[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 472: preg_replace(): No ending delimiter '/' found
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions_content.php on line 652: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3545: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3547: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3548: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
[phpBB Debug] PHP Notice: in file /includes/functions.php on line 3549: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /includes/functions.php:2975)
PABOforum.nl PABOforum.nl • Toon onderwerp - fonologische/morforlogische/semantische principes

fonologische/morforlogische/semantische principes

Moderator: wnpabo

fonologische/morforlogische/semantische principes

Berichtdoor no op 14 feb 2009, 21:35

hallo !

Ik zit echt met mijn handen in het haar. Ik heb een Nederlands toets over fonologische principes (bv woorden die klankzuiver zijn), morfologische principes, semantische principes enzovoorts. Hiervoor moet ik het boek Spelling leren.

Nu heb ik deze toets afgelopen december gemaakt nadat ik het boek had doorgespit, mede studenten erover had gemaild (doe afstandspabo) en op internet had geoefend. Ik dacht er helemaal klaar voor te zijn maar mijn inspanningen werden beloond met een 2. :(

Nu weet ik niet wat ik kan doen, ik heb de docent gemaild die gewoon erg handig terug mailt 'je moet op je tentamen goed de vragen doorlezen en even rustig nadenken' tja daar heb ik weinig aan.

Is er daarom iemand die mij iets kan uitleggen over deze principes ?!

Alvast bedankt !

groetjes
Ooit sta ik met dat felbegeerde papiertje in mijn hand, voor ons Son !
no
PABOforum Baby
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 25 feb 2007, 14:31
Groep: 0
PABO jaar: 3

Re: fonologische/morforlogische/semantische principes

Berichtdoor Joke op 15 feb 2009, 00:26

Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: fonologische/morforlogische/semantische principes

Berichtdoor jufRoos op 17 feb 2009, 13:03

Hoi,

Misschien dat je hier wat aan hebt. Dit is een stukje vanuit mijn samenvatting van het boek Spelling en Didactiek.


Fonologisch principe:
Elk foneem wordt door een apart grafeem weergegeven. Dit wordt ook wel het beginsel van de standaarduitspraak genoemd. Omgekeerd houdt het principe in dat elk grafeem maar voor een het hetzelfde fonemen mag staan. Woorden die allen volgens het fonologisch principe worden gespeld, noemen we ook wel klankzuiver. Dit principe is het basisprincipe van het Nederlands en als we kinderen leren spellen, moeten ze dus eerst het fonologisch principe onder de knie krijgen. Uitzonderingen op het fonologisch principe zijn niet altijd willekeurig, maar hebben vaak te maken met andere regels van de Nederlandse spelling. Bij spelling moeten we niet alleen letten op spraakklanken, maar ook op de schrijf wijze van hele woorden.
Dus wat je hoort, schrijf je op: boom, vis, vuur, werk, maar niet bord, want dan komt er een regel aan te pas. (je hoort b/o/r/t, maar je schrijft b/o/r/d )

Morfologisch principe:
Hierbij gaan we uit van de vorm van woorden, oftewel het beginsel van de vormovereenkomst. Woorden zijn vaak opgebouwd uit kleinere elementen die elk een eigen betekenis hebben. Zulke betekenisdragende elementen noemen we morfemen. (onwijs bestaat uit de morfemen on - een ontkenning – en wijs – verstandig- ) Sommige morfemen kunnen als woord voorkomen, we noemen ze dan vrije morfemen.
Gebonden morfemen zijn morfemen die altijd aan een bestaand woord moeten worden toegevoegd. Zoals voorvoegsels (on- , be- en ver- )en achtervoegsels ( -ig en –heid )

Het morfologisch principe is in twee regels op te splitsen:

1) Regel van de gelijkvormigheid
Dit houdt in dat we een woord of voor- of achtervoegsel steeds op dezelfde manier schrijven. Bij deze regel ga je altijd na hoe een bepaald morfeem in andere woorden klinkt. Je moet een vergelijking maken, waarbij je nagaat hoe hetzelfde morfeem in langere woorden geschreven wordt. (achtervoegsel –zaam wordt altijd met een z geschreven, ook al hoor je dat bij sommige woorden niet. Web schrijf je met een b, want bij webben hoor je duidelijk een b)

2) Regel van de overeenkomst
Als woorden op dezelfde manier zijn gevormd, worden ze ook op dezelfde manier geschreven. Hierbij moet je ook weer gaan vergelijken, maar dan met een heel ander woord met ook een andere betekenis. Grootte klinkt hetzelfde als grote, maar de betekenis is heel anders. Hierbij vergelijken we dit woord met lengte, dat op dezelfde manier is opgebouwd. Hij vindt schrijf je met -t, want hij werkt schrijf je ook met –t.

Etymologisch principe:

Dit houdt in dat de vroegere taalvorm bepalend is voor de schrijfwijze van een woord of spraakklank. Het verschil in herkomst van woorden als hij en hei heeft met in de spelling tot uitdrukking willen brengen. Vandaar dat er twee schrijfwijzen kennen voor de /ij/.
Leenwoorden vallen ook onder het etymologisch principe. Wij schrijven radio voor /raadiejoo/. De spelling is uit de taal van herkomst overgenomen.

