:

Om applicaties goed te beoordelen kan je misschien even een kijkje nemen op de website van de ontwikkelaar en documentatie doornemen als die er al is. Wel weet ik dat de google store voor android apparaten een 15 minuten refund tijd geven voor gekochte apps. Dus stel je koopt een app en je vind het niks, kun je binnen 15 minuten je geld terug krijgen. Alleen dit is niet altijd mogelijk dus wel goed opletten!

Inlogmogelijkheden zijn zeker een belangrijk iets als je echt puur voor de educatie gaat. Ik ben zelf alleen meer op de educatieve 'game' kant aan het focussen. Dus met minigames bijvoorbeeld.

Ik ben wel erg benieuwd hoe u het concept zou willen zien dat het makkelijker wordt voor de docent zelf om de tablet te implementeren. Want waar lopen uw collega's specifiek tegenaan bij het gebruik?
Emnaon
PABOforum Baby
 
Berichten: 3
Geregistreerd op: 21 nov 2013, 14:48
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Voorstellen en paar vragen

Berichtdoor miek op 24 nov 2013, 15:22

soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)
Avatar gebruiker
miek
Paboforumholist
 
Berichten: 2114
Geregistreerd op: 17 mei 2003, 18:26
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Voorstellen en paar vragen

Berichtdoor Meester Mitchell op 24 nov 2013, 20:40

1. Maken jullie in de lessen / persoonlijke gesprekken met leerlingen gebruik van apparaten als iPads of android tablets?
Wij maken in geen enkele les gebruik van een IPad of Android Tablet

2. Zo ja, wat voor programma’s gebruik je en wat wil je daar mee bereiken?
Géén

3. Worden er educatieve app’s gebruikt om kinderen te helpen bij het leren?
Ik weet vooral dat ze in het voortgezet onderwijs werken met educatieve app's maar niet in het primair onderwijs.

4. Worden kinderen ook gestimuleerd om het thuis te gebruiken?
Thuis wordt het wel gestimuleerd!

5. Zo nee, waarom word hier geen gebruik van gemaakt?
Er zijn genoeg opdrachten die ze thuis mogen doen met Ipads maar op school wordt hier niet mee gewerkt omdat zulk materiaal veel te duur is om aan te schaffen.

6. Wat voor onderwerpen zijn tegenwoordig relevant qua wereldoriëntatie (bijvoorbeeld een proces van graan tot brood, of iets geheel anders in wereldoriëntatie.)
Ook ik vind dit een brede vraag, deze link helpt je denk ik verder: http://tule.slo.nl/OrientatieOpJezelfEn ... ereld.html
Stamgroepleider op een Jenaplanschool

2015 - 2022 = Groep 3/4/5 (middenbouw)
Avatar gebruiker
Meester Mitchell
PABOforum Peuter
 
Berichten: 190
Geregistreerd op: 02 mei 2012, 01:36
Groep: 5
PABO jaar: 0
Functie:

Re: Voorstellen en paar vragen

Berichtdoor Emnaon op 30 nov 2013, 21:10

Hoi Mitchell, overigens ook bedankt voor de reactie!

Het onderzoek gaat goed! We gaan binnenkort prototyperen en testen met wat kids. Nu heb ik alleen nog een paar vraagjes aan jullie.

Het idee is om een soort level systeem te creëren, we willen een sociaal element wellicht inbouwen (of helemaal niet) waar de leerlingen kunnen kijken hoe ver hun klasgenoten zijn met de game. Wij kwamen met een kleine focusgroep alleen tot de conclusie dat het misschien terugwerkende kracht kan hebben. Denk bijvoorbeeld dat 'Jan' al super ver gevorderd is, en dat 'Elise' nog nauwelijks verder is gekomen. Dan is er een kans dat Elise gepest gaat worden of niet meer verder wil, omdat ze al achter staat.

Mijn vraag is dan ook hoe dat in een klas gebeurt:

1. Als er al een rank systeem in een lessysteem zit hoe voorkomen jullie dan een soort segregatie in de klas omdat de ene leerling veel verder gevorderd is?

2. Hoe zit het in de klas met bepaalde kansen op bijvoorbeeld 'op de computer mogen'. (Ik weet van de Montessori vroeger dat ik vaker op de computer kon omdat ik altijd snelste klaar was met taal.) Zijn er bepaalde regels voor?

Hartelijk bedankt nogmaals!
Emnaon
PABOforum Baby
 
Berichten: 3
Geregistreerd op: 21 nov 2013, 14:48
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Voorstellen en paar vragen

Berichtdoor miek op 01 dec 2013, 02:03

Binnen ons bestuur zijn er juist steeds meer scholen die tablets aanschaffen.
Ik ben tegen een ranksysteem tussen kinderen. Het niveau verschilt binnen een groep op de basisschool gewoon heel veel en ranking past hier in mijn groep niet bij. In het amerikaanse systeem en ook op internationale scholen in Nederland is dit veel gewoner.
Over de computertijd. Bij mij werkt de grote groep evenveel aan de computer. Er zijn kinderen die vaker moeten. Dat zijn juist de zwakkere op een bepaald gebied ivm extra oefenen. De snellere leerlingen hebben extra uitdagend werk maar dat is meestal zonder computer.
soms is het beter iets moois te verliezen,
beter verliezen dan dat je het nooit hebt gehad (rowwen heze)
Avatar gebruiker
miek
Paboforumholist
 
Berichten: 2114
Geregistreerd op: 17 mei 2003, 18:26
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Voorstellen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron