door juf suus op 21 jun 2012, 19:09
Voordat ik op mijn huidige school kwam werken heb ik tijdens mijn stages en tijdens het invallen regelmatig een combinatiegroep gedraaid, waaronder een groep 6,7,8.
Ik heb ondervonden dat een goed klassenmanagement / organisatie het belangrijkste is bij het lesgeven aan een combinatiegroep.
Daarnaast wordt er veel zelfstandigheid van de kinderen verlangt. Om hier optimaal gebruik van te kunnen maken, hadden wij in de hele school het werken met weektaken ingevoerd,
waarop het voor de kinderen duidelijk is welk werk zij zelfstandig kunnen maken en waar zij eerst nog instructies voor nodig hebben. Als leerkracht moest je nu alleen alle instructies
goed inplannen. De kinderen die geen "les" hebben, kunnen altijd zelfstandig werken m.b.v. hun dag/ weekplanning.
Je plant dus constant leerkrachtgebonden lessen tegenover zelfstandig werken.
Maak duidelijke afspraken over wanneer de leerlingen die zelfstandig werken je mogen storen en wanneer niet en bespreek die regelmatig. Werk b.v. met een stoplicht. Als je aan de ene groep instructie geeft, spreek dan met de groep die zelfstandig werkt af, wanneer jij je vaste ronde loopt. Je zou met een vragenkaartje kunnen werken. Staat het op groen dan gaat alles prima. Staat het op rood dan is er een vraag. Intussen kan het kind iets anders doen. Op vaste tijden loop je langs, maar je kan ook een klasgenootje laten helpen. Je zou b.v. met maatjes kunnen werken. Kijk dan heel goed welke kinderen je naast elkaar plaatst. Leer kinderen ook hoe ze elkaar het beste kunnen helpen
2 groepen geeft veel nakijkwerk, bepaal dus van te voren wat je zelf wil nakijken en wat je samen met de kinderen kan doen. Zaakvakken kan je prima klassikaal nakijken. Maar b.v. rekenen is een vak dat kinderen prima zelf kunnen nakijken
Tijdens mijn stage heb ik ook stage gelopen in een combinatiegroep 4-6. Wij gaven de zaakvakken als groep 4 ging niveau lezen met ouders. Zo hadden we de tijd om groep 6 instructie te geven over de zaakvakken, als groep 4 dan terug kwam ging groep 6 zelfstandig aan de slag met de werkbladen/ werkboekje bij het vak en had je weer tijd om groep 4 instructie te geven.
Waar ik in het begin heel erg tegenaan liep was het geven van extra/ verlengde instructie voor de zwakke leerlingen. Ik heb toen een inloop georganiseerd. De kinderen mochten vrij uit een aantal werkjes kiezen die ze stil op hun plaats konden doen. Zo had ik de tijd om leerlingen te begeleiden aan de instructietafel. Dit deed ik iedere dag ongeveer 20 min, en dit stond ook ingepland in het rooster. Ik weet niet of jullie een inloop hebben, anders zou je ook heel goed een gedeelte van de inloop hiervoor kunnen gebruiken.
Daarnaast is het constant evalueren met de groep heel belangrijk. Doe dit in het begin even kort na iedere les. Wat ging goed, waar moet nog aan gewerkt worden. Laat leerlingen zelf oplossingen aandragen voor problemen.
Maar... doe ook zoveel mogelijk met de hele groep. Muziek, crea en gym kan je prima met de hele groep doen