Syllabisch principe:

Dit principe heeft betrekking op de spelling van syllaben in een woord. Een syllabe is een klankstuk, een gedeelte van een woord. De klanken die bij een gesegmenteerde uitspraak (dus in stukjes, lettergrepen) van woorden als één groep worden uitgesproken, noemen we klankstukken of syllaben. Een syllabe is wat anders dan een lettergreep. Een lettergreep is een visuele verdeling van een woord. Bakker verdelen we op de in de lettergrepen: bak-ker. Als we het in klankstukken verdelen, krijgen we /ba/ +/kur/.

In het syllabisch principe gelden twee regels:

1) verenkelingsregel: Als een klankstuk eindigt op een lange klank, dan schrijven we maar één letter. Ramen eindigt in het klankstuk /aa/ op een lange klank, en volgens de regel van de verenkeling schrijven we maar één a.

2) verdubbelingsregel: Als een klankstuk eindigt op een korte klank (/a/, /e/, /o/, of /u/) dan wordt de medeklinker die daarop volgt verdubbeld. Koffer eindigt in het klankstuk /ko/ op een korte klank, en volgens de regel van verdubbeling moet die f die erop volgt dubbel geschreven worden.
Om woorden met de verenkeling en verdubbeling goed te kunnen schrijven, moeten de kinderen verschillende handelingen verrichten. Ze moeten een woord verdelen in klankstukken, ze moeten spraakklanken kunnen herkennen als en korte of lange klinker en ze moeten een regel toepassen.
jufRoos
PABOforum Baby
 
Berichten: 24
Geregistreerd op: 01 dec 2008, 17:00
Groep: 3
Schooltype:
PABO jaar: 2
Functie:

Re: fonologische/morforlogische/semantische principes

Berichtdoor no op 23 feb 2009, 22:19

hoi hoi,

dank jullie allebei voor iig de moeite ! JufRoos aan jou stukje heb ik wel iets alleen heb ik nog steeds mijn vraagtekens bij het morfologisch principe. Ze zeggen je schrijft 'breedte' omdat het ook 'lengte' is. . .nou dat klinkt voor mij als chinees. .
kun je dit misschien anders verwoorden voor mij ?

dank je wel !

groetjes
no
PABOforum Baby
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 25 feb 2007, 14:31
Groep: 0
PABO jaar: 3

Re: fonologische/morforlogische/semantische principes

Berichtdoor Joke op 23 feb 2009, 23:53

leng+te dus ook breed+te
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: fonologische/morforlogische/semantische principes

Berichtdoor Bloemetje op 15 maart 2009, 12:32

Die worden zijn op dezelfde manier gevormd en opgebouwd, dus wordt ook dezelfde regel gehanteerd als je het moet schrijven.
hoog-te/leng-te/breed-te/groot-te.. de woorden zijn hetzelfde opgebouwd en dus krijgen ze allemaal -te op het eind
Het is stationsstraat, omdat stationsgebouw ook die S heeft..
We schrijven ‘hij vindt’ met een t omdat ‘hij loopt’ ook met een t is..
Avatar gebruiker
Bloemetje
PABOforum Peuter
 
Berichten: 65
Geregistreerd op: 28 mei 2005, 17:05
Groep: 3

Re: fonologische/morforlogische/semantische principes

Berichtdoor Juf_Noor op 15 maart 2009, 21:45

Ik heb zelf een taalvraagje, wist niet precies waar ik dit moest plaatsen en om er nou een hele topic voor te openen, tjah dan maar zo.

Klopt deze zin:

(eerst komt er een huppeldepup verhaal) Ze heeft uiteindelijk haar doel bereikt, niet daarvan.

Ik hoor het graag van jullie! :D
Juf_Noor
PABOforum Peuter
 
Berichten: 60
Geregistreerd op: 14 jul 2008, 21:28
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: fonologische/morforlogische/semantische principes

Berichtdoor lucia op 15 maart 2009, 22:40

Wordt er niet bedoeld: Ze heeft uiteindelijk haar doel bereikt, daar niet van!
Wie denkt dat kennis duur is, weet niet wat domheid kost.
Avatar gebruiker
lucia
Paboforumholist
 
Berichten: 2483
Geregistreerd op: 18 feb 2006, 23:08
Woonplaats: Z-Holland
Groep: 0
Schooltype:
PABO jaar: 0
Functie:

Re: fonologische/morforlogische/semantische principes

Berichtdoor Juf_Noor op 17 maart 2009, 21:01

Juf_Noor
PABOforum Peuter
 
Berichten: 60
Geregistreerd op: 14 jul 2008, 21:28
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: fonologische/morforlogische/semantische principes

Berichtdoor Joke op 18 maart 2009, 13:16

Nee, kan absoluut niet andersom. Tenminste niet in Nederland, voor België sta ik niet in. :D

Wat goed Lucia, ik begreep niet eens wat er bedoeld werd. :oops:
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: fonologische/morforlogische/semantische principes

Berichtdoor no op 11 jun 2009, 21:14

Super dank je wel, nogmaals, voor al jullie hulp !

en ik kan jullie vertellen, het heeft geholpen want ik heb de toets gehaald ! :D :D :D :D

Top dus !

groetjes
Ooit sta ik met dat felbegeerde papiertje in mijn hand, voor ons Son !
no
PABOforum Baby
 
Berichten: 6
Geregistreerd op: 25 feb 2007, 14:31
Groep: 0
PABO jaar: 3


Keer terug naar Taal

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast