Toetsvragen lezen

Moderator: wnpabo

Toetsvragen lezen

Berichtdoor Ebrina op 07 jun 2016, 19:42

Dag allemaal,
Ik werk op het voortgezet onderwijs, vooral vmbo.
Mijn team zou graag willen weten of er onderzoeken zijn die aantonen dat het nuttig is voor leerlingen om een toets eerst helemaal door te lezen, voor ze aan de eerste vraag beginnen. Hebben jullie daar informatie over?
Alvast bedankt!
Ebrina
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 07 jun 2016, 19:07
Groep: 10
PABO jaar: 0

Re: Toetsvragen lezen

Berichtdoor Joke op 07 jun 2016, 23:25

Er bestaat zo'n toets, waarbij je uiteindelijk maar een ding hoeft in te vullen als je de vragen helemaal doorleest. Goed lezen is hier dus héél belangrijk, dat blijkt uit vraag 1.
Getypt door Merel2:
Onderstaande versie komt uit de methode Sleutels (v.o.). Heb hem even voor jullie overgetypt, dan kunnen jullie hem zo gebruiken. De vragen zijn natuurlijk altijd aan te passen. Succes ermee!!

De VIJF-MINUTEN-TEST

1. Lees alle vragen op dit blad goed door.
2. Schrijf je naam in de linker bovenhoek van het lege blaadje.
3. Hoeveel is 3x3x4?
4. Schrijf drie Engelse woorden op die je kent.
5. Hoeveel minuten zit je vandaag totaal op school?zeker.
6. Tik driemaal met je potlood op tafel.
7. Denk aan je opa van moeders kant. Hoe heet de vader van die opa zijn oudste kind?
8. Teken op je blad een vierkantje. Verdeel dat in vier gelijke delen. Zet in ieder deel een vraagteken.
9. Hoe lang duurt deze les nog?
10. Van een boot hangt een touwladder van 6,5 meter. Het water stijgt met 1,7 meter. Hoeveel meter van de
touwladder is dan nog zichtbaar?
11. Hoeveel vakken heb je op school?
12. Lees de volgende zinnen. Wat daar gezegd wordt, klopt dat of klopt dat niet?
Mijn slaapzak past in de koffer.
Ik pas in de slaapzak.
Ik pas dus ook in de koffer.
13. Hoeveel uur heb je vannacht geslapen?
14. Schrijf drie tv-programma’s op waar je graag naar kijkt.
15. Sta op en ga zitten.
16. Hoeveel schrijffouten zitten er in de volgende zin: Vindt je de gebrandde pindaas lekker, of geef je ze liever
gelijk aan de swarte sjimpansees?
17. Is het momenteel in New York vroeger of later dan in Nederland?
18. Lees de volgende zinnen. Bepaal of wat daar gezegd wordt klopt of niet.
Alle bakkers in Andragonië heten Joop. Joop Zweethonk woont in Andragonië. Hij is dus bakker.
19. Als je rechts bent: schrijf met je linkerhand de naam van je woonplaats op je blaadje. Als je links bent, schrijf je
die naam met je rechterhand.
20. Als je vraag één goed gelezen hebt, maak je vraag twee en wacht je tot de vijf minuten om zijn.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0

Re: Toetsvragen lezen

Berichtdoor Ebrina op 08 jun 2016, 08:20

Bedankt voor je reactie, Joke!
Dit is leuk om te doen, vooral in een veilige leeromgeving. En het zal leerlingen stimuleren om voortaan de hele toets eerst door te lezen als de docent dat aangeeft.
Maar mijn vraag is eigenlijk: zijn er onderzoeken die aantonen dat leerlingen baat hebben bij het eerst doorlezen van een hele toets? Gaan hun prestaties dan omhoog?
Mijn team vraagt zich af of we schoolbreed de leerlingen hiertoe moeten motiveren of niet. Wij willen ons daarbij gesteund voelen door onderzoeksresultaten.
Ebrina
PABOforum Baby
 
Berichten: 2
Geregistreerd op: 07 jun 2016, 19:07
Groep: 10
PABO jaar: 0

Re: Toetsvragen lezen

Berichtdoor Joke op 08 jun 2016, 16:41

Eerlijk gezegd heb ik zelf niet eens de neiging om de toets helemaal door te lezen en vul ik vast in wat ik weet. Daardoor weet ik beter hoeveel tijd ik voor de overige vragen beschikbaar heb. Dus ik weet niet of het wel zo goed is, tenzij het uitdrukkelijk wordt aangeraden. :-(
Mij is niet bekend of hier onderzoek naar is gedaan. Misschien kun je nog een exemplaar van de HL v/d methode Sleutels (v.o.) bemachtigen. Als zij dat zo propageren, hebben zij misschien wel een reden hiervoor die in de handleiding vermeld staat.
Turn can'ts into cans and dreams into plans.
(Lees mijn blogs op http://www.positiefleren.nl/jufjedermann.php en http://www.positiefleren.nl/superjuf.php )
Avatar gebruiker
Joke
Paboforumholist
 
Berichten: 16900
Geregistreerd op: 01 jan 2004, 15:37
Woonplaats: westen van Nederland
Groep: 0
PABO jaar: 0


Keer terug naar Taal

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast