We hebben het inderdaad steeds drukker, echt waar, dat is geen verzonnen excuus.
Ik vind de opmerking van meesterD een goede. Als de overheid duidelijk aangeeft wat ze van de scholen, en dus de leerkrachten, verwacht kan hierop aangesloten worden.
We zijn zelfs op school ook al eens bezig geweest onder leiding van een van de leerkrachten (nog ouder dan ik, haha, ligt dus echt niet altijd aan de leeftijd), maar alles bloedt dood omdat er prioriteiten gesteld moeten worden.
Daar hoort ICT nu nog niet bij, wel als er duidelijk wordt wat er precies met de leerling gedaan moet worden (leerlijn, einddoel) en wat er daarvoor toch minimaal van een leerkracht verwacht mag worden. Pas dan kun je eisen stellen en er in de opleiding mee beginnen, al is dat tegenwoordig geen punt meer.
Toch denk ik dat het handig is vast te stellen wat iemand echt weet. Een beetje op de computer kunnen werken is geen vrijkaart.
Een jonge leerkracht is toentertijd niet meegegaan naar de cursus omdat ze het allemaal al wist. Na de cursus constateerde ik dat ze alleen een beetje op de computer kon werken, maar barweinig van extra functies en mogelijkheden afwist. Ze keek met verbazing naar wat ik er 'allemaal van wist en ermee kon', terwijl ik mezelf nog steeds als digibeet beschouw.